dissabte, 13 de juliol del 2019

Homilia del diumenge 14/07/2019


I  PER  A   MI,  ¿QUI  SÓN  EL  MEU  PROÏSME?

                                               Durant tres diumenges seguits la litúrgia ens posa sota una atenta consideració tres fragments de la Carta als colossencs, raó per la qual em prenc la llibertat, millor, el prec i la invitació de proposar-vos de llegir-la tota sencera. Així anirem, a compàs de la litúrgia, enriquint-nos amb la lectura contínua, i més quant que aquesta epístola de Pau és, d’acord amb els entesos, una de les més riques en referència a la dignitat i preeminència de Crist en la constel·lació doctrinal i de vida de la nostra fe.

                                               Endemés, la taula de la Paraula de Déu té aquest diumenge un enfocament més aviat de tipus pràctico-pràctic en centrar-nos en els principis morals reguladors de la vida espiritual, fent-nos veure que més enllà d’una aparent similitud en els preceptes fonamentals de vida i d’accions concretes entre el  Vell i el Nou Testament, hi ha una diferència bàsica entre el Deuteronomi, és a dir, entre la Llei de l’Aliança de Déu amb Moisés i la que s’albira en la Llei de l’Esperit proposada per Crist en el seu evangeli, com ja és de notar a partir de la Col·lecta d’avui: “Oh Déu, que feu veure als esgarriats la llum de la vostra veritat, perquè puguin trobar el bon camí; concediu als qui es professen cristians de rebutjar el que és contrari a aquest nom i de seguir el que li escau”. En consonància, a més a més, amb aquest plantejament podem llegir confirmant-ho en l’Aclamació que precedeix l’evangeli: “Les vostres paraules, Sentor, són esperit i són vida, vós teniu paraules de vida eterna”.

                                               La singularitat la veiem rubricada en l’evangeli de Lluc i encara molt més en la paràbola del bon Samarità, pròpia de Lluc i de les que subratllen l’acció misericordiosa de Déu que l’evangeli la vol encomanar a tots els seguidors fidels de Crist. Noteu que també és pròpia de Lluc l’inestimable paràbola del fill pròdig o, millor dita, de la prodigalitat del Bon Pare. Aquesta característica sobre la misericòrdia és fortament distintiva de Lluc. La fa profundament humana i propera a la vida...

                                               Situem-nos en el context de l’evangeli d’avui i veurem que es situa amb una prova d’un mestre de la Llei que s’explicita amb les dues preguntes que li fa al Mestre. De mestre a Mestre: “Què he de fer per tenir l’herència de la vida eterna?”, dit després que Jesús en la narració que hi fan  Mateu i Marc sobre la certesa de la resurrecció contra els saduceus. Per això no li pregunten sobre quin és el primer manament, sinó com tenir accés a la resurrecció. Per tant, és una pregunta més de tipus moral: com poder accedir a la vida eterna? Des d’aquesta perspectiva s’entén millor l’encadenament de la conversa i la resposta de Jesús de tipus moral: “Has respòs bé: fes-ho així i viuràs”. Altra pregunta “amb ganes de justificar-se: I per a mi, qui són aquests altres?”, això dóna peu a plantejar-li una paràbola com a resposta a la seva pregunta, que serà per a ell una qüestió inesquivable de sentir-se concernit, amb una fina ironia en què queden en mala consciència els qui eludeixen el malferit; i per a nosaltres s’hi descobreix el mateix rostre misericordiós de Déu. Jesús el força a dir: “quin et sembla que va veure l’altre que hem d’estimar en l’home que havia caigut en mans dels lladres?”. Pres per la contundència de la narració, ha de respondre a Jesús: El qui es va compadir d’ell. Lacònicament acaba la narració amb aquest “Doncs tu fes igual”. Tenim aquí una paràbola extraordinària per a entrar en el nucli de l’evangeli, viscut “a peu d’obra” i en la concreció de la més cridanera quotidianitat. No podem fer a menys d’entrar en la pràctica de l’evangeli de la misericòrdia, sabent que és aquí on descobrim com Déu actua i s’hi defineix, com queda palès també en el salm responsorial 68, on llegim: “Escolteu-me, Déu meu, vós que estimeu tant, vós que sou fidel a salvar els amics. El vostre amor, Senyor vessa bondat; mireu-me, responeu, vós que estimeu tant”... El Senyor escolta sempre els desvalguts, no té abandonats els seus captius”. Aquesta paràbola ens posa al centre de l’acció benefactora i guaridora de Jesús i conseqüentment dels seus deixebles a qui consona l’apel·latiu benaurat de misericordiosos.

Resultat d'imatges de misericordia catolica català                                               Ha estat el papa Francesc qui no fa pas massa que va convocar un Any Sant en commemoració del cinquantè aniversari de la conclusió del concili Vaticà II, amb el qual “havia arribat el temps d’anunciar l’Evangeli d’una manera nova. Una nova etapa en l’evangelització de sempre. Un nou compromís per a tots els cristians de testimoniar amb major entusiasme i convicció la pròpia fe. L’Església sentia la responsabilitat de ser en el món signe viu de l’amor del Pare. Adduint paraules de Pau VI, deia: “L’antiga història del samarità ha estat la pauta de l’espiritualitat del Concili... un corrent d’afecte i admiració s’ha desbordat del Concili sobre el món humà modern”. “Com desitjo que els anys venidors estiguin  impregnats  de misericòrdia  per a poder anar a l’encontre de cada persona, portant la bondat i la tendresa de Déu! Que a tots, creients i allunyats, pugui arribar el bàlsam de la misericòrdia, com a signe del Regne que és ja present enmig de nosaltres”. Va publicar un document titulat “Misericordia Vultus” que comença així: “Jesucrist és el rostre de la misericòrdia del Pare. El misteri de la fe cristiana sembla trobar la seva síntesi en aquesta paraula: misericòrdia. Ella s’ha tornat viva, visible i ha assolit el seu cimal en Jesús de Natzaret... Jesús, amb la seva paraula, amb els seus gestos i amb las seva persona, revela la misericòrdia de Déu”. “Sempre tenim necessitat de contemplar el misteri de la misericòrdia. És la font d’alegria, de serenitat i de pau. És condició per a la nostra salvació. Misericòrdia: és la paraula que revela el misteri  de la Santíssima Trinitat. Misericòrdia: és l’acte  últim i suprem  amb el qual Déu ve al nostre encontre. Misericòrdia: és la llei fonamental que habita en el cor de cada persona, quan mira amb ulls sincers el germà que troba en el camí de la vida. Misericòrdia: és la via que uneix Déu i l’home, perquè obre el cor a l’esperança de ser estimats, malgrat el límit del nostre pecat”. “La misericòrdia de Déu no és una idea abstracta, sinó una realitat concreta amb la qual Ell revela el seu amor, que és com el d’un pare o una mare que es commouen en el més profund de les seves entranyes pel propi fill. Val a dir que es tracta realment d’un amor “visceral”. Prové d’allò més íntim com un sentiment profund, natural, fet de tendresa i compassió, d’indulgència i de perdó·. Jesús ha assenyalat la misericòrdia com a ideal de vida i com a criteri de credibilitat de la nostra fe. “Feliços els compassius: Déu se’n compadirà!, és la benaurança en la qual hem d’inspirar-nos durant aquest Any Sant (sempre). “La misericòrdia en la Sagrada Escriptura és la paraula clau per a indicar l’acció de Déu envers nosaltres. Ell no es limita a afirmar el seu amor, sinó que el fa visible i tangible. L’amor, després de tot, mai no podrà ser  una paraula abstracta. Per la seva mateixa naturalesa és vida concreta: intencions, actituds, comportaments que es verifiquen en el viure quotidià. La misericòrdia de Déu és la seva responsabilitat per nosaltres. Ell se sent responsable, és a dir, desitja el nostre bé i vol veure’ns feliços, plens d’alegria i serens. És sobre aquesta mateixa amplitud d’ona que s’ha d’orientar l’amor misericordiós dels cristians. Tal com estima el Pare, així estimen els fills. Tal com Ell és misericordiós, així som cridats nosaltres a ser misericordiosos els uns amb els altres. La misericòrdia és la biga mestra que sosté la vida de l’Església. Tot en la seva acció pastoral hauria d’estar revestit  per la tendresa  amb què s’adreça als creients; res  en el seu anunci i en el seu testimoni envers el món no pot estar mancat de misericòrdia. La credibilitat de l’Església passa a través del camí de l’amor misericordiós i compassiu. L’Església “viu un desig inesgotable de brindar misericòrdia. Tal vegada massa temps ens hem oblidat d’orientar i de caminar per la via de la misericòrdia”. És el temps de retornar a l’essencial per a fer-nos càrrec de les febleses i dificultats dels nostres germans”.

P. Josep Mª Balcells 
Diumenge XV de durant l’any, 14 de juliol del 2019   Sabadell