diumenge, 4 de setembre del 2022

Homilia del diumenge 04/09/2022

                              DISCERNIMENT  I  DETERMINACIÓ

                                               Justament estic escrivint aquestes consideracions en els primers dies de setembre, moment que alguns periodistes venen a tenir com a començament de cursos (de tants com reiniciem en tasques múltiples!); àdhuc alguns són de l’opinió de que és com si encetéssim any i tot! Tornem d’unes vacances, cadascú sap les que ha tingut (?) i ens disposem a començar o recomençar feines u obligacions quotidianes. Moment propici per fer una bona pensada sobre el nostre viure-conviure de la “nova normalitat”, que serà més normalitat que nova. Curiosament, havent decidit d’enfocar les meves reflexions sobre un tema que jo considero de bon gruix  heus aquí que em trobo que el papa Francesc ha encetat aquest mateix tema sobre el discerniment. Jesuïta com és, li ve a cor de parlar-ne, perquè aquest any celebrem el cinquè centenari de les il·luminacions d’Ignasi de Loyola a la cova de Manresa, que van donar lloc després a escriure “Els Exercicis”, on hi juga el discerniment un paper definitiu. M’alegra la coincidència i anirem teixint forma i manera de fer el millor discerniment sobre la normalitat que ens espera per moments. Posem-nos-hi; ens serà de profit!

                                               És bo de quan en quan fer una “parada existencial” abans de tornar a la feina del cada dia. No cal fer els Exercicis com els té previst sant Ignasi que són un recés d’un mes (!) i sols quan s’han de prendre grans determinacions en l’orientació de la vida. Nosaltres serem més discrets –la discreció ja és un discerniment!- i mirarem de “veure” fent un torn visual panoràmic sobre com porto les coses de la fe-amor; si les estic vivint amb honradesa i efectivitat de forma, que tingui la sensació d’estar en el camí gradual (=que vol dir graó a graó, pas a pas) d’allò que em demanaria Crist o bé jo mateix. I si n’estic mínimament -no dic content- però sí amb la deguda empenta i coratge i de grat esperonador. És important veure en què concreto la meva vida de fe-amor en les coordenades (diàries, setmanals, mensuals) i com a vista de conjunt. No es tracta ni més ni menys que de veure-saber-fer bé. On recolza la meva fe? Estic content de saber que vaig caminant dia a dia sota la “llum de la vida” que és la il·luminació que ens ve de Jesús que és l’aclamació a l’evangeli d’aquest divendres: “Diu el Senyor: Jo soc la llum del –teu món. És només un començament. Saber de mi sense fer-me trampa. Puc demanar llum per prendre consciència de qui soc jo per a mi mateix. Soc ardit? Estic fent la migdiada de l’esperit? Soc de mínims? On ensopego més sovint? Tinc espais i àmbits de formació, de cultura, de estar a prop d’aquells amb qui tinc responsabilitat directa? Com em puntuaria a grans estimacions?  

                                               Hi ha un segon apartat en la part central del discerniment i és el “judicar” que és més motivacional. El per què i el per a què faig o deixo de fer. Fins on arriba la versió vivencial des del substrat d’humanitat  i dignitat de persona que es té en estima íntima. Com visc el Crist, des de descobrir la voluntat de Déu per a mi. Quina sintonia tinc amb les expressions amb l’estil de fer de Jesús? Agafa la primera lectura que avui va com dictada ex professo. Subratlla cada frase i veuràs què és la saviesa cristiana: conèixer què desitja Déu de tu, ara i aquí. Com puc descobrir la voluntat de Déu en aquests moments, de forma que pugui pregar en el parenostre: “Que es faci en mi la seva voluntat; el que faria de la seva voluntat una sintonia, no una imposició, sinó un plaer poder-ho fer com a demostració d’amor mutu, de consonància, d’amor fidel. Es parla de que l’ànima que sap i pot i vol meditar. Com ens costa tant de saber “(descobrir) allò mateix que tenim entre mans?”. Qui ens podria trobar un rastre de les coses del cel?”. Qui ens podria situar adequadament en el bo i millor del nostre viure-conviure, sinó la mateixa saviesa que és do de l’Esperit Sant? “Així han redreçat els camins les persones que han posat la confiança en el seu guiatge i han après allò que és del vostre grat, oh Déu!. La saviesa els ha salvat”. Cantarem en el salm responsorial: “Ensenyeu-nos a comptar els nostres dies per adquirir la saviesa del cor. Sigueu pacient amb els vostres servents. Que el vostre amor no trigui més a saciar-nos i ho celebrarem  amb goig tota la vida. Que l’amabilitat del Senyor reposi damunt dels seus servents. Doneu encert a l’obra de les nostres mans”. Ara, d’acord amb aquesta petició vindria la tercera part de tot bon discerniment i seria l’actuar. Veure, judicar, actuar.

                                               Penso que per avui ja en tenim prou o massa amb els dos primers passos, la qualitat ponderada dels dos primers serien determinants de cara a tornar al fer, a la normalitat de cada dia. No aneu de pressa a fer Propòsits. No caiguem en la trampa de primers de la pujada de gener... Amb un precís voler posar atenció amb sols un  punt, el que sigui. Hem de posar primer el “DIR espiritual”. Exercici programat, no tant Exercicis! Només posant cinc minuts de veure cada dia. Abans en dèiem d’examen de consciència, ara en direm visió conscienciosa del meu dia: qui, què, com, circumstàncies, oportunitats. El salm matiner 91ens diu: “al matí amb el vostre amor i de nit amb la vostra fidelitat”. Jo només crec en el que esdevé actitud vital, hàbit mental.

                                               Abans de seguir endavant us pregaria que anéssim al capítol novè del llibre de la Saviesa. No podia ser més procedent, perquè s’explica en aquest capítol la pregària que fa Salomó per a obtenir la saviesa que és el do més preuat que ens infondrà l’Esperit Sant si hi som afectes, si valorem la saviesa com la va demanar Salomó als inicis del seu Regnat. Això ens portarà al llibre I del Reis, en el capítol 3, versets del 4 fins al 15. El Senyor es va aparèixer en un somni durant la nit. Déu li va dir: -Demana’m què vols que et doni: Salomó va respondre: “-Concedeix al teu servent que tingui enteniment per  a poder jutjar el teu poble i discernir entre el bé i el mal, perquè qui seria capaç de governar aquest teu poble que és tan gran?”

                                               “Al Senyor li va plaure la súplica que Salomó li feia. Llavors li digué: “-Ja que tan sols has demanat discerniment per a judicar , faré el que tu dius ; et concedeixo saviesa i intel·ligència, tant, que ni abans ni després ningú no se’t podrà igualar. Però, a més, et concedeixo  allò que no has  demanat: tindràs  riquesa i glòria, i, mentre visquis, cap rei no se’t podrà comparar”.

                                               Arribats aquí m’agradaria que veiéssiu que convé seguir les cites que estan a la dreta de cada lectura. Fer-ho directament en la Bíblia que hauria de ser el llibre de capçalera de tot cristià que vol donar resposta a la seva fe, l a nivell de fe, parió del que hom té en l’àmbit de persona instruïda, cabal, que sap on viu, que segueix les notícies, que llegeix articles de fons dels periòdics, que es forma un parer sobre les incidències del viure-conviure propis.    

P. Josep Mª Balcells

 Diumenge XXIII, 4-9-22  Sabadell