TANT DE
BO QUE AVUI
SENTÍSSIS LA VEU
DEL SENYOR
El profeta, precisament perquè ho és, no pot callar, perquè, de fer-ho, es faria còmplice del missatge i responsable de totes totes. Ja diu l’Escriptura que ningú si posi a fer de profeta, sense crida, perquè es fa responsable d’allò que pronostica ni que sigui a nom d’un altre; en el nostre cas no gens menys que de Déu mateix. Ui! És alhora veu divina i també humana, la seva de profeta. Sovint és de reconvenció i, per tant, perillosa de pronunciar-la... Diumenge passat Jeremies s’exclamava perquè el profeta per les profecies proferides, se sentia befat i àdhuc declarat reu de mort. Avui, li toca el torn a Ezequiel, un altre dels grans profetes, de forma que si la por el portés a no dir les paraules de Déu tal i com són, ell es faria coresponsable de callar-les. Un “centinella” ha de vetllar i donar la veu d’alarma, o si no li va la vida. Per això dèiem que mal ofici és el de profeta, si és d’advertiments o de malvestats anunciades, personals o col.lectives, tant fa!
Avui el salm, una vegada més, consona amb Ezequiel, amb un salm que ens és ben familiar a tots els sacerdots, perquè amb ell iniciem la pregària diària de matines. En ell s’al·ludeix al fet d’haver posat a prova Déu en el desert. Parla de “cors endurits”, expressió habitual quan -qui sigui- no vol oir les paraules de Déu o el tempta desconsideradament, com s’esdevingué al desert quan exhausts i assedegats per no poder beure aigua tempten al Senyor. Fou el passatge memorable de Massà i Meribà quan el Senyor abeurà poble i ramats. Aquesta temptació fou castigada severament amb la mort de tota aquella generació, sense poder entrar a la terra promesa. És interessant seguir els fets cabdals Ho trobareu al llibre dels Nombres, (20, 1-13). Cal llegir tot el salm perquè hi ha tot un seguit de circumstàncies que fan d’aquest fet un prototipus dels grans pecats de desconfiança envers Déu.
Avui estem com “blindats” en un individualisme tan tancat, hermètics, que ens repugna que algú es permeti d’entrar en el nostre “domini”. D’altra banda un hipercriticisme ens fa posar a consideració la “palleta” que podem observar o imaginar en l’altre que ens porta a interpretar tant el que es veu com el que hom imagina. Som “fortaleses” incomunicades. Susceptibles a tot ser-ho! Mira’m i no em toquis. Fora de relacions clarament educatives on la correcció, feta amb “correcció”, no volem advertiments ni que ningú ens porti a “fer-nos entrar en raó”. Oi, que ens sona ben malament aquesta expressió? Avui parlem molt de diàleg, però no hi ha manera de tendir ponts, de saber cedir, reconèixer i no rompre amistats, convivències, fraternitats
Amb
tot, no podem eludir aquesta pàgina evangèlica. Precisament si estéssim acostumats
a llegir les lectures directament a l’evangeli corresponent en la Bíblia
podríem traçar de visu les coordenades i les contextualitzacions i comprendríem
molt millor el context que explica i aprofundeix el reclam que ens fa a
la nostra vida cristiana. Mireu, mireu! Estem en ple capítol
Puntejant la forma i manera de fer la Correcció fraterna descobriríem que la vida fraterna és el punt més alt de convivència on l’evangeli marca to, camí, finalitats i sobretot “maneres”. Així arribem a conjuntar l’entramat de l’evangeli d’avui amb la segona lectura on se’ns diu que en tractar ennoblidorament els germans resulta ser l’únic deure pràctico-pràctic del viure en cristià. És aquest: “Estima els altres com a tu mateix”. Més: “Estimar és tota la llei”. I encara més: Déu ens confia les traces i maneres de “reconciliació”. Paraula de les grans i altament significativa i evangèlica. Pau en parlar-ne’n si abona; creu que ha de regular totes les relacions tant les de Déu amb nosaltres i entre nosaltres mateixos. No hi veieu una radical semblança amb el que hem anomenat correcció fraterna? “Déu, en Crist, ha reconciliat el món amb Ell mateix, i a nosaltres ens confia el missatge de la reconciliació” (Aclamació abans de l’evangeli). Llegiu, llegiu per entrar en aquest àmbit sagrat: 2Co 5, 12-21. Recordeu que el sagrament de la confessió, avui se’n diu amb encert i profunditat el sagrament de la Reconciliació múltiple i global
Què n’és de profunda i estimable la Paraula de Déu quan és guiada pel mateix Esperit Sant que ens alliçona i ens fa de ressonador de tot el missatge contingut en la Paraula de Déu, que és sempre profètica: veu de Déu i que ens té a nosaltres com a destinataris. Tant de bo, avui, sentíssiu la veu del Senyor! Amén.
P. Josep Mª Balcells.
Diumenge XXIII de durant l’any, 6 de setembre del 2020. Sabadell
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada