ECUMENISME
“A DINS”
“A dins i
limítrofes”. Començo fent referència a un excel·lent llibre del gènere
epistolar: “Amb Déu o sense” d’aquests
que tens per amics malgrat no ens coneguem “de visu”, vull dir que els coneixes
tu i els reconeixes sense que els interessats en sàpiguen gota de tu. Poso els
seus noms: Torralba i Villatoro. Cartes que van i venen i que “volen” portant
les ales plenes de reflexions d’aquestes que hom titllaria “de fons”. No és el
primer –i estic segur que no serà pas l’últim del gènere-. A l’abast de
qualsevol tenim les cartes que s’escriuen Martini i Eco. Les nostres “Cartes
creuades del bisbe Carrera. Cartes amunt
i avall. És un gènere molt agraït per als autors i per als lectors, us ho ben
asseguro. Aquest estiu l’hem llegit fins a l’exhauriment propi durant una
setmaneta, com fem cada any, una trentena llarga de persones.
Només
obrir el llibre en menció directa un es troba amb una anècdota molt significativa
que a guisa de pròleg explica l’editor, Moreta. Parlant d’una per a mi una
figurassa francesa de la que editava un seu llibre, el primer, i que no
coneixia aleshores personalment a la seva autora; ella, psicoanalista, que fa
moltes i sucoses incursions en el món bíblic, amb molta creativitat i novetat.
Algú li va aconsellar de publicar “El monjo i la psicoanalista”. A l’hora de
presentar-la en la caràtula del llibre diu que es agnòstica. Temps li va faltar
a l’autora, en saber-ho, i amb la finesse francesa li digué: “No em presenti
com a agnòstica, sisplau. Tampoc com a creient. No m’agraden aquestes
etiquetes. Jo sóc una indagadora. Li diu en francès: Je suis chercheuse. Tots
dos autors s’identifiquen en el treball i
ofici...
Les
lectures litúrgiques d’avui estan més
aviat sobreres de zel mal enfocat i, de seguida, surten les prohibicions, a no ser
tinguts “de la colla”, com si ells fossin els únics garants de l’ortodòxia i de
l’ortopraxi. Simplificant: o nosaltres o ningú.
La
frase que fa pensar de veritat és: “qui no està contra nosaltres és amb
nosaltres. ¡Què mal fiats que som! I intempestius que una cosa porta a l’altra. El pobre-jove Josué (ja n’anirà
aprenent més endavant!). Vol que Moisès prohibeixi els per a ell intrusos.
Moisés respon a la manera de gran senyor i amb garantia perdurable: “¡Tant de
bo que tot el poble del Senyor tingués el do de profecia i que el Senyor els
donés a tots el seu Esperit”. ¡Què més
voldríem per a nosaltres i per a tothom!
¡No
és dels nostres! ¿I tu què i com ho saps? Cal fer un permanent exercici de
confrontació “amical” entre positures que tot i ser diferents d’entrada poden
fer fructuosament incursions en el “land” considerat inicialment contrari (?),
que a jutjar pel mateix llibre que comentem, il·lumina i enriqueix qui ho diu i
qui ho escolta. No es tracta d’un matx o d’una jugada d’escacs a veure qui perd
o qui guanya la partida. L ’apologètica
ja no compta... L’interessant de tot plegat és precisament els inputs que es
fan mútuament que enriqueixen, que obren filons inèdits de pensament. No tothom
ho té tot pensat de forma que a cada pregunta ja tingui la resposta a mà. És tota
una altra manera de fer i de fer fer: reflectors, lupes, matisos. Expressar la
pròpia fe o no-fe fa que un s’adoni de moltes coses que ni les havia pensat
mai. Com que no és cap guerra, afloren de seguida els sentiments i aquests fan
que cadascú es mostri amb les seves carències, limitacions, però també es brodin
autèntiques poesies de la fe i de la no-fe. En definitiva molt ben escrit el llibre i
definitivament recomanable.
Deixeu-me
posar dos paràgrafs perquè pugueu veure què diuen i com s’ho diuen. Començo per
en Villatoro:”Hem parlat molt del sentit de les coses. Del per què, o sobretot
del per a què de les coses. Jo sempre t’he dit que per a mi, en el fons, el
sentit, el per què i el per a què, ve donat per la humanitat, per allò que és
específicament humà: la capacitat de pensar i de sentir, de preveure i de
recordar, de construir amb el pensament
(i a partir del pensament, ciència i filosofia, novel·les i catedrals,
simfonies i cançons de bressol) Participar en aquesta extraordinària aventura
humana, que en el fons és l’aventura de
la cultura, en el sentit, més noble i més ampli de la paraula, és per mi la
gran forma de sentit. El meu per a què... Essencialment és anar més enllà de la
natura en nom de conceptes i de sentiments. De paraules i de relats. D’idees i
d’ideals. La clau és aquesta capacitat d’anar més enllà, i de fer-ho en una
mena d’ascensió cap a la noblesa, cap a la compassió, cap a coses més altes”.
Pel
seu cantó Torralba dirà: “El pensament és un exercici que acostuma a despullar
les coses, les situacions, i no és neutre emocionalment. En pensar tot es torna
problemàtic: l’amistat, l’amor, el treball, el futur, les relacions, el sexe,
l’alimentació, el lleure, tot esdevé estrany i inhòspit. Ens afronta
radicalment a la nostra finitud i condició mortal... Més enllà d’això la
vinculació entre creences, actituds i estats d’ànim és una de les qüestions que
m’interessen més... L’espiritualitat és a la base de totes les nostres creacions
culturals, mitològiques, artístiques i filosòfiques. Per això m’interessa tant
tot el que és espiritual, perquè és la font, la base de l’art, de la música, de
la literatura, de la poesia, també de la mística en el seu grau més elevat. La
creença quan és autèntica, té conseqüències en les actituds, també en els
estats emocionals. Si la fe és un do i
una relació interpersonal, afecta lògicament els estats d’ànim i la manera
d’enfocar la vida. No
solament l’adhesió a un credo, a un conjunt de veritats abstractes, a una
cosmovisió; és la resposta a una crida interior, la consciència de ser estimats
per Déu incondicionalment. No hi ha dubte que aquesta vivència té conseqüències
positives en la vida personal, social, afectiva i laboral”.
Com
a preàmbul: massa massa llarg, ja que jo volia anar a raure en l’ecumenisme
vist (viscut) des de dins. Vivim en una pluralitat de base fortament
associativa. Així han nascut la profusió de les famílies religioses. El vano és
més que semicircular. Unes es moren, d’altres en surten de noves. L’expressió
que va fer fortuna temps endarrere fou la de “La fidelitat creativa”. Nucli
fonamental: basat en l’evangeli; missions: diferents, complementàries.
Pel
que fa al futur de l’Església són molts els que pensen que es basarà en
l’associacionisme. No sectes. No bons i “dolents”. Amb particularitats diverses
segons temps, llocs, intuïcions i
preferències diversificades. El
Concili és qui ho promou. Som poble, u,
únic, universal. A partir d’aquí tota diversitat és bona si l’Església la
reconeix. “La santa
Església , per institució divina, està ordenada i es regeix
amb una varietat meravellosa. “Perquè, així com en un sol cos tenim molts
membres, i no tots tenen la mateixa funció, també nosaltres tots plegats som un
sol cos en el Crist, i cada un en particular som membres els uns dels altres”.
Trobo
molt encertat el tema i el to emprat en el darrer número (453) de FOC NOU que
porta aquest títol: Noves realitats
eclesials. Nous moviments cristians. Donen la paraula a vuit d’entre les
més conegudes, però afortunadament n’hi ha i encara n’hi haurà moltes més. Joan Pau II en la seva Carta apostòlica A l’inici del nou mil·lenni parla de
l’espiritualitat de Comunió, amb aquesta frase que ha guanyat noble significat:
“Fer de l’Església la casa i l’escola de la comunió aquest és el gran repte que
tenim davant nostre en el nou mil·lenni que comença si volem ser fidels als
designis de Déu i respondre també a les profundes esperances del món. Parla
dels espais de comunió que han de ser cultivats
i ampliats dia a dia, a tots els nivells, en el teixit de la vida de l’Església.
Convé, amb aquesta finalitat, fer nostra
l’antiga saviesa la qual sabia animar a escoltar atentament tot el poble de Déu.
És significatiu el que sant Benet recorda a l’abat del monestir, quan l’invita
a consultar també els més joves: “Déu inspira sovint al més jove allò que és
millor”. I sant Paulí de Nola exhorta : “Estigueu pendents del llavis dels
fidels, perquè en cada fidel bufa l’Esperit de Déu”. Per tant, així com la
saviesa jurídica, posant regles precises
per a la participació, manifesta l’estructura jeràrquica de l’Església i evita
temptacions d’arbitrarietat i pretensions injustificades, l’espiritualitat de comunió dóna una ànima a l’estructura institucional
, amb una crida a la confiança i a l’obertura que respon plenament a la dignitat i la responsabilitat de cada membre del poble
de Déu.
Acabo:
“Apostar per la caritat: A partir de la comunitat intraeclesial, la caritat
s’obre per la seva naturalesa al servei universal, projectant-nos en el
compromís d’un amor actiu i concret amb cada ésser humà. Aquest és un àmbit que
caracteritza d’una manera decisiva la vida cristiana, l’estil eclesial i la
programació pastoral”.
“Són
moltes en el nostre temps les necessitats que interpel·len la sensibilitat
cristiana. El nostre món comença el nou mil·lenni carregat de contradiccions...
¿És possible que en el nostre temps, hi
hagi encara qui es mori de fam, qui estigui condemnat a l’analfabetisme; qui no
tingui l’assistència mèdica més elemental; qui no tingui sostre on
aixoplugar-se”.
Ens
hem d’unir per ser eficaços. Ho repeteixo. Sense associacionisme no tenim
futur. Sols, ¿com podem ser poble?, En grups, així serem més vivaços en la fe i
més pràctics en la
caritat. Feina n’hi ha. Cal organitzar-nos sobre la base de
la nostra fe compromesa. Ja s’ha dit i es fa sobretot a AL. Comunitats de base
i evangeli a proa... I veles al vent.
Diumenge
XXVI de durant l’any, 30 de setembre de 2012
Barcelona
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada