dilluns, 25 de juliol del 2022

Homilia del diumenge 24/07/2022

                                  ENSENYEU-NOS  A  PREGAR

                                               “Quan Jesús prega, ja només veient-lo pregar, ja ens n’ensenya”. Els deixebles l’havien vist pregar sigui les pregàries rituals del seu poble i moltes més a nivell personal que acostumava a fer-ho en llocs separats. Els evangelis ens en donen notícia com d’una habitud a hores del vespre o de bon matí. Sense l’oració personal sobretot, no podríem entendre la vida de Jesús. Era talment com la respiració del seu viure i conviure. Jesús tenia consciència del sentit i missió que portava a terme com una comanda a realitzar. Quantes vegades només alçant els ulls al cel ja omplia de significació tot el que feia. La seva pregària tenia la gràcia de l’espontaneïtat. Veure la naturalesa, atansar-se a les necessitats del poble, compadir-se, sentir la comunió amb el creat, tot era u en Ell. Sempre hi havia una referència joiosa al Pare. L’apel·lació íntima a la Paternitat-Maternitat del seu Pare era la marca d’identitat de la seva oració i, en conseqüència ho és també de l’Església, Esposa de Crist. De tantes vegades que li havien sentit dir en l’expressió familiar d’”Abbà” la consignaren en els seus relats. Ningú que no fos Ell mateix no s’hauria atrevit a anomenar a Déu amb una expressió tan íntima i tan propera a la relació que mantenia amb Déu, el seu Pare. Fou la gran novetat de l’Evangeli! A l’Antic Testament hi ha aquesta expressió solament en 22 vegades, però sense la familiaritat de què ve envoltada com de perfum de casa, de relació estimada en les 254 vegades que poden recensionar-se en el Nou Testament! D’aquestes en trobem 170 en els evangelis, singularment 109 en l’evangeli de Joan. Jesús ho dirà més d’una i moltes vegades del Pare, de qui se sent veritablement el seu Fill. Mai se sent sol. La relació familiar la sentirà des del principi. Així ho deixa entendre en aquell passatge desconcertant de la resposta que dona a Maria i a Josep quan als dotze anys es queda a Jerusalem i trobat entre els mestres de la Llei, fent preguntes i donant respostes: “No sabíeu que jo he d’estar en les coses del meu Pare”. Evidentment els seus pares no van entendre res. Tenia dotze anys que és segons les lleis del seu poble el començament de la majoria d’edat. Maria meditava aquesta trasbalsadora resposta i és possible que la relacionés amb la predicció del vell Simeó a les primeries en ser presentat al Temple... La segona vegada és en el Baptisme. Ho narren així: “Tot el poble es feia batejar, i Jesús també fou batejat. Mentre pregava el cel s’obrí, i l’Esperit Sant baixà cap a Ell en forma visible, com un colom, i una veu digué des del cel: -Tu ets el meu Fill, el meu Estimat; en tu m’he complagut”, que es tornarà a succeir en la muntanya de la transfiguració”.

                                               Després del retorn de la missió dels setanta dos deixebles té lloc l’oració fonamental on es dirigirà a Déu com al seu Pare. En aquesta breu oració surt ben cinc vegades la denominació íntima i festiva de Pare que faríem bé de prendre-la com a la nostra pròpia oració, que ens identifica juntament amb Jesús com a fills en el Fill, que dirà sovint Pau en les seves cartes: És en Lluc: “Jesús ple de la joia l’Esperit Sant. Digué: -T’enalteixo, Pare, Senyor del cel i de la terra, perquè has revelat als senzills els misteris del Regne que has amagat als savis i als entesos. Sí, Pare, així t’ha plagut de fer-ho. El Pare ho ha posat tot a les meves mans. Ningú no coneix qui és el Fill, fora del Pare, i ningú no coneix qui és el Pare, fora del Fill i d’aquells a qui el Fill ho vol revelar. Després va girar cap als deixebles i, a part, els digué: -Feliços els ulls que veuen el que vosaltres veieu! Us asseguro que molts profetes i reis van voler veure el que vosaltres veieu, però no ho veieren i sentir el que vosaltres sentiu i no ho sentiren”. Ja sabeu que hi ha escenes que són narrades per altres evangelistes i ara m’abelleix de buscar el passatge paral·lel en Mateu. És tot igual però canvia el “Feliços” i afegeix: “Veniu a Mi tots els qui esteu cansats i afeixugats  i Jo us faré reposar. Accepteu el meu jou , feu-vos deixebles meus, que soc benèvol i humil de cor, i trobareu el repòs, perquè el meu jou és suau i la meva càrrega, lleugera”. Jo veig aquí tot l’Evangeli i la seva missió que ens agermana amb Jesús, per qui hom té accés al Pare i que podem fruir d’aquesta família que som els cristians... Fills amb Jesús i en comunió amb el Pare i en Esperit.

                                               Al requeriment d’un dels deixebles que els ensenyés a pregar, Jesús respon a l’apel·latiu de Pare. Això donarà lloc a dues versions sobre el Parenostre, en la que és de Mateu que l’inclou al Sermó de la Muntanya i que és una mica més complerta però que són de continguts pràcticament iguals. Precisament la de Mateu és la que ha prevalgut en la litúrgia i en la pregària personal. El paper de formularis és molt temptador car porta a una possible rutinització que pot esmorteir la vivència del seu contingut i, per tant, del valor d’oració distintiva del cristià. La primera part és la dirigida més directament al Pare com a lloança del seu Nom, proclamació del Regne de Déu que fou l’anunci de la Nona Nova de Jesús i de voler compartir la voluntat divina en tota ocasió, en la joia i en els destret. A la segona part demanem el pa de cada dia. La subsistència material i l’espiritual, social i demanem de saber perdonar i que ens deslliuri de caure en temptacions de tots tipus. Essent la pregària fonamental i fonamentadora es prega tres vegades en la pregària pública: en l’Eucaristia i a Laudes i Vespres cada dia. A tots ens arriba per ser la pregària oficial de l’Església i faríem bé d’embolcallar-la del context millor que seria obrir-nos als capítols 13 a 17 de Joan i així s’enriquiria de Paraula de Déu i en seria molt freqüentment estímul per obrir-la al concret de la vida de cada dia. Penso que podríem elevar-la a la condició de lloança, adoració, acció de gràcies amb aquelles expressions de l’himne de Glòria: “Us lloem, us beneïm, us adorem, us glorifiquem us donem gràcies per la vostra immensa Glòria!”

                                               Us aconsellem que no es perdi mai el text de l’Aclamació que avui té una significació ben apropiada a tot el context de l’evangeli: “Heu rebut un Esperit que ens ha fet fills i que ens fa cridar: “Abbà. Pare-Mare”. A l’evangeli se’ns invita a “Demanar segons el beneplàcit del Pare, a cercar i a trucar al Cor de Jesús i de la seva Mare que és bona “Segona” de la casa del seu Fill. “El vostre Pare del cel donarà l’Esperit Sant  als qui li demanen”. En el llibret “El Parenostre” d’Agustí Borrell trobareu una sucosa introducció, bíblica: formació permanent!. Col·lecció Emaús 35.                                                                                                            

                                          Ah, i la Col·lecta: “Oh Déu, origen de tot bé, font de tota santedat, i protector dels qui esperen en Vós; sigueu misericordiós amb nosaltres, perquè, guiats i governats per Vós, de tal manera usem dels béns temporals, que no perdem els eterns”.

P. Josep Mª Balcells.

Diumenge XVII de durant l’any, 24 de juliol de 2022  Sabadell