HIMNE
A LA VIDA
Encara
colpit per la lectura recent de “Veus de Chernóbil” de Svetlana Alexiévih,
Nóbel de 2015, que ha fet retornar amb aquesta obra extraordinària al prosceni
mundial -després d’un llarg i induït “oblit”- i a més per la recordança del 30è
aniversari (poso deliberadament aniversari per les connotacions de commemoració
ara ineludible) de l’explosió del reactor nuclear de CHERNÓBIL, explicat per veus diverses, amb
emocions mal contingudes, naturals però, pels que en foren i en segueixen
essent testimonis, afectats de per vida, supervivents de moment a la contaminació, a la radiació, on es rememora com la mort i
la vida conviuen massa estretament, ai las! I en som inconscients perquè la por,
també el coratge de viure, forcen l’oblit; i, d’una part l’eros, la pulsió per la vida s’ha empoderat dels vivents, i, d’altra
banda, la mort s’ha tornat el gran tabú del segle XXI, que és el nostre. Això
em porta a Freud en la seva obra “Eros i Tànatos” i també a Benet XVI en la
Carta Encíclica “Deus caritas est” sobre Déu i l’amor cristià que “és
una qüestió fonamental per a la vida i
planteja preguntes decisives sobre qui és Déu i qui som nosaltres”. Parla de
l’eros dels antics grecs, que el cristianisme va trasmudar en part en el terme
agapé. Diu el papa Benet que “ només quan cos i ànima formen una unitat íntima, l’home és plenament ell
mateix. Únicament d’aquesta unitat l’amor –l’eros- pot madurar fins a la seva
grandesa veritable”. També ha incidit en aquest tema i n’ha volgut exaltar la
grandesa de l’amor sexual el mateix papa
Francesc. L’amor bíblic –l’agapé- expressa l’experiència de l’amor que ja ha
arribat a ser veritable descobriment de
l’altre, a ocupar-se de l’altre i preocupar-se per l’altre. L’agapé és la denominació
de l’amor fonamentat en la fe i plasmat per ella. Amor oblatiu o de
benevolència. Parla també de la philia (amor d’amistat) (Benet XVI)
Avui,
la litúrgia ens invita a fer algunes reflexions sobre el fet “trencadís” de la
vida i el fet “fregadís” de la mort. L’autora de “veus de Chernóbil” ens diu
que ara porta de cap l’escriure també a base de monòlegs –sàvia descoberta
periodística- sobre els dos temes fonamentals de la “condició humana”: l’amor i la mort. És colpidor com l’autora ha recollit aquestes “buidades de cor”
dels entrevistats. Esgarrifança per un cantó i, d’un altre, instint de
supervivència, palès en aquests despullaments d’ànima i cor. És una lectura
forta i només apta per aquells que saben acompanyar els dolors i les esperances
dels altres. Us recomano la seva lectura i les reflexions que se’n deriven
d’alt gruix humà, polític, social, i més, antropològic.
Aquí,
només parlarem de la VIDA re-suscitada de la que tant Elïes com Jesús en són protagonistes
amb un esclat meravellós de retorn a la
vida, molt difícil de comprendre, no el fet en sí, sinó com el viurien les
mares i els fills. Haurem de fer recurs a la imaginació, però bé s’ho val...
Anem
a les fonts: Déu és VIDA que es comunica com un vertader miracle-misteri en
cada naixement. Déu fa créixer i florir la vida, tota vida, arreu. És això que
en diem Creador -que és, no fou. Déu Pare
“treballa” com diu Jesús, sempre. “Déu estima entranyablement tot el que ha
creat” –en present històric-: crea permanentment. Alguns, perquè no es perdés
el goig del que és nou -la creativitat- en deien justament: “El dit de Déu és aquí”. Diem
de tota vida, perquè cal incloure-hi la de tota la natura, àdhuc de
l’univers enter, com ho intuïa sant Francesc amb el Laudato sii, oh Dio mio
Signore, on parla de germans a tot el creat...el Germà Universal.
Ja
d’entrada, poso a les meves mans un petit llibre d’un company, Rodolf
Puigdollers: “Set principis d’humanitat”,
derivats, segons els seus raonaments d’expert en Bíblia, de les primeres
pàgines del Gènesi. Col·lecció Emaús, número 129. Posaré els set principis,
esperant que us sigui esquer per a llegir-lo:
1. Nascuts
de l’amor gratuït.
2. Fets
per a la solidaritat
3. Cridats
a la llibertat.
4. Per
a viure en la fraternitat.
5. Per
a caminar en la confiança.
6. Pelegrins
en la humilitat.
7. Oients
de la Paraula.
Tornem
altra vegada als orígens: Déu és Déu de VIDA i se’ns vol manifestar com qui
invita al convit de l’existència (banquet i festa) Hi ha a la Bíblia moltes
expressions que ho validen:
·
Tu ets el Crist, el Fill de Déu viu.
·
De la mateixa manera que m’ha enviat el Pare que
viu, i jo visc pel Pare, igualment els qui em mengen a mi viuran gràcies a mi.
Els qui mengen d’aquest pa viuran per sempre.
·
Déu no és un Déu de morts, sinó de vius. Si
vivim és per a Déu que vivim.
·
No només de pa viu l’home, sinó de tota paraula
que surt de la boca de Déu.
·
Ningú de nosaltres viu per a si mateix.
·
En Déu vivim, ens movem i existim.
·
Déu a tots dóna la vida, l’alè i totes les
coses.
·
Nosaltres sabem que hem passat de la mort a la
vida.
·
Jo sóc la Resurrecció i la Vida; qui em combrega
tindrà la Vida per sempre.
·
Tenim l’esperança posada en el Déu viu.
·
Vós que viviu i regneu pels segles dels
segles...
A
l’AT la vida era molt valorada i la vida llarga era viscuda com un do de Déu i
com a premi per la bondat i justícia dels vivents. Job n’és l’exemple paradigmàtic. Déu és presentat com a
“generador”(!) que dóna vida i llum.
“Heu
de néixer de dalt”. La vida ens és donada per saber-la administrar en bé propi,
dels altres, per veure-la reflectida i admirada en la natura. Tot és vida. La
vida té sentit per ella mateixa. Cal descobrir la poesia en la prosa de la
vida. Només la podem agrair, vivint-la amb entusiasme, amb la fina exaltació de
ser-ne conscients, amb la descoberta del seu misteri. Cal descobrir-ne la seva
bellesa i la seva bondat i a voltes també amb coratge. Hem estat pastats tres
vegades a imatge i semblança “de Déu, Pare, de Déu, Fill i de Déu, Esperit Sant”:
Creats, Re-creats o redimits i Santificats. Delectem-nos amb els salms: salms de la
misericòrdia, de l’efusió amb Déu, de saber-nos seus. Resulten ser restauradors
de la relació amorosa amb Déu; experiència divina amb el Déu que salva. Tots
estem implicats amb la vocació i missió de tota creatura. Interdependents. En
Comunió.
“Per
Jesús ens ve la vida; exultem, germans!”
“Au,
pren alè, canta la vida, canta la teva fe / canta de cor, llança la crida /
canta la bona sort / Obre drecera / lluny la quimera! / Ves pel camí del sol. /
En l’enyorança guarda esperança / tot serà nou si vols. Canta al matí, guaita la cima / que el sol ha
fet florir. / Canta a la nit, prega i estima / sàpigues ser agraït. / Quan de
vegades les nuvolades / tornen de plom el cel / mai mira enrere, lluita i
espera / canta amb més fort anhel”.
“Gràcies
d’aquesta aurora encesa, / gràcies d’aquest nou dia clar / gràcies perquè els
neguits / en vós els puc abandonar”...
Diumenge X de durant
l’any, 5 de juny del 2016 Sabadell
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada