dilluns, 27 de setembre del 2021

Homilia del diumenge 26/09/2021

                                    EL  DIÀLEG  INTERRELIGIÓS

                                               Parteixo d’una sessió civil i pública promoguda per la Conselleria sobre els afers interreligiosos de l’Ajuntament de Sabadell en què es van honorar totes les persones que havien mort durant la pandèmia a conseqüència del Covit, de totes les comunitats i agrupacions de tot signe religiós participat per totes les denominacions, àdhuc les no precisament com a tals. No s’exclogué ningú. Fou una vetllada molt concorreguda i seguida amb afecte i respecte. Les màximes autoritats hi participaren i honoraren la vetllada. La consonància entre els dos fets narrats, bé a la primera lectura (Josué) i a l’evangeli d’avui (Joan) sobre la intolerància, i més veient “en l’altre” més un enemic o “un que no és dels nostres” que no pas un concurrent com els tenen positivament tant Jesús com Moisès, em planteja un tema de màxima actualitat donada la complexitat i el pluralisme en què avui hem de viure, millor, conviure.

                                               En el fons perviu un maniqueisme que porta a contrastar idees, estils de vida, i polaritzacions entre esquerra i dreta, entre bo i dolent, entre blanc i negre. La defensa aferrissada entre la propia posició, parer, costum fa que la vida sigui més un camp dialèctic, del sí i el no, sense tenir en compte l’ampli marge de l’entremig. Venim de postures ratllant en la ideologia que afecta sovint en els absolutismes en política (noti’s l’increment de les ultradretes), en religió (jo tinc la veritat, l’única vertadera i les falses, la dels altres), en moral (mànigues de diversa mida!). És una relíquia dels temps “autoritaris” que avui els hauríem de tenir per obsolets... Quan una persona “madura” s’adona de que en la vida neix i floreix la ponderació i ha de comportar en idees i actuacions un cert relativisme que permet fer acurades distincions, evitant els radicalismes d’altres temps. Això no comporta, de cap de les maneres, propiciar un difús indiferentisme o enroquisme, tampoc el sectarisme o el “guetisme”. La tolerància s’ha de conjugar amb els “altres”, i també amb un mateix: “mai som del tot el que som”. Ser persona d’idees no s’oposa a escatir-les i a veure’n els matisos. Entre el jo i el tu encastellats hi ha d’haver ponts llevadissos i portes franquejables.

                                               Si donem una mirada amable als plantejaments del Concili Vaticà II veurem com Joan XXIII deia: “Hi ha més coses en què concordem que no en les que dissentim”. També d’ell és la idea de que el Concili no ha de condemnar ningú i que el to havia de ser pastoral, que vol dir pràctic i adherit a la vida. Pau VI va consagrar l’actitud de diàleg com la porta a tota interlocució. Joan Pau II va demanar perdó pels pecats comesos per l’Església al llarg de la seva història i el papa Francesc s’ha mostrat contundent amb tolerància zero per fets de pederàstia provats, obert, amigable amb tothom. La “Constitució sobre l’Església” ens la mostra santa i pecadora a la vegada. “L’Església que comprèn en el seu propi si els pecadors, santa, doncs i alhora necessitada sempre de purificació, va en busca contínua de penitència i de renovació (n.8).

                                               Voldria aportar, perquè la crec mig desconeguda, la Declaració sobre l’actitud de l’Església envers les religions no cristianes. Més conegut és el Decret sobre l’ecumenisme que engloba les denominacions cristianes que té ja més ampli recorregut i ja està establert a instàncies eclesials, diocesanes i locals. De la Declaració n’extracto uns paràgrafs: “Avui dia que la humanitat s’unifica cada cop més estretament i es multipliquen els lligams entre els diferents pobles, l’Església considera amb més atenció quina és la seva actitud envers les religions no cristianes. Portada per la seva missió de treballar per la unitat i l’amor entre els homes i fins i tot entre les nacions, l’Església té en compte abans de tot en aquesta Declaració les realitats que són comunes a tots els homes i els faciliten de conviure plegats. Els homes esperen de les diverses religions una resposta als difícils enigmes de l’existència humana, enigmes que, com en altres temps, sotraguegen fortament els cors dels homes: què és l’home, quin és el sentit i el fi de la nostra vida, què és el bé i què és el pecat, quin origen té el dolor i quin fi, quin és el camí per a arribar a la veritable felicitat, què són la mort, el judici i la retribució després de la mort, finalment en què consisteix aquell darrer i inefable misteri que abraça la nostra existència, “d’on venim i on anem”. L’Església no rebutja res d’allò que és vertader i sant en aquestes religions. Es mira amb sincer interès aquells capteniments i estils de vida, aquelles normes i doctrines que, tot i discrepar ben sovint d’aquelles altres que ella sosté i proposa, no poques vegades porten tanmateix un raig d’aquella Veritat que il·lumina tots els homes. L’Església exhorta els seus fills perquè amb prudència i amor , conversant o col·laborant amb els seguidors de les altres religions i donant testimoniatge de la fe i de la vida cristiana, reconeguin, conservin  i promoguin aquells béns espirituals i morals, com també aquells valors socio-culturals que es troben en ells. No podem invocar Déu, Pare de tots, si refusem de captenir-nos fraternalment amb alguns homes,  creats també a imatge de Déu. Cau, doncs, per la base tota teoria  o pràctica que posa una diferenciació entre home i home o entre raça i raça pel que fa a la dignitat humana i als drets que se’n deriven. I així l’Església reprova  com a contrària a la ment del Crist qualsevol discriminació o vexació dels homes que es faci per raó de la raça o del color, de la condició o de la religió”. Això és del 1965. Avui aniríem molt més enllà per mor de la creixent complexitat dels temps i perquè la globalització ha permeabilitzat persones, pobles, maneres de viure que la immigració forçada, funesta i descordada sovint, fa que el món sigui un melting pot...

                                               Certament que Jesús  és el nostre referent i en Ell recolza la nostra fe, però és de discrets que de Déu i de Jesús en tenim visions aproximades i creixents i que mai podem dir que gaudim de la veritat plena. Això seria disminuir el que són Déu i el mateix Jesucrist. Mentre no arribi el desvetllament total, el coneixement cara a cara, anirem “consagrats en la veritat” com diu Joan, intentant anar a més i millor en el coneixement i en l’amor de Déu i de Jesucrist. Això no és relativisme sinó immaduresa i creixença permanent. Vistes les coses així podem congraciar-nos en tants aspectes més o menys concordants amb altres religions i filosofies humanistes. La fe és certesa direccional. Estem en el bon camí, però amb visions i vivències relatives.

                                               Voldria citar dues obres en les quals hem fet una gustosa experiència dialogal. Ens han obert la visió i el cor. Són: “Espirituals sense religió” de Laia Ahumada i sobretot “Amb Déu o sense” Carteig entre Torralba i Villatoro. Preciós. Recomanable

P. Josep Mª Balcells

Diumenge XXVI de durant l’any, 26 de setembre de 2021. Sabadell