dissabte, 30 d’agost del 2025

Homilia del diumenge 31 d'agost del 2025

                                    DE  L’HUMUS  VENIM...

                                               Aquest és el nostre origen, i no ho dic amb menys teniment, sinó tot el contrari: som naturalesa! Amb ella hem de ressorgir. Aquesta és la nostra ascendència última que vol dir la primera. Cal també no perdre de vista que la compartim amb el mateix Mestre d’Humanitats, Jesús, que ens ensenya precisament amb el seu exemple a valorar la realitat que vivim i som i la convivència que compartim els humans. Creats a imatge i semblança de Déu, no gens menys! La crida de la terra és el gran desvetllador que ens agermana amb la naturalesa i que ens descobreix els valors consistents que ens fan persones. Tota aquesta identitat ens introdueix en la lliçó sapiencial que avui se’ns fa ineludible, si llegim els texts de la Missa. Comencem per la primera lectura que és un himne al seny i a la saviesa, dit amb sorpresa, talment de la virtut i l’actitud de la humilitat. No la vull trair, posant-la en majúscula. La maduresa humana comporta saber-nos esdevinguts discrets, modestos, humils, en una paraula. La humilitat és, al meu entendre, el valor humà per excel·lència. Costa ser senzill, obert, assenyat, proper, empàtic. Cal haver passat per tots els “auto-“egos” inflats, per arribar a aquest estat primordial de ser autènticament nosaltres mateixos, en claredat, lucidesa i realisme; saber “ser”, sense necessitat de fer-nos valdre ni d’aparentar, ni de demanar que ens diguin el que no som, ni el que valem. Tots en el curs del madurar, i això pot comportar creixences, sabem però també dels nostres límits i limitacions. No som centre de res, afortunadament! La lectura dels escrits “sapiencials” (=dels savis) hauria de ser una lectura obligatòria per a tota formació, tant d’infants com d’adults; més d’aquests últims preferentment, perquè l’experiència de la vida ens porta a entendre’ns adequadament; i si hem crescut ponderadament -que vol dir raonablement i emotiva-, sabent discernir el viure i sobretot el conviure, sabent posar a les balances del propi coneixement tant el raonament com l’emotivitat en parts complementàries; i també del coneixement dels altres, amb els quals no hem de perdre de vista que som germans, que són el deliciós “nosaltres” que ens acompanya en el camí de la vida més del que creiem. Tota llengua, tota cultura ha generat una “paremiologia”, un refranyer, on es condensen les experiències decantades dels qui saben viure-conviure amb el mestratge extret de les pròpies i alienes “pàgines viscudes”. L’humil té guanyada la partida de la vida a l’avançada. Una condensació primera hauria de ser, sense anar més lluny el “Manual d’urbanitat”, el prescriptor de les “Bones relacions”. Avui estem en uns dèficits en aquest sentit que són d’alarma social. No podem conviure sense aquesta arborescència de “modes” i maneres i de saber viure sense estridències i amb la suavitat del saber “estar” i “ser”; i que et trobin a faltar quan no hi ets, pels petits serveis del saber fer agradable i joiós el nostre capteniment i la promoció del benestar comú, convivint agermanant-nos. Només veient l’addicció a  la violència i la ruda agressivitat, paleses en les polítiques com mai i els tremendismes que es poden veure als mitjans, un voldria viure molt més en una relaxada solitud que no pas trobar-se enmig de vides desnortades, desmarxades i de mal pair i pitjor conviure...

                                                Recordo unes pàgines de Don Quixot que em van semblar d’autèntic florilegi: El Cavaller blasma en Sancho perquè només parla encadenant refranys l’un darrere l’altre, i ho fa també ell mateix sense ni adonar-se’n en una hilarant gerga de refranys tots dos. “Sensacional, humà tanmateix!”.

                                                A l’evangeli d’avui Jesús, invitat a compartir taula amb un dels principals fariseus i en advertir que un seguit de fariseus anaven possessionant-se en els millors llocs i que l’estaven observant, Jesús discretament va posar a consideració una paràbola sobre les ganes de lluir-se i acaparar els millors llocs. L’hem sentida i m’excuso de tornar-la a dir. Una bona “repassada”, amb conclusió mayèutica: “Tothom qui s’enalteix serà humiliat, però qui s’humilia serà enaltit”. Suposo que la diria amb una actitud benvolent i amb to d’aquell qui no vol ferir... Després en ve una altra de paràbola, aquesta, dirigida al senyor que el convidava, i amb més senzillesa en pronunciar-la posava el tema de convidar els qui no tenen ni per tornar-te l’agraïment per no tenir res per fer-ho, llevat d’expressar-ho de paraula, amb tot el tacte possible. Donar sense esperar cap recompensa és la filigrana del donar. Això ens obre als àmbits del donar graciosament, és a dir en l’àmbit del que significa el do –dic do, i m’hi recolzo a gratcient!- de l’amor, del donar, bo i donant-se tot un mateix. Aquests dies passats hem llegit en les litúrgies de sant Bernat, i en la de sant Ramón que incloïen uns texts que m’inviten ambdós a posar-vos unes línies que les trobo excepcionals: Bernat, així s’explica: “L’amor és suficient en si mateix, és plaent per si mateix, per causa d’ell mateix. Ell mateix s’és mèrit, ell mateix s’és premi. L’amor no busca causa ni fruit fora d’ell, el seu fruit és el seu ús. Estimo perquè estimo, estimo per estimar”. El nostrat Ramón Llull condensa en els seus llibres: Proverbis de Ramón i Mil proverbis: “Caritat no et lliga costretament, mes amb llibertat, Caritat ella mateixa costreny a amar, no que sia costreta. Totes les altres virtuts serveixen caritat, i ella es dona. Caritat, de fortalesa enforteix són amar. Caritat multiplica tant creença, que no tem argument. Caritat multiplica tant esperança, que no tem fretura. Caritat no ment i hi ha en si mateixa son compliment. Aitanta caritat pots haver com pots voler. Més val caritat en ta voluntat, que tots tos mèrits. Foll és qui sense caritat cuida ser estimat”.

                                                Empesos amb aquesta profusió d’invitacions a ser humils i, per tant, a viure estimant, recalarem en traduir-les en els texts del Sínode: “L’espiritualitat sinodal que sorgeix de l’acció de  l’Esperit Sant i requereix l’escolta de la Paraula de Déu, la contemplació, el silenci i la conversió del cor. Com ha afirmat el papa Francesc l’Esperit Sant és guia segur, i la nostra primera tasca és aprendre a distingir la seva veu, perquè Ell parla en tots i en totes les coses. Una espiritualitat sinodal també exigeix ascesi, humilitat, paciència i disponibilitat a perdonar i ser perdonat. Acull amb agraïment i humilitat la varietat de dons i de les tasques distribuïdes per l’Esperit per al servei de l’únic Senyor. Ho fa sense ambició o enveja, ni desig de dominació o de control, cultivant els mateixos sentiments que Jesucrist que, “es va fer no-res, fins a prendre la condició d’esclau”. En reconeixem el fruit quan la vida quotidiana de l’Església està marcada per la unitat i l’harmonia en la pluriformitat, Ningú no pot seguir sol per un camí d’espiritualitat autèntica. Necessitem suport, inclosa la formació i l’acompanyament espiritual, com a individus i com a comunitat”. (n 43).

                                                Com sempre posem el cor en la pregària de la Col·lecta que ens ajudarà a viure la humilitat en l’amor i l’amor en la humilitat : “Déu omnipotent, tot el que és bo ve de Vós, sembreu en els nostres cors l’amor del vostre Nom, i nodriu tot el que és bo en nosaltres, fent més viva la nostra pietat*, i conserveu-ho amb sol·licitud amorosa”. Les oracions van sempre dirigides a Déu Pare que ens estima i conclouen amb la doxologia a la Trinitat. Cal que aquesta ho sigui veritablement. En les coses que les diem sovint, àdhuc pretesament pregant, hi ha el perill cert de rutinització. Ho dic per pròpia experiència.

                                                 * Pietat és un terme de l’Antic Testament que va més enllà del què entenem per una pietat d’ajuntar amb sentimentalismes de dubtosa qualitat les mans pels palmells. És la relació amorosa amb Déu Pare que -valgui l’expressió- amoroseix, entendreix el tracte, les actituds misericordioses de fons d’un que tot ho creu, tot ho espera i tot ho viu en referència clara, sostinguda, amable en Déu i en els germans.

 P. Josep Mª Balcells

Diumenge XXII de durant l’Any Sant 2025, 31 d’agost.  Tàrrega