dissabte, 26 de febrer del 2022

Homilia del diumenge 27/02/2022

     .                                   DEL BON  COR  EN  SOBREÏX  LA  BONDAT

                                               ...I va el que fa tres, de diumenges seguits, arrodonint el Sermó-Missatge de la Plana. Seria bo, si més no, tornar a rellegir-los amb pausa, els tres, per la unitat a què responen. No perdre de vista que tant Mateu (cap del 5 al 7) com en Lluc 6 des del verset 20ss) són dins dels evangelis el punt focal de tot el mestratge essencial de Jesús. Referent a Lluc seria bo afegir-hi els verstes finals del capítol 6è amb la imatge tant pro-vocadora de les dues cases, l’una assentada i ferma sobre roca, l’altra sobre sorra que no es sosté i que dramàticament s’ensorra i anorrea. Dos camins crucials que marquen sentit i propòsit en la vida del cristià, tallat a la roca de les Benaurances!

                                               Endinsant-nos ja en l’evangeli d’avui, el cec és el que no té vigent i activa la Paraula de Déu, com ja queda palès en l’aclamació abans de l’evangeli, on pro-clamem: “Vosaltres que porteu (sosteniu, que dona solidesa) la Paraula de Vida i que ens fa resplendir com estrelles en un cel de nit” (preciosa imatge de la vivor de la Paraula que ens és vida i lluu, espurneja en el cel net d’una nit clara)

                                               Guiar un cec amb un altre cec, fent-li de pigall, tots dos ensopegaran i cauran de mala manera en un sot.  La comparació és volgudament estrident: Mentre no tinguis la vista purificada, seràs capaç(!) de veure la petita brossa en el ull de l’altre, dient-li: deixa`m que et netegi l’ull? Adona’t que tu tens un impediment majúscul que t’impedeix de treure-li la poca cosa, insignificant, que tu li pretens treure... Aquesta imatge és d’una potència que ratlla en el cinisme, com pots dir-li que li faràs el servei de tan poca cosa, si tu no t’hi veus de dioptrïes que tragines i que obstaculitzen de ple la mirada. Siguem seriosos! No et recordes del dir de Jesús: “no jutgeu, no condemneu, absoleu, estimeu, àdhuc els mateixos enemics?”. Encara hi ha més. Als qui es passen en fer de “mestre-tites” els escau, serrar, i punt en boca. Primer ser deixeble i, a més, deixeble avantatjat, abans d’obrir boca. Quan sigues més sensat evangèlicament, potser ni et veuràs en cor de dir i parlar i sermonejar sens treva ni fi... El bon mestre, de tota manera, és discret i les poques paraules que li surten de dins, ben de dins, aniran recolzades per una saviesa que l’haurà condensat en moltes experiències pròpies o alienes. D’això en parla la primera lectura que pertany al grup dels llibres sapiencials, en el nostre cas és del llibre de Sira, altrament dit Eclesiastès, recull de reflexions, adagis trets de l’Escriptura, escrit abans dels Macabeus que són de la segona meitat del segle II, abans de Crist: Quan es garbelli una vida es veurà si són saborosos els fruits de l’arbre, que simbòlicament som tots. Ja ho deien els clàssics: “No facis mai l’elogi d’una persona fins que no hagi acabats els seus dies”.

                                               Tot això s’adiu i molt a la segona part de l’evangeli d’avui quan parla precisament dels fruits de l’arbre.  “Pels seus fruits els coneixereu”, digué Jesús. La prova del que som en realitat es dedueix, no tant de les paraules com dels fets i de les actituds que transparentem. Quina invitació més sentida la de Jesús i en consonància amb Pau, sempre tan fidel a l’ensenyament del Mestre: “L’home bo, del tresor de la seva bondat que atresora en el seu cor, en treu fora la Bondat, perquè la seva boca parla d’allò que desborda del seu cor...” Una vegada un jove ric es posà de genolls davant de Jesús i li digué: -“Mestre bo. Què haig de fer per posseir la vida eterna. Jesús li diu: -Per què em dius bo? De bo només n’hi ha un que és Déu. Preciosa resposta

                                               La bondat, quan la veus reflectida en una persona a mi m’entusiasma. És ben bé la sensació de que la presència i l’acció de Déu es fa present en la persona que sap posar bondats en la trama de la seva vida. Se’m fa amable de cop i volta, sense més. No hi puc fer més. No és per demès que Pau posa la bondat entre els fruits de l’Esperit Sant. Estem en el “jardí o arbreda” de les lectures d’aquest diumenge. Surten els arbres i llurs fruits per tot arreu: a l’evangeli, a la lectura primera sapiencial i en el seu ressò en el Salm responsorial (“els justos creixeran com les palmeres, es faran grans com els cedres del Líban, plantats a la casa del Senyor, creixeran als atris del nostre Déu. Encara donaran fruits a la vellesa, continuaran plens d’ufana i de vigor”). Anem, amb tot, a l’epístola de Pau als gàlates que cap al final contraposa els fruits tòxics del pecat amb els fruits serenys i saborosos, els que l’Esperit ungeix i planta suaument en el nostre esperit. Són “amor, goig, pau, paciència, benevolència, bondat, fidelitat, dolcesa, domini d’un mateix”.  Aquesta seqüència em té fascinat i em revé sovint, perquè per a mi és el fons del fons de l’acció de l’Esperit Sant. Us les he posat així amb negretes que tant bé s’hi adiuen i d’aquesta manera em penso que els hi faig mínimament l’honor que bé es mereixen. Pau després d’haver-les escrit i amb sintonia pregona en la seva significació i sentint-les vives al seu cor, ho rubrica així: “Si vivim gràcies a l’Esperit, comportem-nos d’acord amb l’Esperit”.

                                               Hi torno una vegada més: Si alguna cosa voldria ser i fer seria –ho dic modestíssimament- ser bondadós. “La seva bondat consta per sempre”, llegim als salms. O bé allò que diem: aquesta persona és la bondat personificada. Com que no m’ho sé veure, ni de bon tros, ho valoro, i em deixo il·luminar per les bondats dels altres i ho repeteixo: vertaderament m’entusiasmen (en el sentit etimològic de l’expressió, eleven el meu esperit, noto la divinització que traspua la paraula i l’actitud.

                                               La litúrgia de la Paraula, sobretot la dels diumenges, és una festa i és un compartir la taula de la Paraula! Llàstima que hi trobo a faltar aquelles sobretaules que justifiquen d’allò més qualsevol àpat familiar o d’entre amics. No, no és suficient la -a vegades- tan pobra homilia. Ens hi hauríem de fer unes petites reunions enmig de la celebració i veure què ens diu la Paraula a cadascú en joiosa sinodalitat. Ai quina pobresa que arrosseguen amb les formalitats que ens priven de riqueses d’allò que el papa Francesc en diu la “fraternitat i l’amistat social” (Fratelli tutti)

                                               La col·lecta ens hi posa l’accent a la Paraula que ens modelarà i la il·luminació sobre els fets d’actualitat, avui de clamorosa actualitat (guerra de Putin sobre Ucraïna i la rebentada de la nostra pobra PAU). Llegiu, llegiu: “Guieu, Senyor el curs del món pels camins de pau, segons els vostres designis; i concediu a la vostra Església l’alegria de poder-vos servir amb llibertat i serenor”. I ens encoratjarà l’oració sobre les ofrenes: “Vós ens proveïu d’allò que us oferim i ho accepteu com a do nostre”. Sou meravellós, Senyor, vaja que sí!  Diumenge VIII,  27 de febrer 22 Sabadell             

P. Josep Mª Balcells

Diumenge VIII,  27 de febrer 2022 Sabadell