dissabte, 27 de setembre del 2025

Homilia del diumenge 28/09/2025

                                           FRATELLI  TUTTI

                                               Llegint, llegint he après de no sé qui, però que tenia molta raó, que abans de tota altra cosa en començar a pensar en la possible homilia del proper diumenge, ja a partir del començament de la setmana anterior llegeixo pausadament tots els textos de la Missa en el nou eucologi (digui’s missalet d’abans) que es titula “La Missa de cada dia” (Edit. Claret) que us recomano que us hi subscriviu, perquè us pot servir també per llegir, sempre llegir (és la meva joiosa mania!) la missa de cada dia (valgui la iteració), no llegeixo mai sense un boli a mà dreta i un quadern a tocar on escriure les “pensées” que em venen a tomb. Centrat en cercar el possible o determinadament clar el tema a tractar, passo immediatament a proposar-me’n el títol, que sempre he llegit que de tot el que un pot intentar d’escriure, encertar-lo (el títol), ja val per tot el què després pots escriure. Avui no hi ha alternativa: he de parlar dels pobres “invisibilitats”, més que invisibles, perquè això és fruit d’un oblit “actuat”, per més que no ho pugui semblar. Passo endavant i tempto el títol. Rumiant..., (eureka! Ja el tinc!). No el veieu què flamant: Fratelli tutti. Amb llatí per impressionar més! No sabíeu que és una esplèndida deixa-tresor que ens lliurà l’enyorat Franciscus? M’ha semblat, amb perdó de la primera pre-proposta que volia posar-hi: “Tingueu els mateixos sentiments de Jesús” que l’encalçà com a primera benaurança en dues versions: “Benaurats els pobres en l’esperit” i corregit per Lluc amb un contundent: “Benaurats els pobres”, sense més, que és (sembla) més autèntic. Avero el llibret “de marres” de les lleixes que tinc a tocar i només obrint-lo ja se’m presenta un nou títol que és més poètic però que faria perillar el tema. Us el dic, “I have a Dream”, perquè vegeu que és ben interessant de preparar-se per anar de ple a la missa dominical (cosa que ho podríem fer si tinguéssim el llibre de les altres “marres”). Llegiu, si us plau, els 8 primers números (els documents papals es citen per números ordinals, no per pàgines). En aquesta entrada, com a vestíbul de l’encíclica (atenció: diuen encíclica quan l’escrit es considera de primer rang, altrament se’n pot dir exhortació).

                                               Començant a llegir... (Cal advertir que hem de posar com a prolegòmens que s’ha de fer una distinció entre l’era de la informació, distingida de la successiva era del coneixement i més encara, amb do de pit: l’era de la saviesa. Que no és el mateix, ni de bon tros i llegint els entesos ens diuen que normalment no sobrepassem el primer estadi i així ens va: sabem de tot sense saber gairebé res de res) , dèiem més endavant, suara,  que per ser encíclica cal “posar-se les botes” i no n’hi ha per a menys: Enllaça Fratelli tutti amb Laudato si` i totes dues amb Sant Francesc d’Assís, patronímic del papa traspassat. Com lliguen les coses: estil franciscà de totes totes: la seva dèria que ja consta en el títol complet on recala el tema de fons: “sobre la fraternitat i l’amistat social”. I explícitament ens parlarà del punyent tema de les desigualtats creixents, que és el tema d’ara i de demà, perquè el Món com el retratarà amb això de les ulleres “pervassives” o com se digui: en el primer capítol “ Les Ombres d’un Món Tancat”. He tingut el desvari d’anotar totes les ombres que com a notícies (ep, només actualitats!) de les dissonàncies socials d’un diari i me n’he desdit, perquè no vull semblar pessimista rematat, sinó una persona que sap de quin món es pot parlar: cruix, gemega.. etcètera (mai tan clavat!). Tinc un company que en les seves “aventures pastorals” demana que s’escriguin, ben clarament, les accions que són positives, perquè no caiguem en un estrès o en qualsevol malura de les d’ara totes de salut mental... No sé com li va!

                                               Si m’ho permeteu només (?) us escric el número 1 perquè vegeu com escrivia aquest papa de permanent memòria i jutgeu per vosaltres mateixos: “Fratelli tutti, escrivia sant Francesc d’Assís per adreçar-se a tots els germans i germanes i proposar-los una forma de vida amb gust d’Evangeli. D’aquests consells en vull destacar un en què invita a un amor que va més enllà de les barreres de la geografia i de l’espai. Allí declara feliç el qui estimi l’altre “tant el seu germà quan és lluny d’ell com quan és a prop seu”. Amb aquestes poques i senzilles paraules va expressar  l’essencial d’una fraternitat oberta que permet de conèixer, valorar i estimar cada  persona més enllà  la proximitat física, més enllà del lloc de l’univers on hagi nascut o on habita”. Digueu-li al “magnat”, si el veieu, ara que va per tot arreu amb aquell dit estès com si fos el seu bastó de manaire omnipresent. Amb aquella mirada que no vull classificar per no embrutar aquestes línies... 

                                                Us he de posar el número 2, perquè encara ens pot “situar” de veres en el seu pensament que m’apassiona del tot.  “Aquest sant de l’amor fratern, de la senzillesa i de l’alegria, que em va inspirar a escriure l’encíclica Laudato si, torna a motivar-me...(que és el meu i que penso que compartireu com a bons germans de ruta –digues-ne sinodals)...per a dedicar aquesta nova encíclica a la fraternitat i a l’amistat social. Perquè sant Francesc que se sentia germà del sol, del mar i del vent, se sabia encara, més unit als qui eren de la seva pròpia carn. Va sembrar pau pertot arreu i caminà prop dels pobres, dels abandonats, dels malalts, dels rebutjats, del darrers”, (descartats afegiria Franciscus).

                                                Ara em convé posar el número 4 parcialment. “Ell no feia la guerra dialèctica imposant doctrines, sinó que comunicava l’amor de Déu. Havia entès que “Déu és Amor: el qui està en l’Amor està en Déu” (primera Carta de Joan 4, 16)  D’aquesta manera va ser un pare fecund que despertà el SOMNI (Dream) d’una societat fraterna, perquè “només l’home que accepta de trobar-se amb altres éssers en llur propi moviment, no per retenir-los amb ell, sinó per ajudar-los a esdevenir una mica més ells mateixos,  esdevé realment pare” (És una cita d’un llibre que us farà descobrir això “el gust per a l’evangeli”. És d’un autor que mereix llegir-li tot el que va escriure perquè transmet això: “El gust evangèlic”. El llibre es titula “Exili i tendresa” i també jo n’hi afegeixo un altre “La saviesa d’un pobre”. Autor: Éloi Leclerc, franciscà

                                                Encara hi vull afegir alguns trossets d’altres números: Així comença el 4: “Les qüestions relacionades amb la fraternitat i l’amistat social han estat sempre entre les meves preocupacions. Durant els darrers anys m’hi he referit reiterades vegades i en diversos llocs”. D’ell és la frase “hem de ser pobres i hem de viure amb els pobres”. (Sic!)

                                                En el número 7: “Així mateix, quan estava redactant aquesta carta, va irrompre de manera inesperada la pandèmia de Covid-19, que deixà al descobert les nostres falses seguretats. Més enllà de les diverses respostes que hi donaren els distints països, s’evidencià la incapacitat d’actuar conjuntament. (Això ho deia a l’octubre del 2020! Ara estem veient que algú rebrega i escanya les institucions universals: ONU, OMS etcètera) Anem endavant o com els crancs...

                                                En el començament del número 8: “Anhelo que en aquesta època que ens toca de viure, reconeixent la dignitat de cada persona, puguem fer renéixer  entre tots un desig mundial de germanor. Entre tots: “Heus ací un famós secret  per  SOMIAR i fer de la nostra vida una formosa aventura. Ningú no pot lluitar per la vida aïlladament |...| Es necessita una comunitat que ens sostingui, que ens ajudi i en la qual ens ajudem els uns als altres a mirar cap endavant. Com és d’important somiar “junts”. (No us diu res aquesta paraula? Junts! Sínode!) |...|  Tots sols correm el risc de tenir miratges, en els quals veiem el que no hi ha; els somnis es construeixen junts. Somiem com una única humanitat, com a caminants (Atenció: sín-ode altra vegada!) de la mateixa carn humana, com a fills d’aquesta terra que ens alberga a tots, cadascú amb la riquesa  de la seva fe o de les seves conviccions, cadascú amb la pròpia veu, tots germans.

                                                Us deixo tranquils. He llegit també... que l’homilia cadascú se l’ha de fer o bé si no, ens quedarem sense  i, a més, “infantilitzats” si esperem que ens peixin... Encara no teniu l’encíclica? Teniu llapis o bolígraf i un quadern per a escriure el que l’Esperit us suggereixi? Estem enfocant ja el número 9... Bon viatge” I si ho comentéssim? Seria una meravella de gust sinodal, que vol dir evangèlic. Quina actualitat/coneixement/saviesa tenen les lectures d’avui, mai com ara, a fe de Déu!

                                                Arrodonim la cosa: salto al 277: “L’Església valora l’acció de Déu en les altres religions, i “no rebutja res del què en aquestes religions hi ha de sant i veritable. Considera amb sincer respecte les maneres d’obrar i de viure, els preceptes i doctrines que |...| no poques vegades reflecteixen un raig d’aquella Veritat que il·lumina tots els homes”. Ara continuo i  és per emmarcar-ho: “Però els cristians no podem amagar que “si la música de l’Evangeli deixa de vibrar en les nostres entranyes, haurem perdut l’alegria que brolla de la compassió,  la tendresa que neix de la confiança, la capacitat de  reconciliació que troba la seva font en el fet de saber-nos sempre perdonats-enviats. Si la música de l’Evangeli deixa de sonar a les nostres cases, a les nostres places, en el treball, en la política i en l’economia, haurem apagat la melodia que ens desafiava a lluitar per la dignitat de tot home o dona”. Per a nosaltres, aquesta deu de la dignitat humana i de fraternitat està en l’Evangeli de Jesucrist. D’Ell sorgeix “per al pensament cristià i per a l’acció de l’Església la primacia es dona a la relació, al trobament amb el misteri sagrat de l’altre, a la comunió universal amb la humanitat sencera com a vocació de tots”.

                                                Sabríeu trobar en el document del Sínode quan es parla d’Harmonia? Gust, música d’Evangeli de Jesucrist.

P. Josep Mª  Balcells.

Diumenge XXVI de durant l’Any que –recordem-ho també -estem ja en la pujada de la tardor i els dies s’escurcen, 28, octubre del 2025  Sabadell.