diumenge, 4 d’octubre del 2020

Homilia del diumenge 04/10/2020

                                                 LA VINYA, LA   GRAN  AL·LEGORIA

 Difícilment podríem trobar una paraula que suscités  més i millor tota una florescència de conceptes més rica i plena des del punt de vista de la Bíblia: Pràcticament s’hi condensen persones, coses, esdeveniments, misteris. I s’hi articulen significacions globals. M’explico.

 Israel, el poble de Déu és “un poble de vinya i blat”. Queda constituït sobretot a Galilea per petites poblacions agrupades en cases rodejades amb hortets on la pobra gent que hi habita hi conreen a les ribes i marges oliveres, vinya, ametllers, algun garrofer i poca cosa més. Alguns tenien una bona parra fistonejant les parets de casa o del pati. A tot estirar, tenien uns quants ceps per fer el vi que els alegrava la convivència i la taula familiar. Els llibres sapiencials els advertien de no fer excessos en el dringar. Això els que s’ho podien permetre... A més, el terratinents ajornalaven cada i de bon matí a la plaça braços on s’oferien per anar a treball. Ho llegim als evangelis. Fa dos diumenges tenim aquest passatge extraordinari de la mateixa paga amb els obrers que foren aparaulats a distintes hores (Mt 20, 1-16).

 Això era el pa i el vi de cada dia de forma que ja a l’AT la vinya esdevé el símbol de tot el país. Preneu el salm 79 que és el salm responsorial de la Missa d’avui, on es parla d’uns plançons portats d’Egipte que es feren esponeroses i es varen expandir, cobrint d’ufana tot el país. Ja en aquest mateix salm que “hiperbolitza” una identificació tan total a la terra pàtria que fa més contrastada la contrapartida quan posa en relleu la descurança del que era la nineta dels ulls del Senyor, simbolitzada en la vinya “que la vostra mà havia plantat i havia fet robusta i forta”. Semblantment  s’exclamen tots els grans profetes: Teniu a Isaïes a la primera lectura d’avui en l’anomenat el “Càntic de la vinya”, també Jeremies (5, 10), Ezequiel (19, 10-14). La festa dels Tabernacles es feia per donar gràcies després de les collites de les olives i del raïm. Tan entranyada estava la visió simbòlica dels fruits de la vinya que àdhuc se’n fa menció en el llibre del Cantar dels Cantars en simbolismes íntims barrejant vins i carícies o el fet de trobar-se els enamorats enmig d’una terra feraç entre vinyes, magraners florits, preludiant les significacions més endinsades ja oberts els llindars del Nou Testaments, on la vinya, el vi i la verema s’identifiquen amb el Regne de Déu, personificant el Pare amb el vinyater, la vinya amb el camp de l’evangeli, el cep que assumirà la figura del mateix Crist amb l’emblemàtic: “Jo sóc”; i a tots els cristians com a raïms en connexió vital amb el Senyor. Llegiu, si no, el capítol 15 de Joan que és el correlat del Càntic dels Càntics. Una relació d’enamorament (sic!). Sense aquesta “adherència”, aquest romandre units amb circulació de la saba fent simbòlicament de cep i sarments una sola cosa, un vincle de gràcia i de santedat. “Sense mi no podeu res!” “La glòria del meu Pare és que doneu molt de fruit i sigueu deixebles meus. Tal com el Pare m’estima, també jo us estimo a vosaltres. Manteniu-vos en el meu amor”.

I encara molt més. Jesús farà del vi com del pa les expressions de la seva presència activa en l’Eucaristia; i farà del seu lliurament en la Creu i la Seva Resurrecció l’acte de reconciliació de Jesús -a favor nostre- amb el Pare i entre nosaltres. Així segellarà un pacte –el definitiu- de la Nova i Eterna Aliança i ens en farà participar a través de la Comunió amb el seu Cos i la seva Sang, aliment de vida eterna, Preludi del que ha de ser l’entaular-nos amb Ell al cel en el Convit Definitiu. “Ja no beuré més d’aquest fruit de la vinya (Mt 26, 29) fins al vi “nou” a la Taula del Pare en el cel promès. Ens trobem amb aquests capítols finals de Joan, que són ja el treure el vel del que ha de ser el nostre viure definitivament com a fills i hereus de la Casa del Pare. El vi hi serà com el de Canà, per dir-ho com a figura del que superarà tota ombra viscuda en aquest món, on la realitat venç la figura.

 La identificació de la Vinya amb l’Església la proclama el mateix Concili Vaticà II en el document-Constitució sobre l’Església on llegim que “el Regne de Déu es manifesta en la mateixa persona del Crist, Fill de Déu i Fill de l’home, que ha vingut a servir i a donar la seva vida en rescat d’una multitud. I quan després d’haver sofert una mort de creu pels homes, Jesús va ressuscitar, aparegué com el Senyor, el Crist i el Sacerdot constituït per sempre més, i abocà damunt el seus deixebles l’Esperit promès pel Pare. Per això l’Església, preparada pels dons del seu Fundador i guardant fidelment els seus manaments de caritat, humilitat i abnegació, rep la missió d’anunciar i d’establir enmig de les nacions el Regne de Cist i de Déu, i en constitueix el germen i l’inici. Mentrestant, ella, a mesura que va creixent a poc a poc, sospira per la consumació del Regne, i espera i desitja amb totes les forces d’unir-se amb el seu Rei a la glòria”.

 “Així com a l’AT la revelació del Regne se’ns proposa tot sovint en figures, així també ara l’íntima natura de l’Església se’ns dona a conèixer per mitjà de diferents imatges preses de la vida pastoral o de la agricultura, ja de l’art de la construcció, de la família o encara del matrimoni, i esbossades ja en els llibres del profetes: Així com a pleta, com a ramat, com a casa de Déu, Temple, Ciutat Santa, com a núbia i Mare nostra i Esposa, de comunió  en el Cos místic, Banquet, com a Sagrament universal de salvació, família en el Crist, la glòria i la vida eterna i pel que fa referència al tema d’aquest diumenge “l’Església  és un conreu o camp de Déu on creix la vetusta olivera, on foren l’arrel santa els Patriarques, i ha esdevingut i esdevindrà encara reconciliació de Jueus i Pagans. Aquest camp l’Agricultor celeste l’ha plantat com una vinya escollida. El cep veritable és el Crist, que dona vida i fecunditat a les sarments, és a dir a nosaltres, que per mitjà de l’Església, restem en Ell, i sense el qual res no podem fer”.

I entrem a la paràbola tràgica i corprenedora de l’evangeli d’avui. Que ve a ser parabòlicament tot un resum de les atencions que Déu ha esmerçat en la que ha estat la seva vinya; i arribada l’hora de la verema envia els seus homes a recollir-ne els fruits, i a successives requestes els obrers es rabegen contra els emissaris fins al punt que es conxorxen per matar àdhuc el fill de l’Amo. Un deïcidi ominós. Això -ens diu Mateu- que és dit davant de les autoritats religioses del Poble de Déu. Afegint-hi ena altra figura de Crist i de l’Església: la Pedra Angular. I acaba amb aquestes paraules acusadores: “Per això us dic que el Regne de Déu us serà pres i serà donat a un  poble que el farà fructificar”. No ha acabat l’escena, aquí. Mateu en dona la conclusió i la resposta d’aquells a qui anava dirigida aquesta paràbola: “Quan els grans sacerdots i els fariseus sentiren les seves paràboles, van comprendre que es referia a ells, i volien agafar-lo, però van tenir por de la gent, que el considerava un profeta”.  Pertànyer a l’Església no és un deure, sinó un DRET de conseqüències que haurien de fer-nos sentir uns elegits, uns agraciats, unes persones amb un profund sentit del viure i del conviure, i de saber que el que som i  tenim penetra en els misteris del més enllà de la mort, on serem invitats per sempre a la possessió joiosa de Déu i de tots els que han mantingut una fe operativa on el centre del univers està en la participació en la vida i el convit del Rei, on la felicitat serà com el vi transfigurat d’unes bodes més esplèndides que les de Caná. Ho veurem el diumenge vinent seguint l’evangeli de Mateu on la paràbola següent a la d’avui és la dels “Convidats” que refusen amb excuses la invitació a participar en el convit del Rei. Altra figura i paràbola del Regne.

Tant de bo que esdevingués un plaer llegir i degustar- durant la setmana que ve- la carta de sant Pau als Gàlates. Que ens aprofiti! El papa Francesc ara mateix insisteix en que tinguem un amor dens a la Paraula de Déu!

 P. Josep Mª Balcells

Diumenge XXVII de durant l’any, 4 d’octubre del 2020. Sabadell