diumenge, 22 d’agost del 2021

Homilia del diumenge 22/08/2021

                                     DESENLLAÇ  DECEBEDOR

                                               Nota prèvia: Absteniu-vos, feministes! Avui un té l’impuls de passar per alt el primer paràgraf de la segona lectura de la missa d’avui per evitar col·lusions innecessàries. Amb tot, aquest va unit amb els següents paràgrafs que li són complementaris i li donen explicació i profunditat. Més i tot, a la carta, Pau s’enfila en una imatge, fora mida preciosa, fent la digníssima comparació de l’amor i capteniment dels esposos, vistos i entesos dins del gran misteri d’amor mutu entre el Crist i la seva Església! S’hi perfila el nefast patriarcalisme cultural, pervivent en una societat com la nostra, presa per la possessió, a voltes brutal, àdhuc letal de l’home respecte a la dona. Nefast, he dit, i  incomprensible, avui en ple segle XXI! Lluny, llunyíssim del que ens deixa besllumar de l’amor, tracte, delicadesa i bondat de cor de Crist envers l’Església, és a dir envers cadascú de nosaltres els creients –personalitzant: tu, jo i tots nosaltres... Si ens entenguéssim els creients més ben immersos en l’amor fidel –expressió voltes i més voltes repetida als salms, parlant de  Déu i de Crist i Senyor nostre. Si el nostre amor a Crist tingués la qualificació mínima indispensable envers Jesús que es fes ostensible veritablement en el nostre viure i conviure; si partíssim no d’una vida sense relleu ni fondària; si l’amor a Crist fos més d’obra que de paraula escarida i buida..., aleshores estaríem en condicions de poder mig entendre la comparança que fa de l’amor dels esposos, a semblança del de Crist a l’Església i viceversa, que –m’ho repeteixo una i altra vegada- aleshores tot aquest amor mutu ens portaria a una experiència joiosa i enaltidora... (Bé, qui vulgui entendre..., sabrà donar el just valor a la comparació que vol insinuar Pau en les relacions humanes i divines entre els esposos).

                                               Ara, però, voldria parlar de la primera lectura i transferir-la, com qui compara les adhesions –de paraula, ai las, dels jueus a instàncies del bo de Josué amb la ruptura que es produeix  en una bona part dels deixebles que es tiren enrere davant la proposta que els fa Jesús de que, essent Ell el pa baixat del cel, els invita a acollir-lo sota les “espècies” de pa i de vi, aliment espiritual, el nou manà vivent i definitiu, Ell mateix en persona, oh venturosa realitat que no acabem de fer-la nostra!

                                               Estant a la contra els jueus, com s’ha evidenciat al llarg de tot el capítol sisè de Joan, poc podien entendre`l, i més, acceptar aquesta singular oferta, fora de tota comparació, amb elements bàsics per prefigurar una menja que no té parió.

                                               S’entén que no l’entenguin, perquè l’EUCARISTIA no es pot entendre en la seva veritat més densa, si no és a partir del misteri de la FE en Crist. O baixem en la comunió sagramental a una pietat sentimental desraonada, que dura el poc que acostuma a perdurar, o bé hauríem d’immergir-nos en un experimentar fruiciós que Jesús en persona entra a pregonesa en el torrent més íntim de la nostra existència. Ai, família dels amics de Jesús, els de Betània, com a reclam, com hauríem d’esmerçar-nos a acollir-lo, a parar-hi esment, finesa, contemplació i abismar-nos-hi... Jo mateix he de prendre activa consciència de com combrego! Quina fluixesa, quina poca disposició a un acolliment generós i ample! No som res. No soc res. Enmig de les meves comunions devaluades hauria de sentir la precisió de Jesús in extremis: “Molts dels qui l’havien seguit fins aleshores l’abandonaren i ja no anaven més amb Ell. Ja ho deia al principi: desenllaç decebedor! “Jesús preguntà als dotze: -“Vosaltres també em voleu deixar?” Pere salva la situació més que delicada: -“Senyor, a qui aniríem? Només Vós teniu paraules de vida eterna, i nosaltres hem cregut i sabem  que sou el Sant de Déu. En una altra situació similar, de gran compromís davant de la pregunta del Mestre de qui dieu vosaltres que soc JO? És el mateix Pere qui fa una professió semblant i Jesús li diu que no ha estat ell qui ha respost, sinó per la revelació del Pare. Igual que quan Jesús havia dit que “ningú no pot venir a Mi si el Pare no li concedeix aquest do”.

 L’Eucaristia és l’espinada de la fe...” diu l’autor del llibre que ara estic llegint, titulat “Entre l’infern i la glòria”, una biografia de Mn. Cinto Verdaguer, exhaustiva; i una obra que novel·la la vida i obra de l’eximi poeta, molt ben portada i que hi surten a doll moltíssimes personalitats contemporànies del biografiat. (Ara m’explico l’anomenada que tingué Verdaguer, perquè hi surt tota mena de personatges de la burgesia, artistes i lletraferits i també del poble humil de final del segle XIX. I no em meravello de l’enterrament de multituds que va tenir. (La frase que ha quedat penjada abans ho diu a propòsit de la publicació de les poesies contingudes en el seu llibre: Eucarístiques).

                                               Què bé que s’hi adiu la resposta que a la Missa, a instàncies del sacerdot després de la consagració, que ens invita a respondre airosament i amb plena convicció. Ell proclama amb una fermesa sentida: “Misteri de la FE!” Atenció als tres verbs de plena significació teològica i litúrgica de la resposta: “Anunciem la vostra mort. Confessem la vostra Resurrecció. Esperem el vostre retorn, Senyor Jesús”. Resposta que bé val per tot un Credo!

            -. Anunciem: que tota la vida fins a la mort redemptora de Jesús ens ha valgut la gràcia de saber-nos estimats com a fills de predilecció inclusiva, tots fills únics, Bona Nova profètica a què tenim venturós accés: saber-la, gaudir-la i agrair-la.

            -. Confessem: en un sentit de convicció plena del coronament de la Història de salvació amb l’exaltació que suposa la Resurrecció. Cal tenir present que en la resurrecció de Jesús hi va inclosa i ens hi agermana la nostra; i que ja ara en gaudim com a penyora per la participació de la vida de la gràcia.

            -. Esperem: la plenitud de la gràcia com a voluntat per part de Jesús, i que ens serà concedida pels mèrits i intercessió del nostre Mestre i Senyor. El vostre retorn coronarà la nostra estada en un cel que serà expressió de l’esplendidesa de Déu.

                                    Després d’aquesta lectura parcel·lada de tot el capítol sisè de Joan, ara seria el moment de gràcia de tornar-lo a llegir bo i demanant que puguem posar l’EUCARISTIA al capçal de la nostra existència de deixebles creients, i creïbles (que deia Casaldàliga), d’acord amb la Constitució sobre la Litúrgia del Vaticà II on es diu que l’Eucaristia “és el cimal vers el qual conflueixen i en deriven totes les accions pastorals de l’Església”. Diguem-hi un AMÉN, pletòric de fe, que agomboli la vida tota.

P. Josep Mª Balcells,

Diumenge XXI de durant l’any, 22 d’agost del 2021  Sabadell- Tàrrega