diumenge, 7 de novembre del 2021

Homilia del diumenge 07/11/2021

                                 CONFONDRE  PREU  PER  VALOR

                                               Seguint la petja del que va escriure el papa Francesc, invitant-nos a viure la santedat, no tant l’homologada  pels “dicasteris vaticans per a la canonització dels presumptes sants”, anem a posar en relleu el Document “Gaudete et Exultate (Alegreu-vos i celebreu-ho). Anem al número 144 que comença així: “Recordem com Jesús invitava els seus deixebles a prestar atenció als detalls: entre els que cita, hi ha “El petit detall de la viuda que oferí les dues monedetes”.

                                               Si anem ara a l’evangeli d’avui el “fet” encara queda més realçat i ponderat -com sempre- pel context de l’escena. Ens presenta Jesús atent al que s’esdevé davant dels seus ulls, bon observador. Veu com la gent anava tirant la seva almoina a la bústia del tresor del Temple. Nota en contrast entre uns i altres. Bo i ser laudatori per als rics que hi tiraven molt, es meravella per l’actitud púdica i discreta de la bona viuda (!) pobra (!) que en tirar allò que ho necessitava per viure, dona just el que tenia. Per lloar l’actitud d’ella, dirigint-se als seus deixebles emfatitza -com ho sol fer en ocasions que s’ho valen i requereixen- diu la frase que posa en valor el que dirà: “En veritat us ho dic”. Queda així subratllada la frase encomiàstica: “Uns donen del que els sobra; ella ho dona del que té la necessitat més evident”. Endemés, queda ben reblada en el que el papa diu a continuació en el número següent: “La Comunitat que preserva els petits detalls de l’amor* en què els membres es cuiden els uns als altres i constitueixen un espai obert i evangelitzador, és lloc de la presència del Ressuscitat  que la va santificant segons el projecte del Senyor”. (*Aquí el text hi posa una nota a peu de pàgina que no vull ometre; i ja en veureu de seguida el motiu. Diu: “Especialment recordo les tres paraules clau “si us plau, gràcies, perdó”, perquè les paraules adequades, dites en el moment just, protegeixen i alimenten l’amor dia rere dia”. (Les ha citat vegades de vegades! Em sembla que venen del seu avi!).

                                               Anem-hi més a fons: les viudes al temps de Jesús eren pobres més que de solemnitat. En perdre el marit quedaven pràcticament sense recursos i gairebé patien per la mera i simple subsistència. Socialment eren les “descartades” que en diríem avui. Era pobra i viuda dues xacres aleshores i encara avui dia... Ho sabem tots de com van les coses en les societats discriminadament benestant. Ai, Déu! i més desprès de la pandèmia! Nosaltres ens mirem les coses sense la deguda atenció social! Anem, “sisplau, perdó!” a Càritas, atansem-nos a la Parròquia de santa Anna de Barcelona, pregunteu-ho a la Viqui o a Mn. Peio o Morlans i sabreu què és quedar a la intempèrie i haver baixat els penúltims graons de les pobreses, que en són moltes, a la vegada –hi insisteix el papa- : no és la manca d’aliments, sinó la degradació social en la què un va baixant i es queda sol, desemparat i perduda la mínima estima pròpia...

                                               No passeu per alt l’aclamació abans de l’evangeli. Acostumo a recalcar que el verset dona una explicació pràctica i sintètica de com hem de llegir fructuosament el relat evangèlic que proclamarem de seguida. Diu (en veritat us ho dic! i m’ho dic també jo a mi mateix). Ai el començament truncat de l’evangeli d’avui per mor de ressaltar més la lliçó de la benvolguda pobra viuda, viuda pobra!): “Feliços els pobres en l’esperit: el Regne del cel és per a ells. Al·leluia!

                                               La invitació que suara ens hem fet ens porta com de la mà a entrar en unes discretes remarques sobre l’esperit de pobresa. Encomanem-nos a sant Francesc i si som més ardits del que solem, agafem el document del papa Francesc “Fratelli Tutti”. I que no ens tremolin les mans, perquè la cosa va més enllà de tirar més o menys a les requestes de “fer caritat” de les institucions ad hoc, sinó de fer un rafting sobre no la pobresa, que de ben segur que no és el nostre cas, sinó de donar color i forma a aquest “esperit de pobresa”. Uf, ja ens han ben pescat! Atordits com estem per la lectura del primer capítol de Fratelli Tutti on el papa parla de “Les ombres d’un món tancat”. Se’ns n’ha anat la llum! Les finestres s’han tancat i nosaltres som dins. On és la pobresa, ai, Déu meu? Que sant Francesc ens valgui, perquè no ens hi veiem. Ni ensopegant amb “Un estrany en el camí” que és el segon capítol, on Francesc fa una glosa de la paràbola de “El bon Samarità” que la trobem en seqüències del Open Arms que ara l’estan engrandint per la poca-vergonya nostra: la crisi climàtica comporta les crisis econòmiques, socials, personals. Els ofegats a la Mediterrània tenen noms i cognoms, encara que, si arriben a fer port i franquícia, els tindrem com per “sense papers”. Tirem endavant i arrisquem-nos a entrar en el bosc espès en el tercer capítol (avís per a incauts, abans d’entrar-hi!. Ja m’ho sabreu dir!): “Pensar i gestar un món obert” Allí hi primeja de bon principi el “somni de l’amor”. Somni, sí, i ho diu el mateix papa, conscient que proposa  “anades més enllà”. Llegeixo: “En canvi... (ben significatiu aquest passar pàgina!), “l’amor que és autèntic, que ajuda créixer, i les formes més nobles de l’amistat, resideixen en cors que es deixen completar. La parella i l’amic són per a obrir el cor en cercles per a  fer-nos capaços de sortir de nosaltres mateixos fins a acollir tothom. Els grups tancats i les parelles autoreferencials, que es constitueixen en un “nosaltres” contra tothom, solen ser formes idealitzades d’egoisme i de mera autopreservació”.

                                               “L’altura espiritual d’una vida humana està marcada per l’amor que és el criteri per la decisió definitiva sobre la valoració positiva o negativa d’una persona humana”. “Vull destacar la solidaritat, que com a virtut moral i actitud social, fruit de la conversió personal exigeix el compromís de tots aquells que tenen  responsabilitats educatives i formatives. “Els últims en general practiquen aquesta solidaritat tan especial que existeix entre els qui sofreixen, entre el pobres, i que la nostra civilització sembla haver oblidat, o almenys té moltes ganes d’oblidar.

I ara agafem-nos bé que ens podríem marejar! Núm.118:   Reproposar la funció social de la propietat”: “El dret a la propietat privada només pot ser considerat com un dret natural secundari i derivat del principi de la destinació universal dels béns creats i això té conseqüències molt concretes que s’han de reflectir en el funcionament de la societat” (Pau VI). Dit en poques paraules: On rau la diferència entre el necessari i el superflu”? La solució demà. Cal llegir atentament i amb compromís des del 118 al 127 . Cal detenir-nos-hi perquè potser no ho havíem sentit mai!                                        

POST  SCRIPTUM (= després d’haver escrit)

                                               No me n’he pogut estar. Em semblava haver-vos fet un tort no acabant el que us quedava per dir, quedant-me en uns punts suspensius...

                                               Així, doncs, he aixecat el full de demà del calendari i passo a dir-vos els misteris dels pas dels fulls dels còmics que completen el que es va deixar per dir, pel petit o gran “suspens” de la narració.

                                               No res menys que el que s’explicita en els següents números que us indicava més amunt.

                                               Recordeu que anem a dilucidar en què consisteix la primera benaurança de Mateu; “Feliços els pobres en l’esperit”, tot i que en versió de Lluc la cosa és més crua. Ha dit net i sec: “feliços els pobres” sense atenuants, si és que els poden comportar allò de “els pobres en l’esperit”.

                                               Anem al punt 118. Re-proposar. Mireu que hi ha un prefix estrany: re. Vol dir que no n’hi hagué prou de proposar-ho temps enllà. Sabeu, per què? Doncs, perquè la proposta inicial es va perdre en l’oblit dels temps llunyans. Com que ni hi volíem entrar perquè “picava” de valent. Millor, doncs: apa, oblit i santes pasqües! Els afectava de ple a tots en temps proverbials de pobresa, i ara també per les implicacions socials i personals: les desigualtats que van creixent ominosament...

                                               Al número 119 es diu explícitament que als “inicis” cristians, en  expressió dels Sants Pares, es partia a les clares de la destinació comuna dels béns creats. Diu el papa a continuació “Això duia a pensar que si algú no té el suficient per a viure amb dignitat és degut al fet que un altre se li està quedant”. I sant Joan Crisòstom ho dirà d’una forma més aguda i possiblement mes feridora: “No compartir amb els pobres els propis béns és robar-los (sic) i prendre’ls la vida” (sic, sic). Acabeu, si podeu: “Quan donem als pobres les coses in-dispensables no els donem les nostres coses, sinó que els re-tornem el que és seu”.(Gregori el Gran).

                                               I per si fos poc, llegiu el n.120 i Joan Pau II diu amb contundència que “la tradició cristiana mai no ha reconegut com a absolut o intocable el dret a la propietat privada i ha subratllat la funció social de qualsevol forma de propietat privada. També Pau VI re-prèn i re-proposa la funció social de tota propietat essent el criteri d’entendre la pobresa i per tant el seu més genuí esperit de pobresa. Cert que afecta als governs, però els fonaments en la mateixa persona, digna d’aquest honorable apel·latiu.

                                               Els altres números deixaten les conseqüències a nivell social i governamental. Bona revinclada ara atenent al COP 26 a Glasgow. No hi haurà solució a la crisi climàtica i a totes les crisis que se’n deriven, si no cobrim els abismes produïts en països que han sofert les rapinyes de totes les colonitzacions, ara els hem d’ajudar amb “diners” perquè no facin com els depredadors governs i gent del Forbes. Al 127  tenim la nova lògica social. De la nova lògica personal aneu als números finals.

P. Josep Mª Balcells

Diumenge XXXII de durant l’any, 7 de novembre del 2021, Sabadell