CREC EN L’AMOR REBUT I DONAT
Fem
una radiografia de la perícopa de l’evangeli d’avui, abastant antecedents i
mirant de lligar caps. El relat té un substrat que fila endins.
Estem
en el capítol 22 de Mateu, per tant molt, avançats en la vida missionera de
Jesús. Estem a Jerusalem i les confrontacions van en augment. Successivament
hem llegit la paràbola de les noces del fill del Rei que posen en relleu la
incomprensible renúncia a participar-hi els qui presumiblement són l’esplet
dels Amics del Nuvi. (Recordeu com el nostre mestre Ramon Llull parla dels
Amics de l’Amat: això posa de manifest la rellevància de la invitació).
Desatenció; més, afront més ben dit, inconcebible. És molt important notar a
qui va dirigida la paràbola: als grans sacerdots i als notables del poble. Això
fa més denigrant la recusació immotivada; vaja un escarni! Notem també els
finals de les paràboles on s’expliciten les conseqüències de la situació
narrada. ”Molts són els cridats, pocs
els escollits”. Queden ben galdosos els notables! Quedem, si m’ho permeteu?
Nou
atac aquesta vegada de caire polític (corresponent al diumenge passat). Els qui
interpel·len Jesús són els fariseus i els herodians que s`havien compromès a
matar-lo, ja de bon principi quan recorria els verals de Galilea. Era un arriscat
compromís el repte donar resposta per les previsibles conseqüències polítiques...
Jesús se’ls “toreja”. I arribem a l’evangeli d’avui: Hi ha una al·lusió a un
encontre amb els saduceus que no creien en la resurrecció. Davant la boutade-proposta,
Jesús els diu que les Escriptures en van plenes i ja els havia dit que no venia
a anular la Llei i els Profetes, sinó a portar-los a un ple compliment (Mt 5,
17). Ara i adés arriba el torn dels fariseus i mestres de la Llei, un d’ells
per provar-lo li fa la gran pregunta: Quin és el manament més gran de la Llei? A
Jesús li sembla estrany que li faci aquesta pregunta, perquè és el contingut de
l’oració matinera de tot israelita: “Shemà Israel”: i a continuació es reciten
les paraules del Deuteronomi (6,5) “Estima el Senyor el teu Déu, amb tot el
cor, amb tota l’anima, amb tot el pensament” i hi afegeix el segon que és del
Levític (19, 18): “Estima el altres com a tu mateix”. Molt semblant al primer.
Hi afegeix que tots els manaments escrits en els llibres de la Llei i dels
Profetes venen, deriven d’aquests dos. El primer, afegirà al fet de ser el més
gran. Tota l’arquitectura de la moral jueva no podia tenir més bon principi i
derivacions. Visió totalitzant: engloba Déu i el proïsme. Visió, endemés, d’una radicalitat absoluta, significada en
els “tot”. Jesús posa com a vèrtex de la
nova moral l’amor: primer vertical:
descendent-ascendent i després horitzontal. Fent una lectura transversal veurem
com l’amor és fa omnipresent d’una manera insistent. Cal però, tenir en compte
que l’amor ve de Déu i els amors són conseqüència i derivació de l’amor del
Pare, que definint-se com AMOR primer, constituent, que funda la Nova i Eterna
Aliança i que prendrà formes i maneres múltiples, totes elles derivades de
l’Amor entranyable que Déu ens té. D’ell en pouarem totes les afeccions
amoroses que posarem en les persones i el creat.
Tot
pren principi de l’Amor que Déu Pare Creador ens té i s’ens manifesta. El seu
Amor és definitori i constituent. Som engendrats en el si de Déu Creador i el
seu amor entranyable és el que ens dotarà d’una capacitat divina per abraçar
tota la humanitat sencera i la naturalesa. És el Gènesi el que dominarà tota
expressió de relació envers Déu i envers el proïsme i la mateixa natura entra en les coordenades d’un
Amor que es manifestarà en plenitud en la persona de Jesús, narrada per
l’evangelista Joan que ens invitarà a experimentar aquest amor diví que dona
sentit, propòsit i terme a la nostra vida, vista i viscuda des de Déu. Els
darrers papes ens han estimulat a crear una civilització de l’amor. En la seva primera Carta, Joan ens obre un
panorama signat per l’amor que estem rebent de Déu i que ens porta a viure’l en
tot i per tot. Només cal llegir del capítol 2, 3, 11; 15-17. Del 3, 11-24. Del
4, 7-21. Del 5, 1-5. Tot la Carta primera de Joan és el gran himne de l’amor
rebut i donat. Rebut de Déu i donat al proïsme. No crec que res s’assembli en
profunditat i pragmatisme respecte de l’Amor.
L’amor
em fa un gran respecte. No m’arrisco a pensar que estimo de veritat. Després
del nom de Déu no hi ha concepte més instrumentalitzat, més frivolitzat que el
concepte amor. Comencem per deixar-nos, sentir-nos estimats per Déu i hi
descobrirem com els “tots” a que s’al·ludeix ja en les bases de la
moral-espiritualitat-mística experimental en el Deuteronomi ens fan ser humils
a tot ser-ho i encara no diluïm el respecte i la vergonya de pensar que sabem
estimar, que l’amor és una actitud primordial en les nostres relacions amb Déu
i amb els germans. Això ja m’ho va dir i ben redir en Fromm en el seu llibret
sobre l’Art d’estimar que em va alertar que no tot és moneda de curs
legal. Ja en el deixar-nos estimar per Déu hi veiem les esquerdes, la
superficialitat, la inconsistència, més avui que un pansexualisme rampant ho
emmetzina tot i ho fa lliscar per un narcisisme i una ceguera que no ens permet
de sostenir un amor que es defineixi com a donació
en gran mesura i en petites mostres de
delicadeses i d’exquisiteses. El papa Benet XVI ja ens va parlar del termes que
en grec cobreixen l’amplitud del que s’entén per amor: eros, philia i agapè.
Tornem a Fromm que només en el pròleg ja ens les engalta, dient: “La lectura
d’aquest llibre defraudarà aquells qui esperen una instrucció fàcil en l’art
d’estimar. Aquest llibre pretén, al contrari,
mostrar que l’amor no és un sentiment que pugui ser posseït fàcilment per
ningú, qualsevol que sigui el nivell de maduresa . Pretén convèncer el lector que
tots els seus intents d’estimar estan abocats al fracàs si no procura
desenvolupar més activament la seva personalitat total, per aconseguir
una orientació productiva; que la satisfacció
en l’amor individual no pot ser assolida sense la capacitat d’estimar el
proïsme, sense una veritable humilitat, valor, fe i disciplina. En una cultura
en què aquestes qualitats són rares, també ha de ser rara la capacitat
d’estimar. Altrament, pregunteu-vos quantes persones heu conegut veritablement
capaces d’estimar”: Amb aquesta entrada jo em descalço i em considero “aprenentet”
només...No cal que hi afegeixi res al què és l’amor ja en termes cristians! Amb
quedo anhelant, desitjant, esperant... Diu Joan: “Nosaltres hem cregut en l’amor”. Acte de fe total.
P. Josep Mª Balcells.
Diumenge XXX de durant l’any, 29 d’octubre del 2023 Sabadell
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada