diumenge, 1 de març del 2020

Homilia del diumenge 01/03/2020


LA  INACABADA…

                                               Recomenço almenys sintèticament una homilia que abruptament se m’ha fos en els llimbs de la meva inaptesa tecnològica. No és la primera vegada ni penso que sigui l’última, donat que no entenc encara les “normes d’ús” d’aquest artilugi. Ja no m’hi prenc les “enrabiades” de les primeres desaparicions...

                                               Tractaré de dir el que ja tenia escrit en dues pàgines, suades, només per donar senyals de vida als que estan habituats a rebre benignament les meves invitacions a reflexionar sobre les temàtiques a què poden donar peu les lectures de la missa dominical. Aquesta vegada portava per títol Preliminars a la Quaresma. Volia fer una crida a iniciar aquest temps fort litúrgic avantçant-me a les lectures concretes d’aquest diumenge, centrades sobre les Temptacions de Jesús. Volia dir que abans de parlar concretament de cada una de les cinc domíniques, ens calia centrar l’atenció sobre les finalitats d’aquest període litúrgic. Una quaresma que no albiri la Pasqua no té gens de sentit. Per tant, centrant-nos en el misteri de la Vida-Passió-Mort-Resurrecció havíem de trobar el sentit de la quarantena que hem d’iniciar...

                                               Segons sant Pau el misteri pasqual enllaça de ple amb l’espiritualitat baptismal, segons la qual en el baptisme entrem en una participació personal en la mort i resurrecció de Jesús. Ell en dirà “deixar l’home vell i fer aflorar el nou”, en una comunió que no estem acostumats a entendre-la i menys a viure-la com el fonament de la vida cristiana. En diem espiritualitat perquè és una visió-experiència de vida cristiana que no solament dona sentit a la vivència de la Fe, sinó que en aquest misteri, que ens ungeix, hi trobem tota la motivació i el goig pasquals per viure la “quaresma” alliberadora de la vida. Som inicialment uns batejats-ungits per la força i la dignitat de fills i filles de Déu. D’aquí se’n deriven tota una sistematització de dons i vivències que fan del nostre viure una experiència que desvela la “fesomia” d’un Déu estimat i viscut en sostinguda amistat i, a través de i amb i en Jesucrist, establim vincles amb les persones vistes des d’una perspectiva humano-divina nova. Ai què lluny i què pobres són les nostres vivències baptismals! Això, com a forma de cobrir les ignoràncies i les pobretes conseqüències pràctiques ha donat peu a crear els Catecumenats d’adults, als quals hauríem de tenir accés, gairebé com un dret que tenim per veure i viure com a cristians a plenitud. Argumentava aquesta possibilitat summament enaltidora amb la lectura de les cartes de Pau. Sobretot la dels colossencs, la dels filipesos i la dels efesis.

                                               A fi de entrar en el nucli d’aquest TROBAMENT en profunditat teologal, prenia principi de la cita que fa el papa Francesc de Benet XVI que ja he reportat més d’una vegada i en la que jo considero la base de tot el que insinuo en aquest esboç d’homilia. Ho poso en cursiva, donada la importància pràctica que li dono: “Hom no comença a ser cristià per una decisió ètica o una gran idea, sinó pel TROBAMENT  amb un ESDEVENIMENT, amb una PERSONA, que dona un nou horitzó a la vida i, amb això, una orientació decisiva. Només gràcies a aquest trobament –o retrobament amb l’amor de Déu, que es converteix en feliç amistat som rescatats de la nostra consciència aïllada i de l’autoreferencialitat”. Es tracta dels números 7b i 8a de l’Exhortació postsinodal La JOIA de l’EVANGELI. Cal seguir a continuació el número 11, tot ell dedicat al sentit joiós de novetat que suposa aquest ENCONTRE permanent amb Crist i sostingut amb l’alè de l’Esperit...
Resultat d'imatges per a "kerigma" 
                                               Fem un salt als números del 160 al 167, on comenta com una novetat en tota la catequesi després del Concili Vaticà II i on explana el lloc central del viure en cristià, partint una vegada més del kerigma (=primer anunci sobre Jesús) i amb la complementació d’una catequesi mistagògica (=aprofundiment en els misteris de Jesús). Dono l’explicació que en dona el papa: Ens diu amb una exultança de poder-ho proclamar: “Tota formació cristiana és abans que res l’aprofundiment del Kerigma. “És l’anunci que respon a l’anhel d’infinit  que hi ha en tot cor humà. La centralitat del kerigma demana certes característiques de l’anunci que avui són necessàries a tot arreu: que expressi l’amor salvífic de Déu previ a l’obligació moral i religiosa, que no imposi la veritat i que apel·li a la llibertat, que posseeixi unes notes d’alegria, estímul, vitalitat, i una integritat harmoniosa, que no redueixi la predicació a unes doctrines a vegades més filosòfiques que evangèliques. Això exigeix a l’evangelitzador certes actituds que ajuden a acollir millor l’anunci: proximitat, obertura al diàleg, paciència, acolliment cordial que no condemna”.

                                               Dit això ben destriat, garbellat, fet ànima de la nostra ànima, ja quedava expressat el que per a mi eren els grans preliminars per entrar de ple i amb el goig novedós d’una redescoberta de Jesús, com el sentiren per primera vegada de llavis del gran evangelitzador que fou Pau. Tornar a fer aquest “reset” essencial això per ami és el desig de poder viure una quaresma renovada, no caient en els tòpics de sempre que avui ja no satisfan. Aquest no és el nostre deure, sinó el nostre gran DRET que ens empara als cristians d’avui. Allò de “ser místics” de Rahner. M’atreviria a dir que la millor quaresma seria comentar punt per punt aquest document que ens mostra la fesomia espiritual d’un papa proper, que sintonitza amb el bo i millor dels cristians d’avui. Tot centrat en Jesús el gran evangelitzador d’avui i de sempre.

                                               Ja he oblidat que he perdut una homilia... Beneït sigui el desconcert tecnològic. Em sembla que us he dit el que pretenia, lloat sigui Déu.

P. Josep Mª Balcells
Diumenge I de Quaresma, 1 de març de 2020.   Sabadell