JO SÓC EL CAMÍ... DE RETORN AL PARE
Reinicia
el text de l’evangeli d’avui fent al·lusió al tram fonamental del text de Lluc
sota la denominació de la pujada a Jerusalem (aquí: “Jesús, tot fent
camí cap a Jerusalem”). Insert com a continuació temàtica sobre “les urgències
del Regne”, que dèiem el diumenge passat, sota la veu insistent a “estar sempre
a punt” en el seguiment de Jesús. Avui donarem un pas decisiu i –espero que
sigui molt aclaridor- ultrapassant la moralització com a resposta. Ens serà una
bona introducció la frase més que densa de l’Aclamació a l’evangeli que ben
significativament és de Joan, l’anomenat teòleg: “Jo sóc el camí, la veritat i
la vida, diu el Senyor; ningú no ve al Pare sinó per Mi”. Aquest text
il·luminarà els sentits del que llegirem a l’evangeli sobre entrar per la porta
estreta amb un apressant: “Correu, mireu d’entrar-hi...” Després ens posarà a
consideració la petita paràbola del rebuig a l’admissió amb aquell repetit: “No
sé d’on sou”, malgrat ser de la colla dels oients, àdhuc comensals... Amb la
sorpresa de que gent “de fora” faran part dels comensals! Tot això conclou amb
aquestes frases sapiencials: “Mireu, ara són darrers els qui llavors seran primers i són primers els qui seran darrers”.
Lliçó apresa en pròpia persona. Rubricada en la segona lectura de la Carta als
cristians hebreus. “Fill meu, no desestimis la correcció que ve de Déu”.
Mireu,
no pot ser més torbadora l`assignació de ser Jesús el camí, expressió
que prenien les primeres comunitats cristianes que ja van comprendre que el
camí identificador dels cristians no podia ser menys que la persona mateixa de Crist. De les seves
paraules deduïm que la porta estreta que s’obria al camí era el mateix
trajecte vital de la persona de Crist que fou enviat pel Pare i que en
definitiva pretenia fer el camí d’anada (en el cas de Jesús vinguda i l’haurem
d’entendre aplicada també a nosaltres!) i de retorn cap al Pare. Heus
ací la pròpia espiritualitat de Jesús: enviat
amb una missió de salvació i de creació en novetat d’una humanitat que havia de
fer camí de retorn vers el seu Pare, Abbà. Nosaltres havíem de refer el mateix
camí, vivint la seva mateixa espiritualitat. Tant de bo hi aspirem tot i la
poca cosa nostra. He llegit aquests dies de vacances un llibre
d’Albert Nolan amb el títol de “Jesús, hoy” amb aquest subtítol: Una
espiritualitat de llibertat radical que la ressegueix punt per punt aplicada a
Jesús i que invita a que sigui també la nostra, avui. En parlar-ne ara, la
connotorarem singularment a la persona de Jesús, tota ella centrada en
l’experiència de l’Abbà. Jesús vivia intensament la condició nostra com a companys en i del seu camí. Ell
com a Fill de Déu enamorat del seu Pare, Abbà.
L’autor
fa la constatació prou evident de que no ens prenem prou “seriosament” Jesús.
El nostre viure no va pels seus viaranys. Ell vivia i obrava segons la vivència
propera i actuant d’un Déu, Pare-Abbà de
forma permanent. L’evangelista Joan manifesta aquesta relació de Jesús envers
el seu Pare més de cent vegades en el seu evangeli, conservant l’apel·lació
Abbà, en llengua aramea, manera usual de relació tendra, sucosa i admirativa,
filial.
La
nostra espiritualitat més depurada és (hauria de ser) seguir en la intimitat
aquesta relació determinant : “Mai sol; el Pare i Jo som u; faig el que veig al
Pare; visc pel Pare; faig només el que el Pare fa en Mi; el meu menjar és fer
la voluntat del meu Pare”. Només Ell omple la seva vida. Déu Pare era la seva
veritat, la seva vida i el seu camí. Un autor afirma que l’experiència de Déu
com el seu Abbà fou la font de la saviesa de Jesús, de la seva claredat, de la
seva confiança i de la seva llibertat radical. Sense això és impossible de
comprendre per què i com va fer tot el que va fer! A seguiment vital de Jesús
hem de destacar que fou una FE totalitzant en el seu Déu; això comporta a més
de l’afirmació de l’existència i del poder de Déu, la FE en Déu
com a Pare que estima i que té cura paternal, única, de nosaltres. Inclou una
confiança abassegadora. És el misteri
que dèiem dies enrere que és un camí de la FE que Ell ha iniciat i el duu a
terme. Això també aplicat a la FE de Jesús.
La
nostra vida espiritual evoluciona interactuant creativament amb altres
persones, amb l’ambient en el què estem immersos, vivint els esdeveniments
històrics i responent a les oportunitats
que s’ofereixen. El camí ens el fem a ment i ulls oberts. Singularitzant la
immersió en l’aquí i l’ara, essent creatius en els moments presents. “Sentint”
en profunditat quan s’esdevé una experiència “cimal”. Veure-ho tot des de
l’amor creatiu de Déu que actua i ens el brinda de gràcia en gràcia. Això ens
mantindria en una indeclinable acció de gràcies. Assumint que el sofriment
forma part de tota peripècia vital, propi i aliena, compartint-les. La
compassió és un do de Déu, exercitar-la ens “divinitza”. La via sapiencial ens
aboca a saber-nos infants, pobres en l’esperit i en l’Esperit. Vivint fascinats
i en esbalaïment constant. Sabent que l’arrel de tot i de tots i, sobretot en
Déu, és pressentir, sentir, intuir i ser vençuts pel misteri. La veritat subjacent a tota realitat ens farà lliures i ens
desmuntarà de fantasies i somnis narcisistes. L’ego és omnipresent a menys que
en siguem conscients, no fàcil.
Anirà
creixent la sensació de ser u en Déu, en un mateix i amb els altres, també amb
tota la creació. Això ens deixarà en una llibertat radical. Ho “sentirem” en
ocasions comptades. De Déu romandrem en la inefabilitat, en el misteri que ho
engloba tot i tots. Proper i inaccessible al mateix temps. Déu és el misteri.
Tots
participem per gràcia de la seva presència i capacitat d’acció. Esbalaïment i temor reverencial. Hem
de saber compaginar el sentiment d’haver pecat, sens donar-hi esment i
ponderació a voltes, amb el goig de saber que Déu, definit com a Amor, ens
perdona i rehabilita. Hem de creure en
l’acció sanadora de l’Esperit, l’Esperit és l’Esperit Sant tan present en la
vida i acció de Jesús.
Me adonat que he barrejat els trets de l’espiritualitat de Jesús amb els hipotètics nostres, cas que els féssim nostres amb la “correcció i l’entrenament” de que parla la Carta als Hebreus. No oblidem “d’enfortir les mans que es deixen anar i els genolls que es dobleguen, aplaneu el camí per on passa el vostre peu, perquè el coix no es faci més mal”. A propòsit, seria bo, anar posant els peus en les petjades de Jesús a veure, si coincidint passos, coincidissin les mateixes espiritualitats. Recordeu allò de que no ens prenem “seriosament” Jesús i la seva espiritualitat, Mireu d’entrar per la porta estreta!.
P. Josep Mª Balcells.
Diumenge XXI de durant l’any, 21 d’agost del 2022. Tàrrega
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada