diumenge, 10 d’abril del 2022

Homilia del diumenge de RAMS 10/04/2022

                                                   ... A  GLÒRIA  DE  DÉU  PARE

                                               Tinc davant un llibre d’un gran teòleg, d’un cognom difícil de pronunciar: Schillebeeckx, holandès, que porta per títol el que és ja una promesa i una revelació “Jesús. La història de un Viviente. Fullejant l’índex, una frase enigmàtica i plena de poesia en les darreries de la seva exposició m’ha captat l’atenció i m’ha fet pensar i fantasiejar: “Jesús, paràbola de Déu i paradigma d’humanitat”. En els capítols que queden emmarcats per aquesta filigrana, em plau de llegir: “El missatge de Déu és Jesucrist i l’experiència de l’Abbà, centre del missatge, de la vida i de la mort de Jesús i revelació del seu misteri”. Trobo que en aquestes afirmacions hi queda condensat tot el que, en successives onades, l’evangelista Joan ens ha anat descobrint en oberta i dramàtica controvèrsia de Jesús amb els “jueus”. Ens hi ha fet les “revelacions” (o millor “desvelacions”) a les intrigants preguntes que li han anat fent aquestes darreres dues setmanes: “Qui ets tu?” “Mestre, què hi dieu?”: aquesta davant de l’adúltera, obsedida i acorralada pels cors insidiosos i endurits dels “jueus”. El Pare en Ell i Ell en el Pare podria ser-ne la síntesi mística que ens porta a experimentar-ho, sí, però en to menor, que sempre serà el nostre, pobrets i alegrets com som, no hi ha més...

                                               A Jesús li fan els jueus les preguntes essencials que quedaran respostes diàfanament  en la segona lectura de la Missa d’avui. No sé què em passa, però la sento cantar en gregorià com un pòsit d’anys, de quan les cantàvem en llatí: “Christus factus est obedients usque ad mortem, mortem autem crucis” que ara traduïdes al català les tenim com aclamació abans de la lectura de la Passió segons Lluc. Solemnes! Proclamar-ho hauria de tenir la magnificència par, semblant al gregorià.

                                               Anant com sempre a la contextualització del tema: prenc la Bíblia i busco la Carta als filipencs que ens ha acompanyat a diversos fluxos o ímputs i que ara aquesta perícopa és el punt central del capítol segon i que ve acompanyat per aquestes paraules introductòries a aquest himne, que pel que sembla, Pau el deuria prendre de les cantades de les prístines litúrgies cristianes. Respon a aquest epígraf: “Tingueu els mateixos sentiments de Crist”. No em resisteixo a llegir i escriure: “Així, doncs, per tot el que trobeu en Crist d’encoratjament, de consol en l’amor, de comunió en l’Esperit, d’afecte entranyable i compassiu, us demano que feu complet el meu goig: tingueu els mateixos sentiments i el mateix amor els uns pels altres, unànimes i ben avinguts... Que ningú no miri per ell, sinó que procuri sobretot pels altres”. I a continuació, com si fos el títol propi de l’himne, hi posa: “Tingueu els mateixos sentiments que tingué Jesucrist”. En una nota a peu de pàgina hi trobo aquesta referència: (Rom 13, 15): “Revestiu-vos de Jesucrist, el Senyor”, que ens remet a una altra cita: (Gàlates 5, 11): “Si jo prediqués encara la Llei, s’hauria acabat l’escàndol de la Creu”.  I una altra cita, aquesta de Ia primera carta de  Joan, amb aquest categòric: “El qui afirma que està en Déu, ha de viure tal com Jesucrist vivia”. I amb aquesta admonició ja podem donar entrada solemne a aquest himne gloriós i sintètic que conté tot el que podem dir i viure de Jesucrist, el Senyor”.

                                               Gloses: El qui era Déu, no volgué fer visible la seva divinitat, sinó que es va fer no-res. Del dalt, al graó més baix . Ho diem en català: un “daltabaix”, una acció etimològicament sub-versiva que és una altra manera de dir-ho, amb aquest guionet que hi poso entremig (sub=posar a sota, i versiva=canviada. És allò que en diem l’Encarnació; bocabadats, incapaços d’entendre ni l’abecé del què significa. Estem habituats a llegir i escriure paraules que ens sobrepassen i que ens haurien de sorprendre immersivament; i ens haurien d’entusiasmar (en= cap a dins; =thusiasmar, endiosar-nos, divinitzar-nos, fer-nos entrar en la pregonesa insondable del seu contingut... Però hi plana una rutina boirosa i. seríem capaços de repetir-la una i altra vegada, sense que ens hi sentíssim joiosament confosos, perduts... Senyor, feu que hi vegi!: és tracta  -no ho perdem de vista-  de sotjar els sentiments, les actituds fondals de Jesús. Sant Anselm diu que només pel sol fet d’encarnar-se, de fer-se persona humano-divina ja, amb això només,  érem i som salvats! És tota la vida de Jesús la que ens salva, o dit amb Joan: “de la seva plenitud tots nosaltres n’hem rebut gràcia rere gràcia”. Salvar és per-donar (per= prefix de plenitud. Donar=regalar, obsequiar. “Déu va estimar tant el món (la humanitat) que ens va “enviar” Jesús (missatge i missatger a la vegada)! Aquest “anorreament”,  exinanivit; en grec: kènosi, ha suscitat tota una filera d’espiritualitats de gran calat. No és humilitat, no; és molt més: indicible. Misteri, l’encarnació és el misteri!

                                               “Fer-se esclau”. Perdre la pròpia identitat. Un esclau no tenia nom ni cognom, era tot del seu amo. Comprat. Només tenia una raó de ser: servir, servir sense esperar-ne res en compensació de tota la seva feina, aquesta era  la seva missió. Era deguda. Havia estat comerciat. És allò de Jesús: “som servents inútils”;  donats, a només i per a utilitat dels amos.

                                               Fem l’home a imatge i semblança de Déu (es diu al Gènesi); aquí ho fem a l’inrevés: Fem a Deu  a imatge i semblança dels homes. Subversió total. Tingut com un home qualsevol, un “don nadie”. Tingut com un home desfigurat, de rostre boirós. Aquí teniu la primera lectura d’Isaïes, tingut pel cinquè evangelista. Des-fet, des-figurat, des= ... de tot!

                                               “S’abaixà”, posat a peu, a  llindar de l’escala humana. A kilòmetre zero, com un home qualsevol, menystingut, l’últim de la fila.

                                               “Es feu obedient”. Substantiu o adjectiu substantivat i verb a l’ensems. Mireu que és un gerundi: acció en permanent actitud: la d’obeir. L’obediència és per a Jesús el principi i el terme de la seva existència i del seu fer. Quin sentit més limitatiu que tenim de l’obediència! Com si fos la negació de la nostra pròpia voluntat i llibertat. En realitat per a Jesús és entrar en una sintonia total amb el designi-projecte del Pare i fet seu tota la vida, fet del qual no s’exclouen les situacions més tràgiques, viscudes per Jesús al final sobretot de la seva vida, que és justament el que meditarem aquesta Setmana Santa. En realitat fou assumir la voluntat del Pare (i seva també) comportant, englobant, assumint tot el pes mort de la humanitat i les des-humanitats, tot el misteri del mal, mal fet ens els nostres desvaris, les oclusions en nosaltres mateixos, sense obertura als altres, satisfent la gana porcina de tants fills pròdigs; oblits dels descartats, com si no fossin homes com nosaltres. Un món en guerra contínua que, de no tenir-la a prop i que ens concerneixi, la tenim oblidada, menystinguda. El joc de la despossessió de la dignitat, segell, aquesta, segell d’origen...

                                               “No he vingut per a fer la meva voluntat, sinó la del Pare del cel. La clàusula del Parenostre: En positiu, per bé que pugui ser costós com en els Getsemanins de Jesús i nostres, també: “Pare, si Vós ho voleu, allunyeu de mi aquest calze; però que no es faci la meva voluntat, sinó la vostra”. “El meu aliment és fer la voluntat del meu Pare”. “No he baixat de cel per fer la meva voluntat, sinó la del qui m’ha enviat. I la voluntat del meu Pare és que jo no perdi res d’allò que el meu Pare del cel m’ha donat, sinó que el ressusciti el darrer dia”.  Això és la salvació, la redempció.

                                                “Fins a acceptar la mort”. Que fou cruenta i que Jesús en sentí els espasmes i en va suar sang. Llegirem abans de la consagració: “Ell, en oferir-se lliurement a la passió, i dient l’acció de gràcies...”  “Anunciem la vostra mort/ confessem la vostra resurrecció/esperem el vostre retorn, Senyor Jesús. Silenci i adoració. Quin més profund que l’altre!

                                               “I una mort de Creu”. “Niciesa per als pagans i escàndol per als jueus”. I per a nosaltres? Ambdues coses? “Qui vulgui ser el meu deixeble, que es negui a si mateix, que prengui la seva creu i que vingui i em segueixi”. Les nostres creus estan dintre de la gran Creu de Jesús, assumides i carregades de resurrecció! No és el sofriment pel sofriment, sinó el compartir les vicissituds i els tràngols inherents al viure, i demanar que ens siguin intercessió.  Crist ha mort per nosaltres. Pau, ajuda’ns!

                                               “Per això Déu l’ha exaltat”. Ex-altat. Treta de dintre del sofriment la llavor de Resurrecció. Això en Ell i en nosaltres. Sant Pau ho certifica: “tots els qui hem estat batejats en Jesucrist, hem esta submergits en la seva mort. I si hem mort en Crist, creiem que també viurem amb Ell”.

                                               “I li ha donat un nom excels, que està per damunt de tot altre nom. Tothom doblegui el genoll al nom de Jesús. Nom que és benedicció, pau i goig inefable. Empalmem amb un altre himne dels mes bonics i plens de gràcia i poesia que ja coneixem de la carta als Efesis (1, 3-15)  “Beneït sigui el Déu i Pare de nostre Senyor Jesucrist, que ens ha beneït en Crist amb tota mena de benediccions espirituals”.

                                               “I tots els llavis reconeguin que Jesucrist és Senyor. Déu. “Tots vosaltres, per la fe, sou fills de Déu en Jesucrist: tots els qui heu estat batejats en Crist us heu revestít de Crist. Ja no hi ha jueu ni grec, esclau ni lliure, tots sou un de sol en Jesucrist”. (Gàl 3, 26-28)                                        

                                               “I tot a glòria de Déu Pare: “us lloem, us beneïm us adorem, us glorifiquem, us donem gràcies per la vostra immensa glòria”. “Vós que seieu a la dreta de Déu Pare, tingueu pietat de nosaltres. Perquè Vós sou l’únic Sant, Vós l’únic Senyor, Vós l’únic Altíssim, Jesucrist, amb l’Esperit Sant a Glòria de Déu Pare”. Amén, Al·leluia. Pasqua ha despuntat i ens serà el sol resplendent del nostre viure i morir.          

Diumenge de Rams i de Passió, 10 d’abril del 2022,  Sabadell         ... A  GLÒRIA  DE  DÉU  PARE

                                               Tinc davant un llibre d’un gran teòleg, d’un cognom difícil de pronunciar: Schillebeeckx, holandès, que porta per títol el que és ja una promesa i una revelació “Jesús. La història de un Viviente. Fullejant l’índex una frase enigmàtica i plena de poesia en les darreries de la seva exposició m’ha captat l’atenció i m’ha fet pensar i fantasiejar: “Jesús, paràbola de Déu i paradigma d’humanitat”. En els capítols que queden emmarcats per aquesta filigrana, em plau de llegir: “El missatge de Déu és Jesucrist i l’experiència de l’Abbà, centre del missatge, de la vida i de la mort de Jesús i revelació del seu misteri”. Trobo que en aquestes afirmacions hi queda condensat tot el que, en successives onades, l’evangelista Joan ens ha anat descobrint en oberta i dramàtica controvèrsia de Jesús amb els “jueus”. Ens hi ha fet les “revelacions” (o millor “desvelacions”) a les intrigants preguntes que li han anat fent aquestes darreres dues setmanes: Qui ets tu? “Mestre, què hi dieu?”: aquesta davant de l’adúltera, obsedida i acorralada pels cors insidiosos i endurits dels “jueus”. El Pare en Ell i Ell en el Pare podria ser-ne la síntesi mística que ens porta a experimentar-ho, sí, però en to menor, que sempre serà el nostre, pobrets i alegrets com som, no hi ha més...

                                               A Jesús li fan els jueus les preguntes essencials que quedaran respostes diàfanament  en la segona lectura de la Missa d’avui. No sé què em passa però la sento cantar en gregorià com un pòsit d’anys de quan les cantàvem en llatí: “Christus factus est obedients usque ad mortem, mortem autem crucis”.que ara traduïdes al català les tenim com aclamació abans de la lectura de la Passió segons Lluc. Solemnes! Proclamar-ho hauria de tenir la magnificència par al gregorià

                                               Anant com sempre a la contextualització, prenc la Bíblia i busco la Carta als filipencs que ens ha acompanyat a diversos fluxos o imputs i que ara aquesta perícopa és el punt central del capítol segon i que ve acompanyat per aquestes paraules introductòries a aquest himne, que pel que sembla, Pau el deuria prendre de les cantades de les prístines litúrgies cristianes. Respon a aquest epígraf: “Tingueu els mateixos sentiments de Crist”. No em resisteixo a llegir i escriure: “Així, doncs, per tot el que trobeu en Crist d’encoratjament, de consol en l’amor, de comunió en l’Esperit, d’afecte entranyable i compassiu, us demano que feu complet el meu goig: tingueu els mateixos sentiments i el mateix amor els uns pels altres, unànimes i ben avinguts... Que ningú no miri per ell, sinó que procuri sobretot pels altres”. I a continuació, com si fos el títol propi de l’himne, hi posa: “Tingueu els mateixos sentiments que tingué Jesucrist”. En una nota a peu de pàgina hi trobo aquesta referència: (Rom 13, 15): “Revestiu-vos de Jesucrist, el Senyor”, que ens remet a una altra cita: (Gàlates 5, 11): “Si jo prediqués encara la Llei, s’hauria acabat l’escàndol de la Creu”.  I una altra cita, aquesta de Ia primera carta de  Joan, amb aquest categòric: “El qui afirma que està en Déu, ha de viure tal com Jesucrist vivia”. I amb aquesta admonició ja podem donar entrada solemne a aquest himne gloriós i sintètic que conté tot el que podem dir i viure de Jesucrist, el Senyor.

                                               Gloses: El qui era Déu, no volgué fer visible la seva divinitat, sinó que es va fer no-res. Del dalt, al graó més baix . Ho diem en català: un “daltabaix”, una acció etimològicament sub-versiva que és una altra manera de dir-ho, amb aquest guionet que hi poso entremig (sub=posar a sota, i versiva: canviada. És allò que en diem l’Encarnació; bocabadats, incapaços d’entendre ni l’abecé del què significa. Estem habituats a llegir i escriure paraules que ens sobrepassen i que ens haurien de sorprendre immersivament; i ens haurien d’entusiasmar (en= cap a dins; thusiasmar, endiosar-nos, divinitzar-nos, fer-nos entrar en la pregonesa insondable del seu contingut... Però hi plana una rutina boirosa i. serem capaços de repetir-la una i altra vegada, sense que ens hi sentíssim joiosament confosos, perduts... Senyor, feu que hi vegi!: és tracta  -no ho perdem de vista-  de sotjar els sentiments, les actituds fondals de Jesús. Sant Anselm diu que només pel sol fet d’encarnar-se, de fer-se persona humano-divina ja amb això ja érem i som salvats! És tota la vida de Jesús la que ens salva, o dit amb Joan: “de la seva plenitud tots nosaltres n’hem rebut gràcia rere gràcia”. Salvar és per-donar (per= prefix de plenitud. Donar=regalar, obsequiar. “Déu va estimar tant el món (la humanitat) que ens va “enviar” Jesús (missatge i missatger a la vegada)! Aquest “anorreament”,  exinanivit; en grec: kènosi, ha suscitat tota una filera d’espiritualitats de gran calat. No és humilitat, és molt més: indicible. Misteri, l’encarnació és el misteri!

                                               “Fer-se esclau”. Perdre la pròpia identitat. Un esclau no tenia nom ni cognom, era tot del seu amo. Comprat. Només tenia una raó de ser: servir, servir sense esperar-ne res en compensació de tota la seva feina, aquesta era  la seva missió. Era deguda. Havia estat comerciat. És allò de Jesús: “som servents inútils”,  donat, a només i per a utilitat dels amos.

                                               Fem l’home a imatge i semblança de Déu (es diu al Gènesi); aquí ho fem a l’inrevés: Fem a Deu  a imatge i semblança dels homes. Subversió total. Tingut com un home qualsevol, un “don nadie”. Tingut com un home desfigurat, de rostre boirós. Aquí teniu la primera lectura d’Isaïes, tingut pel cinquè evangelista. Des-fet, des-figurat, des= ... de tot!

                                               “S’abaixà”, posat a peu, a  llindar d’escala humana. A kilòmetre zero, com un home qualsevol, menystingut, l’últim de la fila.

                                               “Es feu obedient”. Substantiu o adjectiu substantivat i verb a l’ensems. Mireu que és un gerundi: acció en permanent actitud: la  d’obeir. L’obediència és per a Jesús el principi i el terme de la seva existència i del seu fer. Quin sentit més limitatiu que tenim de l’obediència! Com si fos la negació de la nostra pròpia voluntat i llibertat. En realitat per a Jesús és entrar en una sintonia total amb el designi-projecte del Pare i fet seu tota la vida, fet del qual no s’exclouen les situacions més tràgiques, viscudes per Jesús al final sobretot de la seva vida, que és justament el que meditarem aquesta Setmana Santa. En realitat fou assumir la voluntat del Pare (i seva també) comportant, englobant, assumint tota la humanitat i les des-humanitats, tot el misteri del mal, mal fet ens els nostres desvaris, les oclusions en nosaltres mateixos, sense obertura als altres, satisfent la gana porcina de tants fills pròdigs, oblits dels descartats com si no fossin homes com nosaltres. Un món en guerra contínua que de no tenir-la a prop i que ens concerneixi, la tenim oblidada, menystinguda. El joc de la despossessió de la dignitat, segell d’origen...

                                               “No he vingut per a fer la meva voluntat, sinó la del Pare del cel. La clàusula del Parenostre: En positiu, per bé que pugui ser costós com en els Getsemaníns de Jesús i nostres també: “Pare, si Vós ho voleu, allunyeu de mi aquest calze; però que no es faci la meva voluntat, sinó la vostra”. “El meu aliment és fer la voluntat del meu Pare”. “No he baixat de cel per fer la meva voluntat, sinó la del qui m’ha enviat. I la voluntat del meu Pare és que jo no perdi res d’allò que el meu Pare del cel m’ha donat, sinó que el ressusciti el darrer dia”.  Això és la salvació, la redempció.

                                                “Fins a acceptar la mort”. Que fou cruenta i que Jesús en sentí els espasmes i en va suar sang. Llegirem abans de la consagració: “Ell, en oferir-se lliurement a la passió, i dient l’acció de gràcies... “Anunciem la vostra mort/ confessem la vostra resurrecció/esperem el vostre retorn, Senyor Jesús. Silenci i adoració.

                                               “I una mort de Creu”. “Niciesa per als pagans i escàndol per als jueus”. I per a nosaltres? Ambdues coses? “Qui vulgui ser el meu deixeble, que es negui a si mateix, que prengui la seva creu i que vingui i em segueixi”. Les nostres creus estan dintre de la gran Creu de Jesús, assumides i carregades de resurrecció! No és el sofriment pel sofriment, sinó el compartir les vicissituds i els tràngols inherents al viure i demanar que ens siguin intersecció.  Crist ha mort per nosaltres. Pau, ajuda’ns!

                                               “Per això Déu l’ha exaltat”. Ex-altat. Treta de dintre del sofriment la llavor de Resurrecció. Això en Ell i en nosaltres. Sant Pau ho certifica: “tots els qui hem estat batejats en Jesucrist, hem esta submergits en la seva mort. I si hem mort en Crist, creiem que també viurem amb Ell”.

                                               “I li ha donat un nom excels, que està per damunt de tot altre nom. Tothom doblegui el genoll al nom de Jesús. Nom que és benedicció, pau i goig inefable. Empalmem amb un altre himne dels mes bonics i plens de gràcia i poesia que ja coneixem de la carta als Efesis (1, 3-15)  “Beneït sigui el Déu i Pare”.

                                               “I tots els llavis reconeguin que Jesucrist és Senyor. Déu. “Tots vosaltres, per la fe, sou fills de Déu en Jesucrist: tots els qui heu estat batejats en Crist us heu revestít de Crist. Ja no hi ha jueu ni grec, esclau ni lliure, tots sou un de sol en Jesucrist”. (Gàl 3, 26-28)                                        

                                               “I tot a glòria de Déu Pare: “us lloem, us beneïm us adorem, us glorifiquem, us donem gràcies per la vostra immensa glòria”. “Vós que seieu a la dreta de Déu Pare, tingueu pietat de nosaltres. Perquè Vós sou l’únic Sant, Vós l’únic Senyor, Vós l’únic Altíssim, Jesucrist, amb l’Esperit Sant en a Glòria de Déu Pare”. Amén, Al·leluia. Pasqua ha despuntat i ens serà el sol resplendent del nostre viure i morir.            

P. Josep Mª Balcells.

Diumenge de Rams i de Passió, 10 d’abril del 2022,  Sabadell