dissabte, 28 d’agost del 2021

Homilia del diumenge 29/08/2021

        CAPBUSSAR-SE EN  L’ESSENCIAL

No fa més de tres o quatre dies que el nostre permanent acompanyant i mestre en la fe, l’apòstol Pau, escrivia als de Tessalònica que els volia reveure per “completar el que encara falta a la vostra fe”. Aquesta compleció ens farà de guia aquest diumenge. Seria bo que ens inseríssim també ens els desigs que manifesta envers els seus deixebles (I Tes 3, 12-13): “Que el Senyor faci créixer fins a vessar l’amor que us teniu els uns altres i a tothom, tal com nosaltres també us estimem. Que Ell refermi els vostres cors, perquè sigueu sans i nets de culpa davant Déu, el nostre Pare, el dia que Jesús, el nostre Senyor, vindrà...Amén”.

Per a nosaltres, els agraciats en el do de la fe, hauríem de progressar en la fe, perquè essent la fe vida fluent, es pot anar de bé en més i millor. La vida creix o si no, no és vida. Això cal tenir-ho ben present, sigui  quina sigui la nostra edat. Més i tot, com més anys en la fe, cal que descobrim que hi ha graus en la nostra història de cristians, i en conseqüència, de creients en Crist. “Tot ens ve de Crist, passa per Crist i s’encamina cap a Crist”. Som cristiants (en gerundi, que vol dir que estem en una acció que ens va cristificant, i per tant que hem de fer un progrés aconseguint graus successius de qualitat en la Fe. I que cada dia –sense angoixar-nos- demanem que la nostra fe es vagi “completant”. Allò de l’Evangeli: crec, Senyor; però augmenteu-me-la!

El nostre aliment d’avui en les lectures ens ho faran més entenedor. No podem estar “presos” per les tradicions dels anys en què vàrem ser introduïts en la fe dels nostres pares. Tot plegat es redueix –perdó, no acuso a ningú, més aviat m’ho carrego a les meves espatlles!- a unes pràctiques (d’aquí ve la nostra infausta denominació de practicants, ai Déu!- pràctiques acusadament exteriors, de  “purificacions” més o menys semblants a les que Jesús vitupera (?) als jueus i als mestres de la Llei. –“Perquè, -li diuen tirant-los-hi en cara- els vostres deixebles no segueixen la tradició dels ancians i mengen amb les mans impures? Qui diu això diu tot l’embalum de ritus exteriors (aigües beneites, senyals, cops de pit, genuflexions, ciris i tota la resta...Estem mig enc allats sense tenir-ne gaire consciència en el “nacionalcatolicismo”). Germans i germanes que ha passat per entremig la ventolera de l’Esperit Sant i el Vaticà II i nosaltres impertèrrits seguint la tradició des nostres ancians! Jesús, veient les exterioritats impertorbables d’ells i potser nostres, -diu l’evangeli d’avui, bo i dirigint-se al poble que li està a la vora: cridant: “Escolteu-me (santa paraula!) tots i enteneu bé això que us dic. Allò que dirà és un reclam a la paràbola del sembrador! I enteneu bé allò que us dic: “Res del que entra dintre de l’home des de fora no pot contaminar; només allò que surt de l’home el pot contaminar, perquè de dins de l’home, és a dir, del seu cor, en surten els pensaments dolents que el porten a cometre... tota mena de maldat: tot això dolent surt de dintre i és el que contamina l’home”. Jesús ens descobreix les arrels del mal a dins, però hi ha també un altre (!) endins: també la bondat, les virtuts teo-logals també hi són dintre! Anem-hi!

Hi ha graus, progressions o regressions en la Fe. La Llei, les lleis maten, només l’Esperit vivifica. La síntesi és de Pau que la va ensenyar en totes les correries apostòliques. Cal saber-ho interpretar. No és qüestió d’esborrar res d’abans sinó de saber-ho veure-ho –sobretot viure-ho!-  d’una altra manera més evangèlicament. Us ho explicaré, tot i fer-ho una mica matusserament: Molts estem al graó primer de l’escala de la FE. Justet, justet per dir que tenim una fe minúscula. I la fe és el tot!

Primer  nivell de religiositat: El pietisme, seguir una fe de tradició dels ancians, la que vigia 50 anys endarrere. Ritualismes que ens donen la sensació d’estar a bones amb Déu. El decàleg com a prescripcions a complir. No passem de ser “bones persones”. Confessar com a obligacions, combregar ancorats en un sentimentalisme pueril, el de les pràctiques de preparació per a la primera comunió, boniques i plenes d’infantilisme  oberts al sentimentalisme. Encara vigeix la por. Déu més jutge que Pare. Una mica en els entrecolls de l’AT. Això ha fabricat practicants ! Manca de catequesi d’adults.                                    Nivell d’anar cap endins a trobar el cor de l’evangeli... Descobrir la interioritat. Aprendre a escoltar què ens diu la Paraula, el mateix Crist!? Iniciar un elemental diàleg. Substituir la por per les reflexions de i a la Paraula i deixar “acollir” el granet de l’amor perquè vagi arrelant poc a poc. No tenir gens de pressa amb el Crist. Escoltar i respondre. Voler establir una relació de “correspondència” de part nostra. Ja no és cap obligació, sinó ganes de mantenir-nos oberts i acollidors. Treure pors i saber estar a la presència de qui sabem que  ens estima i que només vol el millor per a nosaltres. La voluntat de Déu ja no la veiem constrictiva, sinó amorosa. Estem passant de l’AT al Nou. Evangeli sempre en mà: comença la “pregària del cor”. Deixem-nos il·luminar. Enfortir la certesa de l’amor que Déu ens té. Deixem-nos portar de la mà de Crist, que ens porta joiós al Pare i que ens envolta amb la gràcia de l’Esperit Sant. Comença la relació de l’Amic amb l’Amat. Perseverar en la meditació: què em diu i que li dic. Agraint la gràcia de canviar la imatge de Déu i fer-la gran i trobar-nos petits nosaltres! És el grau venturós de la gratuïtat i per tant de la humilitat. Déu és gran i proper. Trobar moments per estar amb Déu, sempre a través de Jesucrist, Mestre i Amat.

Nivell del pas a la contemplació: La iniciació a la meditació ens anirà portant a la contemplació. Sempre en la persona de Crist, mirall en qui ens hem d’emmirallar. Estar contents d’estar a disposició del Mestre. Familiaritzar-nos-hi i procurar “sentir” la presència del Mestre. Encara que només sigui estar a l’escolta, posant-hi el cor. Només s’escolta bé amb el cor. Trobar-s’hi bé i a gust. La re-flexió, paraula-clau que vol dir torna+ flexió. Flexió cap endins, entrar, viure cap endins. Déu és sempre en l’endins, a l’arrel mateixa del nostre viure i conviure. La Bíblia ens diu que Déu és entranyable i per tant és a l’entranya pròpìa que li trobarem. Només quan siguem entranyats trobarem l’amor entranyable de Déu. Sabrem per experiència que Déu és Amor. Sense trobar-lo amb Ell no podrem estimar els germans. Clar i punt. Això ens portarà a una manera de ser amorosa. La fe que no floreix en amor no és fe vera. “Estima i fes el que vulguis”, perquè només voldràs fer el que Déu vol. Així entres a la presència de Déu en el que fas, vius, desitges i actues. Comences a entreveure el que és la gratitud i la correspondència i ets benaurat, feliç. Només cal “permanèixer en el seu amor” (Jo 15, 9-10) Això ja és FE 

P. Josep Mª Balcells   

Diumenge XXII de durant l’any, 29 d’agost del 2921  Sabadell