dissabte, 25 d’abril del 2020

Homilia del diumenge 26/04/2020


UNA  ESGLÈSIA  “EN  SORTIDA”

                                               Expressió feliç, aquesta, del papa Francesc que en les nostres encontorns s’ha fet, allò que en diuen avui, viral. L’Església que, en definitiva també som nosaltres, si l’hem de posar “en mode” pasqual que és per imperatius el que ens correspon en aquest cicle litúrgic, certament l’hem de posar “en marxa”, altra expressió afortunada que el papa ens ha ofert des de fa temps, tants com des del principi del seu pontificat. Si verament sintonitzem en els enquadraments pasquals no podem per menys de fer ressonar aquell permanent manament:Aneu i feu deixebles meus, batejant-los en l’Esperit i obrint-los a la meva Paraula. No hi ha Pasqua, si no hi ha enviament. Aquest es plasmarà en un testimoniatge, fruit d’una experiència personal vivenciada i recolzada en la què se’ns narra en els evangelis i que és seqüenciada en les lectures dels Fets dels Apòstols i que ens és donada precisament en la narració de les experiències que visqueren els primers deixebles, esdevinguts apòstols, en els albors de l’Església primera i naixent; que se’ls nota sadolls i envoltats del perfum i l’aire de la Resurrecció i de Pentecosta en novetat i exultança! Ho he dit més d’una i moltes vegades. Els llibres del Nou Testament no són narracions de fets esdevinguts i passats, no; els hem de llegir vivint-los des d’una perspectiva de novetat i inclusius, amb l’esperit mateix que els va portar a comunicar-nos-els per escrit, amb la nostra FE operativa i proactiva. No serien Paraula de Déu, sinó hi trobéssim aquest alè viu i vivificant que ells volien compartir amb nosaltres. No són només història passada, són Vida transmesa. Jesús hi és present amb una presència colpidora i exaltant: són per a nosaltres existencialment Resurrecció i Vida.
els deixebles d'emaús han vist jesús ressuscita - Buy Books of ... 
                                               Aquest diumenge tercer de Pasqua (no després de Pasqua, parem-hi atenció!) ens presenta el rebullir de l’Església naixent. No fa una pila d’anys, sinó ara, ara mateix. “No sents hi ha Algú que està trucant...”. El papa Francesc ens regala el primer capítol de La Joia de l’Evangeli” precisament sota aquesta pretesa d’evangelització que és una invitació apressant, tota una mobilització eclesial que hem de viure-la amb la JOIA (ara en majúscula per compartida i -ara més que mai- en temps pandèmic que la podria ofegar, de no ser per allò que ens dona nom: cristians!). La Joia és consubstancial al temps de Pasqua. El títol esmentat resa així: “La transformació missionera de l’Església”. Capítol que només el podem llegir i fer-lo nostre amb els ulls esbatanats i amb el cor abrusat. Llegint l’evangeli d’avui hi teniu el motiu esclaridor. Una de les peces més emotives de l’Evangeli de Lluc, la dels deixebles d’Emaús -ja hi tornarem posteriorment, ben segur. En l’escrit se’ns parla  d’una transformació anhelada pel papa, amic i proper, Francesc, que equival a una transmutació a fons. Un canvi en la manera de viure i de veure la nostra pertinença a l’església, potser menuda i concreta, i que -per això se m’ha posat en minúscula, ai!- en la  que vivim, en la que ens movem i som! Ara, potser, és l’hora d’entendre què vol dir aquesta expressió tan malmenada i eixorca: la conversió, la metanoia, el girar els ulls vers... ei, no a nosaltres! -massa “empecatats”, mancats de percebre “gràcia sobre gràcia”, en cadascun, com una gràcia abassegadora que ens té batejats, ungits, canviats, això: respirant l’alè mateix de Crist que és el seu Esperit Sant. Pasqua -amb bateig o amb rebateig- és mirar fit a fit a Jesús i al seu missatge de salvació, de canvi, de mirar de veure-viure la condició de cristians actius i proactius que saben superar maneres envellides i insuficients. I que s’obren als suggeriments del papa Francesc. Llegiu-lo directament i se us omplirà l’esperit, àdhuc el cos mateix, d’un no sé què... que sempre té la paraula d’aquest papa, que ens és pare i germà a la vegada. Llegeixo: “La intimitat de l’Església amb Jesús és una intimitat itinerant, i la comunió “essencialment es configura com a comunió missionera”. Segueix: “Fidel al model del Mestre, és vital que avui l’Església surti a anunciar l’Evangeli a tothom, a tots els llocs, en totes les ocasions, sense demores, sense fatic i sense por. La Joia de l’evangeli és per a tot el poble, no pot excloure ningú”. Ho aclarirà dient: Pastoral en conversió:  “Destaco que el que miraré d’expressar aquí té un sentit programàtic i conseqüències importats. Espero que totes les comunitats procurin posar mitjans necessaris per a avançar en el camí d’una conversió pastoral i missionera, que no pot deixar les coses com estan. Ja no ens serveix “una simple administració”. Constituïm-nos en un estat permanent de missió”. No és cosa nova, ja el concili Vaticà II ens ho remarca: “Crist crida l’Església pelegrina a una perenne reforma, de la qual l’Església mateixa, en quant institució humana i terrenal, té sempre necessitat”.

                                               Llegim, llegim, vivenciant-la, aquesta preciosa col·lecta d’avui: “Oh Déu, feu que el vostre poble exulti sempre de veure’s espiritualment rejovenit; que els qui ara s’alegren de sentir-se restituïts a la dignitat de fills esperin el dia de la resurrecció amb l’esperança segura del Goig etern”. (és prec; s’hi diu: sentir-se)

                                               Tenim per partida doble a Pere, superades les escenes lamentables i reconegut per fe -ara ardorosa- com es posa a predicar amb una convicció humil però novament sincera per gràcia de l’Esperit Sant, superades les pors de portes closes per por dels jueus... Quin Pere més contrastant amb el Pere de la Passió! Sentiu-lo: ”Germans, us he de parlar clar: Aquest Jesús que vau matar, aquest Jesús Déu l’ha ressuscitat. Tots nosaltres en som testimonis. I ara que la dreta de Déu l’ha glorificat, ha rebut del Pare l’Esperit Sant, com estava promès i l’ha donat amb profusió. Això és el que vosaltres veieu i sentiu”.(final primera lectura). “Déu l’ha manifestat per a vosaltres, els qui, per Ell, heu cregut en Déu, que l’ha ressuscitat i l’ha glorificat. Per això teniu posada en Déu la FE i l’Esperança” (final segona lectura).
                                              
                                               Aquest to Joiós és prevalent en tota l’arquitectura litúrgica d’aquest diumenge. A més de l’esmentada col·lecta, ho veiem reafirmat a l’oració sobre les ofrenes: Hi llegim: “Rebeu, Senyor, els presents de la vostra Església exultant; i ja que, en la Resurrecció del vostre Fill, li heu donat un motiu tan gran de Joia, concediu-li també el do d’una alegria que no s’acaba”.

                                               És interessant veure que en aquesta invitació al goig pasqual es presenti en forma d’aprenentatge a fer camí, “ensenyeu-me el camí que duu a la vida. Com ho expressa magníficament el salm 15! “Joia i festa a desdir a la vostra presència; al costat vostre delícies per sempre”. Pregunteu-ho als dos deixebles que fugint cap a Emaús es troben per company de camí el mateix Jesús ressuscitat, que viatge a l’anonimat i que els va obrint els ulls i el cor a entendre el “fet”, el gran Esdeveniment Pasqual, que costa tant d’assimilar i de compartir. Estem ben avisats ara tots nosaltres: la Pasqua no és un dogma, és el fonament de la nostra fe... És un camí d’anada pesarosa, com de fugida. És emocionant l’escena de forçar el vianant a restar amb ells, ni que només fos per a aquella vetllada. Un escena tan senzilla com compartir un sopar se’ls converteix en un Sant Sopar insospitat. La meravella no els resta només descol·locats; tot d’una reemprenen el camí de tornada. Per -atenció!- convertir-se en testimonis fefaents d’una trobada amb el mateix Mestre, envoltat de resurrecció! Imatge preciosa del que dèiem al principi. L’Església volguda per Francesc, ara i aquí, és  l’Església en marxa, en sortida, una Església de portes obertes. (Ai, ara que les tenim tancades. Podria ser inesperadament tot un indici profètic d’amb quines ànsies les hem de tornar a obrir...) “L’Església és cridada a ser sempre la casa oberta del Pare”. “Deia ja fa temps”: “Un dels signes concrets d’aquesta obertura és tenir temples amb les portes obertes a tot arreu”, “Missionerament” obertes, abastant, acollint tothom qui s’hi afaiçoni... “Sovint ens comportem com a controladors de la gràcia i no com a facilitadors. Però l’Església no és una duana; és una casa paterna on hi ha lloc per a cadascú amb la seva vida a les espatlles”. El papa acaba amb aquest vehement anhel: “Sortim, sortim a oferir la vida de Jesucrist... M’estimo més una Església accidentada, ferida, tacada per haver sortit al carrer que no pas una Església malalta pel tancament i la comoditat d’aferrar-se a les pròpies seguretats. No vull una Església preocupada per ser el centre i que acabi clausurada en un embolic d’obsessions i procediments”. No sentiu ressons de passades militàncies: Accions Catòliques, Grups, comunitats, equips. Ai, l’enyorança d’una militància viscuda compromesament en altres temps... Som a no som?

P. Josep Mª Balcells
Diumenge III de Pasqua, 26 d’abril del 2020.  Sabadell