diumenge, 17 de juliol del 2022

Homilia del diumenge 17/07/2022

                       MARIA, ASSEGUDA  ALS  PEUS  DE  JESÚS

                                               Avui, l’evangeli ens forneix l’ambient distès on Jesús es troba com a casa. De fet, Betània és lloc on se sap acollit, a tall d’amistat, on prop, com és de Jerusalem, Jesús s’hi pot refugiar aquells dies últims de confrontació ardida en el Temple, on la privacitat i la intimitat troben l’escalf humà d’una llarga amistat de la qual en consten notícies que Joan en deixarà un relat prou punyent i singularíssim en relació amb la mort de Llàtzer d’elles i el seu retorn a la vida que trobareu al seu evangeli (Jn, 11, 1-12, 11) ocasió singular aquesta d’una entrada encara més plena d’amistat amb tota la família i que Joan posarà com a preludi de la Passió i on Maria, com a deixebla reconeguda i estimada podrà fer a l’avançada una unció dels peus del Mestre que Ell prendrà com a unció prevista de les seves despulles. Crec que la lectura de Joan us pot servir per entendre el passatge amb el que obrim l’evangeli d’avui. Maria, ja de bell antuvi, se la representa asseguda als peus del Senyor, curiosament no diu del Mestre, escoltant la seva Paraula. Hi ha un reconeixement singularíssim en Jesús com a Senyor i Déu, que pot explicar la pregonesa del diàleg de Maria amb Jesús. Ara recordo un evangeli que fa poc que hem llegit en ocasió d’una pregària joiosa on Jesús aixecant els ulls al cel dona gràcies al Pare, en el retorn dels setanta dos en missió precursora on havia d’anar Ell després... Lluc 10, 21-24: “En aquell mateix moment, Jesús ple de la Joia de l’Esperit Sant digué: “T’enalteixo, Pare, Senyor del cel i de la terra, perquè has revelat als senzills els misteris del Regne que has amagat als savis i entesos. Sí, Pare, així t’ha plagut de fer-ho”. Maria absorta i intuint el Déu que de la vora estant la porta a revelacions de la persona de Jesús, Senyor i Amic amorós... M’enamora repetir-la, no me’n cansaria mai de fer-ho.

                                               Avui centrarem la nostra atenció sobre Maria una dels tres germans que obsequia l’Amic, Hoste de la millor manera que ella creu que pot obsequiar-lo, embadalida frec a frec, propers l’Un de l’altra. La presència de la seva germana Marta que el vol obsequiar, preparant la taula, lloc usualment tingut com al moment de ben rebre’l, de festejar-lo. Hi ha la franquesa indispensable perquè Marta pugui pregar directament a Jesús per a que Maria doni una mà en el tràfec de la millor hospitalitat, entesa a la antiga. Jesús haurà de reconvenir-la amorosament, què expressiu és aquest: Marta, Marta! Jesús li fa veure que Maria ha sabut interpretar d’entre tantes coses com tragina ella, la cap de casa, ha descobert que n’hi ha una que és entre totes la més necessària i per tant “la millor i que no li serà pas presa”. Ho diu fent-li veure que el desassossec no és la millor manera de voler-lo hostatjar. Cadascú és ben bé ell mateix, no han de dissimular:  un bon diàleg d’amics, tots ells...                            

                                               Deixem en els seus tràfecs a la Marta i centrats en la seva germana, Maria, que protagonitza una de les escenes de major proximitat, inèdita en la d’Un estar per l’altre, i l’altre per l’Un. Jesús parla i ella l’escolta: què voleu més, la gràcia està en la simplicitat! La millor icona del que significa escoltar Jesús. Hi ha establerta una comunió de sentiments que posa la Paraula carregada d’afecte i d’empatia. No sabem què li diu, però pels efectes que la portarà a ungir-li els peus amb el millor perfum més endavant, ja podem deduir que s’estableix una relació que ja queda subratllada en l’Aclamació que la litúrgia posa abans de la lectura de l’Evangeli: "Feliços els qui amb cor bo i dòcil guarden la Paraula de Déu i donen fruit amb perseverança”.

                                                Ara vull com qui posa una falca entremig anar a la lectura segona que és de la carta als cristians de colosses. Pau ens hi introduirà perquè el fragment que llegim avui, continuació del que vàrem llegir diumenge passat que és un himne a Jesús. Convé llegir-lo una altra vegada perquè ens donarà la imatge que de Jesús en té Pau: “El propòsit de Déu és aquest: que Crist, esperança de la glòria que ha de venir, estigui en vosaltres”.Nosaltres l’anunciem, amonestem tots els homes i els instruïm en tots els secrets de la saviesa per conduir-los al terme del seu desplegament en Crist”. Crist en el seu misteri es va desvelant de  mica en mica. Dèiem: “Jesucrist es imatge visible del Déu invisible. Tot està destinat a Ell. Ell existeix abans que tot i tot es manté unit gràcies a Ell. Déu volgué que residís en Ell la plenitud de tot el que existeix. Per Ell Déu volgué reconciliar-se tot l’univers, posant la pau en tot el que hi ha per la sang de la creu de Jesucrist”. Ell és l’origen de l’Església, el primogènit dels qui retornen d’entre els morts, perquè Ell ha de ser en tot el primer”. 

                                               En el concili Vaticà II quan ens vol portar a  afirmar rodonament la dignitat de tota persona humana ens dirà; “En realitat, el misteri de l’home no s’aclareix veritablement, sinó en el misteri del Verb Encarnat. Adam, el primer home, era figura del que havia de venir, és a dir, del Crist Senyor. Crist, el nou Adam, en la mateixa revelació del misteri del Pare i del seu amor, manifesta plenament l’home a si mateix i li descobreix la seva vocació altíssima. Ell és la imatge del Déu invisible (citant l’himne dels colossencs), Ell és l’home perfecte que ha restituït als fills d’Adam la semblança divina, deformada des del primer pecat, Com que en Ell la natura humana ha estat assumida, no pas absorbida, per això mateix ha estat elevada a una dignitat sublim. Ell, el Fill de Déu, per la seva encarnació, en certa manera, s’ha unit amb tots els homes”. Ara, m’abelleix de completar el text que només havia citat en referència a la revelació que el Pare ha fet als senzills (com Maria, atenta a la Paraula) Segueix el text: “Després es va girar cap als deixebles, a part, els digué: -“Feliços els ulls que veuen el que vosaltres veieu! Us asseguro que molts profetes i reis van voler veure el que vosaltres veieu, però no ho veieren  i sentir el que vosaltres sentiu, però no ho sentiren”. Maria ha entrat en la intimitat de Jesús i la part que ella ha escollit és la més necessària i no li serà presa”. Així acaba aquest evangeli que ens deixa meravellats per la pregonesa del coneixement que ha fet Maria del seu Amic i Estimat. Us desitjo el bo i millor de la relació afectuosa amb Jesús. Curiosament després d’aquest passatge, Lluc a petició d’algun dels seus deixebles ens ensenya a pregar, pregant amb nosaltres. Quan pregueu. Digueu: “Pare, que sigui honorat el vostre nom”. Serà l’evangeli del diumenge vinent. Preparem-nos-hi fent pregària viva del Parenostre. Entrem en la intimitat del nostre Hoste diví... Potser se’ns revelarà: D’alguna manera se’ns encarna també en nosaltres! És una expressió atrevida del Vaticà II. Disposem-nos a rebre una aproximació en l’entesa de qui és Déu per a nosaltres, en Jesucrist. Torno a posar l’Aclamació a l’Evangeli d’avui: “Feliços els qui amb cor bo i dòcil guarden la Paraula de Déu i donen fruit amb perseverança. El cor dòcil vol dir atent, que es deixa ensenyar pel millor Mestre i de ben a prop, de ben a prop com Maria, la gran deixebla de l’Amic hostatjat.

                                               Crist, alfa i omega: efectivament, el Verb de Déu pel qual tota cosa fou creada es féu Ell mateix home, talment que, essent l’Home perfecte pogués salvar tothom i fer convergir en Ell tot l’univers. El Senyor és el fi de la història, el punt de convergència de les aspiracions de la història i de la civilització, el centre de la humanitat, l’alegria de tots els cors, la satisfacció total dels seus anhels. És Ell aquell qui el Pare ha ressuscitat d’entre els morts, ha exaltat i col·locat a la seva dreta, constituint-lo jutge de vius i de morts. Vivificats i aplegats en el seu Esperit, ens dirigim devers el perfeccionament final de la història de la humanitat, que coincideix en absolut amb el pla del seu amor: Reunir totes les coses en Crist, tant les del cel com les de la terra” (Ef 1, 10) Diu el mateix Senyor: “Vinc de pressa, i la meva recompensa ve amb mi, per donar a cadascú segons les seves obres. “Jo soc l’Alfa i l’Omega, el Primer i el Darrer, el Principi i el Fi”. (Ap 22, 12-13)  Cridats a un desplegament de la humanitat que tenim “en comandita” amb Jesús. La figura transcendida de Jesús és la que Maria devia intuir, gaudint-la i tan de la vora vora! Encara vull afegir una altra perla del Vaticà II: “És connatural a la persona humana que no pugui tenir accés a una plena i total humanitat, si no és a través de la cultura, o sia desplegant els seus valors i aptituds naturals, Sempre, doncs, que es tracta de la vida de l’home, natura i cultura es troben estretament entrelligades. Amb el mot cultura hom vol indicar en general tot allò que serveix a l’home per a desplegar i perfeccionar els seus múltiples dots espirituals i corporals”. En Jesús ens estimem a nosaltres mateixos. Què hi veia Maria a la vora voreta de Jesús? I nosaltres? Viure a ple, quina vida més excelsa. Que ve Jesús a casa! Que en som de grans en expectativa seva! Jesús ens  encomana humanitat i divinitat!

P. Josep Mª Balcells 

Diumenge XVI de durant l’any, 17 de juliol del 2022. Sabadell