SÍNODE
SOBRE LA NOVA
EVANGELITZACIÓ
Una feliç
coincidència ha donat ple sentit etimològic a la paraula sin-ode que provinent del grec vol dir
“fer camí conjuntament”. Aquesta vegada els camins i naturalment els caminants que
convergeixen seran bons companys per les moltes afinitats que contenen. En ser
camí = iniciar un procés vol dir que es faran bona companyia durant tota
l’anyada i més, perquè no es tracta d’efemèrides o solemnitats, fets aïllats
que simplement es commemoren i prou. Castells de foc de festa major. Res
d’això. Tots tres “esdeveniments” tenen el seu millor valor precisament en el de
la “continuïtat”. En tenim per tot l’any i molt més. Esmentem-les. Comencem per
dir –repetir seria més adequat, perquè a hores d’ara, ¿qui no n’ha sentit els
bombardejos usuals per enunciar-los, per donar-los a conèixer?: A.- El dia 11
d’octubre feia dia per dia cinquanta anys del començament del Concili ecumènic
del Vaticà II. (Fet de primeríssima categoria sobre el qual s’ha dit o millor
s’està dient de tot (“Rèquiem per un Concili” i altres que demanen que s’acabi
de posar en marxa en tantes coses on està encallat, etc, etc). Tornarà a estar
al prosceni de l’Església, ja ho veureu. B.- Durant gairebé tot el mes
d’octubre corrent des del 7 fins al 29 té lloc a Roma el Sínode dels bisbes
aprofundint el gran tema del moment sobre la nova evangelització (que fem i sobretot
que no fem. Conté la problemàtica “transmissió de la fe”. No encertem el com...
Llàstima de les poques notícies que traspuen els medis. (A cada família
cristiana hi hauria d’haver una revista setmanal i/o mensual per anar seguint
totes les eventualitats de l’Església pròpia i universal. N’hi ha tantes com en
vulgueu. Això comporta un gran tema de fons com és el de la “Religió i la cultura” o
l’analfabetisme funcional en el tema de la fe i de la i les religions... De pas
deixeu-me fer propaganda sobre el web “catalunya.religió.com”. De web n’hi ha
tantes, tantes... El problema és el seu seguiment fidel de cada tramesa. ¿És
demanar massa? C.- Hem iniciat fa justet deu dies l’Any de la Fe inaugurat i
impulsat pel papa Benet XVI invitant-nos a,”amb una exigència forta i
sostinguda, a redescobrir el camí de la fe , per il·luminar de manera cada cop
més clara l’alegria i l’entusiasme renovat del trobament amb el Crist”.
Afegeix: “Cal intensificar la reflexió sobre la fe per ajudar a tots els
creients en Crist a fer que la seva
adhesió a l’Evangeli sigui més conscient i vigorosa sobretot en un moment de profund canvi com el que la humanitat està vivint”. Tot això
comportarà “Redescobrir els continguts de la fe professada, celebrada, viscuda
i pregada, i reflexionar sobre el mateix acte amb què es creu, és un compromís
que tot creient ha de fer propi, sobretot en aquest any.
Sobre
aquest tema el Cardenal de Barcelona ens ha adreçat una Carta Pastoral titulada
“Homes i dones de fe” que farem bé de llegir-la i comentar-la (accentuo el fet
de “compartir-la” en petits grups, car així podríem aprofitar les tres avinenteses per a crear,
promoure i sobretot sostenir aquests grups d’intercanvi d’experiències de fe
que en poguessin donar en conseqüència
-tant de bo!- petits grups d’una dotzena
de persones que d’una manera regular i sistemàtica comparteixen la fe
“en viu”. ¡Fe expressada, fe confirmada! Ens fa falta molt d’aprofundiment en la fe. Sé que em repeteixo i
ho faig a posta: Per a tenir un mínim nivell acceptable d’experiència de la fe (recordeu allò
tan dit i repetit: “el cristià segle XXI o serà místic o no serà”) els grups-reunions de base ens són in-dis-pen-sa-bles,
on no escoltarem el “savi”, sinó que entre tots posarem en comú les pròpies
vivències i dubtes de fe per il·luminar-les i explicar-nos-les. I no seria gens estrany que els que ja han
fet molta ruta –no anys, sinó aprofundiments- ens sorprenguin amb unes
vivències que ens sorprendran bo i enrobustint-nos la pròpia fe.
En
plena nova coincidència també i arran de la mort del Cardenal Martini, s’ha
parlat molt del seu així considerat testament espiritual condensat en l’última
entrevista a poc abans del seu traspàs i fora dels subratllats que han sortit
amb profusió i fins a la sacietat, fe buscat en el seus llibres, concretament
en un dels seus darrers notoris al gran públic “Converses nocturnes a
Jerusalem” i m’he atrevit a subratllar algunes expressions seves ben adients
als tres temes de referència: com va viure els seus llargs “anys de la fe”, com
tenia clavada al cor l’espina de l’evangelització dels joves, de com vivia els
clarobscurs eclesials i de com preveia i volia veure l’Església no endarrerida
com la sentia i poruga, i traient rèmores i fallences. Se’ns a tornat com un
profeta per molts que creiem. Ja ho sabem que creure és ensems un patiment i un
goig esperançat i una clarícia de plenitud de vida... Ni res més fàcil ni res
més dolç. Paraula d’honor!
Ja
sabeu la meva dèria de sempre i la vull deixar per escrit reafirmant-la una vegada
més: En tots els documents sobretot els de remarcable importància sigui que
invitin, que interpretin, que vulguin remarcar fets importants per a la nostra
fe, ¡atenció!: cada paraula escrita ha estat ponderada i meditada fins a la precisió. Ho dic
perquè feu la prova amb les que jo he transcrit del document de Benet XVI La
Porta de la fe” que són les que cita i comenta per menut el cardenal en la seva Carta Pastoral.
Això també és vàlid per a les
converses nocturnes a Jerusalem fetes a base de preguntes que Martini
respon: No vull deixar de
transcriure-les perquè ens poden dir molt: ¿Què és el què distingeix un bon
cristià? “Un bon cristià es distingeix pel fet de que creu en Déu, en qui
confia; es distingeix pel fet que coneix Crist, de que el coneix cada vegada
millor i l’escolta. Conèixer significa llegir la Bíblia, parlar amb Crist,
deixar-se atreure per ell, assemblar-se a ell. D’aquesta manera, el cristià se
sent cada vegada més apressat a actuar socialment, a comprometre`s pels altres com feu Jesús , que guarí
els homes, cridà els seus deixebles, criticà els poderosos, llençà advertiments
als rics i rebé els estrangers. Així s’arriba a ser un home que se sent sostingut i impulsat per Déu. Al moment de la mort –i
vulgui Déu que així sia- podràs dir, en tu estic emparat, tu m’acceptes”.
¿Quina
és la postura d’un cristià en la societat actual?: Un cristià no es perd enmig dels corrents
moderns i en allò que momentàniament es considera modern o en allò que tothom
desitja. Un cristià intervé, fa quelcom, manifesta la seva opinió. “Sou jutges
del món”, diu Jesús als seus deixebles i ens ho diu a nosaltres. Ens col·loca,
per tant, en una forta `posició de poder; hem d’ajudar el món a trobar una
direcció. Això és el què vol dir ser jutge. No som només una gota que es fon en
el corrent de la societat, no sempre é fàcil viure com a cristià en la
societat”. “Avui és difícil pertànyer a l’Església i seguir essent senzillament
un membre passiu. Però qui està inserit en ella i assumeix una responsabilitat,
pot canviar moltes coses.... amb Pau podem dir: “Sóc un “altre” Crist. Ell no
té avui en dia altres mans, altra boca que la teva i la meva. Si et poses a
disposició de Crist quan saps que ets portador de l’Església, aprendràs a
estimar-la, per més que sofreixis a causa d’ella”.
Vull
deixar també constància del que respon a la pregunta: ¿Quina és la regla de
comportament més important en la convivència humana segons l’ensenyament de Jesús?:
El més important es: estimaràs el teu proïsme com a tu mateix. O, com es diu en
el text original hebreu: estimaràs el teu proïsme, perquè és com tu...
La
paraula que més surt en tot el llibre és la paraula coratge. Llàstima no poder-la comentar. Com els grans homes han
finit la seva existència, dient-nos: ¿ I tu què pots fer per a l’Església?, no
a l’inrevés com fem els criticaires, els passius, els pobrets- de-mi, com solem
dir....
Diumenge XXIX de durant l’any, 21
d’octubre de 2012 Barcelona
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada