diumenge, 3 de novembre del 2019

Homilia del diumenge 03/11/2019


EL  SENYOR  ESTIMA  ENTRANYABLEMENT

                                               ...Tot, tot el que ha creat”. Aquesta expressió la llegim, la preguem, àdhuc la cantem en el salm responsorial d’avui; salms que per definició són corals en el sentit més genuí de l’alternança entre un lector (millor que fos un cantor) i tota l’assemblea, que va intercalant un verset tret del mateix text del salm i que és el subratllat d’un sentit fort -tant en contingut com a forma de lloar, és a dir, de la nostra convicció, d’expressar la nostra fe més vívida, mot aquest que m’agrada per ressaltar la vida que hi vivim, cantant-la. D’aquí es pot deduir que el salm responsorial és un moment d’intensa pregària. Ja deia sant Agustí que qui canta és com si pregués dues vegades; això per ponderar, no el valor quantitatiu, sinó el meravellosament qualitatiu.

                                               El cant a la litúrgia té una valoració profundament humana i estremida, si en el cantar hom hi posa la comprensió del que es diu i la joia de cantar-lo, que fa la pregària cantada com veus en con-còrdia i en sin-tonia i, per tant, en com-unió. De fet, la màgia de les paraules és el millor secret i goig del qui les diu, i, puix que les canta, se sent implicat, expressat i totalitzat: l’assemblea esdevé tota una coral!

                                               Per uns moments, anem al Document Constitucional sobre la Sagrada Litúrgia del Vaticà II: “La tradició musical de tota l’Església constitueix un tresor inestimable, excel·lent per damunt de les altres expressions de l’art, sobretot perquè el cant sagrat, unit a les paraules, constitueix una part necessària i integral de la litúrgia solemne. Per això, la música sagrada serà tant més santa, com més fortament connectada estigui amb l’acció litúrgica expressant, de vegades, l’oració amb més suavitat o fomentant la unanimitat, o, altres vegades, enriquint amb més solemnitat els sagrats ritus. L’Església aprova totes les formes d’art autèntic, adornades amb les qualitats necessàries, i les admet al culte diví”, tenint present “la finalitat de la música sagrada, que és la glòria de Déu i la santificació dels fidels”. En efecte, “El nostre Salvador, a l’últim sopar, la nit en què era lliurat,  va establir  el sacrifici eucarístic del seu Cos i Sang, amb el qual havia de perpetuar pels segles el sacrifici de la creu, fins al seu retorn, deixant així a la seva estimada Esposa, l’Església, un memorial de la seva mort i resurrecció; sagrament de pietat, senyal d’unitat, lligam de caritat, convit pasqual, en el qual rep el Crist, l’ànima s’omple de gràcia, i se’ns dona en penyora de la glòria futura”.

Resultat d'imatges de zaqueo en el arbol                                               “Per tant, l’Església intenta, amb cura sol·lícita, que els cristians, no assisteixen a aquest misteri de fe com a espectadors estranys i muts, sinó que, entenent-lo bé a través de ritus i les pregàries, participin en l’acció sagrada de manera conscient, piadosa i activa; siguin instruïts per la Paraula de Déu, reconfortats a la taula del Cos del Senyor, donin gràcies a Déu, aprenguin a oferir-se quan s’ofereix la Víctima Immaculada, no solament per les mans del sacerdot sinó juntament amb ell, i cada dia es trobin més perfectes, per la mediació del Crist, en la unitat amb Déu i entre ells mateixos, perquè, finalment, Déu sigui tot en tots”.

                                               El salm responsorial té l’agradosa finalitat de convertir en pregària el contingut de la primera lectura, la qual interconnecta també sempre amb l’evangeli. Això hauria de donar un toc de lloança i de gratitud pel miracle més portentós com és el que Jesucrist es faci presència i aliment de vida i força en el caminar de cada dia, singularment de cada diumenge.

                                               Com podríem millor lloar, beneir, adorar, glorificar i donar gràcies per la vida creixent que ens és donada. (Cita de les actituds subratllades en el Glòria de la missa) La resposta conscientment brodada dona un to d’intimitat i d’excel·lència al moment litúrgic que vivim a més com a poble en Assemblea constituïda i conviscuda.

                                               Els salms porten sempre sentor de pregàries del Poble de Déu ja des de l’antigor. Tota la vida i la litúrgia i la pregària de tot l’Antic Testament en van plens: preguem com ho feren els patriarques i la mateixa Família Sagrada a Natzaret i tot al llarg de l’arc de Sant Martí dels cristians de tot temps.

                                               La paraula salms ve del grec que vol dir col·lecció de poemes per a ser cantats originàriament. Poesia i cant tot a la vegada. L’expressió original en hebreu Tehil·lim es tradueix per lloances. Veieu com aquí apunta la finalitat primordial de tota la litúrgia que és complexivament: “encara que la sagrada litúrgia sigui, principalment, el culte de la Majestat divina, també inclou una gran instrucció per al poble fidel, ja que, en la litúrgia, Déu parla al seu poble; el Crist anuncia encara l’Evangeli. I el poble respon a Déu amb el cant i l’oració. Més encara, les pregàries dirigides a Déu pel sacerdot que presideix l’assemblea en nom de Crist, són fetes en nom de tot el poble sant i de tots el assistents. I, per últim, els senyals visibles de què se serveix la sagrada litúrgia per a significar les coses divines i invisibles, han estat escollides pel Crist o per l’Església. Per tant, no solament quan es llegeix allò que s’ha escrit per a la nostra instrucció (Rom 15, 4), sinó també quan l’Església prega, canta o fa qualsevol acció, la fe dels fidels és alimentada, i les seves ànimes s’eleven cap a Déu per oferir-li un homenatge espiritual i rebre, amb més abundància, la seva gràcia”.

                                               La poesia ens permet l’actualització d’uns sentiments que marquen tota una història de persones concretes que es dirigien a Déu, que ara i aquí amb aquests poemes es fan universals, és a dir, de tot temps.

                                               Llegir i cantar poemes ens ha de portar a la degustació reactualitzada d’uns sentiments nascuts d’una experiència de vida  que “toca” les fibres més íntimes de l’ésser humà.

                                               Cal saber que les repeticions dins d’una mateixa estrofa és una característica del plectre poètic hebreu. No s’han de considerar com a tals, sinó com a retorns al tema inicial, pres per tal d’aprofundir matisos nous...

                                               L’espiritualitat dels salms (Ho trec de la BIC) la formen aquest nucli central: el (re)coneixement de Déu, l’amor, la misericòrdia i la bondat del Senyor, les seves intervencions, l’elecció del seu poble... Actituds i conviccions re-viscuts en la litúrgia i que contenen totes les formes bàsiques de la pregària: la lloança, el donar gràcies per la Gràcia sobretot, la petició d’ajut...

                                               La litúrgia per a no allargar-se massa, amb freqüència condensa el contingut i abreuja el salm. La ponderació és norma en tot l’encaix de la litúrgia dins de tots els textos per a cada celebració.

                                               Arribats aquí, cal que cadascú llegeixi i rellegeixi el text del salm d’avui, veient-ne les afinitats amb les lectures totals de la litúrgia. És un exercici que hauríem de fer volenterosament abans de cada celebració. En efecte, la Missa de cada dia comença “abans de la Missa” i conflueix en el teixit vital del quotidià. Benaurats els qui s’amaren de tots el textos de la Missa, perquè Déu se’ls revelarà a “oïdes i sentirs” del cor. “Beneiré el vostre Nom per sempre! Paraula i Vida us hi ajudarà tant i més!

P. Josep Mª Balcells.
Diumenge XXXI de durant l’any, 3 de novembre del 2019  Sabadell