diumenge, 15 de maig del 2022

Homilia del diumenge 15/05/2022

                                            EL  TESTAMENT  DE JESÚS

                                               Estem entrant en els capítols –del 13 al 17 inclòs- més densos de l’evangeli de Joan. Ens acompanyaran fins a la Pentecosta, és a dir en el moment en què l’Esperit Sant promès fa la plena irrupció en els destins de l’Església naixent. De la seva assistència i de la seva profunda acció en som beneficiaris tots nosaltres. L’escena privilegiada es desenvolupa en el cenacle i en són testimonis privilegiats el petit grup restant, després de la “desbandada” del gruix de deixebles que s’aparten del Mestre per trobar incomprensibles les paraules que anuncien l’Eucaristia. És lloc, el cenacle, usat per Jesús per fer-hi les últimes confidències que seran comiat i testament a la vegada. Veurem com la conversa pren tons d’intimitat i el parlar dolç i pregon del Mestre els embolcalla, com mai ho havien viscut fins aleshores. Disposem-nos a participar-hi, invitats per les paraules de Joan, el deixeble estimat. Jesús parla per els pocs deixebles que li resten fidels fins aquell moment i que transcendeixen a les lleves que s’aniran succeint fins a arribar a nosaltres, i més encara...

                                               Estem entrant en el cenacle i ja la perícopa de l’evangeli d’avui ens pressuposa la imitació dels gestos i actituds de Jesús que subratllen com a definitòria l’actitud de servei senzill, a les antípodes del que usen els poderosos del món. Es produeix aquell incident angoixós de que algú dels presents el trairà. Després de la sortida de Judes, Jesús com que respira fondo i comença a desglossar les seves paraules de síntesi de la seva vida i de les seves paraules: Ara, (noteu la singularitat de l’expressió). És el compliment de que ja és arribada la seva “hora”. Ja n’havia parlat  des de Canà! quan li fa avinent a la seva mare que encara no era arribada... En parlarà com ja pre-arribada en la samaritana, també en la curació del cec de naixement, just a l’entrada jubilosa a Jerusalem, i sobretot ara al mateix començament del capítol 13 que s’obre així: ”Era abans de la Pasqua. Jesús sabia que havia arribat la seva “hora”, “l’hora” de passar d’aquest món al Pare, Ell que havia estimat els seus que eren al món, els estimà fins a l’extrem”.  Per sempre la creu serà, junt amb la resurrecció, la contrasenya del seu amor “extremós”. (Jesús havia dit que no hi ha amor més gran que donar la vida pels seus amics; just això i ara!). Bon marc, aquest, doncs, de totes les exquisideses que Jesús els dirà com a descoberta última de les finalitats que coronen la seva vida i missió. Què entranyables seran les manifestacions darreres seves! Disposem el cor a les tendreses últimes (comiat!) i a les més determinants del nostre Mestre (testament!).              

                                               Ara. Jesús és glorificat i és el Pare a fer-ho com a coronament de tota la seva vida i missió. Al·ludeix a que ho farà ben aviat quan a la mort li seguirà la senyal de victòria i promourà que nosaltres ens identifiquem en i amb Ell. “Enlairat en la Creu, atrauré tothom a mi”. Ja havia profetitzat que seria glorificat i posa com a imatge la del gra de blat que, si mort, llevarà espigues ben amunt. “És en aquest moment que es va sentir una veu del cel que digué: “Ja l’he glorificat i encara el glorificaré”. (Jn. 12, 23-32)

                                               Després el to es fa tendre i agombolador com mai. Fins al punt de dirigir-se a ells amb un diminutiu inusual (tindrà un eco repetitiu fins a set vegades més en la primera carta de Joan)  Fillets, és per poc temps (i tan poc!) que encara estic amb vosaltres”. És arribada l’hora del comiat, davant la perplexitat i l’enyorança que comencen ja a sentir..! Saben per sovintejades vegades que els ho havia anunciat que li espera el tràngol imminent de la seva mort. Aguditzen la percepció de tot el que els anirà dient. Saben que són darreres paraules i les recolliran amb un esperit de màxima receptivitat. Pendents del que els anirà dient: últimes voluntats, testament viu, testant vida i record. No podran ni voldran disminuir res del que els dirà. Hi conformaran vida i destí. En són deixebles fins a darrera hora...

                                               “Us dono un manament nou: Hi ha inclosa una nova aliança corresponent en aquest manament. A semblança de l’Aliança antiga concentrada en el decàleg, ara en tenim només un de sol, de manament. Ha d’abastar tota la vida i el ser dels deixebles d’ara en endavant. És un manament nou, perquè ha de respondre a l’amor que Jesús ens té. Aquí hi ha gairebé l’impossible!: “Tal com jo us he estimat...”. Segons la forma i maneres de com Jesús ens ha manifestat el seu amor... Aprendrem a saber que primer de tot caldrà experimentar una i altra vegada com Ell ens ha estimat. La iniciativa la reconeixem obrada sense cap mereixement, totalment gratuïta, desbordant, de generositat divina, inexplicable, trastornant. És ben bé el gran misteri que amaga/desvela l’acció amorosa de Jesús, Senyor i Mestre. Tot amor vertader o és gratuït o és menys amor. Dirà després: “Sense mi no podeu res”. També: “us enviaré l’Esperit Sant” i pregarà/estimarà en vosaltres. Ens neguem a dir-ne amor de tot el que no sigui l’acció del mateix Déu en nosaltres. Dirà Joan; “Déu és AMOR, i tot amor veritable n’és manifestació i n’és conseqüència i expressió de Déu en la seva essència i acció. Només perquè Déu ens ha fet fills, arribarem al sentit ver de l’amor.

                                               Encara la qüestió es fa més difícil, per no dir gairebé impossible, quan Jesús en aquesta frase testamentària hi afegeix que només per l’estimació fraterna com a signe, és com podran visibilitzar si veritablement som deixebles de Jesús. Ai, pecadors de nosaltres! Jesús fa del nostre estimar la prova de que som deixebles d’Ell. Ens ve en ajuda de les nostres poqueses la col·lecta d’avui: “Oh Déu, Vós ens heu redimit i ens fet la gràcia de ser els vostres fills, mireu aquests fills que tant estimeu i concediu als qui creuen en Crist la llibertat veritable i l’herència eterna”. És Joan en la seva carta primera el que ens diu que nosaltres hem cregut en el seu amor. Recordo un llibre de Urs von Baltasar que porta aquest significatiu títol: “Sólo el amor és digno de fe”. Convé una llarga reflexió sobre el que significa l’amor en el context evangèlic. En una cultura descordada com la nostra l’amor va escàs. No ens fem falses il·lusions! De tant en quan he de tornar a agafar el llibre de culte d’Erich Fromm, “L’art d’estimar” i anar repassant-lo en el que ell -com a humanista- xifra com ver amor. Donant peu al títol ens confirma que és art i tècnica a la vegada. És ben bé cosa de pocs, vist amb criteris humans! Demana molta maduresa humana que és de pocs. I atenció que és el nostre testament i la contrasenya de vers deixebles. Res menys!              

P. Josep Mª Balcells

Diumenge V de Pasqua, 15 de maig del 2022  Sabadell