dissabte, 18 de gener del 2020

Homilia del diumenge 19/01/2019


MIREU  L’ ANYELL  DE  DÉU

                                               Aquest diumenge tenim una nova epifania de Jesús, una nova manifestació feta i repetida per Joan, el Baptista. En ella Jesús és presentat com a Anyell de Déu, amb tot de ressonàncies de l’Antic Testament. Joan és l’últim profeta dels antics que, com a figura rellevant, fa de frontissa que uneix els dos testaments. Amb la seva invitació a mirar envers Jesús inaugura el que se’n diran els temps de plenitud: “Mireu l’Anyell de Déu”. Ho dirà significativament dues vegades consecutives en l’evangeli de Joan. El mateix evangelista en el pròleg del seu evangeli ja ens deia en la solemnitat d’aquell començament que “Déu havia enviat un home que es deia Joan. Vingué  a donar testimoni de la Llum, perquè per ell tothom cregués”(és la nota distintiva del quart evangeli: tot posat en la FE com a finalitat del seu escrit) I afegia: “Joan dona testimoni quan proclamava: “És aquell de qui jo deia: El qui ve després de mi em passa al davant, perquè, abans que jo, Ell ja existia”. Perquè utilitza aquest apel·latiu d’Anyell de Déu? I solament ell d’entre els quatre evangelistes! La cosa ve de molt lluny, del segle VIII abans de C. Cal anar al temps de l’exili a Babilònia. D’aquests temps i circumstàncies trobem un recull de profecies, que ara seria un bon moment per a llegir-les, tot i que se solen llegir a fragments en els temps a l’entorn de la passió. Em refereixo a Isaïes: del capítol 40 fins al 55. És un moment històric en què el profeta consola el seu poble exiliat i els vaticina que sortirà un gran Servent de Déu que els conduirà a mode d’èxode, com ho feu Moisès, cap al retorn, cap a la ciutat de Jerusalem i que podran refer el Temple, distintiu del seu poble. Aquest personatge que carregarà sobre seu les infidelitats del poble és presentat com un Anyell “desfigurat i befat, a qui ni el volen mirar, que portarà a les seves espatlles els pecats i que els salvarà. Les ressonàncies pasquals són ben paleses. D’aquí, la imatge d’un anyell que serà víctima propiciatòria i del qual en celebraran anualment el seu alliberament amb la immolació d’un anyell que compartiran familiarment. Joan evangelista pren aquesta figura i la posa en llavis del Precursor. Llegida atentament veureu com s’endevina aquesta vinculació d’un que és Veu que clama en el desert i que encamina el poble vers la ciutat i el culte renovats. Com una nova pasqua!

Imatge relacionada                                               Joan no narra explícitament del baptisme de Jesús per Joan, però hi és implícit en les respostes que dona a una comissió de sacerdots i levites que l’interroguen sobre qui és ell: “Ets el Messïes? No. Elies, doncs? No. El profeta? Tampoc. Urgit a respondre: “Sóc la Veu d’un que crida en el desert: Adreceu el camí del Senyor. Això ho va dir el profeta Isaïes”.(40, 3). L’endemà mateix en l’evangeli narra que en veure Jesús que es dirigia a ell, exclamà: “Mireu l’Anyell de Déu, el qui treu el pecat del món. És aquell de qui vaig dir: “Després de mi ve un home que em precedeix... Si vaig venir a batejar amb aigua, va ser perquè Ell es manifestés a Israel”. Joan testimonià encara: “He vist que l’Esperit baixava del cel i es posava damunt d’Ell. El qui m’envià a batejar amb aigua em va dir: “Aquell damunt el qual veuràs que l’Esperit baixa i es posa, és el qui bateja amb l’Esperit Sant. Jo ho he vist i dono testimoni que aquest és el Fill de Déu”. Noteu la força de les afirmacions: Declarar, exclamar, testimoniar. I per si encara no fos prou, l’evangelista ens diu: “L’endemà, Joan tornava a ser al mateix lloc, amb dos dels seus deixebles i, fixant la mirada en Jesús que passava, va exclamar (altra vegada!): “Mireu l’Anyell de Déu”. Una preclara manifestació de FE del que era Veu només, i que deixa lloc a la Paraula. (Sant Agustí). Aquest moment té una gran importància per a l’evangelista perquè és l’inici de la seva vocació com a deixeble de Crist, l’Anyell de Déu”

                                               La idea de l’Anyell de Déu en la figura de Jesús és molt present sobretot en Joan, l’evangelista, i la portarà fins a la glorificació en l’Apocalipsi de l’Anyell Pasqual que juntament amb el Pare-Déu rep un document i l’obre, segell per segell. S’entona un càntic nou: “Ets digne de prendre el document i d’obrir-ne els segells, perquè has estat degollat i has comprat per a Déu amb la teva sang gent de tota tribu, llengua i nació, i n’has fet una casa reial, uns sacerdots dedicats al nostre Déu que regnaran a la terra”. “I en plena visió, vaig sentir les veus d’una multitud d’àngels que envoltaven el tron i les veus dels vivents i dels ancians que exclamaven amb veu forta: “Digne és l’Anyell que ha estat degollat de rebre tot poder, riquesa, saviesa, força, honor, glòria i lloança”. “Després vaig sentir totes les criatures que hi ha al cel, a la terra, sota la terra i al mar, totes les que hi ha en aquests llocs, que proclamaven: “Al qui seu al tron, a  l’Anyell, siguin donats la lloança, l’honor, la glòria i el poder pels segles dels segles. Els quatre vivents responien: Amén. I els ancians es van prosternar adorant. I es va desplegar la litúrgia celestial: “Els màrtirs de l’Anyell que proclamaven amb veu forta: “La salvació ve del nostre Déu, que seu al tron i a l’Anyell”. I ja més endavant ( Ap 14, 1-5) afegirà: ”Després vaig veure l’Anyell dret, dalt de la muntanya de Sió i amb Ell hi havia els cent quaranta-quatre mil que portaven escrits al front el nom de l’Anyell i el nom del Pare... Han estat adquirits d’entre els homes com a primícies per a Déu i per a l’Anyell, i segueixen l’Anyell arreu on va”. I ja a les acaballes l’àngel em va dir: Escriu: “Feliços els convidats al banquet de les noces de l’Anyell”. “Vine i et mostraré la núvia, l’esposa de l’Anyell: I em feu veure la ciutat santa de Jerusalem que baixava del cel, venint de Déu. Acaba l’Apocalipsi amb les noces de l’Anyell amb la prefiguració de la Ciutat Santa de Jerusalem com a figura de tota la humanitat dels creients.

                                               De la mateixa que en la litúrgia celestial en l’Eucaristia hi ha moltes invocacions i referències a l’Anyell:

            - Ja apareix en l’himne del Glòria: “Senyor Déu, Anyell de Déu, Fill del Pare” unit a la idea pasqual i baptismal de ser el nostre Redemptor: “Vós que lleveu el pecat del món, tingueu pietat de nosaltres”.

            - En el “Sant, sant, sant” hi ressonen els càntics dels quatre vivents (és a dir els quatre evangelistes) davant del tron de Déu i de l’Anyell.
           
            - En la consagració esmentem La sang de l’Aliança Nova i Eterna”.que segellarà la participació en el sacrifici redemptor.

            - Una vegada més entonem l’Agnus Dei que en principi anava vinculat a la fracció del pa i que tenia forma litànica; d’aquí la repetició del “tingueu pietat de nosaltres”. És el moment en què estem davant del tron de Déu i de l’Anyell i prefigurem les noces i el banquet celestial (Ap, 19, 9) “Feliços els convidats al banquet de les noces de l’Anyell”.

            - I encara ressona la proclamació que Joan evangelista posa enfàticament en boca del Baptista amb les seves mateixes paraules: Mireu l’Anyell de Déu. Això és una professió de Fe i ensems és la invitació a entrar ara i aquí al banquet de les noces de l’Anyell prefigurades en l’Eucaristia.  Joan que dona testimoni de tota la visió de l’Apocalipsi, “diu referit a l’Anyell-Jesucrist: “Sí, vinc de seguida”. “Amén, Marana ta! Vine, Senyor Jesús!”. La resposta: “No sóc digne...” és de plena humilitat davant la participació en l’Eucaristia. Recordem així l’actitud del centurió i l’exclamació de Jesús: “Us asseguro que no he trobat ningú a Israel amb tanta FE. Vindrà gent d’orient i d’occident i s’asseuran a taula amb Abraham... mentre que els hereus del Regne seran rebutjats...

                                               En el Baptista i en la seva transferència a Jesús, com a l’Anyell de Déu tenim abastant els dos testaments. El Vell: èxode, pasqua, anyell pasqual compartit, profetes (Isaíes) i el Nou (evangeli, Regne de Déu, lliurament en la passió i resurrecció, Eucaristia, litúrgia a la terra i la Litúrgia celestial (banquet de noces) i la manifestació culminant del “Jo sóc l’Alfa i l’Omega, el primer i el darrer, el principi i la fi”. (Ap 22, 13).

P. Josep Mª Balcells
Diumenge II de durant l’Any, 19 de gener del 2020.  Sabadell

1 comentari:

Anònim ha dit...

Magistral homilia de “L”ANYELL DE DÉU”. Joan evangelista, sense dubte, és el més evangelitzador dels quatre. Ja sigui perquè presenta la història des d’un punt de vista teològic (Mateu, Marc i Lluc presenten la teologia des d’un punt històric); ja sigui perquè el tema teològic central és la naturalesa de Jesucrist; ja sigui perquè la clau sigui creure o continuar creient. En qualsevol cas, aquest Evangeli ens vol ensenyar set veritats centrals de Jesús: “1-Jesús es Font de totes les benediccions que donarà Déu en el futur. 2-Jesús és el Donador de la vida. 3-Jesús és Col·laborador del Pare. 4-Jesús és el Pa que dona vida. 5-Jesús és el diví JO SOC. 6-Jesús és el Donador de la vista espiritual. 7-Jesús és la Resurrecció i la Vida.”