dissabte, 30 de març del 2024

Homilia de Pasqua 31/03/2024

                        UN FINAL, VIST DES DE LA FE, UN PRINCIPI

La Pasqua anticipa el després de tot, viscut amb ulls i cor de  FE. “Jesucrist que va iniciar la fe (en Ell) la portà a terme (en nosaltres) juntament amb Ell”. Vàrem insistir molt durant la quaresma-pasqua en aquell emfàtic en Ell, perquè en Jesucrist hi trobem l’eclosió de tota cosa i de tota la humanitat. L’àmbit de la gràcia dóna sentit i significació englobadora, (“ha volgut unir en el Crist totes les coses, tant les del cel com les de la terra”). Jesucrist fent el seu camí  temporal tot i l’aparent fracàs de la seva messianitat i ensems del Regne de Déu que fou la seva missió permanent, amb la seva mort vencé tota mort. Ell mateix va asseverar que seria glorificat pel Pare i al tercer dia un esclat de divinitat es va manifestar i en la seva Resurrecció hi tenim en ella també  la nostra pròpia resurrecció, ara en esperança, segurs de fer vida perdurable –com ho proclamem en el Credo-. Estem abraçats “amb Ell, per Ell i en Ell”. Amb la seva sang vessada, oferta hem obtingut la redempció dels nostres pecats i  la salvació eterna. Som seus, som conquesta seva. “En Ell heu cregut i heu estat marcats amb el segell de l’Esperit Sant promès. I l’Esperit és la penyora  de l’heretat que Déu ens té reservada, quan ens redimirà plenament com a possessió seva i farà que siguem lloança de la seva glòria.  La riquesa de la gràcia de Déu s’ha desbordat en nosaltres. Ell ens ha concedit  tota aquesta saviesa i penetració que tenim. Recordeu allò de Pau: “uns volen saviesa, altres demanen signes prodigiosos. Un escàndol per als jueus i per als pagans un absurd i Déu a aquells que ha cridat hi veuen en Ell el poder i la saviesa de Déu, perquè en l’absurd de l’obra de Déu hi ha una saviesa superior a la dels homes i en la debilitat de l’obra de Déu hi ha un poder superior a la dels homes”. (Pau als de Corint (1, 22´25). Més referències encara: la conversa amb Nicodem: “Hem de renéixer una altra vegada i aquesta és la definitiva, un renaixement en el baptisme: que ens ha canviat tota la nostra manera de ser, de viure, de conviure i de veure-ho tot amb els ulls i el cor de la FE. En la seva Resurrecció nosaltres morim i ressuscitem conjuntament amb Ell. En trànsit, en esperança d’un més enllà on hi regna Déu, “aquell Déu que és l’únic Sant, l’únic Senyor, l’únic altíssim, Jesucrist. Amb l’Esperit Sant, en la glòria de Déu Pare”. Amén. En l’entretant que és el nostre camp de treball, vivim patint, patim vivint, esperem gaudir d’una “nova, major  i definitiva naixença”.

L’evangeli de Joan ens ha anat acompanyant aquestes setmanes de quaresma i seria aconsellable de llegir-lo des del capítol 13 on assistirem al Sant Sopar i per bé que Joan no hi insereix allí la institució de l’eucaristia, reportada per Pau i que vàrem llegir el dia de Dijous Sant, escrivint als germans de Corint els parla d’una tradició que li ha pervingut, rebuda i transmesa a vosaltres que es va fixar com la taula parada per a tothom: l’Eucaristia, a voltes rutinitzada, ai, dolor!. Accessible a tots els batejats amb la qual també fem memòria i record de l’exemple per tal de fer com el Mestre: servir, servir i servir. Cada vegada que prendreu el Cos i la Sang de Jesús serà com un record de que la nostra ciutadania la tenim en el més enllà, on veurem Déu cara a cara i serà la nostra vida plena, on totes les nostres aspiracions seran acomplertes en presència del Déu que ens és vida, en Ell gaudim del fruit de l’Esperit Sant: amor, goig, pau, paciència, benvolença, bondat, fidelitat, dolcesa i domini d’un mateix. Ga 5, 22-23. Ja ho sabeu que hi tinc una gran tirada a anomenar-los d’un a un, pel goig exaltant i intentant fer-los recaure al cor i a les entranyes,  poc a poquet, per tal d’omplir-me’n abassegadorament, tot i que Pau no parla de fruits en plural sinó de fruit de l’Esperit Sant, perquè no es dóna un sense que l’altre el segueixi, ja que formen un tot únic, de meravella! No hi ha Resurrecció sense vinguda de l’Esperit Sant. En el baptisme hi juga el gran paper l’Esperit Sant, que ens con-figura i con-forma a imatge de Jesús, amb qui tenim una unió que va més enllà de tot el que es pugui pensar i desitjar. Això és Pasqua. Cada dia, després de la Primera Pasqua, la de la Resurrecció i exaltació de Jesús, home com nosaltres, l’Ecce Homo! en tota la seva plenitud. L’home primer en tot, no per prevalència, no per deixar pas, sinó perquè és l’Home vivent i veritable, a model del qual tots ens hem d’esmerçar per adquirir el mateix rostre, la seva actitud i capteniment enfront de la vida i de la comunió estreta en fraternitat. Pasqua és repic de campanes, és florida de la natura, és lletania saltironina dels noms de Déu. és l’al·leluia tres vegades aclamat que juga amb l’hosanna, a veure qui pregona més i més fort i més convincentment. “Beneït sigui Déu i Pare de nostre Senyor Jesucrist, que ens ha beneït en Crist amb tota mena de benediccions espirituals dalt del cel. Ens escollí en Ell abans de crear el món, perquè fóssim sants, irreprensibles als seus ulls. Per amor ens destinà a ser fills seus per Jesucrist, segons la seva benèvola decisió, que dóna glòria i lloança a la gràcia que ens ha concedit en el Seu Estimat”. No hi ha baptisme si no hi ha una revolució en la nostra manera de viure i conviure. Quan avui renovem les promeses baptismals que no vàrem fer nosaltres –nadons-, i sí ho varen fer els nostres pares i padrins, avui les hem de proclamar personalment i de forma irreversible; sabent que no és cosa de paraules que el vent s’emporta, sinó amb un amor fidel per correspondre a l’amor fidel de Jesús i de l’Esperit Sant, ambdós més compromesos amb nosaltres del que mai podríem fer nosaltres. Déu és amor i nosaltres li hem de ser fidels, en tot i per tot. Vosaltres heu cregut en l’amor que Déu ens té: “Crist ahir i avui; principi i fi; Alfa i Omega; d’Ell són els temps i els segles. A Ell la Glòria i el Poder, per tota L’ETERNITAT. Que les santes llagues, glorioses, ens guardi i ens conservi Crist, el Senyor. Amén. Pasqua és un esdeveniment que s’ha  de produir en tot l’abast del nostre avui; és un amarar-se de les lectures de Joan en els capítols del 13 en endavant, subratllant cada frase, cada input, cada elevació, deixant que sigui l’Esperit Sant qui obri la corol·la de cada flor i s’hi posi una abella fecundant la flor per esdevindré un fruit saborós, un que contingui les cares d’un poliedre on hi cantin tots els nou aspectes que té la vida cristiana, batejada i rebatejada en esperit i en vida. De la Pasqua florida a la Pasqua granada hi va tot un caminoi que en les pendents i en les estretors demanen atenció, sotilesa a vegades, uns esforços sostinguts, un caminar lent però segur d’anar pel bon camí. Millor fer la sendera amb companyia per tenir una mà a prop, quan es necessiti i per encomanar-nos el goig de veure i de sentir l’al·leluia que se sent de per tot, si sabem respirar a fons i sentir la veu que ens refila arbreda amunt, posant veus canores, melodioses i ressonadores en un franciscanisme que ens porta a la contemplació de la finor de la natura encantada i encantadora, centrada en el Crist viu i vivificador. Tot recentrat en el Crist, referència a Déu descoberta en l’espill del cor paternal de Déu que és Jesucrist. Veritable joglar de les grandeses de natura i gràcia.  Solemnitat de totes les solemnitats: la Pasqua de Resurrecció de tots en la de Crist. La Fraternitat universal viscuda a la menuda o a l’engròs.  Felicitats en la felicitat!

P. Josep Mª Balcells

31 de març del 2024.  Sabadell