dilluns, 25 de novembre del 2019

Homilia del diumenge 24/11/2019


EL  MISTERI  DE  LES  TRES  GERMANES (I  TRES)

                                               Pugem a Taüll o anem al MNAC i contemplem la imatge central que està emmarcada amb la màndorla (=ametlla) a l’àbsis i deixem-nos portar per la lectura segona d’avui de la carta adreçada... als critians de Colosses i ara a cadascun de nosaltres. I deixem que la imatge visualitzada de Jesús, Rei i Senyor de tot el “creat” (de tot, però de tot!) en el seu hieratisme bizantí rubriqui en el nostre cor cristià aquella expressió final: “Tot és vostre: el món, la vida i la mort, el present i el futur. Tot és vostre, però vosaltres sou de Crist, i Crist és de Déu” (I Cor 3, 18-23). Això, seguint el camí ascensional de la concepció que abasta el  macrocosmos en la seva vastitud; i a partir del “nanocosmos” pujar en l’evolució de la natura endavant, amunt.... Macro = en grec significa allò que excedeix a tota ponderació! I “nano”, avui es parla d’una petitesa microscòpica. La vida ja és present en allò que sant Agustí, abans de segles ignorants es vivia ja a nivell de “sentits” (de sentir, no de veure) i que l’anomenava allò més íntim del nostre íntim, i ell que era un vitalista es va tirar, “abraonat” al defora, fins que va descobrir que Déu, emperò, era al fons de la seva ànima, per dir-ho a l’ús d’aquells temps, però en la summitat del dedins... i vaig re-cogitar, re-capacitar i “vaig anar dins, molt endins a “sentir” el glatir del meu viure. I aleshores a les seves Confessions, (paraula que segons els entesos té tres significats: “confessió de pecat, de fe i de lloança”), ens parla a nivell personalíssim: “l’evocació del passat implica també el record d’ell en el present i la tensió vers el futur”.

                                               D’Agustí és ben conegut aquest passatge que el descriu com un recercador de la veritat, guiat per la Providència i al final, exclama amb el goig de la Veritat assumida que extreu de les Escriptures: “ets gran, Senyor, i molt digne de ser lloat”. (Salm 144) “Gran és el teu poder i incommensurable la teva saviesa” (Salm 146) I l’home, part de la Creació, vol lloar-te; l’home que porta en ell la condició mortal, la confirmació del seu pecat i la confirmació de que “tu resisteixes els superbs” . (Pe 1, 5). Malgrat tot, l’home porció de la teva creació, vol lloar-te. Tu l’impulses a que et lloï, “ja que ens has fet per a Vós i el nostre cor resta inquiet fins i tant que descansi en Vós!” Així comença el llibre de les Confessions. Aprofita-ho tu per agafar el ritme paradoxal de que quant més endins, més es puja. Aquest mateix és el pensar de Teilhard: allò del lema seu: de la línea helicoïdal de l’anar ensems endavant al temps en què s’adona que va pujant. I es dona la meravella de que els sentits no són només percepcions, sinó que realment “senten”. És el que en dirà antropogènesi, etapa cimal de la cosmogènesi.  “El medi diví” és el seu pensament i la seva espiritualitat cristocèntrica.                         Punt final de l’exordi.

                                               Abans –i ara, sobretot!- un es creia que per estar superficialment in-formats juxtaposant informacions a informacions ja sabíem veure-hi; el nostre veure era un veure-hi planament, superficialment. Faltava “processar-ho” per treure’n una aproximació a la “realitat”. Si no hi ha “experiència”, no hi ha nivell humà. Re-cogitar. Veure: tronc, arrels i capçada. Hem d’anar a l’entranya de la paraula. Totes tenen secrets, àdhuc misteri. Ob-servar vol dir “servar” allò que observes, capir-ho una mica més... Avui, manquen ob-servadors. Sense observadors no hi ha analistes. Tota anàlisi suposa tres fases: tesi: (proposta com a hipòtesi a verificar) versus antítesi: (veure allò que sospites que hi ha i en fas una contraposició amb allò que no és; ai, els pre-judicis!) I fer-ne només una precària síntesi, així ja comença un a saber el principi dels principis d’allò que ja perceps que comences a conèixer... Caldrà contrastar-ho, d’aquí en podrà sortir una precària con-vicció, disposat a refer el procés i arribar a tenir con-viccions fermes, principis i valors. Que és allò que manca, més aviat avui en dia...

                                               Per què he donat aquestes voltes? Per una raó molt senzilla que no exclou sinó que més aviat invita a ser dis-cret I ara, aterro, amb permís. Avui toca parlar de la Caritat, Amor. Dues paraules maculades mancants de  sentit, com a virtut teologal. Repeteixo com ho he fet en les dues setmanes passades. Virtut força, convicció, impuls, referida a Déu primàriament i als germans que som tots els humans, com a principis i meta i com a camí de fe esperançada o bé d’esperança que és fiada... Ja tenim les tres germanes juntes al final del camí. Ara, la joveneta Caritat” agafa l’herència de totes tres. Ella é la que tusta el baldó de la porta del cel. “A Maria Puríssima”!. Passi, passi!. I venen les grans abraçades que segellen el temps i el lloc... Aquí tot és un avui per sempre, això és el misteri de la casa del PARE.

                                               Em permeto de dir, primer per a mi i després respectuosament per a d’altres que avui no sabem estimar, ja a nivell humà de tocar de peus a terra, però aixecant-los un xic... Avui, la gent no madurem a temps. Falten antecedents i referents humans!; i conseqüentment la comprensió de que per a ser humans en sentit propi: (demano perdó!) maturands (adverbi per indicar sostinguts exercicis) calen la prova i maduresa oberta de les virtuts cardinals: prudència, justícia, fortalesa i temprança. Què vol dir virtut (hàbit i força impel·lent)? Cardinals?: bàsiques, que són els perns sobre què s’estintola l’estructura de la personalitat que va prenent força, visió, coratge i sostenibilitat. L’adultesa s’hauria de viure en un bon nivell d’exercici d’aquests eixos que configuren i consoliden una personalitat treballada.

                                               Avui, un bon feix o menat de nosaltres, no tenim, potser, la solidesa per viure proactivament, feliçment, en sentit moderat i discret la vida madura. Avui, estem en un ambient, que si et deixes “portar” i tots -qui més qui menys- som no portants, sinó “portats”, empesos per l’ofegador ambient individualista, narcisista, de l’aparença, el prosceni... Ho dic? De l’auto-mentida... Tenim una adolescència (=creixença) que s’allarga i envaeix trams de vida pretesament madurs i responsables. I ens anem socarrimant, cremant a voltes i som eterns Peter Pan, que necessitem una mare (o substitucions aleatòries, simbiòtiques) que ens doni calor, protecció i empara. Voldríem tornar -es diu per metàfora- al si càlid de la mare amb reflexos immadurs de regressió. Re-gressió vol dir anar donant passos enrere amb instint possessiu “cercant miratges lluny de la mar”: aquí la mar és símbol de la mar oceànica. Signe clar d’immaduresa que obra només per supervivència, quan hauríem d’estar en situacions de “sopravivència” - en diem transcendències, allò que ens permet sentir-nos vius i creatius. Les lleis de l’entropia, recessions, el sentir-nos falsament il·luminats i calents (?)  per fora, i possiblement freds, gèlids per dins. La gravetat com a llei contrastant de la gràcia. (Simone Weil citada ja per Fromm!)

                                               Aquestes reflexions me les he anat fent, perquè ja només a nivells humans o humanistes hi ha més pocs que molts que no sabem estimar... Ja deia Casaldàliga que tots ens hauríem de posar a humanitzar la humanitat...com a deure d’humanitat! Quants anys fa que ho deia en una entrevista cèlebre amb la Terribes, en ocasió de la concessió de la medalla de Catalunya?  En aquestes, avero el llibre de principis dels anys ’50, d’Erich Fromm “L’art d’estimar” i ressegueixo la descripció només, que ja ens resulta insultant! I de que l’amor no és donar sinó donar-nos i ja ho deia que té unes característiques que pressuposen una bona maduresa! Vaig a donar una ullada a la última part que és “la pràctica de l’amor” i em quedo poc menys que glaçat. Un immadur emet immaduresa; dos immadurs: caos. Tres o quatre convivents, que no connivents: una màquina travada...

                                               Quan hàgim parlat, com-partit, irradiat una precària -però preciosa flor d’una permanència llarga: geranis per exemple- del desig de... estimar (atenció a que el desig de què en parla l’autor no vol dir fer el papallona, fer el donjuanisme, o fer el “tancredo”), quan hàgim fet una petitona experiència d’amor humà  (sense excloure “quan sigui” l’amor sexual, evidentment) i comencem a saber “transcendir transcendint”, aleshores podrem parlar, compartir amb exultança irradiant de la Virtut de la CARITAT, una de les tres trigèmines que no demana “la caritat, sinó que la ofereix”. Estem habituats, per les lectures dels evangelis, a demanar augment de FE, i quan la vida ofereix el cantó dur de la lluita per la vida podrem àdhuc demanar un augment d’ESPERANÇA. Per què no demanem que Déu ens doni un augment de CARITAT, de la bona, que és la que sempre serà do i gràcia de Déu i que ens farà obrir el cor i les entranyes a l’amor doble d’estimar Déu i als germans amb tot el que som i podem i seguim sent “humils”; i ho diu el mateix Fromm!  Estimar de veritat-veritat és dels que saben demanar-ho i és saviesa no accessible als savis. Llegiu-lo, rellegiu-lo, ara a l’edat nostra passats els X anys. Serà una autèntica des-coberta! Allí, ja es besllumen les novetats “novedoses” que ara anem fent... Oh, insapiència nostra!: Orient, iogues, mindfulness i altres invents d’alta generació. Encara érem llavors, aprenents de ser humans, quan a França ja es llegien autors com Mounier i Frankl i Bernanos i Claudel i Bloy i Mauriac i tants altres que ja havien fet diana en unes generacions encara no malmeses o malenteses pels “Mestres de la sospita”.  Tinc davant dels ulls el llibre del físic David Jou titulat “Déu, Cosmos, Caos” Subtítol: Horitzons del diàleg entre ciència i religió”. És cridaner el capítol El dinamisme de la societat. Sagrat i solidaritat. Per emmarcar-ho! Cita Steiner: “la poesia limita amb Déu, les matemàtiques i la música”.

                                               Llegim detingudament l’himne a la i de la CARITAT de Pau en l’epístola primera als corintis (que podríem haver estat nosaltres mateixos i ara en proposar-nos-la, és com si ens fos enviada a nosaltres amb segell d’urgència) els   capítols 12 i 13 sencers. No vol dir llegir d’una tirada, sinó amb desig de... Ser sencer vol dir ser d’una peça, amb personalitat ben personal! Ser persones de convicció (FE i ESPERANÇA) i de conviccions que convencen! Llegir bé és com mastegar fi!

                                               Hem començat per un esguard a Crist, fonament bàsic i insubstituïble per a nosaltres, aprenents a esdevenir “cristiands” (en gerundi!, la forma dels verbs que m’agrada més). L’amor no passarà MAI. Ho dic en desig, en fe que se’m va il·luminant de pas en pas, en la coratjosa esperança que no defalleix, en petició i en lloança. Hem vingut a la vida per a aprendre a estimar. Posem-nos les botes i endavant i enlaire!, fins a apropar-nos a Allò que és un Algú-Persona, que ens és Pare i que Teilhard intueix que és el punt (convergir i unir) OMEGA. Final i meta desitjables.

                                               Ja ho sabia Ramon Llull i ho descriu formosament en el llibre d’Amic e Amat.  Tres-cents seixanta-sis amoretes entre l’Amic i l’Amat, tantes com dies té l’any. En feu també un de semblant Mossèn Cinto Verdaguer,  publicat amb el títol de Perles (1896). També Lluís M Xirinacs en feu un altre: De l’Amic en diu Amanç. Fa la seva visió mística i cosmològica, glossant Ramon Llull. En feu l’edició Busquets i Grabulosa. Balasch editor. “Amic i Amat. Tres homes de Déu en diàleg”.

                                               I en una lletania de floretes Llull canta:“Caritat et lliga a amar Déu, tu mateix i ton proïsme. Caritat no et lliga costretament, més amb llibertat... Totes les altres virtuts serveixen caritat, i ella es dona. Ço que justícia posa caritat en comunitat. Per gran caritat, prudència no ha manera en donar consell. Caritat, de fortalesa enforteix son amar. Caritat procura temprança per ço que pugui ésser gran en amar. Caritat multiplica tant creença que no tem argument. Caritat multiplica tant esperança, que no tem fretura. Caritat  humilia lo rei a saludar els pobres. Caritat fa haver pietat al rei dels pobres i el fa procurador d’aquells. Caritat fa lo rei pacient i refrena ses mans. Caritat procura pau i venç guerra. Caritat és major en lo cor que resplendor en lo sol. Caritat no s’excusa. Caritat no ment i ha en si mateixa son compliment. Caritat és medicina de pecat. Caritat perdona i és regina”. (Dels Proverbis i Mil proverbis de Ramon Llull)

Diumenge darrer, final de festa, la de Crist, Rei de tota la humanitat redimida i estimada de Déu, i Senyor de l’Univers, 24 de novembre del 2019. Sabadell