EL
PROLEG DE JOAN ÉS TOT L’EVANGELI
Un
Pròleg que en realitat, com passa sovint i més en aquest cas, que és un Epíleg.
Tota la profunditat de l’Evangeli de Joan la tenim concentrada en aquestes
primeres expressions, que les hem llegides diverses vegades durant aquest cicle
de Nadal. Més que més, acompanyades darrerament per la Primera Carta del mateix
Joan que evidencia la mateixa font. El fet de que la seguim llegint i
proclamant encara dues setmanes més és un reclam afegit per tal d’invitar-nos a fer-ne una detinguda
lectura, àdhuc contemplació. No ens tirem endarrere per la volada de pensament
que conté; raó de més per fer-ne una experiencial immersió, finalitat enclosa
en la vivència d’aquest cicle nadalenc, que va més enllà de les tendreses a què
ens ha invitat la litúrgia en els primers dies a l’entorn del bressol del Nadó,
jugant-hi tant els records da la pròpia infantesa, mai sobrera; expressió però només
els primers besllums nadalencs. Queda encara tant, però, a escatir en el seu
misteri...
Joan –i en ell la seva comunitat de la qual
deriva aquest evangeli- han reflexionat a pleret després de tres generacions d’ençà
dels fets històrics del naixement de Jesús. Han sabut tots ells -Joan i
deixebles- endinsar-se en el misteri dels misteris, és a dir en
l’Encarnació del Fill de Déu: Jesús,
nascut “d’una Verge”, nascut “sota la Llei”, indicant-nos que fou hebreu i
visqué en un temps, cultura i expectatives d’un poble que fou el seu. Joan
posarà en relleu la proximitat, també i més, la intimitat que fou la seva
experiència apostòlica itinerant amb Jesús, expressada així: “Us anunciem
(fixeu-vos en la significació d’aquesta paraula!) allò que ja existia des del
principi, allò que hem sentit, que hem vist amb els nostres ulls,
que hem contemplat, que hem tocat amb les nostres mans. Us parlem
del qui és la Paraula de la Vida ja
que la Vida s’ha manifestat: nosaltres l’hem vist i en donem testimoni, i us
anunciem el qui és la Vida eterna, que estava amb el Pare i se’ns ha
manifestat. A vosaltres, doncs, us anunciem allò que hem vist i sentit, perquè
també vosaltres tingueu comunió amb nosaltres, que estem en comunió amb el Pare
i amb el seu Fill Jesucrist. Us escrivim tot això perquè la vostra joia sigui
completa”. Ja podríem parar-nos aquí i fer una llarga pausa per tal que el
secret que imanta aquestes expressions de Joan se’ns vagui obrint mica a mica...
Clarament endevinem, d’aquestes expressions reiterades, que fou el deixeble
estimat en preferència d’un Jesús que l’intuïm proper, viscut entranyablement!
Aquests
dies hem tingut a consideració sovintejada un llibret escrit pel P. Brown,
titulat així en l’edició de la Claret: “Un Crist adult per Nadal”. Adult en dos sentits: per a creients adults i
perquè se’ns parla d’un Crist transcendent, més enllà de les festes d’un Jesús
infant. Tota una elaboració teològica que conté, se’ns podria oblidar,
enxiquint el misteri profund que celebrem aquests dies. Dins de les afirmacions
que té el Pròleg hi trobarem referències a la preexistència de la Paraula, que
era Déu i Creador, que tenia en Ell la Vida, i la Vida era la Llum veritable
que en venir al món il·lumina tots els
homes, però que el món no l’ha reconegut... Però a tots els qui l’han reconegut,
als qui creuen en el seu Nom, els concedeix poder ser fills de
Déu... El qui és la Paraula es va fer home i plantà entre nosaltres el seu
tabernacle, i hem contemplat la Glòria, que li pertoca com a Fill del Pare, ple
de gràcia i veritat”.
Mai
havia vist tan íntimament relacionades aquestes expressions, que essent reals,
es manifesten a través de simbolismes: Llum, Veritat, Camí, Vida. Llegirem en
l’evangeli de Joan: “Jo sóc la Llum del món. El qui em segueix no caminarà a
les fosques, sinó que tindrà la Llum de
la Vida”(Jn 8, 12). Les icones bizantines de Jesús, el representen com a
Rei i a l’evangeli que porta a la mà esquera s’hi llegeix: Lux Mundi. També al
mateix Joan hi llegirem la frase: “Jo sóc el Camí, la Veritat i la Vida. Ningú arriba al
Pare si no és per Mi. Si m’heu conegut a mi, també coneixereu el meu Pare. I
des d’ara ja el coneixeu i l’heu vist” (Jn 14, 6-7).
Conèixer,
seguir, veure el Pare en el Fill, obrir camí a la Veritat per aconseguir la
Vida eterna(=a desdir). Un s’hi perd o venturosament s’hi mig troba! Aquí rau
el Nadal viscut en les entranyes de la Fe. Un reclam a ser més profunds en la
recerca de les interioritats d’un Nadal que ens pot obnubilar amb “Nadals
d’infants”, on ens hi podem trobar massa bé, portats per Nadals que haurien de
ser llavor d’altres vivències de més gruix, de persones que en la Fe en Jesús
hi troben el sentit darrer de la seva vida i que prenen el Nadal com a
orientació definitiva del que creuen, esperen i estimen...
Aquest
Nadal adult no el viurem si no hi
destinem temps, reflexió, contemplacions, vora el caliu humà i diví d’un Jesús
que se’ns torna Foc, Llum que escalfa i il·lumina les senderes del viure, amb
el goig de saber que Jesús ens és el Camí concretitzat en el tram-tram del “cada
dia”. No pot ser que el nostre pensar vagi per camins enlairats i que la vida
se’ns torni prosaica, desproveïda del goig que dimana d’un Crist significatiu,
a qui donem la darrera fiabilitat del ser, del tenir i del fer. Ja ho dèiem com
a proposta: Un Nadal renascut, adult que
ens ompli més enllà de tota expectativa. Un Nadal nou, nou de trinca, un Nadal
inèdit. Centrat en el Jesús que, tot i ser ben històric, se’ns ha fet
incommensurable! Digne d’un estudi obert a totes les potencialitats humanes:
pensament, paraula, sentiment, experiència, actituds vitals, somnis també. Un
Jesús percebut com si fos la primera vegada que ens posem a les seves mans,
fiats en la seva glòria i en el goig que se’n deriva...
Sentir-lo
viu, en intimitat de tracte i de capteniment, testimoniant-lo, anunciant-lo, no
a d’altres si no a nosaltres mateixos. Diu Joan: “Tenia en Ell la Vida i la
Vida era la Llum dels homes”. La Paraula es defineix com a Vida. Jesús ens
re-dona la Vida d’una manera nova! Ara i així s’il·lumina allò que hem pregat
sovintejadament: “Oh Déu que d’una manera admirable creàreu la dignitat
humana i que d’una manera més admirable l’heu restaurada; feu que
participem de la divinitat d’aquell que es dignà compartir la nostra condició
humana”. Una referència explícita a que la FE dona una dimensió nova a
la vida humana, fruit ja aquesta de l’empremta de la creació. La FE transmuta
la vida en Vida eterna, en quant que és participació en la Vida de Déu; “A mi
m’ha enviat el Pare que viu, i Jo visc gràcies al Pare; igualment
els qui em mengen a Mi viuran gràcies a Mi” . “Déu és Déu de vivents” i
Joan ens dirà que aquesta nova vida en Crist ens fa fills de Déu. Aquesta és la
missió de Jesús: “Jo he vingut perquè tinguin vida i en tinguin a desdir”. De
cop i volta se’ns il·luminen els darrers capítols de l’evangeli de Joan.
Particularment des del 14 fins al 17, que no es poden llegir sense estremir-nos
per la grandesa que suposa esdevenir
fills de Déu, tot i que sempre ens quedarem anhelant una major vivència de
la vida exuberant de Déu en nosaltres. “Sigui la mort una major naixença”. La
mort com a experiència de Vida plena
Dèiem
que en el Pròleg hi quedava concentrat tota la creixent revelació que Joan va
saber pouar del cor de Jesús i que després ens el va anunciar en aquest
Evangeli tant singular que suposa una lectura divina de la memòria que
en servà i ens va traspassar per poder abeurar-nos nosaltres en la deu del qui
tenia paraules de Vida Eterna. Tot l’evangeli de Joan està ple a vessar de i per
la VIDA.
Aquest
és el Nadal a què ens crida la litúrgia profunda, traspassant els vels que
l’embolcallen. Quina riquesa si sabem entendre que Jesús és el Camí que ens
anirà revelant la Veritat i que ens farà receptors de la Vida que Ell rebia del
Pare que viu i que vivificaria el goig i la glòria que en Jesús tenim com a
participació i herència! Amb raó deia sant Ireneu: “La glòria de Déu és la vida
de l’home!” Perdoneu, no en sé més!
P. Josep Mª Balcells.
Diumenge
II després de Nadal, 5 de gener del 2020.
Sabadell
1 comentari:
Aquesta homilia -sobre el pròleg de l’Evangeli de Joan- és una síntesi del perquè representa tot l’Evangeli: “misteri dels misteris” (Encarnació), “Paraula de la Vida” (anunciació Vida eterna), “estem en comunió amb el Pare i amb el seu Fill Jesucrist” (joia completa), “Llum, Veritat, Camí, Vida” (SIMBOLOGIA en majúscules), “dimensió nova” («FE en aquesta vida humana per a transmutarla en Vida eterna»), … Finalitza amb paraules de sant Irineu: “La glòria de Déu és la vida de l’home!”, fidel reflex de la seva “defensa en una sola fe, perquè passa sempre pel punt concret de l’encarnació, sense superar mai la carn i la història de Crist, ja que Déu s’ha volgut revelar plenament en aquesta. I, per això, no hi ha diferència entre la fe de «aquell qui destaca per la seva eloqüència» i la del «qui és més dèbil en la paraula», entre qui és superior i qui té menys capacitat: ni el primer pot ampliar la fe, ni el segon reduir-la”. Prego llegiu l’homilia sencera. S’ho val.
Publica un comentari a l'entrada