dissabte, 8 de gener del 2022

Homilia del diumenge 09/01/2022

                                  VERS  UNS  ESPIRITUALITAT  BAPTISMAL

                                               En el Baptisme de Jesús hi trobem la més pregona identitat de la nostra vida de cristians. La litúrgia d’avui ens presenta el Baptisme de Jesús com una super-Epifania o la primera i la més plena Manifestació de la Vida Trinitària. Primer en Jesús (Déu i Home veritables) precisament en la Humanitat d’Ell. Es fan presents tant el Pare en aquella declaració-revelació respecte de Jesús com el Fill el més  “estimat”, motiu de totes les seves complaences i tot rubricat per una manifestació explícita de l’Esperit Sant que ha reconegut Jesús, com ho direm en l’himne del Glòria: “com a  únic Sant, únic Senyor, únic Altíssim”. Tot això ens descobreix a Jesús en la seva més íntima comunió amb la Santíssima Trinitat. En la litúrgia i com una de les salutacions que jo estimo més, hi trobem: “Que la gràcia de nostre Senyor Jesucrist, l’amor de Déu Pare, i el do de l’Esperit Sant siguin sempre amb tots vosaltres”. Salutació ben trinitària, precisament en el llindar de la celebració de l’eucaristia, tota ella obrant la gràcia de les gràcies! “Per Ell, amb Ell i en Ell, a Vós Pare omnipotent , en la unitat de l`Esperit Sant  rebeu tot honor i tota glòria pels segles dels segles. Amén

                                               A partir d’aquella manifestació gloriosa comença la vida anomenada “pública” de Jesús i començarà a desplegar-se la Bona Nova que es farà present en la vivència compartida sia de la seva Paraula divino-humana, sia en la seva acció curativa i sanejadora per a tothom qui creurà en Ell.

                                               Torno al començament del llibre “La pregària del Cor” de Jean Lafrance i a les lectures de les epístoles de Pau fetes durant aquestes setmanes de desembre, particularment a la dels filipencs en el capítol 4, 4-9, que segons aquest autor constitueixen el teló de fons d’aquest llibre sobre la lletra, entesa literalment, del consell de Pau: “Pregueu contínuament, doneu gràcies en tota ocasió. Això és el que Déu vol de vosaltres en Jesucrist. No entristiu l’Esperit Sant de Déu”.

                                               Tot això desemboca en una renovada espiritualitat baptismal que és com una rèplica del Baptisme mateix de Jesús. Quedarà ben definida  en la Col·lecta de la Missa d’avui, on cal subratllar cada expressió, que parla i de quina manera! de cadascú de nosaltres, a partir del baptisme. Diu així la Col·lecta: “Déu bondadós i amable, vós declaràreu solemnement que Crist era el vostre Fill estimat quan, en ser batejat en el Jordà, davallà damunt d’Ell l’Esperit Sant; concediu als vostres fills d’adopció que han renascut de l’aigua i de l’Esperit Sant, de ser sempre dignes de la vostra benvolença”. Ai, i què oblidada que la tenim la gràcia del baptisme!, i amb una referència pobra de cancel·lació de pecats gairebé només, deixant de banda o ignorant la grandesa que ens hi és infosa i de la qual no en tenim massa consciència, quan hauria de ser el motor i la vivència de la nostra més íntima realitat espiritual. L’epifania i glorificació de Jesús ens ateny com a reviviscència (no sé trobar millor expressió) de l’acció trinitària que ens va inundar i va implantar com un germen que diu Joan en la seva primera carta, que hem llegit abundosament aquests dies nadalencs: “Els qui han nascut de Déu conserven dintre d’ells la llavor de Déu”, germen que és l’Esperit Sant que ens ha estat donat, com sembrat en el camp del nostre esperit. Ens van dir que imprimia caràcter i ho vàrem llegir com que no es podia repetir per la marca que ja hi havia en el nostre jo renascut. Y era molt més que una marca. Era la virtualitat de la Trinitat que era/és/serà presència, motor y acció de Déu. Allò de Pau: en la Carta als Romans en tot el capítol 8 on se’ns inicia en la vida en l’Esperit que nia en el fons del nostre esperit i “ens ve a ajudar en la nostra feblesa: nosaltres no sabem com hem de pregar, però el mateix Esperit intercedeix per nosaltres amb gemecs que no es poden expressar. I el qui coneix els cors sap quin és el voler de l’Esperit. Sabem que Déu ho disposa tot en bé dels qui l’estimen, dels qui ell ha decidit cridar, perquè Ell que els coneixia des de sempre, els ha destinat a ser imatges del seu Fill, que així ha estat el primer d’una multitud de germans. I els qui havia destinat, també els ha cridat, també els ha fet justos, i els qui ha fet justos, també els glorifica”, Recordeu allò que sortia en l’himne cristològic a l’inici de la carta als efesis: “El Designi secret, amagat, la decisió benvolent que en Crist hem rebut la nostra part en l’herència... En ell heu cregut i heu estat marcats amb el segell de l’Esperit Sant.

                                               Així no és sorprenent que comenci el llibre “La pregària del cor”: “Has sorprès ja el teu cor en flagrant delicte de pregària? És una experiència ben concreta la que evoco ací. Tots nosaltres l’hem feta un cop o altre en la nostra vida, ja sigui en trobar un veritable home de pregària, ja sigui en llegir un llibre que ens submergeix, tot d’una, en el misteri de la relació amb Déu”. ·”És el vent del cel, l’hàlit de l’Esperit Sant”. “Això s’esdevé al fons de la vida trinitària oculta en el nostre cor. Per uns instants, una “onada” d’aquesta vida perduda en el fons de l’ésser ens puja fins a la consciència i ens dona el gust, la tirada, l’amor. El nom de Jesús allibera la Glòria del Ressuscitat, colgada en nosaltres des del baptisme. Cal pensar en les energies de l’Esperit que habiten en el seu cor per transfigurar-lo. Haver nascut de Déu és haver estat com pres de nou i tornat a pastar en  el si mateix de la Trinitat. Cal, doncs, descobrir “l’home amagat al fons del cor” segons la bella expressió de sant Pere; “Cerqueu aquella disposició amagada en el cor que és l’ornament incorruptiple de l’home nou”.

                                               “És en aquestes profunditats on roman la gràcia baptismal que pressentim, que al nostre cor hi habita un “germen” de pregària. Desgraciadament s’oculta en l’inconscient. El cristià ha d’acollir i fer ressorgir en una consciència existencial aquesta gràcia, una mica com una font amagada que flueix si la sabem descobrir i fem que ragi i ragi... No és potser el que explica aquestes “onades de pregària” que pugen a la nostra consciència clara, el moment en què menys hi pensem i quan, aparentment, no preguem d’una manera conscient? És un moviment de retorn al centre de nosaltres mateixos per retrobar-hi Déu present i actuant. És un estat de repòs, de pau, un estat de plenitud, de silenci de la unió amb Déu per una vida de pregària”. Què cerca aquesta pregària sinó actualitzar, fer viva i incessant la gràcia baptismal, és a dir, el nostre empelt sobre el cos Ressuscitat de Jesucrist?” Tenim de cristians el que tenim de vida de pregària. No sols el pregar amb oracions apreses, sinó en moments de verdadera contemplació. Anant al fons del cor a empalmar amb la gràcia baptismal.

P. Josep Mª Balcells.

Festa del Baptisme del Senyor,  9 de gener del 2022. Sabadell