diumenge, 22 de març del 2020

Homilia del diumenge 22/03/2020


SENYOR,  FEU  QUE  HI  VEGI

                                               Aquest diumenge, centrat en el miracle de la curació del cec de naixement, ens depararà un esclat de novetats, insospitades. Ens situarem en les fonts més pures de la vivència baptismal com a nucli del misteri pasqual. Som-hi!

Resultat d'imatges per a "llum evangelica"                                               La LLUM, paràbola total. La trobem a l’inici de la creació. Així s’obre, s’esbatana el primer acte del Creador. Dóna ple sentit al primer llibre de la Bíblia. Estem al Gènesi de totes les gènesis. “Déu digué: Que existeixi la llum. I la llum va existir. Déu veié que la llum era bona, i separà la llum de les tenebres. Déu donà a la Llum el nom de dia, i a les tenebres, el de nit. I hagué un vespre i un matí, i fou el dia primer”. Aquesta encesa de la llum inclou tota la creació primera, la còsmica; i ensems la successiva, la de cada nou dia. Així podem dir que la llum atresora totes les boneses i esdevé la que en podríem dir la paràbola integral de tots els misteris secrets que la bondat de Déu anirà il·luminant a través d’epifanies, de revelacions, de recerques del saber, del sentir, del viure, d’invencions en el sentit literal de troballes, encontres fortuïts i d’altres treballats, incloent-hi els crits joiós d’eureka!

                                               Es pot dir que la llum és el primigeni i, àdhuc, l’únic misteri de la Creació. I que la seva esforçada recerca en tots els àmbits és la vocació integral i integradora, perquè les abasta totes. En Crist, que es defineix ell mateix com a LLUM del món, hi trobem un altre primer dia, el d’una nova re-creació. Tot queda il·luminat per aquest dia sense posta. (M’ha sortit re-creació, perquè hi ha inclòs i evidenciat un gust de bonesa, tot un gaudi). Totes les “benaurances” hi canten en aquest nou emergir! Perquè la LLUM del Crist va de la nit al dia, com a la primeria inaugural. A cada dia se li adjudica una albada naixent, com un combat lliurat per desfer les foscors boiroses i per anar “apuntant”, “a trenc” de dia. És com un nou, diari infantament. Tota la creació, la recreació, la venturosa vigília que festeja cada nova clarícia de llum que es va desvetllant... Despertar el dia i el despertar de cadascú de nosaltres engloba tants desensopiments, tantes enceses de veritats, de bondats i de belleses possibles... Tothom té vocació de llum, conscienciosa o malmesa per, ai!, tants desaprofitaments...

                                               Totes les mares ho són perquè i quan “ens donen a llum”. I el nostre pelegrinar per la vida, sobretot per la VIDA en majúscula, no serà altra cosa que anar guanyant llum, més puresa de llum. Benaurats els nets de cor i de nitidesa d’ull, sempre a l’encalç de llum, de més i millor llum... Dirà Jesús: “Vosaltres sou llum i sal”. Per què va escollir el Mestre aquests dos símbols i, no d’altres? Aquí un pot descobrir el fenomen de la sinestèsia: quan es mesclen les percepcions i hi ha un entrecreuament de sensacions: la llum es torna gustosa i la sal esdevé lluminosa. Així ho sabem i ho gusten els savis, els poetes, els profunds i eminentment ho haurien de degustar els qui la FE il·lumina els seus ulls. No oblidem les possibilitats que l’evangeli ens capacita en la nova creació. Creure és crear. Crear és recrear. Recrear és fer de “creadors”. La creativitat hauria de ser la prerrogativa dels qui creuen. Posar ulls, posar cor, posar ànima en tot el que anirà abastant el nostre veure-mirar-admirar. Som –podríem ser- artistes del viure: més llum, més llum, que deia Goethe en morir. Tenim un cor de poeta, vés a saber si ens n’adonarem! El goig, el gust de viure! El viure hauria de ser  l’aprenentatge del saber, del gustar del viure. La llum hauria de donar tridimensionalitat al viure: llum, aire, volum, color, matisos. Això ho van descobrir els impressionistes i ho plasmaren en les seves obres. Poetes del viure, la marca de l’evangeli. Tots apuntats a “Arts i Oficis de viure”. Quina guany que es malbarata o que es potencia!

                                               Tot l’evangeli de Joan està dramàticament centrat en l’afirmació ja present en el seu proemi: “En Ell hi havia la Vida i la vida era la Llum dels homes. Afirmació que es repeteix al llarg de tot el seu evangeli. Unes disset n’he comptat. He dit dramàtica, perquè ja ho veurem en l’evangeli de la curació del cec de naixement, hi és contrastada i, recusada millor, pels fariseus. Ressò  de l’afirmació en el pròleg: “Ha vingut a casa seva i els seus no l’han acollida”. Tensió que anirà en augment fins a l’absurd de demanar la seva mort i, ignominiosament, en creu. Sortirà en el relat la “sinagoga”, en ominoses exclusions i temences. Quin final més contrastat d’aquest capítol: “I el van treure fora”. D’aquesta exclusió Jesús en dirà que és el pecat contra l’Esperit Sant. Tornem a la frase de Jesús en els versets 4 i 5 del nostre evangeli: “Mentre és de dia, nosaltres hem de fer les obres del qui m’ha enviat; però s’acosta la nit, quan ningú no pot treballar. Mentre sóc al món, sóc la llum del món”. Al capítol anterior Jesús havia fet la doble afirmació, una atenent a ell mateix i l’altra també referit a nosaltres: “Jo sóc la llum del món. El qui em segueix no caminarà a les fosques, sinó que tindrà la llum de la vida”.

                                               Ja vàrem dir que els evangelis d’aquest tram de quaresma tenen una coloració profundament baptismal: El miracle es fa evident en el rentar-se a la font i piscina de Siloé. “Ell hi va anar, s’hi rentà i tornà veient-hi”. Els batejats, com es feia als inicis, tenia una visualització patent. Els catecúmens se submergien a les aigües fontals. Han quedat ritus esquemàtics a mateixa celebració del baptisme. Queda sempre ben visible el Ciri pasqual, de la seva flama se n’acopia el ciri que sosté simbòlicament el batejat. El vestit blanc era el que portaven els catecúmens durant la setmana de Pasqua i que es treien una volta integrats ja en la comunitat de FE. En la narració, alternada per les intromissions dels fariseus, acaba quan el beneficiat del miracle, respon davant els insidiosos fariseus: “I tu, què en dius del qui t’ha obert els ulls? Ell respongué: Que és un profeta”. Com així el reconegué Joan Baptista, només que canviant l’Un per El Profeta.

                                               Tornem al principi: Tenim tots vocació i missió de ser llum. Això s’exercitarà en el decurs del viure: No és fàcil viure en la llum. Hi ha tantes foscors que haurem de dissipar; hauríem de viure el combat o com diu Pau “l’agonia”, entesa etimològicament. Cert, som atletes que lluitem esforçadament per fer aflorar “punts de llum” en la quotidianitat. La foscor ja la tenim dins del cor, d’on surten les nostres obscuritats. Però hem de posar llum, transparència, lucidesa en les nostres accions, començant per el més simple obrir els ulls a la meravella possible del fer i desfer domèstics. Il·luminar, irradiar estats d’ànim, posar color en les grans petiteses de cada present. “Cal que neixin flors a cada instant”. Posar a terra el peu “encertat” en iniciar el quefer diari. Som “els de la llum”. Il·luminem el nostre dia. Tot es fa i es desfà en les actituds que emprenem just en el “A Déu n’encomano i a la Verge Maria”... No oblidem mai que som els possibles “artistes” dels nostres dies, un a un... Quina creativitat posarem en joc en la senzillesa i grandesa de les coses de cada dia? “Només per avui”. Guarnim l’ara i aquí de les seves possibles grandeses, belleses, boneses. “Tot serà nou si vols”. Sàpigues que Déu no demana impossibles, sinó que sempre allarga la mà i se’ns fa companys de ruta. “Junts escriurem amb lletres lluminoses la història de la nostra llibertat, i junts veurem brillar sobre la terra la llum per tots els oprimits”.

                                               Un batejat ha de prendre consciència que ha esdevingut fill o filla de Déu. La re-creació porta aquesta “marca”, aquesta “penyora”. Potser encara no ens ho creiem de veritat. “Però a tots els qui l’han rebut, als qui creuen en el seu Nom, els ha concedit de ser fills de Déu”. Això i només això és l’evangeli de Joan. Donem-ne gràcies en l’obrar de cada dia! Un obrar evangèlicament qualificat i meravellat, més:  meravellós! “I la vida eterna és que et coneguin a Tu, l’únic Déu veritable, i aquell que Tu has enviat, Jesucrist. Jo els he fet conèixer el teu Nom i els el faré conèixer més encara, perquè l’amor amb què m’has estimat estigui en ells, i jo també hi estigui”. Estem dintre de les manifestacions més endinsades de l’evangeli de Joan. Capítol 17, l’excel·lent pregària íntima en el sopar més íntim de Jesús amb els seus amics!

P. Josep Mª Balcells
Diumenge IV de Quaresma, 22 de març del 2020.   Sabadell