diumenge, 21 de juliol del 2019

Homilia del diumenge 21/07/2019


                                               CASA  NOSTRA,  CASA  VOSTRA

                                               Aquest fou el lema que va congregar una notabilíssima manifestació en un moment àlgid de tota l’odissea que visqué i -que encara viu- el terratrèmol de les migracions. Des d’aleshores, aquest fenomen no ha remès; i aquesta onada de migracions ha, per mala ventura, convertit les aigües del mediterrani en un immens cementiri. Els mitjans, a tongades com sol fer-ho, per mor de subratllar només l’actualitat fugissera, ens han servit escenes d’inhumanitat que ens han embotat la sensibilitat, i ara ja no ens commouen aquestes imatges de desolació on es barregen les pitjors nafres i bestialitats: “acantonaments” que duren anys; màfies que comercien amb humans, pitjor que fossin esclaus; la Unió Europea que posa filats per tot arreu, i que “retorna” persones com si fossin menys que animals, “cosificació”: més avall no es pot arribar! Es multa qui ajuda, de la forma que sigui, aquestes persones, als qui els hi han llevat tota dignitat. Lamentable “espectable” d’uns Estats que tot i necessitar aquestes lleves de migrants per tenir mà d’obra, per fer créixer PIBs i per omplir els dèficits de treballadors, el que fan és exasperar llur població nativa, enverinant-la amb ideologies populistes i fonamentalistes, mirant cap a una altra part en el tema fonamental dels drets humans, “inalienables al paper”: a viure on creguin més oportú, a tenir treball, casa, educació i sanitat. Molts fugint de guerres inacabables, arrasadores. Avui aquesta entrada del meu escrit es fa més punyent per la contraposició amb la primera lectura que és un prototipus d’hospitalitat, que d’altra part ha estat una de les característiques dels pobles d’on provenen aquestes persones... Ironies punyents de la història que és la nostra!

Resultat d'imatges de abraham maria i marta                                               La primera lectura d’avui ens presenta la venerable figura d’Abraham que és admirat i tingut com el pare de totes les esglésies que reuneix el monoteisme: jueus, cristians i musulmans. L’escena té un encant, en la seva sàvia sobrietat, que la fa estimable en tot i per tot. Estem als inicis del poble d’Israel, el poble dels pares, dels patriarques. Déu li anuncia que tindrà un fill, tot i la vellesa d’Abraham i de Sara. ¿No hi veieu una forta retirada en ambdues anunciacions que marcaran un nou començament, fruit ambdós d’una Aliança? Déu promet descendència per sobre de les impossibilitats humanes! Quina diferència entre Maria i Sara. Quina similitud entre Abraham i Maria. Tots dos lloats per la seva fe en els escrits sagrats: “benaurada tu que has cregut: allò que el Senyor t’ha anunciat es complirà” digué Elisabet a Maria. “Gràcies a la fe, Abraham confiava que Déu seria prou poderós per a ressuscitar un mort, així va recobrar el seu fill, com prefigurant la resurrecció” (Hebreus 11, 8- 19).

                                               Avui, la litúrgia ens posa condensadament una escena on es palesa com Jesús cultivava uns llaços d’amistat, exemplificat en la casa dels seus amics íntims, els de Betània, lloc visitat moltes més vegades de les que narra l’evangeli d’avui, només comprensible si el sabem llegir amb ulls d’exquisida amistat recíproca: Marta “queferosa” i amoïnada per tal d’obsequiar degudament Jesús, s’atansarà al Mestre reconvenint Maria, perquè no li donés una mà en aquell tragit domèstic. El to és de proximitat i de contenció en el que li diu: “Senyor, no us fa res que la meva germana m’hagi deixat sola a servir? La resposta és ben bé la d’un amic. Marta, Marta, estàs preocupada i neguitosa per moltes i tantes coses! Entenc la teva queixa i t’agraeixo el teu neguit, però Maria ha escollit la millor part! L’atenció a la persona va per sobre de tanta cura en les “coses” per tal d’obsequiar... La seva actitud és la millor i no li ho recriminaré. Quina lliçó ens està donant: les persones sempre estan per sobre de les coses, àdhuc les fetes amb un gran amor! Dirà sant Benet: “Acollir l’hoste com si fos el mateix Crist”. És el mateix de la lloança que se li fa a Abraham: Va rebre la visita de Déu i els donà hospitalitat sense saber que era Déu o bé els àngels mateixos”.

                                               Seria meravellós resseguir la història d’una relació d’amistat, com la que va tenir Jesús amb tota la família dels tres germans: Marta, Maria i Llàtzer. Això ens reafirmaria en allò que digué Jesús als seus deixebles més propers i estimats: “Ja no us dic servents, perquè el servent no sap què fa el seu amo. A vosaltres us he dit amics, perquè us he fet saber conèixer tot allò que he sentit del meu Pare. No m’heu escollit vosaltres a mi; sóc jo qui us he escollit a vosaltres i us he confiat la missió d’anar per tot arreu i donar fruit, i un fruit que duri per sempre; i tot allò que demanareu al Pare en nom meu, Ell us ho concedirà”. Quina gran descoberta del que significa que Jesús se’ns faci amic: Accés a la intimitat, a saber de Déu en profunditat. Nosaltres som els escollits, per bé que ens pensem que som nosaltres qui escollim. No és amistat guanyada, sinó donada, gratuïta. Tot s’esdevé per la confiança mútua. Participació en la vida-missió de l’Amic. Prenem consciència del què significa en el més amagat i profund l’expressió que està continguda només amb el títol d’aquesta obra d’un místic: “Amic e Amat”. L’Amic és Ell i l’actuació en nosaltres ens fa Amats, i l’estimació –donada i rebuda- és la font i la garantia de que som tinguts per Amics.

                                               Al·ludíem a altres passatges que ens mostren com Jesús era el prototipus d’Amic i de com estimava–amats!, la família de Betània-. Essent el vilatge tan a prop de Jerusalem, moltes vegades s’hi refugiaria i compartiria el goig de’una amistat “a tota prova” que diem. Proves: Llegim atentament i pausadament el capítol 11- i començament del 12 de Joan. Hi veurem els camins de l’amistat per part de Jesús, incomprensibles si no ens hi sentim lligats i concernits, perquè la Paraula de Déu no sols és narració de fets passats, sinó anticipació dels que ens poden succeir, si nosaltres ens posem a to i obrim el cor a allò imprevisible, a no ser si restem oberts a l’imprevisible de Déu! És una de les pàgines més emotives del nou Testament. I demostra fins on arriba “la força d’estimar” i la benaurança que se’n desprèn. Estem a les portes del que sabem que serà la prova última i definitiva del que significarà un amistat que es lliura a la mort en benefici dels estimats. Sortirà l’expressió cabdal: “Havent estimat els seus, els estimà fins a l’extrem: donant la vida pels seus amics”. Què en som de matussers i de desconsiderats! No sabem on, ni quan, ni com omple de vida l’amor, sempre paradoxal: Jesús dóna la Vida, lliurant-la pels amics. L’amistat és el cimal, a que pot arribar una amistat que és humano-divina, com la de Jesús. Només accessible a poques persones, no perquè ho sigui en si, sinó perquè demana unes condicions de possibilitat que no sabem lluitar per tal d’anar aconseguint-les. Pau ens en serà anunciador i model com ho manifesta a l’epístola als seus germans de Filips. Són cartes, aquestes, plenes del desig d’anar pas a pas arribant a la plenitud de la FE, maduresa humano-divina, recorregut que ell mateix anar fent a vista de tothom: “Sigueu imitadors meus i fixeu-vos en els qui viuen segons el model que teniu en mi. Poseu en pràctica allò que de mi heu après i rebut, vist i sentit”. L‘amor veritable té un preu humà incommensurable! Sort que no el sabem comprendre, perquè sinó ens tiraríem endarrere. És en el seu exercici, pas a pas, que en descobrim el pes, el goig i la benaurança. Què lluny estem d’anar per aquest camí rosts amunt! Cal demanar l’ajut i que l’Esperit ens hi porti amb el seu buf. Quina llàstima que la mediocritat, satisfeta com la nostra, no ens en posi l’èmfasi i l’escalf. És vertaderament un desafiament no entrar per aquestes actituds bàsiques i fonamentals com les que la litúrgia d’avui ens ha volgut que en tinguéssim un tast. Hem tocat l’ós i el nucli del què significa ser i viure com a cristians. Ho hem pregat sense més ni més, quan hem demanat a Déu que ens hi configuri poc a poc, perquè així funciona la vida, a batecs, a alenades; per això és el mateix Esperit Sant  qui està en la “conxorxa” divina d’anar-nos-ho fent conegut, ensems que “viscut”. La nostra vida en essència no és ni més ni menys que un brodar el llibre de la nostra vida “El llibre de l’Amic de l’Amat”, el nostre precisament! Amor rebut i amor donat, nuant llaços de delicada amistat. Avui entenem la importància de saber acollir, donar hospitalitat a qui sigui, perquè sempre en ell acollim  Jesús; sabent descobrir allò essencial que va descobrir i practicar Maria de Betània. Tot, abraçat i abrandat per un acte de FE perseverant que omple de confiança en l’Amic tots els àmbits del nostre ésser. És allò mateix que demanàvem en la col·lecta d’avui: “Oh Déu, que feu veure als esgarriats la llum de la vostra veritat, perquè puguin trobar el bon camí; concediu als qui es professen cristians de rebutjar el que és contrari a aquest nom i de seguir el que li escau”. Sigueu generós amb nosaltres, Senyor. No deixeu que es perdi una grandesa de la qual no en serem mai suficientment conscients ni agraïts. “Casa nostra, casa teva”, Senyor! I casa també de tots els qui vós teniu com a fills estimats. Dret a tenir casa, intimitat, llar de creixença, lloc de trobada i de bescanvi. Oh, amistat desconeguda i negada, sense haver-la ni besllumada! Ja ho deia, ja, el Petit Príncep!: no la va trobar i això que va anar trucant de casa en casa, d’asteroide en asteroide! Retrat de la nostra societat, tant aqueferada com Marta en tantes coses, que -tot hi ser bones- no han sabut donar en la diana de les “úniques”, essencials, Llàstima, llàstima de veritat! Senyor, Senyor, obriu-nos-hi el cor...!

                                               Com a coronament i ratificació del que suposa com a punt final del seguiment de Crist, de tota menuda hospitalitat oferta, dels acolliments sovintejats, de les fines-fines amistats amb Crist i subrogadament amb tants “amics e amats”, per uns moments traslladem-nos a l’avantsala de la Casa del Pare: Només arribar sentirem amb goig ple les paraules més estimables de totes les que es poden dir i sentir: “Veniu, beneïts del meu Pare, rebeu en herència el Regne que Ell us tenia preparat des de la creació del món. Perquè quan tenia fam, em donareu menjar; quan tenia set em donareu beure; quan era foraster em vau acollir... Us asseguro: tot allò que fèieu a un d’aquests germans meus més petits, a mi m’ho fèieu”. Paraula definitiva de Déu!
P. Josep Mª Balcells.
Diumenge XV de durant l’any, 21 de juliol del 2019.  Sabadell