diumenge, 6 de febrer del 2022

Homilia del diumenge 06/02/2022

                                 CRIDATS  A  FER  DE  PROFETES

                                               Avui comprovarem una vegada més que la litúrgia és com una arquitectura simfònica. Raó de més per anar-hi amb exquisida atenció a la part  que és renova en cada eucaristia (a la taula de la Paraula), havent preparat els textos a fi de descobrir-hi els acords que son els que ens mostren la seva bellesa i el seu hàlit de comunicació amb el Déu vivent. Avui, potser excepcionalment, ens trobarem amb tres crides vocacionals a sentir-nos cridats a exercir de profetes. Per què no també amb la quarta, la nostra? Tot hauria de ser englobat en l’Evangelització, la Bona Nova.

                                               Comencem per la crida emblemàtica i paradigmàtica del profeta Isaïes en la primera lectura. Ve emmarcada per una aparició de Déu amb tot el seu esplendor, talment que suscita estupor i esglai. No debades es presenta en la seva santedat (el “Sant de Déu”, que diran de Jesús els possessos ), en la seva excelsitud que -per contraposició- atueix Isaïes.  L’actitud d’Isaïes és de por i de sentir-se impur per a qualsevol comesa. La mentalitat jueva era que un moria si havia vist Déu, d’aquí l’aterriment i el sentir-se indigne i impur. Li diu Déu: “No tinguis por de Déu! Llavors el serafí purifica amb una brasa, treta del foc sagrat, els llavis com a símbol i expressió personal per anunciar la Paraula de Déu. Després d’això Déu fa la pregunta de qui anirà a profetitzar? i la resposta serà de plena disponibilitat: “Aquí em teniu: envieu-m’hi”. Déu no força, demana una lliure acceptació, bo i sabent Isaïes la cremor que comporta sempre tota paraula profètica! Els profetes deien a l’AT: “Escolteu la veu del Senyor”.

                                               Passem al paral·lel més immediat, el central, a l’evangeli d’avui.. Aquí hi haurà una gran manifestació del poder de Jesús que domina tota la creació amb el signe d’una captura de peix, indeguda per feta en temps inapropiat i per l’abrusadora quantitat  de peix. L’escena queda singularitzada en la persona de Pere que avançant-se a esdeveniments ulteriors, Lluc ja l’anomena Simó Pere. Remarca  la crida profètica que farà de Pere que es llença als peus de Jesús i, atemorit, li diu que és un pecador i segons l’estil vocacional en l’AT (entengui’s com en la d’Isaïes): “Allunyeu-vos  de mi”, per un temor reverencial. A això s’hi correspon el “No tinguis por” (el mateix que Gabriel li dirà a la Mare de Déu). “Des d’ara seràs pescador d’homes”. Curiosa manera de dir que haurà de predicar, llençar l’ham de la fe a tota una multitud de persones de qualsevol condició, un tret d’universalitat. Recordem que Lluc, en els Fets dels Apòstols, veurà com Pere exercirà com a cap de tots els que  seguiran fent de propagadors de la Paraula de Déu, de tots els futurs evangelitzadors (nosaltres inclosos, també).  Remata la perícopa  amb un “ho deixaren tot i se n’anaren amb Ell”, tots quatre, dues bines de germans. Són per a Lluc els primers i principals pescadors i profetes eclesials del Nou Testament. Seguidors- deixebles. Quina Similitud amb Isaïes!

                                               Passem ara a la segona lectura que conté la narració que fa Pau de l’aparició (sempre aquest fet preludia) i de la seva conversió i com recorda als germans de Corint “com us vaig anunciar la Bona Nova i que vosaltres acollireu; fins ara us hi manteniu ferms i per ella obteniu la salvació”. “Recordeu amb quines paraules us vaig transmetre el mateix ensenyament que jo mateix havia rebut”. I a continuació es presenta també com a apòstol i profeta, tot i haver nascut fora de temps... Exposa la Bona Nova, l’evangeli, és a dir el que després se’n dirà el kerigma o primer anunci. Centrat en la mort i l’enviament a difondre’l. Just just després de la resurrecció. Afegirà que “Per gràcia de Déu soc el que soc”. I encara hi afegeix: “Tant si soc jo com si són ells, això és el que tots prediquem, i això és el que vosaltres heu cregut”. Pau dirà que tot és per gràcia de Déu que ha treballat amb mi. I la col·lecta lligarà el tot: “Senyor, vetlleu bondadosament per la vostra família: protegiu-la i defenseu-la, ja que només confia en la vostra gràcia. Corroborat per l’aclamació: “Veniu amb mi, diu el Senyor, i us faré pescadors d’homes”. Ara venim nosaltres? Tots? Com a vers profetes?

                                               Ara donarem veu al papa Francesc en la seva primera Exhortació Apostòlica, La Joia de l’Evangeli”. La seva veu s’ha de convertir en veu o paraula de Déu i nostra -a ella assimilada-, coral perquè és eclesial, profètica, perquè des del baptisme som cridats a ser profetes, tots. La Paraula de Déu, diu Pau, és viva i eficaç i “el Ressuscitat –diu el papa- envia els seus a predicar l’Evangeli en tot temps i a tot arreu, de manera que la FE en Ell es difongui en cada racó de la terra. L’encapçalament del seu document el titula així: La transformació missionera de l’Església. Invitació indeclinable a fer de profetes, és a dir a que la nostra vida tota, no sols la paraula, expliciti la prioritat de tots els batejats “en sortida” de primerejar, involucrar-se, acompanyar, fructificar i festejar l’evangelització (número  24) , la nostra -la primera!- com a condició de possibilitat per poder evangelitzar després tothom, testimonialment, com si de les nostres actituds, comportaments, tracte, proximitat i la nostra il·luminació-irradiació fos indispensable per a comunicar la fe. La FE s’encomana, es fa transitiva, Déu la fa comunicativa per mitjà de la nostra mateixa FE. O és sintònica o no serà. Vol que exercim de profetes, transmetent no paraules nostres, sinó les que van ungides com Paraula de Déu, a l’estil d’Isaïes, de Pau, de Simó Pere, en definitiva del mateix Jesús, sota l’acció de l’Esperit Sant de Déu, i amb la complaença de Déu Pare. El papa dirà que el Kerigma és sempre trinitari. Som només instruments. És Crist que vivim en nosaltres es fa proper de tothom, sobretot els pobres.

                                                Ens parlarà el papa de viure i de difondre l’evangeli  arreu. En l’apartat “Una evangelització per l’aprofundiment  del  Kerygma” comença dient que “L’enviament missioner del Senyor inclou la crida al creixement de la FE, quan indica ; “Ensenyant-los a observar tot el que us he manat”. Així queda clar que el primer anunci (Kerigma: ”Jesucrist t’estima, va donar la vida per salvar-te i ara és viu al teu costat cada dia, per il·luminar-te per enfortir-te, per alliberar-te; ha de provocar un camí de formació i de maduració; implica prendre’s seriosament cada persona i el projecte que Déu té sobre ella. Cada ésser humà necessita més i més de Crist, i l’evangelització no hauria de consentir que algú es conformi amb poc, sinó que pugui dir plenament ; “Ja no visc jo, sinó que Crist viu en mi”. (Ga 2, 20). Per a tots els creients  aquesta Exhortació  hauria de ser com l’evangeli actualitzat, transmès personalment per Jesús a través de la veu autoritzada del successor de
Pere. De lectura programàtica indispensable, durant tot el pontificat del papa Francesc.

P. Josep Mª Balcells.

Diumenge V de durant l’any, 6 de gener del 2022.  Sabadell