dilluns, 18 d’abril del 2022

Homilia de Pasqua 17/04/2022

                           ENLAIRAT, ATRAURÉ  TOTHOM  CAP  A  MI

                                               Estem celebrant el  Triduum  Pasqual. No podem separar Eucaristia, Passió, Mort en Creu i Resurrecció, i per més que la celebració litúrgica posi Pentecosta separada d’aquest encimbellament de les celebracions de Setmana Santa, les hem de veure i viure formant una unitat, que ens porta al nucli determinant del saber-se i fer-se immergits en la “La Història d’un Vivent”, d’un Déu U i Tri que ha portat a terme el Designi Secret i la Benèvola Decisió en la què “Per amor ens destinà a ser fills seus per Jesucrist. En Ell, per la seva sang, hem obtingut la Redempció, el perdó dels nostres pecats”. I més encara: “la riquesa de la Gràcia s’ha desbordat en nosaltres.  En Crist hem rebut la nostra part en l’herència; ens hi havia destinat, nosaltres que des del principi tenim posada en Crist la nostra esperança. En Ell vosaltres vau escoltar la Paraula de la Veritat, l’Evangeli que us salva. En Ell hem cregut i heu estat marcats amb el segell de l’Esperit promès, i l’Esperit és la penyora de l’heretat que Déu ens té reservada, quan ens redimirà plenament com a possessió seva i farà que siguem lloança de la seva Glòria” (Efesis 1, 3-14).

                                                I podem completar aquesta visió d’empelt de la nostra vida en la saba del Crist segons la admirable paràbola del Cep Veritable: “Jo sóc el Cep veritable i vosaltres les sarments. Aquell que està en Mi, i Jo en Ell donarà molt de fruit, perquè sense Mi no podeu fer res... Si esteu en Mi i les meves Paraules resten en vosaltres, podreu demanar tot el que voldreu, i ho tindreu. La glòria del meu Pare és que doneu molt de fruit i sigueu deixebles meus. Tal com el Pare m’estima, també Jo us estimo a vosaltres. Manteniu-vos en el meu amor. Us he dit això perquè la meva joia sigui també la vostra, i la vostra joia sigui completa. Aquest és el meu manament que us estimeu els uns als altres tal com Jo us he estimat. (Jn 15, 17)

                                               Amb veu exultat, avui reprenem amb més deler, si cap, el Cant del Glòria sense deixar-nos portar per la cantarella de la música que el podríem malmetre, sense assaborir-ne amb concentració, paraula per paraula, amb un text que fa que esdevingui una de les Pregàries-Càntics una de les més belles, avui sobretot amb el joiós to pasqual que ens enardeix el cor de ressuscitats conjuntament amb Vós que sou l’únic Sant, l’únic Senyor, l’únic Altíssim, Jesucrist. No deixeu de posar l’accent en el punt més pausat i preuat al qual que us he invitat sovint a fer-ne pregària ben personalitzada: “Us lloem, us beneïm, us adorem, us glorifiquem, us donem gràcies, per la vostra immensa glòria”.  Afegirem com de rigor: “Senyor Déu, Rei celestial, Déu Pare omnipotent i amb l’Esperit Sant en la glòria de Déu Pare. Amén”.

                                               Ara és el moment-momentum de pregar amb la col·lecta: “Oh Déu, que feu resplendir aquest nit santíssima amb la glòria de la Resurecció del Senyor, desvetlleu en la vostra Esglèsia la consciència de ser fills de Déu, a fi que renovats en el cos i en l’esperit, us servim amb fidelitat”. Dirà Joan: “Nosaltres hem cregut en l’amor”. Amor que -en els salms- se subratlla l’expressió referida a Déu, que és l’Amor Fidel. Amor en el què sempre pots comptar, perquè és indefallent, de sempre i per sempre. La nostra fidelitat en el servei vol dir allò que ens deia a la paràbola esmentada: “Manteniu-vos en l’amor que us tinc” O allò repetitiu dels salms: “Perdura eternament el seu amor”. Cal que, com ens dirà Pau als seus deixebles de Roma i a nosaltres amb ells: “I si nosaltres que hem estat plantats vora d’Ell: submergits, sepultats pel baptisme, per aquesta mort semblant a la seva, també hem de ser-ho per la resurrecció. Queda ben clar: l’home que érem abans ha estat crucificat amb Ell. I d’ara endavant, “emprenguem una nova vida”. Ja ho palesava la Col·lecta de la Missa de la Vetlla Pasqual: “Oh Déu, poder immutable i llum sense posta, mireu el sagrament de l’Església i porteu a terme, bondadosament, segons el vostre designi etern, l’obra de la salvació humana. Que tot el món vegi i experimenti que el que és abatut, s’aixeca, i el que és vell, es renova i tot torna a la integritat primera per nostre Senyor Jesucrist, del qual té l’origen”. Ja ens ho havia advertit Isaïes temps enrere: “No recordeu més els temps passats, no penseu més en les coses antigues; estic a punt de fer una cosa nova que ja comença a néixer, ¿no us n’adoneu? Aquest poble que m’he configurat proclamarà la meva lloança”. També Pau ens deia que considerava tot desavantatjós, àdhuc escòria, comparat amb el valor que té poder conèixer Jesucrist, el meu Senyor, Ho rubrica: “tot a canvi de guanyar Crist i veure’m incorporat a Ell. El meu desig és conèixer Crist i experimentar el poder de la seva la seva passió i configurar-me a la seva mort, per poder arribar finalment a ressuscitar d’entre els morts”.

                                               Davant de la majestuositat del ciri pasqual on hi veiem el simbolisme preclar de Jesús Ressuscitat: Crist ahir i avui, principi i fi, Alfa i Omega, d’Ell són els temps i els que no tenen fi, A Ell: glòria i poder per sempre més. La llum del Crist, us lloem Senyor”. Hi ha una bella oració-cant en gregorià que modula així:

-       Ànima de Crist, santifiqueu-me.

-       Cos de Crist, salveu-me.

-       Sang de Crist, inebrieu-me.

-       Aigua del costat de Crist, purifiqueu-me.

-       Passió de Crist, conforteu-me.

-       Oh, Bon Jesús, escolteu-me.

-       Dins les teves ferides, empareu-me.

-       No permeteu que jamai em separi de Vós.

-       Del malvat Maligne, defenseu-me.

-       I a l’hora de la meva mort, crideu-me a lloar-te

-       En companyia dels sants,

-       Per l’infinitud dels segles. Amén.

P. P. Josep Mª Balcells.

PDiumenge de Pasqua de la Resurrecció del Senyor, 17 d’abril del 2022  Sabadell