JESÚS OBRE, EL PRIMER,
“LA JOIA DE L ’EVANGELI”
Recordem
el fil narratiu de l’evangeli de Marc tot just encetat aquests diumenges. Obre
Marc el seu escrit amb aquestes paraules que seran com la condensació de tot el
seu evangeli: “Començament de la
Bona Nova de Jesucrist, Fill de Déu” A continuació reporta la
citació d’Isaïes, que anirà ressonant en aquest primer capítol. Fa la
presentació del Baptista i, en aquestes, es presenta Jesús per
ser batejat, i hi ha la gran manifestació de Déu Pare que l’autentifica per a
la seva missió: “Ets el meu Fill, l’Estimat: En tu m’he complagut”. Es retira
d’immediat al desert, endut per l’Esperit Sant i ens diu molt breument que hi
passa quaranta dies i hi és temptat pel diable i servit pels àngels; així de
sintètic. Comença la seva missió a Galilea i posa com a centre operatiu a
Cafarnaum. Sabedor que Herodes ha empresonat Joan Baptista, comença el seu
pelegrinatge per les seves terres. Aquí empalmem amb l’evangeli d’avui. Diu
-per deia-, i així compartim coprotagonisme: només així hem de llegir
l’evangeli, fent-lo propi i sentim-nos prop del que succeeix. No són històries
passades, narrades, sinó conviscudes, personalitzades: “Ha arribat l’hora i el Regne de Déu és a prop. Convertiu-vos i
creieu en la Bona Nova ”
L’evangeli de Marc continua amb la crida primerenca dels quatre deixebles;
de pescadors de peixos els farà pescadors d’homes. ¿Què podrien entendre,
aleshores? Però tanmateix el segueixen, deixant-ho tot. “Veniu amb mi”; “i se
n’anaren amb Ell”. Deixem per un altra ocasió parlar sobre la crida-vocació
dels primers deixebles. Hi ha moltes lliçons a desentranyar. La pròpia, fem-hi
una mica d’atenció. Jesús segueix cridant. Tu, que hi dius?
Reflexionem
sobre la proclama solemne que fa Jesús, desgranant-la mot per mot, o frase per
frase:
Ha arribat l’hora: És temps de
plenitud, són temps messiànics que superen de llarg, ben llarg, les
expectatives del poble. La declaració ha de suscitar frisances de compliment.
Déu considera madura la història per enviar el seu Fill, que és el do inefable
i sorprenent, i el major de tots els miracles: la seva presència humana -pel
que veuen- i divina pel que intuiran alguns més tard. Hauran de fer tot un
llarg procés d’identificació de la persona de Jesús, que només per gratuïta
revelació arribaran a capir el misteri d’una presència de Déu que fa costat al
poble que estima i que serà el punt d’ensopec discriminatori entre els
seguidors i els que no sabran veure, a ulls humans, només que una persona
controvertida... S’escau de parlar d’una manera implícita, de saber veure en
“els signes del temps” una presència joiosa d’un Déu insospitadament visible
i present entre la gent del poble, que també és el seu. Des que Déu irromp
en la gran Història
i en la petita història de cadascú de nosaltres, hem de tenir “antenes”, per obtenir
consciència de que quelcom d’inaudit, d’inèdit que diria el nostre germà
Balducci, com si hi hagués una possible revelació o desvelació del que
significa d’important, ineludiblement sacsejador, de “l’hora” que vivim, i que
ens aporta una riquesa que ens és oferta d’una manera personal. “Com si” fos ara mateix i aquí, sense
anar més lluny ni esperar la manifestació final... Això ens invita a “atrapar”
el temps fugisser i entrar en l’atmosfera de Déu que se’ns vol manifestar. Al
final de la seva vida Jesús es
lamentarà que bona part del seu poble, sobretot dels “representatius”, no el
van “capir” en la seva “hora”. Invitació al carpe
diem evangèlic. Ara és l’hora! Després, potser serà massa tard. Això ens invita
a estar atents a fer lectures lúcides, afinades del que vivim, que sempre porta
una carga de fons que ni sospitem... La figura d’aquest món passa, a voltes
inadvertidament. Recollim aquest “com si” tan suggerent de Pau que ens alerta
de que hi ha una urgència temporal i personal de donar resposta cabal. Per ben
cinc vegades repeteix Pau aquest consigna d’aprofitar l’ocasió, l’oportunitat.
Deixeu-me dir que ja en tinc un xic d’experiència. Cal ser audaç per aplicar el
“com si” com una anticipació de quelcom que sabem que vindrà o que actuant així
ho farem venir, farem present “anticipadament” el que sembla futur. Això ens fa
fer lectures de la realitat que la promouen abans no succeeixin els fets.
Capacitat d’anticipació, de previsió del futur, atret, diria, per la capacitat
d’endevinar, de veure i viure ja en present amb ulls profètics i mans que
busquen al fons del sac del secret dels temps que vivim...
El Regne de Déu és a prop: Marc parla
fins a quinze vegades del Regne de Déu. En Jesús es confirma que el Regne ja és arribat però
sense connotacions de caire polític i temporals. Perquè el poble i àdhuc els
propis deixebles hauran de fer un procés d’intimitat amb el Mestre per saber
que Ell predica el Regnat del Pare que estima tots els homes i de tota
condició, un Regne universal. Defuig les temptatives de proclamar-lo Rei,
després de la multiplicació dels pans... Tota la vida de Jesús és l’intent
d’anar aclarint què és el Regne a través de les paràboles i els signes o
miracles. L’accés es farà responent a les invitacions que d’una manera
particular s’obren a la seva sensibilitat de poble de Déu, però a través d’un
aprofundiment de la moral i de l’espiritualitat, personificades en Ell mateix. Regne,
ja començat, però cridat a plenitud en un món nou i una terra nova. Ressuscitat
i glorificat, els apòstols l’identifiquen amb la persona del Mestre. Arribaran
a predicar que l’evangeli és Jesús o bé Jesús és l’evangeli. Tothom té crida
personal per entrar en l’àmbit del Regne. Jesús dirà: “Veniu i seguiu-me”. “Jo
sóc el camí, la veritat i la Vida”.
Convertiu-vos: Frase que hem sentit
freqüentment i que li hem donat resposta moral, una mica perquè la tenim massa
centrada litúrgicament en la Quaresma. Convertir-se vol indicar girar-se cap a
Jesús, tenir-lo com a referent i actor de la nostra vida. “Ser com Ell”.
Assemblar-s’hi. Seguir-lo de prop. Identificar-nos amb Ell. Obrim el
parenostre: “Vingui a nosaltres el vostre Regne”, complementat per “Faci’s la
vostra voluntat així a la terra com es fa en el cel”. El diem en nom de Jesús;
Jesús el diu amb nosaltres. “¿No creus que Jo estic en el Pare i el Pare està
en mi?” “Qui m’ha vist a mi, ha vist el Pare”. “Qui m’estima, guardarà la meva
paraula: el meu Pare l’estimarà i vindrem a fer estada en ell”. Jesús és el
programa, deia Joan Pau II. Les benaurances són la síntesi del que va viure i
predicar Jesús. Pau digué: “Tingueu els mateixos sentiments de Jesús”. Qui resa
i viu per Crist, amb Ell i en Ell ja és en el cercle íntim dels que són fills
de Déu. La moral del cristià és una conseqüència, no una finalitat.

Diumenge
III de durant l’any, 25 de gener del 2015.
Sabadell
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada