EL “NOSTRE” (TEU I MEU) PESSEBRE
VIVENT
He
anat rastrejant per trobar un paràgraf que em condensés el que matusserament
anem intentant de viure aquests dies; i més intensament a mesura que ens
acostem al Nadal. Al final, m’he decidit per aquest: “Aquell que anunciaren
tots els profetes; aquell que esperà, plena d’amor, la Mare Verge; el que Joan
proclamà com aquell que havia de venir i el mostrà ja present enmig dels homes,
és Ell mateix, que ara ens dóna el goig de preparar-nos per el misteri de Nadal.
Que Ell ens trobi vetllant en oració i
cantant la seva lloança”. “Per això us lloem, tot dient: Perquè Vós sou
l’únic Sant, Vós l’únic Senyor, Vós
l’únic Altíssim, Jesucrist”. Considereu-vos així felicitats; i al mateix
temps perquè sigui ben de veritat, el “nostre”, un “Pessebre Vivent” en
tot i per tot, us invito a acompanyar-nos per anar a retre adoració al
Déu Infant. Ja som colla!
Tinc
per costum, en reencetar el primer volum de la Litúrgia de les Hores a l’inici
de l’Advent, tornar a rellegir una nova vegada més l’Ordenament General
que encapçala el volum i que em serveix per renovellar l’amor a l’oració
pública i comunitària del poble de Déu que figura, amb raó, entre les funcions principals de l’Església. “Des
del principi –ens diu- els qui es feien batejar “eren constants a assistir a
l’ensenyament dels Apòstols, a posar en comú els seus béns i a reunir-se per
partir el pa i per la pregària”. El llibre dels Fets dels Apòstols moltes
vegades ens recorda que la comunitat cristiana es reunia per pregar”. Això, al
llarg dels temps, va quallar en l’anomenat Ofici
Diví convertit en un ordre de pregàries organitzades segons les Hores, “enriquit
també amb lectures escollides, que han esdevingut per damunt de tot oració de
lloança i de petició i, certament, l’oració de l’Església amb Crist i dirigida
a El mateix”.
Entrarem
en els paràgrafs més sucosos per tal de fer-los servir com a preparació fervent
per al Nadal, amb l’intent de que ens serveixi com a “Pessebre Vivent”,
comptant-hi amb nosaltres, tu i jo mateix. Som-hi!:
“Crist intercessor davant del Pare”:
“Quan el Verb, que procedeix del Pare com a resplendor de la seva glòria,
vingué a comunicar als homes la vida de Déu, “el gran Sacerdot de l’Aliança
nova i eterna, Jesucrist, prenent la naturalesa humana, introduí en
aquest exili aquell himne que és cantat en la casa del cel. Des d’aquell
moment, la lloança a Déu ressona en el cor de Crist amb paraules humanes
d’adoració, de propiciació i d’intercessió: tot això Ell, que és el Cap de la humanitat renovada i el mitjancer davant de Déu, ho presenta al
Pare en nom dels homes i pel bé de tots”.
“El
mateix Fill de Déu, “que és u amb el Pare” i que en entrar al món digué: “Vinc
a fer la vostra voluntat”, s’ha dignat a donar-nos alguns exemples de la seva
oració. Així molt sovint els evangelis ens el mostren pregant: quan el Pare
revela la missió a què l’envia abans de cridar els Apòstols, quan beneeix Déu
la multiplicació dels pans, en la transfiguració, quan cura el sord-mut, i
ressuscita Llàtzer, abans de demanar a Pere la seva confessió, quan ensenya als
deixebles a pregar o bé quan tornen de la missió, quan beneeix els infants i
prega a favor de Pere”.
“La
seva activitat quotidiana anava estretament unida a la seva oració, és més, era
com si naixés d’ella; com quan es retirava al desert o a la muntanya per
pregar, es llevava molt de matí, o bé passava la nit en oració llargament fins
a l’alba. D’Ell creiem amb raó que prenia part en la pregària pública que es
feia a les sinagogues, a les quals entrava en dissabte “com tenia per costum”,
o bé al temple, que anomenà “casa d’oració”; com també feia pregària privada
que els jueus piadosos recitaven diàriament. En els àpats deia les benediccions
tradicionals, com se’ns diu en la multiplicació del pa, en l’últim sopar, a la
taula d’Emaús; també quan cantà l’himne amb el seus deixebles. Fins a l’últim
moment de la seva vida, quan s’acostava la passió, en l’últim sopar, en
l’agonia de Guet-Semaní i en la creu, el diví mestre ens ensenyà que l’oració
era allò que donava força al seu ministeri messiànic i a la seva mort
pasqual. Ell, en efecte, “durant la seva vida mortal s’adreçà a Déu, que el
podia salvar de la mort, pregant-lo i suplicant-lo amb clams i llàgrimes”; i
amb un sacrifici perfecte en l’ara de la Creu ha consagrat del tot i per sempre
els qui havien de ser santificats”, i ressuscitat d’entre els morts, viu intercedint sempre per nosaltres”.
“Jesús
ens va manar que féssim el que Ell mateix va fer. Sovint va dir: “pregueu”,
“demaneu”, “en nom meu”; fins ens va ensenyar una fórmula de pregària, que per
això anomenem del Senyor, i ens va advertir que l’oració és necessària, que ha
de ser humil, atenta, perseverant i confiada en la bondat del Pare, pura
d’intenció i que no desdigui de la naturalesa de Déu. Els Apòstols, que en les
seves cartes insereixen sovint oracions de lloança i d’acció de gràcies, ens
adoctrinen sobre la constància i la assiduïtat de l’oració en l’Esperit Sant,
presentada a Déu per Crist; de l’eficàcia per a la santificació, de l’oració de
lloança, de l’acció de gràcies, de la petició i de la intercessió per tothom”.
“L’Església continua l’oració de Crist. Perquè
l’home ha rebut de Déu tot el que és, ha de reconèixer i confessar que està
sota el domini del seu Creador, cosa que els homes piadosos de totes les
èpoques han fet per mitjà de la pregària. L’oració que es dirigida a Déu,
tanmateix, no pot prescindir de la connexió amb Crist, Senyor de tots els homes
i mitjancer únic, pel qual tenim accés a Déu. Crist, en efecte, de tal manera
uneix amb Ell mateix tota la comunitat humana, que estableix un íntim lligam
entre la seva pròpia oració i la de tots els homes. Tan és així que en Crist, i
solament en Ell, la religió humana ateny el seu valor salvífic i el seu fi”.
“Molt
més estret és el lligam que hi ha entre Crist i aquells homes que pel baptisme
Ell ha assumit com a membres del seu Cos, que és l’Església. Així, totes les
riqueses del Fill davallen del Cap a tot el Cos; això és: la comunicació de
l’Esperit, la veritat, la vida i la participació de la seva vida divina, que es
manifestava en la seva pregària, mentre vivia en aquest món”. Tot el Cos de
l’Església participa també del sacerdoci de Crist de manera que els batejats,
per la seva naixença i la unció de l’Esperit Sant, són consagrats com a temple
espiritual i sacerdoci sant, i esdevenen aptes per al culte del Nou Testament,
que no prové de les nostres forces, sinó dels mèrits i del do de Crist. Déu no
podia concedir un do més gran als homes que convertir el seu Verb, pel qual ho
havia creat tot, en Cap de la humanitat tot unint així els homes a Crist
com a membres, de manera que Ell esdevingui Fill de Déu i Fill de l’home, i fos
u amb Déu Pare i u amb els homes. Quan preguem i parlem amb Déu, cal que no
separem d’Ell el seu Fill, i quan és el Cos del Fill que prega, cal que no se
separi del seu Cap. Així, nostre Senyor Jesucrist, el Fill de Déu, que és
l’únic salvador del seu cos, prega per
nosaltres i en nosaltres, i és pregat per nosaltres”.(Sant Agustí).
“La
dignitat, per tant, de l’oració cristiana radica en la seva participació en la
pietat de l’Unigènit envers el Pare; pietat que Ell dóna a conèixer de paraula
en la seva vida mortal, i que ara perdura sense defallença en nom i per a la
salvació de tota la família humana”.
Mentre teclejava se m’obria el cor i pregava per a
tots els que llegiu aquestes línies. Que quan les llegiu vosaltres, també
s’obri el vostre cor i em doneu alenades de la vostra pregària. De fet, a tenor
de tot el que heu llegit, gaudireu de la profunda, misteriosa comunió fraterna que teixeix les
nostres vides en Crist, Senyor. Estic content d’haver-vos-ho pogut transcriure;
i és la meva felicitació d’enguany. Amén i gràcies. El Senyor és més a prop;
sortim joiosos a rebre’l! “Viviu contents!”
Diumenge Tercer
d’Advent, 17 de desembre del 2017.
Sabadell
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada