dissabte, 31 d’agost del 2024

Homilia del diumenge 01/09/2024

                                    BENAURATS  ELS  NETS  DE  COR

                                               Hem passat avui, altra vegada a la proclamació-estudi de l’evangeli de Marc que és el que “toca” aquest any litúrgic. Cal saber que els “sinòptics” fan rotació anualment seguint aquest ordre: Any A: Mateu; any B: Marc; any C: Lluc. Marc ens acompanyarà fins a finals de novembre, que amb l’Advent donarà pas al de Lluc. Tenint davant la BCI (Bíblia Catalana Interconfessional) que és la Bíblia més usada, concordada amb les Esglésies de la Reforma (Societats bíbliques unides), hem de saber que ha estat traduïda al català, treballant-hi exegetes i lingüistes de nota. Editada el 1993 per promoure la seva lectura a persones de nivell mitjà de casa nostra, Per indicació i impuls del Vaticà II hauríem de portar a cobrir un dèficit que dura segles de manca d’una introducció de la nostra gent culturalment dotats, però encara renuents a fer lectura comprensiva del text en directe: Paraula de Déu adreçada a persones de fe, amb inquietuds espirituals en tants aspectes, però encara deficitaris, amb evangelitzacions de segona mà, inadequades per al nivell mitjà de cultura en general!

                                               Estem avui, doncs, tornant a Marc, que fou el primer a escriure de tots els autors, els quatre admesos per a tothom. Fou escrit en ambients no directament jueu, vers els anys fatídics de la Destrucció del Temple, Any 70. Després vindran Mateu i Lluc i finalment Joan que ratlla cap els finals-principis del segle segon. Abans de Marc, les primeres comunitats se servien d’oralitat i d’alguns reculls de frases sobretot. Em permeto dir que la persona que va coordinar i promoure la posada en marxa d’aquest projecte valuós. És diu Armand Puig i Tàrrech del qual, acabo de llegir aprofitant les vacances Jesús. Un perfil biogràfic. Obra exhaustiva, del qual penso posar-vos un pas de l’Epíleg. Parla molt sovint de la puresa ritual, que és el tema de la nostra perícopa de l’evangeli d’avui, de Marc. Només deixar dit que el seu relat comença amb aquesta entrada: “Comença l’evangeli de Jesús, el Messies, Fill de Déu”. L’expressió evangeli (=bona nova), donarà peu per anomenar-los tots quatre amb aquesta denominació, de la qual avui en fem un ús ja canonitzat. El papa Francesc ens ha invitat a portar al cor i a la vida “La Joia de l’Evangeli”. De la qual, sense anar més lluny tenim La segona lectura de l’apòstol Jaume on se’ns diu solemnement: “Germans meus estimats: Tot el que rebem de bo, tot do perfecte, prové de dalt, baixa del Pare dels estels. Ell ha decidit lliurement que la proclamació de la Veritat ens fes néixer a la Vida. Acolliu amb docilitat la Paraula plantada en vosaltres. Té poder de salvar-nos, Però no us limiteu a escoltar-la: heu de posar-la en pràctica. La religió pura i sense taca als ulls de Déu és que ajudeu els necessitats i us guardeu nets de la malícia del món. Bona, boníssima introducció al gran tema de la puresa ritual, per rebatre’l, no introduint-lo en la determinació dels termes de la religió incontaminada.

                                               Moisès alliçona el seu poble abans d’entrar a la Terra Promesa: “No afegiu res als manaments que jo us dono, no en tragueu res. Compliu els manaments del Senyor, el vostre Déu, que us dono avui. Guardeu-los i poseu-los en pràctica. Al principi estaven amatents sobretot a no caure en idolatries que vigien en els pobles amb els quals haurien de conviure. A l’evangeli trobem la paraula tradició, diverses vegades que van anar introduint pràctiques rebudes dels ancians. Jesús és interpel·lat per fariseus i alguns mestres de la Llei, ho fan per via indirecta en relació a alguns dels seus deixebles que no observaven la cerimònia de rentar-se les mans impures -ho recalquen- abans de prendre els aliments. De primer, Jesús els dóna resposta a ells que li venen a objectar. Els repta recolzat en Isaïes: “Aquest poble n’honora amb els llavis, però el seu cor es manté lluny de mi. El culte que em dóna és en va, les doctrines que ensenyen són preceptes humans”. Vosaltres abandoneu els manaments de Déu, per mantenir les tradicions dels homes”. En efecte, la moralitat dels jueus s’anava inflant d’incomptables  prescripcions fins al límit de considerar-ne vigents 613. Això feia del tot impossible de mantenir-los en peu. Moltes d’elles eren de  puresa ritual. Vaig llegir que un moment definitiu del progrés de la humanitat fou la introducció de la higiene en general en els costums. A la pura higiene moltes de les prescripcions no anaven més enllà, exacerbades per la mera ignorància sobre la transmissió de les malalties infeccioses. Jesús era persona molt lliure i no observava moltes d’aquestes prescripcions. Després es dirigí a la gent amb aquestes expressions que utilitzava quan el que deia ho considerava de gran importància; és a saber: “Escolteu-me tots i enteneu això que us dic: “Res del que entra dintre de l’home des de fora no el pot contaminar, només allò que surt de l’home el pot contaminar, perquè de dins de l’home, és a dir, del seu cor, en surten els pensaments dolents que el porten a cometre... Tot això dolent surt de dintre i és el que contamina l’home”.

                                               De la higiene corporal avui hem de passar a la higiene en els més variats aspectes: Sabem com a cosa de màxima actualitat la higiene mental, hem perdut consistència psicològica, cada dia més febles. Ens hem tornat superficials, hem deixat afeblir la interioritat que és on es gesta la grandesa o la inanitat, siguem sincers! Caldria parlar d’higiene cultural, digital, i se n’albira una de ben nova: la de la IA. Avui, quan escric és la festa de sant Agustí i això em permet llegir una pàgina memorable de les Confessions: “Déu li diu: “Soc menjar d’adults; creix, i em menjaràs. I no em transformaràs en tu, com fas amb el menjar de la carn, sinó que tu et  transformaràs en Mi: Santa paraula! Acaba amb aquesta coneguda sublimació: “Vaig trigar a estimar-vos, oh formosor tan antiga i tan nova, vaig trigar a estimar-vos! I això que Vós estàveu dintre e mi i jo fora; i jo us buscava per fora i jo, deforme, m’abraonava sobre aquestes coses boniques que Vós vau crear. Vós estàveu amb mi, però  jo no estava amb Vós. Em retenien lluny de Vós aquelles coses que, si no fossin en vós, no serien. Vós cridàreu i clamareu i van rompre la meva sordesa, vau brillar i vau resplendir i vau foragitar la meva ceguesa; exhalàreu el vostre perfum i el vaig aspirar, i anhelo per Vós; us he gustat i tinc fam i set; m’heu tocat i m’ha arborat la vostra pau”.

                                               “El cristianisme no es basa en evidències incontestables -que, en darrer terme, poden ser negades o mistificades- sinó en testimonis fidedignes i fidels. El missatge del Regne que Jesús predica cerca d’apropar a Déu el cor de les persones. La pregària confiada –de la qual és model Jesús mateix-, l’orientació de la vida -fonamentada en la conversió de cor-, el gest generós envers l’altre -a l’estil del bon samarità- són expressions del camí nou que Ell ha obert . Igualment, amb relació als altres, el servei humil i que no defalleix, les relacions interpersonals mantingudes malgrat el mal esperit de discòrdia i la divisió, l’escalf d’un acolliment sincer assenyalen una nova manera de veure i viure les coses. El pas de Jesús per la història humana representa un capgirament, una autèntica revolució de certeses i actituds interiors. Tot comença, però, amb una mirada diversa sobre la realitat, que surt del cor i que es capaç d’extreure dolcesa de la duresa, bondat de la maldat, amor de l’odi. La civilització de l’amor creix amb la cultura del perdó. El perdó és una pedra de fonament del cristianisme”. (De l’Epíleg de Jesús. Un perfil biogràfic)

                                               Hem començat per la benaurança que permet  veure, viure i conviure amb Déu visible entremig de tota cosa i de cada persona. Nets amb la salvació actuant, fent presència portada a la fondària de l’ésser on “tot és gràcia” i on podem conèixer l’essència de la realitat com l’altre per encaminar-nos a aquests dobles misteris. Per tenir-hi accés “cal escoltar calladament el que ensenya allò real que parla i es revela a qui ho escolta”.      

P. Josep Mª Balcells

 Diumenge XXII de durant l’any 1-9-24  Tàrrega