diumenge, 23 de juny del 2024

Homilia del diumenge 23/06/2024

                                        LA  CALMA  RETROBADA

                                               Sí, una calma retrobada en una mar embravida. Després d’una tongada de paràboles, s’obre pas en el relat de Marc una altra sèrie, ara, de miracles, el primer dels quals és el de la litúrgia d’avui que és més que un miracle, recolzats en la mentalitat  i cultura jueves. Ja ho podem intuir amb la primera lectura i el corresponent salm responsorial. Entrem-hi: el mar i tot el que s’hi assimila, el llac de Tiberíades que ho és per a tota aquella gent, té una significació de ser domini del diable que se’n diu precisament Bestia del Mar (Ap 13, 1) No solament per les tempestes, sinó també pels seus animals i monstres marins descomunals (Leviatan, Rahab).   Ja des del mateix Gènesi ens apareix aquesta visió malèfica centrada en el mar, personalitzada després amb el poder del Mal: “Al principi Déu va crear el cel i la terra. La terra era caòtica i desolada, les tenebres cobrien la superfície de l’oceà, i l’Esperit planava sobre les aigües”. Es presenten les aigües com el caos, del qual Déu en destriarà per contraposició el cosmos: Déu digué: “que hi hagi un firmament enmig de les aigües per a separar-les. Que les aigües de sota el cel s’apleguin en un sol indret i apareguin els continents. Déu donà als continents el nom de terra, i a les aigües el nom de mar”. Que Déu és Senyor del mar: ho experimenten Moisés i Josué en el mar Roig i en el Jordà, separant les aigües per poder passar-los a peu eixut. Jesús és presentat pels Mestres de la Llei, ja als inicis de Marc, com si tingués poders diabòlics procedents de Beelzebul, identificat amb Satanàs.(2, 18-22). Sintonia plena amb el text de la primera lectura sobre Job on Déu senyoreja sobre les aigües i la tempesta. (Llàstima que parlem aquí només d’esquitllentes sobre Job, una figura caudal de l’A.T. que és de les que se n’ha escrit extraordinaris comentaris i que com a mínim us aconsello que llegiu tota aquesta història sapiencial (Job 1, 1ss), perquè ens dóna una visió profunda de la relació d’un malalt que es considera innocent davant Déu , convertit en categoria, com fa un debat enfrontat amb amics que el volen convèncer de que no és innocent, puig que està malalt. És el mateix Déu, qui fent-li les preguntes que ell no s’ha fet mai, comença a entendre que la malaltia no va lligada als pecats, creença arrelada a Israel. (“¿Qui ha pecat, ell o els seus pares? Els deixebles ho pregunten  sobre el cec de naixement...) Tornem al text de Job; aquí, només per indicar que Déu és amo i Senyor de les tempestes.  I en el salm responsorial també se’n deriva que malgrat les tempestes el Senyor, amo i Senyor de cel i terra pot portar a port segur després de cridar en súplica de salvació. Acaba així el salm:  “Que reconeguin els favors del Senyor. els prodigis que ha fet en bé dels homes”.

                                               Entrem en la tempesta de l’evangeli d’avui que ens presenta Jesús, dormint a proa, aliè a la turbulència de les aigües i també en els ànims contorbats dels deixebles que, a risc de morir engolits pel temporal, criden exasperats: “Mestre, ¿No veieu que ens enfonsem?” Jesús es desperta i veient la situació extrema que viuen tots plegats renya vent i aigua: Calla! Veieu quina personalització que en fa, com si fossin les fúries de l’Avern i promou a l’instant una “gran bonança”. Aleshores dirigint-se als seus deixebles els reconvé: ¿A què bé aquesta  por? És aparentment curiós que parli de por, donades les circumstàncies... Però la por és tema predominant de tot l’Antic Testament: no és estrany, doncs, que Jesús en faci aquesta lectura, argüint-los-hi. La segona interpel·lació ja és més evangèlica: ¿encara... cal allargassar aquest encara, tractant-se de la Fe, reconvenció ara evangèlica, de totes totes. La resposta consignada en Marc és tota una puntualització de que estaven ancorats encara en situacions personals de no haver entrat encara (ho repeteixo!) en els àmbits de la fe. Ells reaccionen atàvicament com persones encara no desbastades pel contacte amb el Mestre, Jesús!: Ells, plens d’un gran respecte es van dient entre ells: “¿Qui deu ser aquest, que fins el vent i l’aigua l’obeeixen?”. Actitud, comentaris, més propis de gent ancorada en les mentalitats pròpies de l’Antic Testament. Molt respecte i poca fe. La mentalitat que es desprèn d’aquest passatge és més de religiositat que no pas de Fe i confiança. Mireu quin poc amor, i quanta distància entre ells i la persona de  Jesús! Què podem dir respecte d’aquest “Aquest” dirigit al seu Mestre? Una cosa similar podrem dir del passatge de més endavant sobre l’aparició caminant sobre les aigües del mateix llac (Mc 6, 45- 52): “Quan ells el veieren caminant sobre l’aigua es van pensar que era un fantasma i es posaren a cridar;  l’havien vist i estaven esglaiats. Però Jesús els parlà de seguida i els digué: Coratge! Soc Jo (el Nom que Déu donà a Moisès abans de la gesta de la Fugida d’Egipte). No tingueu por! Mireu com continua Marc: “Llavors pujà a la barca amb ells, i el vent va parar. Ells quedaren completament desconcertats. És que no havien entès allò dels pans (multiplicats), tenien l’enteniment ofuscat”. Serà a partir de l’aclamació que ens obrirà a una interpretació més d’evangeli, viscut i constatat: “Ha aparegut entre nosaltres un gran profeta, Déu ha visitat el seu poble”.  Això ens remet a la segona lectura  que és continuació de la que iniciàrem diumenge passat. Aquí sí que campeja ja un evangeli assumit en la persona de Pau , que ens connecta amb el Jesús Ressuscitat, no el Jesús company de peripècies  en la seva condició mortal. Ara nosaltres ja som “commorts” i conressuscitats amb Ell, _Ara ja som una creatura nova, aquells qui viuen en Crist. Amb raó Pau ens diu i ens hi implica: “tot el que era antic ha passat, ha començat un món nou”.  I comença amb aquesta aclamació: “Germans, l’amor que el Crist ens té ens “obliga”, (=ens urgeix, ens compromet). Som nous en la novetat del Crist. Sigueu reconeixents, siguem conscients, siguem agraïts, visquem en novetat. L’ambient que es respira en la Col·lecta ens hi atansarà i ens hi amararà, de ben segur: “Senyor feu que reverenciem i estimem sempre el vostre sant Nom, ja que no deixeu mai de la mà aquells en qui ha arrelat sòlidament el vostre amor”. 

            -. Encara hem de fer el pas de l’Antic al Nou Testament: de la por a l’amor.

             -. Hem de fer el pas de la religiositat (por, respecte) a la “Fe en l’amor” (Joan).

            -. Hem de fer el pas de “l’obligació” moral a sentir l’obligació de “l’amor que  Crist ens té”

            -. Hem de pensar que el món nou a penes ha començat en nosaltres: coratge! Ho  veiem palesament en la història del mestratge de Jesús, com costa assimilar-lo!

            -. Els canvis no es produeixen superficialment, sinó vivencialment. Con-ver-sió!

            -.Que aquest sacrifici de reconciliació i de lloança ens porti a estimar-vos com  Vós ens estimeu”. (oració sobre les ofrenes)  

P. Josep Mª Balcells.

Diumenge XIII 23/6/24  Sabadell