dissabte, 18 de setembre del 2021

Homilia del diumenge 19/09/2021

                                LA  SOLITUD  DEL  MESTRE

                                               Una vegada més es posa de manifest que per poder entrar més a fons en un text cal resseguir, punt per punt, les traces de la narració a través dels contexts, bé els immediats, bé dels més llunyans que donen el seguit de la narració. Ens trobem davant de la incomprensió reiterada envers el Mestre. Com deuria patir Jesús per la pertinaç manca de comprensió de l’anunci que insistentment fa del seu final insòlit i tràgic; i encara més per no comprendre el final de tot, amb la seva resurrecció! Estaven doblement ofuscats, perquè tenien una fixació equivocada sobre la figura del Messies. El creien segons la tradició que tenien els deixebles coincident amb la del seu poble: un Messies conqueridor, a tall dels reis del moment i de sempre. Desfer primer aquesta manera de veure era un condicionant per poder entrar a comprendre la profunditat del missatge vertader de la missió redemptora del Mestre. Noti’s la permanent prohibició severa i terminant de que no li donin l’apel·latiu de Messies, incapaços de poder entendre la seva significació, tant ells com el poble ignar. Tot venia de la incapacitat de poder-lo entendre com vàrem veure ja en Pere i -en ell a tota la resta- en l’evangeli del diumenge passat. Aquesta incapacitat li havia de comportar per a Jesús una solitud i una paciència com podem deduir per la insistència en tornar-hi una i altra vegada a alliçonar-los sobre el seu destí personal i determinant en relació amb el seu poble.

                                               No són gens negligibles algunes expressions que deixen entreveure la situació tan profundament humana de sentir-se sol i incomunicat. A continuació de l’acabament de l’evangeli llegit diumenge passat trobem aquesta expressió ben dura: “Si algú s’avergonyeix de mi i de les meves paraules davant aquesta generació adúltera i pecadora, també el Fill de l’home s’avergonyirà d’ell quan vindrà amb els sants àngels en la glòria del seu Pare”. Evidentment referits als seus deixebles també i a tots els circumstants”.  Comença el capítol següent en continuació immediata amb el primer    anunci que venim glosant amb l’afegit que hem mostrat: “I afegia:
Us asseguro que alguns dels qui són aquí no moriran sense haver vist arribar amb poder el Regne de Déu”. I ve -com a constatació- la transfiguració de Jesús que no és més que un anunci gloriós de la Missió de Jesús, si bé només per tres dels seus deixebles que tenen la comesa singular en tot l’evangeli de testimoniar la veritat del que comparteixen íntimament. En baixar del Tabor Jesús els commina a no dir res del que han vist. En definitiva es dona la paradoxa de que del qué parlaven significativament Elies i Moisès era de la passió de Jesús. “Discutien entre ells -els tres- què volia dir això de ressuscitar d’entre els morts”. Pregunten a Jesús com és que els mestres de la llei diuen que primer ha de venir Elies, a qui han vist en l’escena de la transfiguració. Jesús els assegura que en la persona del Baptista ja va venir Elies i que el van tractar “tal com van voler”.

                                               Passo per alt el passatge que ve a seguit del que hem comentat en què els deixebles que romanien a l’espera del retorn del Mestre no aconsegueixen de curar un endimoniat i “discutien amb els mestres de la Llei”. El presenten a Jesús que ha d’exclamar referint-se als seus mateixos deixebles: “Generació descreguda! Fins quan hauré d’estar amb vosaltres? Fins quan us hauré de suportar? Jesús es lamenta de la duresa de cor que donen entenent els seus mateixos deixebles.

                                               “Sortint d’allà passaven per Galilea, però Jesús no volia que ho sabés ningú. Instruïa els seus deixebles i els deia: “El Fill de l’home serà entregat en mans dels homes, i el mataran; però un cop mort, ressuscitarà al cap de tres dies”. És així com comença l’evangeli d’avui i pel context que hem retingut veiem la insistència en l’anunci de la passió. “Ells no entenien què volia dir, però no gosaven fer-li preguntes. Jesús camina uns passos endavant, sentint-se ben sol. Els anuncis de la passió –ara per segona vegada explícita- responen a la pregunta que els feu sobre qui diuen ells que sigui Ell. No ho oblidem perquè formen una unitat d’explicació i cabdal.

                                               Arribats que foren a Cafarnaum i a casa, els pregunta: Què discutíeu pel camí? Prou que ho sap i dolgut en extrem per la vergonyant contestació que no volen donar-li i que està a les antípodes de tot el que han viscut i que ja hem relatat com un context propi elusiu del que queda com a buit entre els dos passatges dels dos diumenges seguits, l’anterior i el d’aquest diumenge. Jesús per subratllar la importància del moment s’assegué i cridà els dotze, cosa que fa en moments de transcendència com en el que dirà: “Si algú vol ser el primer, ha de ser el darrer i el servidor de tots”. Paraules d’una decepció incommensurable. No solament no l’han entès, sinó que tornen a insistir en situar-se a l’inrevés del que Ell en dona testimoni. Encara afegirà un signe palès de com haurien de viure, posant un noi a les seves mans i mostrant-los-hi  afegeix: “Qui acull un d’aquests nois perquè `porta el meu nom m’acull a mi i al qui m’ha enviat”. El nen com a ensenya i sentit del servei que ha de mostrar com s’ha de viure evangèlicament, seguint la manera de viure del Mestre.

                                               Parlàvem de contexts i ho serà també l’evangeli del diumenge proper que desenvoluparà el pecat d’escàndol inferit precisament als petits a qui hem de servir preferentment com a deixebles autèntics de Jesús.

            -. Decepció sostinguda de Jesús. Tot el seguit dels capítols de Marc. 8, 27 fins al 9 sencer, ens mostren la contraposició de manera d’entendre la figura del Messies des del que afirma rotundament i reiterada Jesús i del descol·locament persistent dels deixebles... Això porta a un sentiment de solitud i d’incomprensió sentit fortament per Jesús. Indicis: camina sol, davant d’ells; s’asseu per donar rellevància al que dirà.

            -. Llegir contextualment els evangelis dona vigor a la narració. Invitació a preparar les lectures dominicals d’una manera seguida recollint l’abans i el després que enriqueixen la lectura fragmentada. Afegiu Mc 10, 33-45. De pedra! De pedra restareu!

            -. Acompanyar de prop Jesús fa que el seu magisteri sigui més punyent i eficaç. Si no personalitzes no l’entens.

            -. Subratllar petits detalls solen donar una significació més real i profunda.

            -. Un esdevé deixeble de veritat si empatitza amb el Mestre, escoltant-lo des del dedins del què, afegint-hi el per a què, el com i el  quan.  

P. Josep Mª Balcells

Diumenge XXV de durant l’any, 21 de setembre del 2021.  Sabadell