diumenge, 22 de setembre del 2024

Homilia del diumenge 22/09/2024

                                                    SERVIR  I  ACOLLIR

                                               No oblidem que des del diumenge passat estem en camí vers Jerusalem, acompanyats i acompanyant en la veritable Escola de l’Anima amb Jesús com a Mestre que hi exercirà amb la seva Persona (gestos, actituds, manera de ser i d’estar) i com a Missatger sembrant la Bona Nova del Regne de Déu, el seu Pare... Recordeu també del diumenge passat la sèrie de preguntes sobre la identitat del mateix Jesús i, conseqüentment la nostra pròpia, que vam compartir, és a dir: la fita i fi de la seva vida-missió-lliurament a mort “a mans dels notables, grans sacerdots, mestres de la Llei (no hi faltava ningú del “Sistema”), sempre ho acabava amb la precisió de que ressuscitaria. A la primera manifestació, la del diumenge passat, Marc deia com subratllant-ho: “i els ho deia amb tota claredat”.  Avui a l’escena de l’evangeli després de la Manifestació-Anunci per segona vegada, Marc  desprès de afegir que ressuscitaria al cap de tres dies, torna Marc a fer aquesta remarca, ara més enutjosa: “Ells no entenien què volia dir, però no gosaven fer-li preguntes”. Hem de fer notar que al diumenge passat hi ha aquell incís que no el vàrem comentar quan Pere posant-se a contradir-lo, Jesús li esventà un “fuig d’aquí, Satanàs, (nom del Temptador!) No penses com Déu, sinó com els homes” com volent significar que està ben i ben lluny d’entendre’l. ¿Que per què recullo aquest passatge vergonyant de Pere? Perquè a l’evangeli d’avui posarem al descobert les “discussions”  que portaven pel camí tot i l’afirmació rotunda de la seva Manifestació-Anunci del que succeiria a redós de la Pujada a Jerusalem: ara no Pere, sinó tots els apòstols són els “encausats” en aquesta contradicció entre allò que anuncia com a final de vida-i-missió i com ells es barallen i contenen per veure qui primejarà en el suposat(?) Regne messiànic(!). Jesús els deixa fer, dolgut, trist per la incapacitat d’entendre’l els seus més “propers...”. Arribats a casa, Jesús els interpel·la: i doncs, ¿quina “tramoia” us portaveu pel camí?  Jesús –nota Marc- “s’assegué” que és com dir:  com feien els mestres a les sessions de la sinagoga els dissabtes, ara asseguts en senyal de que l’alliçonament serà capital, cridà els dotze, com per posar-los al prosceni indicant que ells havien de ser els més implicats en primera persona, en el qué els diria. I comença amb aquest “Si... (No mana, demana, cadascú dirà per si mateix, opció personal...) algú vol ser el primer, ha de ser el darrer i el servidor de tots”. Ha dit la paraula de les més genuïnes de tot l’evangeli. Ser servidor, és posar-se a la cua, fer com Ell mateix fa i farà d’una faisó preeminent el dia de l’últim Sopar on els posà com a exemple Ell mateix, en un moment solemne d’una doble manifestació: com a Eucaristia i ensems com a Mestre que pren la figura d’esclau i servidor, rentant-los els peus, feina d’esclaus. Què bé que anéssiu al capítol 13 on es concentra una visió de Jesús inèdita, recusada inicialment per Pere, que sempre surt fora d’osques... capitulant davant d’aquell “si no et rento , no tindràs part amb mi!”  Invita Jesús a fer com Ell acaba de fer: “Us he donat exemple, perquè tal com jo us he fet , ho feu també vosaltres. Us ho ben asseguro; el criat no és més important que el seu amo, ni l’enviat més important que el qui l’envia. Ara que heu entès tot això, feliços de vosaltres si ho poseu en pràctica”. I tornant a l’episodi d’avui, segueix: Posa un noiet al mig, el pren en braços i els diu: “qui acull un d’aquests nois perquè porta el <meu nom, m’acull a mi, i qui m’acull a mi, no és a Mi que m’acull, sinó el qui m’envia”. Ja tenim l’altra expressió de les més genuïnes: Servir i acollir. Bona part de l’evangeli està concentrat en aquests dues actituds, fortament evangèliques. “Sereu feliços si ho poseu en pràctica”.

                                               Ara caldria retornar a la invitació que Jesús ens feia diumenge passat quan ens feia aquesta crida sempre amb el “si...” per davant. Ho recordeu? “Si algú... vol venir amb mi... Recordeu que ho vaig posar amb un altre redactat, amb la presumible permís (!) del mateix Mestre: Si algú vol venir amb mi que m’acompanyi, que comparteixi amb mi la meva creu i vagi assimilant que haurà de prendre la pròpia creu i en anar endavant amb la meva companyia arribarà a negar-se si mateix, (que llegint l’”Experiencia cristiana de Dios” de Juan Martin Velasco he començat a entendre que l’oblit d’un mateix és condició indispensable per a afirmar la Presencia de Déu en mi com a experiència cristiana de Déu. El mateix raonament trobo en el llibre de Fromm quan posa diametralment oposats els conceptes viscuts, experimentats entre Ser i Tenir.

                                               Reprenent aquesta constatació de que sereu feliços (=benaurats!) si podeu en pràctica l’acolliment, així en general, de forma que pugui afectar a tothom. Això em porta al capítol 25, l’últim de Mateu, la festa del qual se celebra, avui dissabte 21 de setembre, l’aportació del qual vull que sigui com un homenatge per haver-nos escrit el seu evangeli que és el més usat en la litúrgia. És el relat del Judici final quan Jesús farà el destriament de les ovelles. Els dirà als de la dreta: “Veniu beneïts del meu Pare, rebeu en herència el Regne... Abreujo: “Perquè quan tenia fam em donàreu menjar i així de les restants obres de misericòrdia... Senyor, ¿quan us donarem menjar?  Us asseguro que tot allò que fèieu a un d’aquests germans meus més petits a mi m’ho fèieu. I als de l’esquerra el mateix però que no fèieu. Atònits uns i altres! Veieu la sintonia amb el que diu avui Jesús, Mestre en el nostre evangeli i el secret i la descoberta d’última hora, en termes de judici i quan feia una parada per reprendre el  camí de Pujada a Jerusalem.

                                               Ens hem de malfiar de que sabem estimar. És ben bé cosa de pocs. Així ho asseveren moltes persones que han fet freqüentment discerniments sobre quines són les tendències usuals en nosaltres mateixos sempre en relació amb els altres que és quan més clarament ens adonem de que ens mirem més a nosaltres que no als altres. Jaume de qui llegim la seva carta on ens parla de dues savieses, la del desig que és la que Fromm en dirà de la “saviesa” del desig, del tenir, del consumisme, del plaer i del poder. Jaume, mireu quina caracterització ens posa avui!: primer l’anomena de “dalt” en oposició a la de baix. I com la descriu!: saviesa pura, pacífica, amable, dòcil, plena de misericòrdia i de bons fruits sense parcialitats ni hipocresia. A mi hem tenen fascinat els fruits de l’Esperit Sant que guarda amb delicadesa Pau a l’altra Carta, la dels gàlates (Ga 5, 22), “amor, goig, pau, paciència, benevolència, bondat, fidelitat, dolcesa, domini d’un mateix. Els qui són de Jesucrist han clavat a la Creu  totes les passions i tots els desigs terrenals. Si vivim gràcies a l’Esperit, comportem-nos d’acord  amb Esperit”.     M’abelleix posar la pregària pel Sínode, ja que a l’octubre començarem “en línia” la segona reunió mensual, en la qual tots hi tenim posada una discreta il·lusió:

            “Som davant vostre, Esperit Sant, reunits en el vostre nom. Vós que sou el nostre vertader Conseller: veniu a nosaltres, doneu-nos suport, entreu en els nostres cors. Ensenyeu-nos el Camí, mostreu-nos com arribar a la meta. Impediu que perdem el rumb com a persones febles i pecadores.  No permeteu que la ignorància ens porti per falsos camins.  Concediu-nos el do del discerniment, perquè no deixem que les nostres accions es guiïn per prejudicis i falses consideracions.  Conduïu-nos a la unitat en vós, perquè no ens desviem del camí de la veritat i la justícia, sinó que en el nostre Pelegrinatge terrenal ens esforcem per aconseguir la vida eterna.  Us ho demanem a Vós, que obreu en tot temps i lloc, en comunió amb el Pare i el Fill pels segles dels segles. Amén”.

                                               Recordo que vàrem quedar que estàvem en Camí de pujada a Jerusalem i que tant el sínode –fen honor a la seva arrel grega- i el començament de l’Any Sant del 25 a encetar el dia 29 de desembre del 2024 ens inviten a caminar amb Jesús i fer un pelegrinatge a llocs establers. Sempre endavant i enlaire!    

P. Josep Mª Balcells.

Diumenge i setmana XXV de durant l’any. 22 de setembre del 2024   Sabadell