dissabte, 25 de gener del 2020

Homilia del diumenge 26/01/2020


PARAULA  I  VIDA

                                               Déu no parla. Déu es comunica. Abans ho feia a través de persones que tenien aquesta facultat subrogada. Se’n deien profetes. Aquests comunicaven en nom de Déu, i la seva vida era -de per si- un testimoni de la garantia del missatge que Déu volia transmetre. El profeta manifestava el voler de Déu que sempre contenia una invitació a il·luminar el camí per fer d’aquells a qui concernien les paraules profètiques, persones més segons el voler diví; en definitiva, més humans i més divins, es a dir a ser feliços compartint la pròpia felicitat amb els altres. Déu sempre crida a benaurança! Com a comunicació que és de Déu, cal posar la ment i el cor en sintonia amb allò que se’ns vol comunicar. La paraula de Déu “no pot ser llegida només com a paraula humana, sinó, com és de veritat, com a Paraula de Déu” ( 1 Te 2,13) El papa Francesc en un document recent “Aperuit illis” amb el qual s’institueix aquest diumenge III de durant l’any, d’una manera permanent, anualment, com el “Diumenge de la Paraula de Déu” ens parla precisament d’aquesta sintonia necessària, perquè ella arribi amb tants de matisos com de persones i puguin abeurar-se en aquesta deu permanent i actual de poder satisfer la set humana del Déu vivent i actuant. En efecte, llegeixo: “És profund el vincle entre la Sagrada Escriptura i la fe dels creients. Perquè la fe prové de l’escolta i l’escolta està centrada en la Paraula de Crist (cf. Rom 10,17), la invitació que en sorgeix és la urgència i la importància que els creients han de donar a l’escolta de la Paraula de Déu, tant en l’acció litúrgica com en l’oració o la reflexió personal”.
Resultat d'imatges de sagrada escriptura 
                                               Segueix el papa Francesc: “En la segona Carta de Pau a Timoteu, que constitueix d’alguna manera el seu testament espiritual, recomana al seu fidel col·laborador que llegeixi constantment la Sagrada Escriptura. L’apòstol està convençut que “tota Escriptura inspirada per Déu és també útil per a ensenyar, per argüir, per corregir, per educar” (3,16). Aquesta recomanació de Pau a Timoteu constitueix una base sobre la qual la Constitució del Vaticà II (la Dei Verbum) tracta el gran tema de la inspiració de la Sagrada Escriptura, un fonament del qual emergeixen en particular la finalitat salvadora, la dimensió espiritual i el principi de l’encarnació de la Sagrada Escriptura”. “En evocar sobretot la recomanació de Pau a Timoteu, la Dei Verbum subratlla que “els llibres de l’Escriptura ensenyen fermament, amb fidelitat i sense error, la veritat que Déu va voler consignar en les sagrades lletres per a la nostra salvació. Ja que les mateixes s’instrueixen en vista a la salvació per la fe en Crist (cf. 2 Tim 3,15), les veritats contingudes en elles serveixen per a la nostra salvació”. “La Bíblia no és una col·lecció de llibres d’història, ni de cròniques, sinó que està totalment dirigida a la salvació integral de la persona. L’innegable fonament històric dels llibres continguts en el text sagrat no ens ha de fer oblidar aquesta finalitat primordial: la nostra salvació. Tot està dirigit com a història de salvació en la qual Déu parla i actua per anar a la trobada de tots els homes i salvar-los del mal i de la mort”.

                                               “Per aconseguir aquesta finalitat salvadora, la Sagrada Escriptura sota l’acció de l’Esperit Sant transforma en Paraula de Déu la paraula dels homes escrita de manera humana (Dei Verbum). El paper de l’Esperit Sant en la Sagrada Escriptura és fonamental. Sense la seva acció, el risc de romandre tancats al mer text escrit seria sempre present, facilitant una interpretació fonamentalista, de la qual cal allunyar-se per no trair el caràcter inspirat, dinàmic i espiritual que el text sagrat posseeix. Com recorda l’Apòstol: “La lletra mata, mentre que l’esperit vivifica”. L’Esperit Sant, per tant, transforma la Sagrada Escriptura en PARAULA VIVA de Déu, viscuda i transmesa a la FE del seu poble sant”. Essent paraula viva, i si es llegeix amb el mateix Esperit en què va ser escrita, roman sempre nova. L’Antic Testament no és mai vell en tant que és part del Nou, perquè tot és transformat per l’únic Esperit que l’inspira. Tot el text sagrat té una funció profètica. No es refereix al futur, sinó al present d’aquells que es nodreixen d’aquesta paraula. Jesús mateix ho afirma clarament al començament del seu ministeri: “Avui es compleix aquesta Escriptura que acabeu d’escoltar” (Lc 4,21). Qui s’alimenta de la Paraula de Déu cada dia es converteix, com Jesús, en contemporani de les persones que troba; no té temptació de caure en nostàlgies estèrils pel passat, ni en utopies desencarnades cap a la futur”. “La Sagrada Escriptura realitza la seva acció profètica sobretot en qui l’escolta”. “Escoltar la Sagrada Escriptura per practicar la misericòrdia: aquest és un gran desafiament per a les nostres vides. La Paraula de Déu és capaç d’obrir els nostres ulls (de la fe) per permetre’ns sortir de l’individualisme que condueix a l’asfíxia i l’esterilitat, alhora que manifesta el camí del compartir i de la solidaritat”.

                                               “La relació entre el Ressuscitat, la Comunitat dels creients i la Sagrada Escriptura és intensament vital per a la nostra identitat de cristians. Si el Senyor no ens introdueix és impossible comprendre en profunditat la Sagrada Escriptura, però el contrari també és cert: sense la Sagrada Escriptura, els esdeveniments de la missió de Jesús i de la seva Església en el món romanen indesxifrables. Sant Jeroni va escriure amb veritat: “La ignorància de les Escriptures és ignorància de Crist”. ¿Què pretén el papa?: que aquest diumenge estigui dedicat  a la celebració, reflexió i divulgació de la Paraula de Déu.  Que el text sagrat sigui accessible a tot cristià. Que sàpiga llegir-lo directament de la Bíblia. Ensenyar-los a saber trobar els texts directament en la Bíblia. A saber “llegir” aprofundidament les lectures de la litúrgia de cada dia. Veure’ls en llurs contextos. Saber l’abans i el després. Fer de la lectura seguida un costum en concordància amb els textos que es llegeixen fragmentats. Fer una introducció al res de Laudes i de Vespres com a moments de pregària diària. Llegir, aprofundir en el missatge, fer que ens parlin directament a cadascú de nosaltres. Obrir-se a pertànyer als grups de Bíblia que hi hagi a la Parròquia; llegir els textos de la Missa de cada dia en la mateixa Bíblia bo i llegint les notes a peu de pàgina, introduir-nos en la Lectio Divina. Pensar que la familiaritat amb la Bíblia no és cosa d’elits, sinó que ha de ser pràctica comuna a qui gaudeix de la Fe. El papa afirma categòricament que la Bíblia pertany, en primer lloc, al Poble convocat per escoltar-la i per reconèixer-s’hi com a deixebles permanents. Sabedors que la Paraula de Déu conflueix en Crist i que tant ella com el mateix Crist són misteris que no es poden abastar mai d’una vegada per sempre. La Bíblia és polièdrica, té moltes cares i aspectes que són accessibles per gràcia de l’Esperit Sant que n’és l’inspirador, que ens endinsa en la vida de Déu i en la seva intimitat. Comença així el document: “Els va obrir l’enteniment per comprendre les Escriptures”. (Lc 24,45) Aquesta és la missió de l’Esperit Sant: traductor a la nostra llengua entenedora, al nostre esperit, al sentit apropiat per a cada moment vital nostre, per poder donar un pas endavant a l’hora d’entendre quina és la crida, la vocació concreta, el sentit profund de la nostra existència, per tal, en conseqüència, de poder anunciar als altres la nostra experiència vital de Déu -en mi mateix-; donant resposta a les necessitats, a les intuïcions, a allò, que essent un present ric de gràcia, ens enlaire a un viure millor, més satisfactori, més ple. La Paraula esdevé Vida. Ensenyant-nos la novetat i l’esperança de ser-ne acompanyats. “La Benaurança de Maria precedeix totes les benaurances pronunciades per Jesús per als pobres, els afligits, els mansos, els pacificadors i els perseguits, perquè Ella va creure el que el Senyor li havia dit, i fou felicitada per Elisabet per aquest motiu”. “Benaurats, millor, els qui escolten, creuen i custodien la Paraula de Déu que salva”.  Lectors assidus, orants, oberts a les invitacions de Déu... “Paraula i Vida o La missa de cada dia”. Benaurats els que en són lectors, orants habituals!

P. Josep Mª Balcells.
Diumenge III de durant l’any, inauguració del Diumenge de la Paraula de Déu, 26 de gener del 2020.  Sabadell