dissabte, 16 de desembre del 2023

Homilia del diumenge 17/12/2023

          JOAN,  TESTIMONI   DE  JESÚS,  LLUM  DE  LA  VIDA

                                               L’expectativa de l’Adveniment-Natalici de Jesús es fa cada vegada més intensa, més assaborida, més delerosa. Ja hi som, com aquell qui diu, només resten set dies, i la Litúrgia ens demana que intensifiquem una preparació com seria desitjable; com si fos la primera en què hem pres més pregona consciència de que ens afecta molt endins, tant com que “ens doni un nou horitzó i, amb això, una orientació decisiva” i segueixo citant altra volta el papa Francesc que hi afegeix: “Només gràcies a aquest Trobament –o retrobament-en la Persona de Jesús amb l’amor de Déu, que es converteix en feliç amistat, som rescatats de la nostra consciència aïllada i de l’autoreferencialitat. Arribem a ser plenament humans quan som més que humans, quan permetem a Déu que ens dugui més enllà de nosaltres mateixos per a assolir el nostre ésser més veritable”. Quin Nadal més entranyable no fora, si ens poséssim en les mans modeladores del Diví Terrissaire! Remodelats, reconfigurats a la seva semblança!

                                               La litúrgia d’avui és declaradament testimonial. S’hi donen cita, d’entrada, el profeta Isaïes que testimonia profèticament que Jesús és l’Ungit (=Crist) sobre el qual l’Esperit –que hi plana- és el Messies cridat i enviat amb la Missió de Redemptor (=alliberament) de tot destret i opressió, declarant com l’any de gràcia o any sabàtic (=cada 50 anys) en què s’havien de desfer de totes les possessions amb el retorn als seus amos. Un esdeveniment singular dictat per Moisés i que aplicat a l’Adveniment del Messies suposaria un alliberament radical socio-econòmic, com per retornar a zero i recomençar novament. Això, en el pensament i cardíaca del profeta, li fa exclamar en una segona part com un Magníficat primacial que donarà pas a convertir el salm responsorial en el cant del veritable Magníficat de Maria, on -amb Ella- donem gràcies pel misteri de l’Encarnació a Jesús nonat i ja present en el si de Maria, que havent mirat amorosament el seu capteniment de petitesa ha portat a Déu a mostrar-se-li misericordiós i meravellós. L’amor a Ella s’ha difós en tots els qui de generació en generació en seran beneficiaris en total gratuïtat. Això ens afecta també a nosaltres!

                                               L’aclamació, que com sempre emmarca el missatge de l’evangeli, ho fa amb una ressonància de la profecia d’Isaïes que hem proclamat ja en la primera lectura i que, a més, serà la declaració messiànica que Jesús feu al seu poble nadiu i que en identificar-s’hi promou una consternació-escàndol que per poc li costa la vida, un senyal preclar del no acolliment dels seus convilatans i que després s’estendrà a tot el poble d’Israel, per obra i desgràcia dels caps religiosos, en ocasió de la seva passió i mort en la Creu. En efecte, al Pròleg de Joan es constata que havent vingut a casa seva, els seus no l’han acollit, però a tots els qui l’han rebut, als qui creuen en el seu Nom, els ha concedit de ser  fills de Déu. Advent-Nadal prova del reconeixement de Jesús com a Messies i Fill de Déu. Veniu beneïts del meu Pare, perquè l’hem reconegut a Ell, segons el secret del Dia de Crist Rei, en les menudes-excel·lents de les obres de misericòrdia!

                                               L’evangeli d’avui és d’una gran riquesa, centrat primordialment en el Testimoniatge que Joan fa de Jesús davant de l’ambaixada dels “referents del sistema religiós de tot el poble, enviats des de Jerusalem per tal d’esbrinar la identitat de la persona de Joan Baptista.  Noteu que el seu contingut té tres parts. En la primera presenta la figura del Baptista inserida en l’himne cristològic que és el Pròleg on Joan l’evangelista posa la figura preclara del Baptista vingut com a testimoni de que la Paraula era la “Llum de la Vida, Llum perquè per Ell tothom cregués”. Per Nadal en tenim un primer tast i en Ell som il·luminats i creiem que Ell és la nostra Vida veritable. A continuació, els emissaris de Jerusalem enviats pels “jueus”, patronímic que l’evangelista ( per ben 67 vegades) usarà per denominar els caps del sistema religiós i seran els perpetus contradictors de la identitat de Jesús. Volen saber de llavis del qui se sospitava que no fos la figura esperada pel poble... D’aquí la requisitòria: Ets tu el Messies?  Elies? , el Profeta que esperem? El testimoni de Joan fou aquest: Rotundament, no, no soc cap dels denominats! Doncs, què dius de tu mateix? Soc -citant Isaïes- una Veu que crida en el desert (i el desert són ells mateixos!) Aplaneu el camí del Senyor! Insistència, ara per fi per part dels fariseus, impugnadors de Jesús, sempre, en l’evangeli  de Joan: Doncs com és que bateges? Joan per resposta els diu: “Jo batejo només amb aigua, però tot i que no el coneixeu ja teniu –suspens!- entre vosaltres el qui ve després de mi; jo no soc digne ni de deslligar-li la corretja del calçat. Negant, crípticament, fa l’afirmació de la vertadera figura del Messies.

                                               Aquesta declaració ve rubricada per la segona lectura que la situem redaccionalment al final de la primera carta als de Tessalònica, on Pau obre l’escriny de les essències de les actituds més diferencialment cristianes que anirà sembrant en les seves Cartes i que ara fan com un doll de motivacions a gaudir de l’expectativa de viure endinsadament com a deixebles en l’ínterim, entre la primera vinguda de Jesús i la darrera. Aquesta –intermèdia- és la nostra per doble motiu: De primer és la celebració de la Nativitat de Jesús, a festejar dintre d’una setmana que, a més a més, ve precedida i  impregnada de tota una lletania d’antífones que festejarem a les aclamacions de les Misses d’entre setmana següent, que posen en joc maneres de ser i de fer del qui ens naixerà i se’ns donarà com a Fill aquest Nadal, bo i esperant la darrera vinguda que segellarà la nostra pertinença com a fills de Déu en plenitud de vida

                                               Aquesta dominica tercera d’Advent-Nadal pren la denominació de domínica Gaudete, que era la forma solemne en què s’invitava a pouar la nostra alegria, m’agrada, millor: goig, felicitat, acontentament  en i per la proximitat d’un Advent-Nadal que invitava a viure’ls a plenitud. Per això m’ha semblat arrodonir aquesta invitació a viure’ls a plena “lloança de la vostra Glòria”: “Oh Déu, que contempleu el poble que espera, amb fe, la Festa del Naixement  del Senyor; concediu-li d’arribar a fruir d’una salvació tan gran i de celebrar-la solemnement amb goig desbordant”. Les notes de felicitat per la vinguda del Nostre Redemptor traspuen per tots els diferents llocs litúrgics i ens reafirmen en la idea de que el millor díptic celebratiu GAUDIUM ET SPES queda inclòs en les notes que dèiem en començar a fer els primers passos d’aquesta ruta que hem de desembrossar en el nostre cor i esperit, reomplint les roderes de rutines que ens roben la felicitat de saber-nos estimats i fruint d’un heretatge que ja ara, ara mateix, ens omple el cor. 

P. Josep Mª Balcells

Diumenge i Setmana III d’Advent-Nadal, 17-23 de desembre del 2023  Sabadell