APRENDRE A
PERDONAR
Assignatura ós per
arrodonir la carrera i el títol en Ciències Evangèliques. És de les més
difícils. És més pràctica que teòrica. A perdonar se n’aprèn. No és cosa de
moments concrets. Cal estar-hi molt a sobre. Un llarg entrenament. Que caldrà
fer-lo sostenible, com es diu avui. Això és que marqui una tendència ascendent,
fins i tant no es creï una actitud o esdevingui un hàbit ferm...
Tota la litúrgia
d’avui ens hi invita. D’on partim? Sobretot de l’evangeli d’avui que la paràbola
només ve narrada per Mateu. Estem al capítol 18è. Tot ell dedicat a viure
l’evangeli sota el focus de l’estimació. Ja sant Pau ens deia categòricament el
diumenge passat: “Qui estima els altres, ha complert la llei” I allò tan
singular de no tenir més deure-deute que el d’estimar. Aquests darrers
diumenges formen un tot. Com que es presenten parcel·lats, ara omplirem els
buits per poder-lo llegir com una lliçó matisada sobre l’art de saber perdonar.
A Jesús li fan la pregunta que amaga els desigs de ser els primers. Contenciós
sempre obert entre ells. Poc havien après de la vida i missatge del Mestre.
“Qui és el més important en el Regne del cel? La resposta és desconcertant.
Jesús posa un infant enmig de la colla dels deixebles itinerants, dels que varen
conviure de més a prop amb Jesús. El nen posat al centre en serà el model. “Qui
es faci petit com aquest infant és el més important en el Regne del cel. Dues
puntualitzacions: “Us ho asseguro: si no torneu a ser com els infants,
no entrareu pas al Regne del cel”. És allò de tornar a néixer, allò que no
entenia Nicodem. Cal precisar quin simbolisme palesa ser com un infant.
Això suposa néixer de l’aigua i de l’Esperit. S’insinua una nova creació, a
imatge i semblança, ara, de Jesucrist. És la imatge del que admet la seva
feblesa, la dependència i plena confiança en Déu, de qui sap que és estimat. I
encara hi afegirà: i qui acull un infant com aquest en nom meu, m’acull
a mi”. Una resposta que compromet i de quina manera el sentir i el viure com a
cristians!
El capítol segueix
i parla de la possibilitat de poder escandalitzar els infants, d’aquests que creuen
en mi. Cal evitar-ho a tota costa, àdhuc a expenses de perdre una mà o un
ull. Punt d’esgarrifança a tenir-nos-en ben lluny... Tal és la importància que
Jesús li dona, que exemplifica l’infant com una ovella descarriada a la que la
seva sol·licitud l’anirà a recercar, perquè “el Pare del cel no vol que es
perdi ni un de sol d’aquests petits”. Entra en joc a continuació l’evangeli del
diumenge passat sobre la correcció fraterna entesa com a base de tota la
convivència eclesial. “on hi ha dos o tres de reunits en el meu nom, jo sóc
allí enmig d’ells”. Joc d’”infants”, joc de transcendència divina. I ara entra
en escena l’evangeli d’avui en el què Pere que ha anat assimilant el missatge
de la convivència eclesial, li fa la pregunta sobre el perdó que he de donar
-per-donar!-, quantes vegades? Jesús, categòric: Sempre. I ho complementa amb
una paràbola d’allò més irreal i més desconcertant: Un Rei que es compadeix i
perdona tot un deute descomunal i un pobre desagraït i despietat que
“escanyant” –la cosa ve de lluny!- un deutor de no res, el fa empresonar...
Sabedors del fet, la gent ho posa a consideració el Rei i aquest es torna
enrere de la primera absolució i fa pagar a l’ingrat i desconsiderat la seva
pena. Tot aquest relat acaba amb aquesta coda: “Igualment us tractarà el meu
Pare celestial si no perdoneu de tot cor el seu germà”.
Tenim aquí un dels
temes crucials en relació a la convivència que s’ha d’establir en tota
comunitat de vida: el perdó com a actitud vital perquè respon a la crida que fa
Jesús de que els convivents siguin “u com tu, Pare i jo” mateix. Difícil i
estimulant a la vegada. Tant important la considera Jesús que la va incloure en
una petició explícita en el Parenostre. No sols això, sinó que la va posar sota
la condició de que només se’ns perdonaran els nostres pecats si sabem perdonar
i guardant proporcionalitat: Tant, quan! Caldrà esperonar-se de valent per tal
de sortir indemnes en la recitació dels nostres parenostres... a menys de
mentir a sottovoce.
En tot aquest tema
del perdó hi juga una part molt
important el que el mestre Torralba n’anomena la “Inteligencia Espiritual que
judica que és una dimensió emparentada amb la intel·ligència emocional descrita
per Goleman, que avui ja té carta i franquícia com una de les intel·ligències
més importants a desenvolupar, per tal d’anar aconseguint graons de maduresa
personal. “El domini del fons emocional de la persona i la seva correcta
expressió i canalització és una habilitat fonamental no solament per la vida
personal, sinó familiar, social i convivencial”. “Una persona intel·ligent des del punt de
vista emocional té recursos i habilitats per a dominar i controlar el fons emocional
que emergeix del seu ésser especialment quan és negatiu i la seva manifestació
té conseqüències negatives per a ell i també per als altres”. “La
intel·ligència espiritual és pròpia i característica de la condició humana i, a
més, posseeix un caràcter universal. Tot ésser humà, més enllà de les seves
característiques externes i internes, posseeix aquest tipus d’intel·ligència,
tot i que pot trobar-se en graus molt distints de desenvolupament. Tota persona
té en el seu interior la capacitat d’anhelar la integració del seu ésser amb
una realitat més àmplia que la seva, i per tant disposa de la capacitat per a
trobar un camí per a aital integració”. Establerta aquesta modalitat
d’intel·ligència espiritual cal portar-la a la pràctica. Ara assajarem de posar-la
en confrontació amb la capacitat de saber perdonar.
Diguem que no
sabrem mai perdonar si no tenim viva anteriorment la vivència de ser perdonats.
Així ens definim. Això a nivell de fe. Sabem –potser en tenim una vivència a
flor de pell- de que l’amor de Déu ens ha perdonat a fons i com a premissa de
saber-nos admesos i reconciliats amb Ell i amb els germans. Som fets per gràcia
fills estimats de Déu. Sabem que tothom és tractat amb la mateixa bondat a com
sentim que ho som nosaltres mateixos. El perdó és el fruit madur de l’estimació.
Perdó rebut, perdó donat. Cal aprendre a no jutjar. Mai la persona i amb
discreció els fets. Cal saber que la nostra emotivitat ens porta a ser crítics.
Em de conèixer l’emotivitat negativa. No ser malpensats. Sempre fem una
traducció de tot el que veiem. Cal ser respectuosos i no tenir per adversaris,
tant si pensen com nosaltres com no. S’ha de tenir calma en la nostra relació.
Saber que el diàleg és l’única manera de conviure en pau. No ens precipitem.
Escoltem primer. Reflexionem abans de parlar. Podem-nos a la seva pell i així
serem més mesurats i comprensius. Cal saber perdre, que vol dir no forçar
violentament el pensar d’altri. No pretendre canviar l’altre. Tenir reflexos de
pau. Que tinguin ganes de conviure amb nosaltres. Ser lliures i sentir-nos-en.
La tolerància fa amics. En tot, el respecte que aplana camins. No oblidem que
som companys de ruta i que es guanya més callant que parlant. No fer esgrima
verbal. No competir. Fer les paus a la fi de cada jornada. No ser rancorosos,
ni retreure. Cal no retenir al pap. Cal vigilar no solament què diem sinó com
ho diem. El to pot ferir més que les paraules.
El papa Francesc va
recollir d’algun avi seu aquesta preciosa tríade: SISPLAU, PERDONAR, AGRAÏR:
Una entrada suau, dignitosa, vostè primer, cedir el pas, amb un bon somriure.
Que el to sigui agradable, que no fereixi, saber disculpar, el somriure és la
millor presentació d’un mateix, donar la mà i encaixar... I després de tot, ser
agraïts a l’altre. Que quedi un bon record del fet de trobar-nos...
P. Josep Mª Balcells
Diumenge XXIV de durant l’any, 13 de setembre
del 2020. Sabadell
(Recomano
vivíssimament l’obra de Francesc Torrralba: “Inteligencia Espiritual” (Plataforma
actual). Té “Inteligencia Espiritual en los niños” aplicació de l’altre.)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada