¡NO
TINGUEU POR!
Quantes
vegades no ho va dir Jesús als seus deixebles per tal d’apaivagar tota
mena de temença o bé per identificar-se una vegada ressuscitat i encara ha de
ressonar i ben fort avui, perquè som molts fills de la por o perquè encara queden
resquills de por, per no haver entès el missatge de Jesús. No les maldestres
explicacions que ens feien en catecismes d’altres temps que no foren millors,
encara que molts s’ho pensin..
Déu
té l’última paraula. Tranquils ja que estem en bones mans, de millors no n’hi
ha. Ja poden trontollar els fonaments i caure els decorats. Tot ha d’acabar
sortosament en aquell emblemàtic “en el amor está todo mi ejercicio”.

Acaba
avui l’evangeli de Marc, que ens ha acompanyat durant els diumenges d’aquest
any litúrgic, però avui potser ens ha sorprès i se’ns fa estrany aquest
llenguatge hiperbòlic, tot ell ple de simbolismes per dir-nos que tot té
un final. No és el papus –perdoneu-me
l’expressió-; és Déu qui té l’última paraula, un Déu a qui hem ja descobert com
a Pare que ens ha volgut com a fills –“i
ho som” precisa Joan- i que sense ser-ne massa conscients hem maldat qui més
qui menys, qui més airós qui més despenjat per fer el nostre paper de fills amb
tots els matisos, amb ganes o bé desmenjats... Fills sempre, però per gràcia.
És
l’hora de saber quin paper hem fet –o millor dit- encara estem fent, perquè per
a molts de nosaltres ja estem a l’últim tram de la vida, en el tercer acte de
la representació, quan es
desclou el desenllaç i es desembulla l’ordit del nostre
viure. Si bell és viure, més bell serà acabar amb dignitat i modèstia, per
encetar-ne una altra, allò d’una “major naixença”.
No
és l’hora de la “por escènica” que aquesta ja l’hauríem d’haver tingut als
primers passos de l’obra que representàvem. I a fe que la vàrem tenir... Ens
hauria d’haver esdevingut professsionalment un progressiu afermament
d’identificació amb el personatge que representàvem –i que en definitiva- som.
No
sabem no el dia ni l’hora, però no deixa de ser assenyat saber que ho tenim més
o menys a la vora, més més que no pas menys, i que encara podem afinar en els
darrers assajos fent més ben caracteritzat i més propi el personatge o figurant
que estem representant. Cadascú el seu paper en el repertori...
Sóc
conscient de que alguns ja veiem que s’atansa l’hora del do de pit, del clímax
del propi paper. I que hem de fer per manera que el personatge sigui, digui,
faci de la millor manera segons l’autor i el director han pensat.
No
fem ni tan sols l’assaig general, possiblement. El que sí és que d’assaig en
assaig anem perfilant el personatge amb les observacions (evangèliques
dominicals, les darreres sobretot). ¡Ep,
anem guiats i ben guiats! L’Esperit Sant no és figura decorativa: és ell qui “movimenta”
l’escena.
Pensem
que qui més hi pateix en l’encert de la representació és el propi director, amb
qui ens hem de posar en sintonia creixent per tal de trobar el punt just en la representació. I
el nostre èxit en realitat és l’èxit del director i del propi autor, si hem
sabut interpretar-los d’acord a com ens tenen pensats i somiats. El mèrit
primer és d’ells.
No
podem fallar-los en la vertadera –definitiva- representació, que és única i ja
no hi ha possibilitats de rèpliques i d’esmenes; ens hi juguem la qualitat de la representació. Actor ,
director i autor fan una tríade que han de saber-se entendre i són tots tres
els que han de quedar satisfets per la sintonia entre el concebre i el fer...
Com
més ajustades siguin les sessions d’assaig , millor anirà la funció final. Ara
és bo que ens mirem al propi mirall per veure si “actuem” com convindria i com
s’espera de mi.
També
tinc ben clar que un mal actor pot arruïnar una obra sencera. Que hi ha,
conscients o no, una coresponsabilitat escènica. I que el bon paper d’un pot millorar
el dels altres i l’obra de retruc. És molt significatiu que del grup escènic
se’n digui companyia de tots els que
surten i actuen en la mateixa obra o representació. A les pel·lícules al final
hi surten tots els implicats en l’obra en una tirallonga de mai no acabar. Tots
han contribuït a l’èxit o menys... de l’obra.
Tornant
a l’evangeli d’avui amb la nostra mentalitat se’ns faria molt difícil
d’explicar el com
i el perquè apareix aquest tipus de literatura o de narració que desballesta
cel i terra, i què pretén de fet. La pitjor interpretació seria la de la por,
omplir el cor del desastre que s’escau. Simbolismes a tot donar. Serens amb
tot. “Ell s’acosta”.
Estem
en les millors mans en les què podem estar. Els trontolls estant a les mans de
Déu no passen més enllà d’un balanceig, d’un gronxament. Res de tsunamis ni
trasbalsaments... Per tant, procurem ser bons actors i fora, fora la por
escènica..
Ell
s’honora definint-se com a Pare i com Amor. Honorem nosaltres el nom de fills.
No diem confiadament en l’Eucaristia: “mentre esperem l’acompliment de la
nostra esperança: la manifestació de Jesucrist, el nostre Salvador”. En la
resposta el reconeixem com al nostre Déu d’Amor. “Confia fill, la teva fe t’ha salvat.
Diumenge
XXXIII de durant l’any, 18 de novembre de 2012
Barcelona
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada