diumenge, 21 de juny del 2020

Homilia del diumenge 21/06/2020


DEIXEBLES  I APÒSTOLS  A  LA VEGADA

                                               És bàsic, en entrar en les lectures dominicals, mirar de veure-les dins dels seus propis contexts. Avui pel que fa referència a l’evangeli cal no perdre de vista que forma part del capítol desè de Mateu i que -tot ell- és el discurs de la missió dels apòstols, comprenent-hi també els deixebles més “entrats” en la comunitat o grup itinerant que acompanyava al Mestre. Sobrevolem el seu contingut: elecció del apòstols; instruccions als que han de missionar; advertiment de les presumibles persecucions o entrebancs que hauran de patir; invitació a la confiança evitant les pors que els poden atenallar; reconeixement del Mestre; les divisions radicals a què pot donar peu l’evangelització; disposicions dels seguidors i en fi: l’acolliment dels enviats pel Mestre.

                                               Cal advertir que tot deixeble -per definició, és a dir per vocació- ha de ser apòstol (=enviat, missatger). Donada aquesta equivalència, tots aquests advertiments els hem de saber contextualitzar en els moments nostres, en les pròpies circumstàncies, diríem en el món on un viu i on va de portador de “destí i missatge”. Estem en els versets centrals del capítol on se’ns adverteix a no tenir “por”, a adquirir el coratge necessari per tal de no callar o d’amagar el missatge que portem i a fer-lo explícit entre les persones destinatàries del secret valuós que portem com un tresor, per a compartir-lo arreu. Un deixeble que no arribi a sentir-se enviat a portar la Bona Nova del Regne serà un traïdor o un inconseqüent, dit així, com a menys feridor, a la causa de Jesús. Advertim que repeteix aquest no tenir por. Aquesta repetició ( quatre vegades!) deu tenir el seu quid: Podríem incidir en aquest replegament desvirtuador de la comesa que portem entre mans. Cal preveure’n les conseqüències anorreadores en tant que missatgers i testimonis de qui ens ha enviat: Jesús i la causa del Regne...

Sermón de la Montaña | De la mano de María                                               Ja fa dies que en la missa ferial (=la de cada dia) se’ns ha dibuixat com hem de ser i actuar, quina és la espiritualitat contrastada del cristià, ara i aquí. Això ho hem anat seguint amb la meravella de saber veure els trets distintius del deixeble cristià, en confrontació amb les exigències derivades de l’AT. “Se us ha dit, Jo us dic...” Això està contingut en el denominat Sermó de la Muntanya, comprés en els capítols del 5 al 7. Encara seguirem desgranant-los la setmana vinent en concordància amb el proper evangeli dominical a venir, que completa també el capítol 10, del que tractem ara. Estem en un conjunt harmonitzat per veure que de deixebles hem de passar a apòstols. Aquest crida doble l’haurem de circumstanciar en el nostre propi món. Aquí s’obre el propi camp evangelitzador. Trobareu una excel·lent oportunitat per reprendre el tercer capítol de La Joia de l’Evangeli, titulada “En la crisi del compromís” comunitari, on es dissenyen els compromisos actuals dels deixebles-apòstols-evangelitzadors, els d’avui. Aquí hem de ponderar el nostre camp d’acció apostòlica indefugible. Només encetar el discurs el papa Francesc, ja s’ens invita a fer una lectura dels “signes dels temps” a fi de propiciar un discerniment evangèlic per saber el què, qui, on, com i de quina manera haurem de fer nostres els desafiaments del món actual. En el benentès que avui ja no som, almenys aquí al nostre país, terra de màrtirs i que ens trobarem en aspectes encoberts en anonimats que els farà més difícils de descobrir-los i de combatre’ls.

                                               La invitació a “no tenir por” de l’evangeli l’hem de saber traduir com “tingueu coratge, sigueu valents”, perquè els enemics –diguem-ho així- moltes vegades són imperceptibles i actuen des d’una normalitat (no gens nova, desbocada ara per les contencions imposades) que -per destriar-la- necessitarem agudesa, coneixement de causa, descloure aparences d’innocuïtat, que ens poden deixar  sense saber “on dar-les”. Avui al text se’l menja el context i no és fàcil treure’n l’entrellat. Avui hem de ser cauts, clarividents, audaços i efectius, si volem viure la vocació comuna a ser apòstols i evangelitzadors. És allò de l’”esperit del temps”; i no són pas fàcils, els nostres temps. Sense una fe fervent, una esperança tenaç i un amor decantat i proactiu no sabrem donar la resposta a la elecció i vocació que el baptisme ens atresora i que la “confirmació” ens esperona a posar-la al prosceni de la pròpia vida. Aquí es desenvolupa el nostre testimoniatge cristià.

                                               Us puc ajudar a seguir els trets del món nostre a tenir presents, avui. Millor faríeu de fer-ne una lectura acurada i plena de lucidesa vosaltres, de primera mà. Amb tot segueixo la traça del papa, Francesc. Anem discorrent pàgina per pàgina aquests números del 50 al 109. Començo:

            - No a una economia valor prevalent i preferent a l’hora d’enfocar tota la problemàtica social i de justícia; excloent, de descart i fomentadora de desigualtats, globalitzadora d’anestèsia social i incapacitada per a entendre la “com-passió”.
            - No a la prevalència del “mercat i a la nova idolatria del diner” i del desaforat consumisme, a l’especulació financera i les corrupcions sistèmiques.
            - No a la política centrada en el servir-se’n i no a la del servei comú.
            - No a les desigualtats, racismes que generen violència i desfan el teixit social.
            - No a una ètica del relativisme i al “tot és bo, si ho és per a mi”.
            - No als secularismes que esborren les traces religioses visibles a la societat.
            - No als règims político-socials que menystenen la dignitat humana i el bé comú.
            - No a tot el que debilita l’estabilitat dels “vincles” interpersonals: família, grups...
            - Sí a una fe que fomenti valors d’humanisme personal i comunitari com el del “personalisme de Mounier”.
            - Sí a una ben fonamentada espiritualitat missionera de presència i d’acció socials.
            - No a l’accídia o peresa egoista i de manca de nom i de fets pastorals. Ritualisme i prou. Complidors de... sense posar-hi la ment, el cor i les mans...
            - No a l’activisme pastoral sense visió, valors, estratègia i l’avaluació corresponents.
            - No a la ruptura de la formació permanent i a quedar-se amb una fe encarcarada, d’infants, poc o gens assumida i reassumida per aprofundiment constant.
            - No a l’evasionisme amb espiritualitats utòpiques, carents de realisme i concreció.
            - No a un espiritualisme que no porti al goig de viure, a l’humor i a la serenor.
            - No als pessimismes paralitzants.
            - No a una pràctica de la fe, que vagi a mínims, a comoditats, a manca de compromisos.
            - No a una fe “mundanitzada”, sense referents motivadors, sense cultura religiosa cristiana: ràdio, televisió, revistes, llibres actualitzats, grups.
            - No a una fe autoreferencial, “salvar-me jo”; la gràcia com a fruit del treball del jo, no com a do permanent.
            - No a una espiritualitat sense projecte, sense cultiu, “arrossegada”.
            - Sí a una espiritualitat manifestament laïcal: Estil, serveis, compromisos.
            - Sí a una espiritualitat on les dones puguin empoderar-se més de i en les estructures eclesials.
            - Sí a una Església ordenada totalment a la santedat dels membres del Cos místic.
            - Sí a una Església orant, contempladora, avesada a la mística, a la Paraula de Déu.

P. Josep Mª Balcells
Diumenge i setmana XII de durant l’Any, 21 de juny del 2020.  Sabadell

P. S: deixem per la setmana vinent el comentari del capítol quart: “Algunes notes de la santedat en el món actual” del document del papa Francesc: “Alegreu-vos-en i celebreu-ho” en concordància amb l’evangeli del XIII de durant l’any.