ACOLLIR EN EL COR LA PARAULA
Sabem
que el Vaticà II va promoure la lectura de la Paraula de Déu amb profusió, bé
sigui en la litúrgia de l’Eucaristia, bé personalment com a pràctica per
intensificar una espiritualitat més evangèlica. Cal reconèixer que no hi estem
gaire habituats, perquè encara molts de nosaltres som deutors d’una
religiositat de caire pietista. El Vaticà II ens voldria lectors directament de
la Bíblia. Avui comencem la lectura de l’evangeli de Lluc que ens acompanyarà
durant tot aquest any litúrgic. Seria ben aconsellable que féssim una lectura
prèvia de tot l’evangeli per poder situar els diferents passatges que la
successió dels diumenges ens posarà a consideració.
Noteu
que l’evangeli d’avui està compost de dues parts ben diferenciades.. En la
primera que és introductòria de tot ell (Lc 1, 1-4) l’autor ens indica la
finalitat que el va moure a escriure’l i el destinatari a qui el dedica:
Teòfil, que és el tercer fill d’Annàs, que va ser, també ell, summe sacerdot
del 37 al 41 desprès de Crist. El llibre l’escriu Lluc desprès de la destrucció
del Temple de Jerusalem l’any 70. El sacerdoci junt amb el Temple, en aquelles
circumstàncies tràgiques, va desaparèixer i Teòfil es volia cerciorar de la
messianitat de Jesús, a fi de saber de primera mà les investigacions de Lluc.
El biblista Rius Camps, a part dels estudis crítics que segueix fent sobre Lluc
a alt nivell, per mor de donar-los a conèixer en àmbits no d’especialistes, fins
i tot ha “ficcionat” en una novel·la on narra com Lluc va enviant a Teòfil
diferents lliuraments, que aquest els comenta en cartes a la seva mare. El
llibre podria ser una lectura apropiada per fer-la en aquest moment en què
l’anirem desgranat litúrgicament. “Diari a Teòfil” s’anomena.
En
la segona part de l’evangeli d’avui (Lc 4, 14-21) tenim la proclamació feta per Jesús al seu poble de Natzaret. Llegeix un
passatge del profeta Isaïes que es presenta anunciant la vinguda d’un profeta que es caracteritzarà per
l’atenció preferencial als pobres, als que no compten i per proclamar un any de
gràcia del Senyor. Jesús certifica que tot el contingut de la profecia es
compleix ara en la seva persona. La
fama del que feia els era ben notòria. Aquesta proclamació troba el seu homòleg
en la primera lectura que ens narra com després de Babilònia refan el Temple i
en la festa de la seva inauguració davant de tot el poble retornat de l’exili,
escolten la proclamació de la Torà. Les exclamacions: “amén, amén” coronen
l’acceptació de la Llei i ho viuen com una festa. Corrobora el salm, com sempre
fa, l’acceptació de la “paraula proclamada”. “Les vostres paraules, Senyor, són
esperit i són vida”.
És
bo de notar que les segones lectures dels tres diumenges seguits, a comptar per
la del diumenge passat són de la Carta primera als corintis en els capítols 12
i 13 que dibuixen l’acció de l’Esperit
Sant en el creixement de les primeres comunitats cristianes. Configuren el
que Pau denominarà el Cos Místic de Crist, és a dir l’Església. Tots depenent
els uns dels altres, essent tots necessaris i coordinats, a exemple dels
membres del cos humà que tots en les seves funcions pròpies donen cohesió al
millor funcionament de tot el cos. Aquesta ocasió ens permet fer al·lusió a la
crida que ens ha fet darrerament el papa Francesc per preparar el proper Sínode
de l’octubre del 2023 que tractarà sobre la dimensió de la Sinodalitat en
l’Església sota aquests aspectes de “comunió. participació i missió”. Demana
una contribució oberta a tots els membres i institucions eclesials. En plena
consonància amb el document conciliar sobre l’Església, on tots formem el poble
de Déu i hi estem vinculats en raó del Baptisme i en l’Eucaristia com a
incorporació a Crist i a l’Església. Intenteu de coordinar-vos en algun dels
possibles grups que s’aniran formant per fer-hi veu i presència.
A
fi d’entrar millor a l’evangeli de Lluc ens podran servir aquestes de les seves
característiques més accentuades:
.- El protagonista és
Jesús, el Messies i Senyor que el confessen com a tal els seus seguidors, però
Lluc el presenta sobretot com a Salvador.
El seu Regnat tindrà una forta dimensió social. L’al·lusió a l’any de gràcia és
significativa en aquest sentit. Té arrels en la Torà.
.- Jesús és l’avui del Regne de Déu que ja està
actuant.
.- L’Esperit de Déu mou l’acció de Jesús i de tots els deixebles. Surt
18 vegades a l’evangeli i 57 als Fets dels apòstols que és la segona part de l’evangeli
que s’ha separat, però que Lluc la va concebre com formant unitat amb el seu
evangeli.
.- Jesús és un esdeveniment històric que en la seva persona farà present el Regne
i que transcendeix i va més enllà de la seva vida i obre una nova era històrica
que donarà lloc a la creació de les primeres comunitats cristianes. Fort lligam
de Lluc amb Pau a qui va acompanyar en missions evangelitzadores.
.- Jesús viu una relació íntima amb
el Pare i la presenta com
l’espiritualitat pròpia dels deixebles de Jesús. Ens el presenta sovint
pregant.
.- La major part de la predicació de
Jesús va orientada vers Jerusalem (des del capítol 9, 28 fins al 21, 38) Allí
hi haurà la confrontació amb els dirigents que el portaran a la mort amb forta implicació
dels sacerdots. Teòfil sacerdot ho visqué en persona. I es posa en contacte amb
Lluc per constatar els fets i la seva significació que la viu personalment,
.- Dant subratlla que
Lluc és “el cronista de la mansuetud de Déu”. La misericòrdia hi és present
com a actitud característica de Jesús, accentuant la proximitat, l’amor, la
delicadesa, l’alegria que suposa el perdó. Les paràboles de la misericòrdia. La
primera benaurança parla directament de ser pobre. No l’atenuació de Mateu. La narració de Zaqueu es
paradigmàtica del paper dels pobres en Lluc.
.- La presència i la
consideració envers les dones. Són
seguidores de Jesús i les admet entre les que li fan costat fins a les escenes
de la crucifixió i en els anuncis de la resurrecció i tindran molt relleu en
els Fets dels apòstols.
.- La dimensió
comunitària pren relleu en Lluc i serà present sobretot en els Fets, en les
primeres comunitats. L’anomenada koinonia o comunió o església.
P. Josep Mª Balcells
Diumenge III de durant l’any, 23 de gener del 2022. Sabadell
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada