diumenge, 1 d’octubre del 2023

Homilia del diumenge 01/10/2023

                                    ANEU,  FILLS, A  LA  VINYA

                                         Cosa que fan habitualment els fidels de les Esglésies Reformades és llegir abans que res la citació de l’evangelista amb el capítol i els versets del text que a continuació proclamaran. Donem-hi un cop d’ull (Mat 21, 28-32) a fi de poder-nos “situar” en els antecedents i els conseqüents del passatge que, ens permetin una immersió en el text que  -tant de bo!- en poguéssim treure una il·luminació, com  una “lectio divina” (comentaris textuals aprofundits portats a una contemplació irradiant i compromesa). Text -en els contextos- que només podríem fer adequadament llegint-lo directament de la Bíblia, Bíblia que  hauríem de tenir en tota casa i família, si més no el Nou Testament. Desideratum!

                                               A  l’evangeli d’avui hem de tenir present que va dirigit a la flor i nata dels exponents religiosos del poble d’Israel i  amb tota seguretat no podien defugir que anava dirigit a ells, sense escapatòria possible. Sorprèn la duresa de l’acabament de la paràbola quan Jesús els diu “us passaran davant els publicans i les dones de mala vida”. I encara rubricat per aquest “vosaltres, ni després de veure això, encara no us en penediu ni voleu creure”. Una mostra més de com la figura de Jesús es contraposa tan frontalment. No ens hem d’estranyar que la cosa anés de mal borràs...

                                               Aquells que es prenen la demanda paterna amb fidelitat o bé passant dubtes però que al final diuen un “si” obediencial i van a la vinya del pare, farien bé de “descobrir” que des del diumenge passat i durant tres diumenges més anirem proclamant l’epístola de Pau als filipencs. (Aquests contínuums freqüents en la litúrgia són molt intencionats i volguts, i són com una invitació a llegir-los directament com formant un tot en la Bíblia). Avui, Pau ens invita a entrar en la seva intimitat i en conseqüència en la nostra pròpia interioritat. No és solament el què diu sinó el com ho diu, això en la nostra condició de cristians no és cosa sola de continguts sinó i més en l’àmbit de l’emotivitat. Llegirem en la primera part de l’epístola una invitació a indagar “tot el que trobeu en Crist” i se’ns dibuixa l’anima de Crist  en la seva més delicada interioritat, Tot el que trobem consignat per Pau ens és una invitació a “configurar- nos” al Crist en la seva dimensió de moral i de mística. Tenim en aquesta pàgina un besllum del què vivia i era perceptible per als seus deixebles i que en són la manera de viure en cristià en grau sublim. Quin goig tindríem en atansar-nos amb cor agenollat a la manera de viure i de conviure del Mestre. Deixebles, atents a mirar Jesús des de la delectança i des de l’estimació. Això no és una moralitat, això és una espiritualitat i una mística també. Llegim-ho a poc a poc perquè penetri en la nostra pròpia espiritualitat. Això és ser cristià de veritat, això és ser deixebles, aprenents, oients, observadors fins i delicats, orants...

Noteu que avui l’epístola està dividida en dues parts. Té com a capçalera d’aquesta part segona aquest títol TINGUEU ELS MATEIXOS SENTIMENTS de CRIST. L’estructura és d’un himne, possiblement pres per Pau de les litúrgies de les primeres Comunitats cristianes.  Són l’expressió més cabal del que suposa el misteri de l’Encarnació i de la Salvació. Això és entrar en el mateix misteri de la vida i missió volguda pel Pare i que no es deixarà veure directament, sinó només per revelació i que no acabarem d’entendre, sinó només com a expressió sintètica del que era Jesús en la més pregona intimitat. Ell que era de condició divina es va manifestar com el més humil dels homes i la seva identitat rau en el cel i s’amaga en el prototipus d’home lliurat a una missió transcendent que es clourà amb una glorificació donant-li un nom diví de Senyor. Se’ns invita a una adoració perquè és fet consemblant a Déu. Tothom ha de flectar els genolls i tots els llavis han de reconèixer que Jesucrist és Senyor a glòria de Déu que és el seu Pare. Tot  això es veurà corroborat en la Col·lecta: “Oh Déu, mai no manifesteu tant la vostra omnipotència com quan perdoneu i us compadiu; ompliu-nos amb els dons de la gràcia, per tal que corrent cap al terme promès, esdevinguem hereus dels béns celestials”.

 

En el salm responsorial nosaltres ens sentim “entesos i atesos” per nostre Senyor, que ara per les precisions de Pau el tenim més clarificat, tot i que la seva persona ens depassa i podem dir de cor: “Encamineu-me en la vostra veritat, instruïu-me perquè vós sou el Déu que em salveu i cada moment espero en Vós. Recordeu-vos Senyor, de la vostra pietat i de l’amor no us recordeu dels pecats que he comès de jove, compadiu-vos de  mi, Vós que estimeu tant.” Convindria llegir el salm com una exaltació que repassa tot el que s’ha dit en la primera lectura però a mode de pregària contemplativa. Rescatem el valor del salm que per dignificar-lo hauria de ser cantat tot ell. Que no perdem la gustositat que tenen i que estan abreujats i que responen amb un to d’oració corresponent al contingut de la primera lectura. Està molt articulat en el tema llegit de poc i comentat musicalment i joiosa.

 La preparació de les lectures de la Missa podrien ser un aliment de Paraula que ens permetria portar una vida cristiana amb més satisfacció i amb més compromisos pràctics en la vida familiar, professional, grupal i d’amistat que ens faria créixer amb satisfacció. Ara, quan estem atents, però no hem llegit abans les lectures, el fruit ha de ser molt migrat. L’estructura de les celebracions com les tenim avui són d’una pobresa que no ens permeten de “sentir” la Paraula. Sentir en el sentit més pregon d’una emotivitat que ens enlaira i que ens alliçona

P. Josep Mª Balcells

Diumenge 1 d’octubre,  2023   Sabadell