dissabte, 27 de juliol del 2019

Homilia del diumenge 28/07/2019


SENYOR,  ENSENYEU-NOS  A  PREGAR

                                               Tota la litúrgia de la Paraula d’avui és una invitació a plantejar-nos un fet cabdal en el nostre viure cristià: o vinculem la pregària a la vida diària o el fet de no pregar com cal ens portarà a un empobriment progressiu del nostre viure. I d’empobriment en empobriment arribarà un dia en què ens trobarem allunyats de la saba evangèlica que dona color i vivor al nostre viure amb sentit. Penso que aquest és el punt neuràlgic que defineix la qualitat del nostre viure, avui més que mai. No és allò de fer, de quan en quan, una pregària “de llibre”. Decididament, tant hi haurà de vida com n’hi hagi de pregària. No hi ha alternativa possible. O forma part del nostre dia –dic dia!- o bé hi haurà depauperació vital. Les motivacions per "entrar-hi” solen ser tan poc auto-convincents que podem passar trams de la nostra vida, sense ni adonar-nos que pregar és com el fet de respirar.  Justament cal adonar-se que hom no respira bé, per fer un pensament...

                                               És talment emotiva i ardida la pregària que fa Abraham que ens meravella per la seva audàcia. Saber “regatejar” amb Déu suposa una familiaritat que enamora. Rebaixar la quota de justos per salvar Sodoma del naufragi és d’una finor espiritual en la què ens mostra tant la misericordiosa benvolença de Déu com la gràcia de saber que Déu es deixa “competir” amb el seus amics.

Resultat d'imatges de pregaria d'abraham                                               La pregària d’Abraham, però, és interessada. Prega en favor dels seus parents, Lot i la seva família, que vivien a Sodoma. La seva pregària insistent, rebaixant, petició a petició, la quantitat de salvats obtindrà el resultat satisfactori de sostreure’els in extremis. Déu sempre està a favor dels pocs per salvar-ne molts. És llei de vida tantes vegades oblidada.

                                               El salm responsorial 137 revalida aquest passatge de la pregària d’Abraham. Suposa una confiança superior, demostrada al llarg de tota la seva vida. Per això a l’epístola als Hebreus es lloa la seva fe il·luminada: “Sempre que us invocava, m’heu escoltat. Que el Senyor continuï a favor nostre. El vostre amor perdura sempre. Acabeu al vostra obra, Senyor”.

                                               Pau als colossencs els certifica que “Déu us donà la vida juntament amb el Crist”. Ha desfet i anul·lat el deute que teníem pendent. La resurrecció de Crist ens a ressuscitat també a nosaltres”.

                                               Lluc narra, com veient com pregava Jesús un deixeble li demana que els donés una pregària com la que Joan el Baptista havia donat als seus deixebles. Tenim a continuació una versió del Parenostre, diferent de la de Mateu, que és la que ha prevalgut i que és la que usem nosaltres avui dia. Essencialment és el mateix, més condensat en Lluc. Cal notar que la pregària que dona Crist és sortida d’un moment de pregària antecedent d’ell. Això ens fa pensar que per a Jesús la pregària que adreçava al seu Pare, no diferiria gaire de la que ens encomanà a nosaltres. Cal advertir que Mateu presenta el Parenostre inserit en l’àmbit del Sermó de la Muntanya, vol dir que li dona plena importància. Aquí, en Lluc, va acompanyat de dues paràboles que subratllen precisament la insistència que mereix aquesta dita: “Demaneu i Déu us donarà; cerqueu i trobareu; truqueu i Déu serà qui us obrirà”. A més hi afegeix que Déu satisfà el que els fills li demanen al seu Pare. I encara hi ha una satisfacció més sorprenent: “molt més el Pare del cel donarà l’Esperit a qui li ho demanen”. En un altre indret, Jesús ens invita a pregar insistentment. És a Lluc 18, 1ss. Ho exemplifica amb la tossuderia i insistència amb què la viuda demana al jutge que li faci justícia.

                                               Arribats aquí caldria que ens proposéssim com hem de procedir per tal d’arribar a enfortir decididament el lloc que té la pregària en el nostre viure. Ja no serà la pregària llegida o recitada, sinó la pregària “del cor”.  Prenent peu i a partir d’un gran petit llibre, titulat “Biografia del silenci”, escrit per Pablo D’Ors que ha creat uns grups de pregària anomenats “Els amics del desert” de llarga difusió darrerament, us volem invitar a fer-ne una lectura pausada, seguida de la pràctica immediata suggerida. Aquest llibre és d’alguna manera biogràfic, descriu els passos que ha hagut de fer l’autor per a assolir la meta proposada, és a dir la meditació. Al mateix temps és com un manual d’iniciació a la pregària. En cada pàgina va identificant les dificultats que ell va trobar en iniciar “de valent” un camí d’aprenentatge. Remoure els obstacles i anar-los descrivint ens dona l’ocasió de fer el mateix camí que ell feu. Pàgina a pàgina ens portarà a envigorir l’hàbit, fins i tant que finalment l’assegurem com una pràctica regular quotidiana! Pràctica que s’esvairia de no fer-ho insistentment. El què costa arribar a donar solidesa i estabilitat a una aital pràctica!, i com es pot desfer el camí fet, en deixar de posar temps, lloc, ambient i sobretot constància en fer-ho cada dia. El més costós és enfortir la necessitat, la coratjosa persistència de no  deixar-ho, malgrat les distorsions que se’ns poden posar per davant. L’èxit només ens vindrà d’una determinada determinació que deia santa Teresa. No podem ser ocasionalment “orants”. Així no funciona. L’experiència dels que abans ja han fet el camí ens diu que mai serà prou el fet d’auto-obligar-nos amb convicció, sabent el què es guanya i el què es pot perdre en ser descurosos.

                                               Entrant a internet trobarem tot de complementacions i de xerrades del mateix autor que ens poden ajudar a enfortir el desig d’esdevenir cristians “orants” com si fos una de les autoobligacions de més valor i preu per entrar en una etapa de la nostra fe. viscuda amb més importància de les que poguéssim emprendre.

                                               En un moment determinat ens diu que va fer la descoberta de la gran figura humana excepcional de Simone Weil per a qui l’atenció és la gran configuradora de la persona creadora. No és pas sense motivació que posa un text d’ella com a prefaci de la seva obra. Diu així:
                                               “El desig de llum produeix llum.
                      Hi ha vertader desig quan hi ha esforç d’atenció.
                                         És realment la llum el que es desitja
                                     quan qualsevol altre mòbil està absent.
                                           Per més que els esforços d’atenció
                                                       fossin aparentment estèrils
   un dia una llum exactament proporcional a aquests esforços
                                                                        inundarà l’ànima.
                                    Cada esforç afegeix una mica més d’or
                           a un tresor que res en el món podrà sostreure.

                                               Jo hi podria afegir també d’escrits d’ella:

                      “En el grau més alt, l’atenció és el mateix que l’oració. Pressuposa la fe i l’amor. L’atenció absolutament pura i sense mescla és l’oració. L’atenció extrema és el que constitueix la facultat creadora de l’home, i no existeix atenció més extrema que la religiosa. La magnitud del geni d’una època és rigorosament proporcional a la magnitud d’atenció extrema, és a dir, de religió autèntica, en aquest moment. L’atenció està lligada al desig. No a la voluntat, sinó al desig, o més exactament al consentiment”.
P. Josep Mª Balcells
Diumenge XVII de durant l’any, 28 de juliol.  Sabadell