diumenge, 27 de setembre del 2020

Homilia del diumenge 27/09/2020

RETRETS  A  DÉU?

 “El Senyor diu: “Vosaltres penseu: No va ben encaminada la manera d’obrar del Senyor”. Prenent motivació d’aquesta entrada exabrupte de la primera lectura d’avui, em deixo anar a fer aquests comentaris: Què n’és de freqüent això de retreure a Déu les maltempsades que ens ocorren... Ara, remarcadament aquests dies “vírics”, podríem caure en aquest recurs de feblesa de la nostra fe. Així ho viuen certes persones, entre les quals potser també ens hi podríem comptar nosaltres mateixos. Fe és confiar i no prendre Déu “en va” en el lloc i de la manera més impròpia. Déu estima sempre i no usa (!) aquells atributs que invoquem, quan les coses ens van mal dades. No és Omnipotent, no és Omniscient, no és Omnitot per a socórrer-nos i –pobre fe- treure’ns del pou en el que hem caigut i no sabem com alçar el caparró per veure el refilet de llum canora i sentir que Algú ens fa costat i més i tant... Déu és Pare -sempre i en tot lloc- i en tota circumstància. Quan tot ens va de bones, reafirmem aquests i aquells altres atributs i en ells ens sentim estimats... Com hi ha món!

 Tenim una concepció de Déu que no és precisament el Déu de Jesucrist. Aquest és més seriosament diví i no va a cops de cor i que es mostra pietós sentimentalment i d’aquells que és tan benvolent que no deixa que les arestes de la vida es tornin pessigolles... Déu ens vol oberts als vents forts que somouen les nostres vides. No ens vol estalviar allò que ens farà més ferms, lluitadors i drets per saber tirar endavant quan els vents fuetegen. És Pare precisament, perquè ens estima -no genèricament sinó singularment- de veritat, i que ens vol a tots amb la “tirada” del seu Fill.

 Dues experiències que ens donaran el sentit profund del nostre viure. Justament avui, la segona lectura ens permetrà de veure el dibuix, la forma, l’encuny per arribar a ser treballats com a vers deixebles de Jesucrist, fills en el seu Fill, germans en el Germà Gran. Llegim pausadament la segona part de la mateixa lectura que els leccionaris -per mor d’escurçar- la posem entre claudàtors i que ens inviten a saltar-nos-la. I us asseguro que faríem molt malament de caure a la trampa, perquè aquí hi ha el retrat autèntic de Jesús. Ja comença per dir-nos que (Intentem de tenir) tingueu (invitació apressant) els mateixos (?) sentiments(!) que heu vist (cal posar-hi els “sis” sentits!). Aquí l’expressió sentiments és del tot ambigua; és més que sentiments i emotivitat. L’evangeli no està fet per sentimentalismes “baratets”. Aquí sentiments va més a fons, tradueixen les actituds més fondes de la persona. Allò que és el flux permanent en el més endins nostre. Si us diu alguna cosa: existencials, allò més propi i inalienable, sense el qual no seríem nosaltres mateixos. Només començar a llegir cada frase i se’m clava al més viu de mi mateix. Les he de llegir, no obstant tot. “Ell que era de condició divina, deixa de banda (com serà possible?) i es fa: “No Res”. Deixa aparcades (no sé pas com dir-ho) totes les possibles i reals Omni- i es fa home! No Home, no, sr. Nietzsche! Seria fer trampa. Agafa, pren a cor totes les situacions humanes hagudes i per haver: les teves d’ara també. I “es capté com un home qualsevol”. I qui sóc jo, sinó un home qualsevol i  és precisament ara que ho experimento en carns vives... Destret va, destret ve; i jo ensorrat! Tu ets un cas i n’hi ha d’altres i potser pitjors que el teu. Jesús n’és el “prototipus” d’home: proto (primer. El que més, incomparablement) –tipus (referent).  ...No n’hi havia prou en fer-se “no-res” que “s’abaixà”. No veus com va baixant graó a graó fins l’últim, perquè ningú pugui dir –gallejant doloridament- que ell encara ha arribat més a fons... I ara, surt la paraula més desconcertant de les llegides avui. “I es feu obedient fins a acceptar la mort i una mort de creu”. Estic perplex. És l’expressió més densa de totes les dites fins ara. No sols accepta la maltempsada, la ignomínia, el des-fer-se,  i malgrat tot  assumir-ho, que va més enllà d’acceptar-ho... Aquí hi ha inclosa la traducció vital del passatge del parenostre: “Que no es faci la meva voluntat, faci’s la Teva voluntat. Les paraules deixen de significar allò que tan matusserament volem entendre, ai las! La primera vegada que se’ns lliura públicament el Pare nostre -quantes vegades no l’hauria resat en les seves nits de vetlla- Ell mateix donant-les-hi el ple sentit que tenen i que no som capaços ni d’albirar-lo de lluny. La voluntat divina no és imperativa. És paternal. Hi ha enclosos en ella tots els misteris de l’Encarnació i de la Redempció. Tot el sentit de la seva vinguda a socórrer-nos. Tot el pla de la Nova i Eterna Aliança. El Pare està amatent i condolent i sostenint el seu Fill en les agrors d’aquell tràngol del qual depèn tot l’Univers. Aquí estan incloses totes les situacions greus i luctuoses i trencadores, les teves i les meves... que no sabem com mantenir-les amb la dignitat i la fermesa que no tenim, però que com qui s’ofega i treu una mà com a pregària muda i suplicant, crida com Jesús a la Creu: Salveu-me, Senyor, que m’ofego! “En les teves mans lliuro el meu esperit” ...Semblava ser la mort i resulta ser el retorn a la més-i-millor vida! La vida eterna, ja aquí; la que no pereix, sinó que es magnifica!

 He llegit, espaordit, que per Simone Weil la millor definició d’ella mateixa era aconseguir l’obediència com a actitud digna de Déu en l’oferiment del propi viure. Per a ella l’obediència era haver arribat a la condició humana en puritat, on convergeixen definició i missió que té tota persona humana. Paraula talismà. Ob-audiens. L’arrel llatina pressuposa escoltar a fons la veu de Déu en els llims del nostre ésser i respondre-li “a tot donar”. Ella ho va saber fer, no al final de la seva vida, sinó en un entrenament quotidià. Per això la seva vida ens esfereeix d’aguerrida que és! No, no és un atzucac el nostre destret, com podríem pensar. És la gran sortida existencial que hem d’agrair en ella, Weil, admirant-la. Era una gran mística que no va voler ser batejada... Paradoxes per les nostres ments empetitides en els nostres “no-sabers” “ni–entendre’s”. Què n’arribem a ser de petits i poca cosa! Els nostres “no res”, què diferents dels de Jesús i dels de Simone Weil i d’altres pares i mares en la FE...

 

“Per això, Déu l’ha exaltat. I li és donat aquell Nom”.  És l’hora dels retorns! Allò que havia deixat de banda al principi en iniciar l’única gesta digna d’aquest nom: la divinitat, ara és proclamada i celebrada pel Pare!. No les nostres mitologies –pobrets com som!-: ara li és donat, reconegut, perquè ja li era propi. Com a entronització, ara és perennement Déu i Home a la vegada. I esdevé no sols model sinó Déu Omniamorós que sap de les nostres coses, però com a home que esdevé l’Home primordial. Va saber baixar els graons de la peripècia de la vida fins al darrer, de forma que no hi hagi mai ningú que ens digui és que jo, jo, jo... pretenciós! I ara ens ajuda a pujar-los d’un en un amb la seva mà i empenta amorosa. Un amor no és tal fins i tant no hi ha el goig-dolorós de saber que allò que inicialment –grinyolant- no li vèiem sentit de cap manera, sembla de cop i volta que pren volada divina! Ai, què petits... i grans! Ho mig intueixo. No ho sé, però fiat en el tràngol dels tràngols de Jesús, esdevingut Home en plenitud sé que “per a aquells que saben estimar, tot contribueix a fi de bé, per successives ascensions fatigoses i enaltidores”. Ho creus això? És que només es pot creure; va més enllà de tot saber. Si no ho vius, no ho podràs mai entendre. Entendre aquí és el mateix que viure-ho.

 He pensat en tu que ara et trobes en la prova. Ell passa al davant. No és el teu calvari propi... Tots els afeixugats participeu en la futura glorificació que n’ha de pervenir per a tu i per a tants que esperen del Jesús “treballat” per tanta humanitat dolorosa i sublim. Fou tan humà, tan humà que no podia ser més que diví”.

 Ara t’invito a llegir poc a poc, en degotall, el salm responsorial. Hi trobaràs més descans i la més gran veritat de la teva vida ara soferta, i oferta com la de Jesús envers del seu PareAmorós. Que ho és sempre. “Que us quedi ben gravat al cor”.

 I ara comprendràs la paradoxa permanent que és l’evangeli, que devia sonar a estridència a oïdes dels grans sacerdots i dels notables del poble. (No et dic res!): “Us dic amb tota veritat”. Aquesta entrada de declaració suposa que dirà la veritat última de tot: “Els publicans i les dones de mala vida us passen al davant cap al Regne de Déu”. Coda: Has sentit parlar del llibre de Job? Hi ha bons comentaris. T’en suggereixo un “Judíos errantes de Joseph Roth. Ja em diràs què? Comença a la Missa del dilluns, atents!

P. Josep Mª Balcells

Diumenge XXVI de durant l’any, 22de setembre del 2020  Sabadell