dimarts, 9 d’agost del 2022

Homilia del diumenge 07/08/2022

                                       CREURE, ESPERAR, ESTIMAR

                                               Si llegim bé les lectures d’avui, veurem que aquestes paraules, bé explícitament, bé implícitament les trobareu arreu, arreu. Paraules que són més que paraules, perquè dibuixen quelcom de molt significatiu. En realitat són les tres actituds principals a través de les quals ens relacionem amb Déu. Virtuts teologals en diem, perquè tenen a Déu per referència directa. Jo diria que són els tres rius-afluents que fan confluir les seves aigües en el gran riu que ho rega tot i que dona vida a desdir. La imatge del riu té grans ressons en les pàgines de la Bíblia, sobretot en els profetes. Ezequiel parla de l’aigua que brolla del santuari que amidava el que acompanyava el profeta i que anava creixent i creixent fins que no era transitable. Era la imatge de la fertilitat utòpica... (Ez 47, 1ss) La imatge ens pot suggerir volades de pensament de gran gruix i densitat, totes elles aplicables precisament a la nostra relació amb Déu. Sempre van de coll, les tres; el desenvolupament d’una d’elles repercuteix en totes tres. Són intercomunicades. Creure és tanmateix esperar i no esperem, si no estimem. No hi ha una progressió lineal de menys a més, sinó que partint de qualsevol d’elles, les altres s’hi barregen i s’hi expressen. El progrés de cada una d’elles suposa un progrés simultani en les altres. Péguy té una obra que les presenta com a germanes ben agermanades. “El misteri dels sants innocents”. Parla-canta l’esperança. Tot un goig!

                                               Avui en el context de les lectures hi ha una prevalència del creure o de la fe. Tenim el cas de l’evangeli de Joan que cita la virtut de la fe gairebé un centenar de vegades en el seu evangeli. En el seu epíleg ens diu: “Jesús va fer en presència del deixebles molts altres senyals prodigiosos que no es troben escrits en aquest llibre. Els que hi ha aquí han estat escrits, perquè cregueu que Jesús és el Messies, el Fill de Déu, i, creient, tingueu vida en el seu Nom.

                                               Només obrir pàgina en la segona lectura de la Carta als Hebreus ens trobem amb l’elogi seqüenciat de la Fe dels Antics. Ho exemplifica privilegiadament amb la FE d’Abraham, del qual en diem que és el pare en la fe, exemple prototípic de persona que “gràcies a la fe, Abraham cridat per Déu, va obeir i se n’anà al país que havia de rebre en herència. Abraham sortí sense saber on anava. Gràcies a la FE, residí en el país que Déu li havia promès com si fos un foraster...”

                                               Abans d’obrir una llista de tants personatges creients de l’Antic Testament com anirà desgranant, ens dona una definició de creure d’aquest tenor: “Creure és posseir anticipadament els béns que esperem; és conèixer per endavant allò que encara no veiem”. És una possessió, és més que tenir; és la certesa, la vivència de saber que gaudim de present ja dels béns que esperem. El major bé és Déu mateix, juntament amb altres béns, gràcies, dons de tota mena que s’afegeixen com rebuts de Déu mateix, per gràcia, com donats amb llarguesa. Així la fe abasta tot el petit viure de cada dia, magnificant les petites coses, fets, encontres, persones de les que fruïm, agraint-les. Noteu que la paraula feliços va aparellada al fet de creure i de posseir. Per la fe no hi ha possessió que sigui in-significant. Déu és sempre el teló de fons de tot el teixit del viure de cada dia. Sabem que la pregustació petita viu en l’esperança certa de que hi haurà un final de plenitud, on Déu serà el tot de les nostres petites gaubances senzilles, minses..., d’avui.

                                               També entra en la definició del creure el “conèixer realitats que no veiem”. Aquest veure-viure,  allò que no podem captar, percebre. Aquí fem una incursió en el misteri que domina tota realitat, començant per Déu mateix, de qui ningú l’ha vist mai, fora del que custodia la nostra fe, és a dir de Jesús, que és qui ens dona la coneixença i la revelació d’Ell mateix i del Pare. Jesús ens dona l’accés a la pregonesa de tota cosa. Allò que no veiem és incommensurable més penetrant del que creiem veure. A través de la fe nosaltres tenim certeses intuïdes, com des-cobertes, trets els vels que amaguen la pregona realitat dels éssers, de les persones, coses, fets, experiències. Es parla dels “ulls de la Fe”. Conèixer a la Bíblia vol dir “vist amb estimació entranyable”; les coses–béns que esperem se’ns fan propers, entenedors des de l’estimació. Esperem, desitgem, des-cobrim en part, però ja satisfactòriament, tot i saber que ens “espera”, la comprensió cordial que serà la compleció final, quan veurem cara a cara, de tu a tu, que diem, sense saber massa què volem dir amb aquestes expressions, quan tot serà personalitzat, a començar per Déu Pare, Déu Fill i Déu Esperit Sant. “Glòria a Déu a dalt del cel i a la terra pau als homes que Déu Estima. Acaba la primera lectura: :”Després entonaren per primera vegada els cants dels pares”, que és el que a mi ara m’abelleix: “Us lloem, us beneïm, us adorem, us glorifiquem, us donem gràcies, per la vostra immensa glòria”. O bé en el salm responsorial: “Els ulls del Senyor vetllen els qui el veneren, els qui esperen en l’amor que els té... Tenim posada l’esperança en el Senyor, auxili nostre i escut que ens protegeix. Que el vostre amor, Senyor, no ens deixi mai, aquesta és l’esperança que posem en Vós”. En la col·lecta la nostra fe, esperança i amor es dirigeixen a “Déu que gosem invocar amb el nom de Pare”: “feu que creixi sempre en els nostres cors l’esperit de fills que heu volgut donar-nos, a fi que un dia ja no ens siguin necessàries ni la fe ni l’esperança, quan tot vindrà regit per l’amor a Déu, ara ja “amb tot el cor, amb tota l’ànima i amb totes les forces!”. Ara ja pressentim aquesta possessió, aquest coneixement quan llegim i experimentem el goig de sentir de llavis de Jesús: “No tingueu por, petit ramat, el vostre Pare es complau a donar-vos el Regne”. Davant aquesta convicció ferma i experimentada tantes i tantes vegades no ens fa res anar aprimant els béns que no tenen consistència davant dels “béns que esperem i de les realitats que no veiem”. Tot, aquí, ens queda curt i així sabem afrontar aquest “tothom exigeix molt d’aquells a qui ha donat molt, tothom reclama més d’aquells a qui ha prestat més”. “Gràcies a la fe”. Posem-nos a la fila dels elogiats, ni que sigui als darrers... Curiosament llegim com a remat de l’ honrosa llista dels creients, germans nostres en la fe aquest final preciós de capítol que ens inclou a nosaltres mateixos, creients com som, plens d’esperança i dilectes fills per gràcia con dèiem en la col·lecta. Llegim amb satisfacció: “Tots aquests han merescut per la seva fe el testimoni de l’Escriptura, però no van obtenir el que Déu havia promès, perquè Ell que ens tenia preparada una sort millor, no volia que arribéssim a la plenitud sense nosaltres”. (He 11, 1-40).

P. Josep Mª Balcells

Diumenge XIX de durant l’any, 7 d’agost de 2022. Moià