dissabte, 4 de setembre del 2021

Homilia del diumenge 05/09/2021

                          SHEMÀ, ISRAEL, ESCOLTA, ISRAEL...

                                               Així comença la pregària matutina i vespertina dels  jueus. Aquesta mateixa expressió la va utilitzar el mateix Jesús. Vegi’s (Mc 12, 19-23).  Jesús com a bon jueu que era l’havia après dels llavis dels seus pares, Maria i Josep; i la resava diàriament. És significatiu, a aquest respecte, que el Mestre a requeriment de dir quin és el primer de tots els manaments, digués: “El primer és: “Escolta, Israel: El Senyor és el nostre Déu, el Senyor és únic. Estima el Senyor, el teu Déu, amb tot el cor, amb tota l’ànima, amb tot el pensament, amb tota la força. El segon és aquest: Estima els altres com a tu mateix. No hi ha cap manament més gran que aquest”. Expressió treta del Deuteronomi i que els profetes feren seva i que posaven com a introducció de les seves requisitòries, bo i fent parar atenció i per posar èmfasi en el missatge, no seu, sinó de Déu. No era tan sols sentir –oïdes promptes- sinó estar atents a fons. Diríem escoltar amb el cor, perquè serà la veu mateixa de Déu la que se’ls obrirà. No podran fer el desentès. Sentir sense con-sentir era un menyspreu a l’interlocutor. Cal que la Paraula remogui les entranyes. La paremiologia sobre l’atenció o desatenció te una llista llarga, llarga. Joan Baptista es presenta com el pregoner que preludia la vinguda de la que es definirà com a Paraula. Joan al seu evangeli distingeix entre la Veu i la Paraula. No és el mateix. Dita similar a l’emfàtic “En veritat, en veritat us dic...O també: Amén, amén.

                                               Jesús es defineix com la Paraula que sembrada esberla la duresa del cor i que insta a escoltar en el sentit més ple de la Paraula. Ressò de la paràbola del sembrador. Abans de la sembra cal obrir el cor de la terra i enfonsar les relles a fi d’amorosir i esterrossar el terreny i fer-lo apte per a acollir la sembra...

                                               Tinc a mà dos llibres per començar a fer boca. L’un d’en Torralba titulat “L’art de saber escoltar” que en el seu moment va tenir una ampla difusió i un altre no tan conegut però estimable i que jo recomano també: “Vers una espiritualitat dels sentits” de José Tolentino Mendonça que malgrat que només té 59 pàgines és dels que es fan no tan sols llegir, sinó rellegir més d’una i de dos vegades. Tots dos són ben apropiats pel tema que avui ens porten les lectures de la litúrgia dominical.

                                               Abans, però, d’anar als textos de la Missa, deixeu-me aportar un text de sant Agustí que a més de les seves virtualitats pràctiques té una polaritat poètica, digna del llibre on estan consignades, La cita per bé que llarga s’ho val: “Oh, veritat eterna, oh caritat veritable, oh eternitat estimada. Vós sou el meu Déu; per Vós sospiro dia i nit, i, quan us vaig conèixer per primera vegada, vós em prenguéreu  perquè jo veiés que existia el que jo havia de veure i que encara no estava en condicions de contemplar. I percudíeu la debilitat de la meva vista adreçant amb força els seus raigs cap a mi, i jo em vaig estremir d’amor i d’horror. I vaig adonar-me que em trobava lluny de Vós, en la regió de la dissimilitud, com si escoltés la vostra veu que ve de lluny: ”Soc menjar d’adults; creix i em menjaràs. I no em transformaràs en tu, com fas amb el menjar de la teva carn, sinó que tu et transformaràs en mi”

                                               “I jo buscava la manera d’adquirir la fortalesa que em fes apte per gaudir de Vós; només la vaig trobar tot abraçant el mitjancer entre Déu i els homes, l’home Jesucrist, que és Déu per damunt de tot, beneït per sempre, el qui clama i diu: Jo soc el camí, la veritat i la vida i l’aliment encarnat (que jo encara no tenia forces per a menjar), perquè el qui és la Paraula es va fer home, a fi que la vostra saviesa, que ha creat totes les coses, es convertís en llet per a la debilitat de la nostra naturalesa”.

                                               “Vaig trigar a estimar-vos, oh formosor tan antiga i tan nova!, vaig trigar a estimar-vos! I això que vós estàveu dintre de mi i jo fora; i us buscava per fora, i jo, deforme, m’abraonava sobre aquestes coses boniques que vós vau crear. Vós estàveu amb mi, però jo no estava amb vós. Em retenien lluny de vós aquelles coses  que, si no fossin en vós, no serien. Vós cridàreu i clamàreu i vau rompre la meva sordesa, vau brillar i vau resplendir i vau foragitar la meva ceguesa; exhalàreu el vostre perfum i el vaig gustar i tinc fam i set; m’heu tocat i m’ha arborat la vostra pau”. (Confessions)  Per què dir matusserament allò que Agustí diu meravellosament!

                                               Jesús a l’evangeli va “sospirar” (per què?) i digué: Effatà! Obre’t i a l’instant se li obriren oïdes i llengua. Reacció: “Tot ho ha fet bé; fa que els sords hi sentin i que els muts parlin”. Som sords, muts i insensibles a les invitacions de Déu. Cadascú sap què, quan, com i els nivells... No s’equivoca Torralba quan diu que saber escoltar és un art. Hi ha condicions: solitud, silenci, contemplació, Paraula de Déu, explorar els signes dels temps, vèncer l’entotsolament, procurar empaties. Saber mirar als ulls, no voler dir res sinó fer una atenció que arribi al cor de l’altre. Sintonitzar finament, fora de sorolls que ofeguen i opaquen el so personal de l’altre. No interrompre, no voler ensenyar res, estar per a l’altre. Avui hi ha un excés de parleria, a les tertúlies tots parlen a la vegada, no hi ha qui escolti de veres, com més savi més contenció en el parlar. Si el que he de dir no té traspàs d’ànima, més val un silenci. Ai, no diguem de l’escoltar Déu, les invitacions de l’Esperit. Això és l’excel·lència. Callar per poder escoltar, escoltar per obrir els cors tant de qui parla com de qui escolta!

                                               Ah, les modulacions de la veu! Per la veu sobretot s’inicia el Càntic dels càntics: “Fes-me veure la teva cara, fes-me sentir la teva veu, perquè la teva veu és suau i la teva cara, bonica”. “Una veu! El meu estimat!”. L’Amic dona a entenent la seva presència desitjada a l’Amat i l’Amat s’enjoia sentint la veu de l’Amic. La veu rima amb la musicalitat i enceta un toc de poesia. Els salms són himnes per ser cantats. “Tant de bo que avui sentissis la seva veu. No enduriu els vostres cors...” La saviesa es manifesta en el parlar contingut i mesurat,  Els proverbis contenen una saviesa depurada: “No ventis el gra a qualsevol vent ni caminis per qualsevol camí: així ho fa el pecador que té doble llengua. Sigues ferm en les teves conviccions i home d’una sola paraula. Estigues sempre a punt per a escoltar, però no tinguis pressa a donar la resposta. Si saps alguna cosa, respon a qui sigui; si no, tingues la boca tancada”. (Siràcida 5, 9-12).

P. Josep Mª Balcells

Diumenge XXIII, 5 de setembre del  2021. Sabadell