DEL
“RETORN” DE JESÚS AL PARE
AL “TORN” DE L’ESPERIT
Haureu
vist com darrerament dato l’homilia no solament fent referència al diumenge,
sinó incloent-hi també la setmana en curs. Això s’ha accentuat en aquestes
darreres setmanes del cicle pasqual, perquè en les lectures corresponents hi
havia una relació directa i molt marcada constituint com una global continuïtat.
Ara, amb més motiu per la singularitat d’aquest tram litúrgic que va de
l’Ascensió a la Pentecosta en què el retorn de Jesús al Pare dona pas a
l’efusió de l’Esperit. I també per una raó afegida que dona pes i gruix als
misteris que celebrem. Curiosament, Pentecosta tot i ser la festa de les
festes, culminació del cicle pasqual, bo i ser Pasqua Granada, no té octava,
com la va tenir la Pasqua Florida o de Resurrecció. Ben mirat, el que farem
durant tota aquesta setmana és “avantçar-la”, centrant tota la nostra atenció
espiritual en la “presència i acció” de l’Esperit Sant en cadascú de nosaltres
i en tota l’Església. Unim el retorn de Jesús al Pare amb la vinguda de
l’Esperit, és el seu “torn”. Jesús mateix hi va posar aquest lligam. És com el
misteri de la implicació de la Indivisa Trinitat en el teixit de l’Església en
floració i fructificació a la vegada. Jesús ens ha portat al Pare en una unitat
inimaginable i ara ens dona l’experiència de l’Esperit que marca l’inici de
l’Església. Tot “ve” de Déu, “passa” per Déu i “conflueix” en Déu.
Quan
en el Credo proclamem: “Crec en
l’Esperit Sant” hi ha implícita aquest aproximació al seu misteri, tal i com
l’explicita el Vaticà II en la Constitució sobre l’Església: “Acomplerta l’obra
que el Pare va encomanar al Fill aquí a la terra, fou enviat l’Esperit Sant el
dia de la Pentecosta, perquè santifiqués incessantment l’Església i així
els creients tinguessin accés al Pare per mitjà del Crist en un mateix Esperit
(cf. Ef. 2, 18). És Ell l’Esperit de la vida, la font d’aigua que rajarà fins a
la vida eterna.(cf. Jo. 4, 14; 7, 38-39), pel qual el Pare vivifica els homes,
morts pel pecat, fins que ressusciti en el Crist els seus cossos mortals (cf.
Rm. 8, 10-11). L’Esperit habita en l’Església i en el cor dels
creients com en un temple (cf. I C. 3, 16; 6, 19), hi prega i hi dona testimoniatge
de l’adopció de fills (cf. Ga. 4, 6; Rm. 8, 15-16, 26). Aquesta Església,
la qual guia vers la veritat completa (cf. Jo. 16, 13), unifica en
la comunió i el ministeri i amb diversos dons jeràrquics i
carismàtics instrueix i dirigeix, embellint-la amb els seus fruits (cf.
Ef. 4, 11-12; I Co. 12, 4; Ga. 5, 22). La rejoveneix amb la força de
l’Evangeli, “la renova constantment i la condueix a la unió
consumada amb el seu Espòs” (sant Ireneu). Car l’Esperit i l’Esposa
diuen al Senyor Jesús: “Veniu!” (cf. Ap. 22, 17). Així es manifesta tota
l’Església com una multitud aplegada “conformement a la unitat del Pare i del
Fill i de l’Esperit Sant”.
“Jesús
abocà damunt els seus deixebles l’Esperit promès pel Pare (cf. Fets 2, 33). Per
això l’Església, preparada pels dons del seu Fundador i guardant fidelment els
seus manaments de caritat, humilitat i abnegació, rep la missió d’anunciar i d’establir enmig de totes les nacions el Regne de Crist i de Déu, i
en constitueix el germen i l’inici. Mentrestant, ella, a mesura que va creixent
a poc a poc, sospira per la consumació del Regne, i espera i desitja amb
totes les forces d’unir-se amb el seu Rei de la glòria”. “Comunicant el
seu Esperit als seus germans cridats de totes les nacions, els ha constituït
Místicament com el seu Cos. En aquest Cos, la vida del Crist es comunica
als creients, els quals per mitjà dels sagraments s’uneixen d’una manera
profunda i ben real al Crist sofrent i glorificat. Així el Baptisme ens configura al Crist. Aquest ritu sagrat significa i
realitza la unió amb la mort i resurrecció del Crist. En la fracció del pa eucarístic participem realment del
Cos del Senyor i ens elevem així a una compenetració amb ell i entre
nosaltres mateixos. D’aquesta manera tots nosaltres esdevenim membres d’aquell
Cos, i cada un en particular som membres els uns dels altres”. “Cal que tots
els membres prenguin una semblança amb Ell, fins que el Crist quedi format en
ells (cf. Ga. 4, 19) Per això som envolupats en els misteris de la seva vida,
configurats a Ell, morts junt amb Ell, ressuscitats amb Ell, fins que regnem
juntament amb Ell. A fi que ens renovem
contínuament en Ell (cf. Ef. 4, 23) ens ha fet participar del seu Esperit. El
qual, essent un mateix en el Cap i en els membres, talment vivifica, unifica
i mou tot el Cos, que la seva funció ha pogut ser comparada pels sants
Pares amb la que realitza el principi vital, o ànima en el cos humà” (sant
Agustí).
A
partir d’aquestes premisses (pressuposades?) i també constituents! (que
ens constitueixen, que ens donen el ser i el fer) podrem fer-nos algunes preguntes
essencials.
- Com és que l’Esperit Sant està tant
desdibuixat en la nostra vivència i espiritualitat?
- L’església,
segons el Vaticà II, o serà pneumatològica (=actuada per l’Esperit Sant) o no
serà. És l’equivalent a l’expressió de Rahner: L’església del segle XXI o serà
“mística” o no serà. Tot rau en l’experiència de Déu.
-Qui paper hi juga concretament l’Esperit Sant
en la meva vida de cristià?
-Què vol dir l’expressió de Pau: “vosaltres
que sou espirituals”.
-En què fem constituir la nostra maduresa en
la FE?
-Quan en tantes col·lectes es parla del
“fervor”, què hi entenem?
-Després de “l’hora” de Jesús, entenem que ara
també és “l’hora” de l’Esperit.
-Tenim una
espiritualitat baptismal? Qué vol dir viure com a “estat”, no tan sols com a
“fet” el nostre baptisme?
-Lligo l’espiritualitat amb la pregària mental
o la meditació?
-Jesús era un “entusiasmat”,
un “entusiasta” de l’Esperit. “Endivinitzat” és la seva etimologia.
-Pau parla del’Esperit com a “beguda”. Què vol
significar?
-Sentir l’Esperit
com una “presència”. Embolcallats, perfumats, ennuvolats com el núvol, signe de
presència de Déu al desert.
-El “sentim” i com?.
Els dons o gràcies
percebudes: saviesa, enteniment, consell, fortalesa, ciència, pietat i temor de
Déu.
-els fruits de l’Esperit Sant: amor. “Goig,
pau, paciència, benvolença, bondat, fidelitat, dolcesa i domini d’un mateix”.
-L’Esperit és el
que ens portarà a la veritat plena, és el que ens obrirà a una comprensió de la
Paraula de Déu, és el gran Memoritzador del misteri del Crist, és l’Inspirador.
-Per l’Esperit heu estat cridats a la
llibertat.
-Si vivim gràcies a l’Esperit, comportem-nos
d’acord amb l’Esperit.
-Si us deixeu guiar per l’Esperit no esteu
sota la Llei.
-L’Esperit és el que ens ensenya a pregar.
-L’Esperit Sant és el Traductor del sentit de
les Escriptures.
-Relacioneu
l’Esperit amb l’obertura al Misteri que engloba totes les coses i més encara
les persones.
-Déu és Esperit i només a base
d’espiritualitat podem entrar en el seu misteri.
-Una imatge peculiar de l’Esperit és el Foc,
per què?
-L’Esperit és com una font que des de dins de
nosaltres brollarà fins a la vida eterna.
- Com lliga Esperit
amb contemplació? Maria als peus de Jesús sadolla de l’únic necessari. Com
entendre-ho?
- Actius en contemplació, contemplatius en
l’acció?
-Els aspectes
radicalment litúrgics: Lloar, beneir, adorar, glorificar, donar gràcies per la
immensitat de la glòria de Déu.
-L’Esperit Sant és el Déu de l’amor. L’amor de
i a Déu, síntesi de tota espiritualitat.
-Cadascú té el seu
carisma? Quin és el teu? Com l’exerceixes. Tots són “en bé de l’Església”.
-Com exerceixes la missió d’evangelitzador
pròpia de tot cristià?
-L’Esperit Sant és qui porta, guia, mou,
promou la unitat de tot i de tots en Crist.
P. Josep Mª Balcells
Diumenge
de l’Ascensió i setmana antecedent a la Pentecosta
24- 31
de maig de 2020. Sabadell
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada